[OT] Visa din ppm utveckling %

Tomcat1

Aktiv medlem
Har hittills nästan slagit varje innevarande år sedan 08, ett kul arbetsmål.

ppm.png

Hastighetsutvecklingen är väl mycket viktigare, framförallt för Tomcaten.
Hur mycket snabbare har du blivit den här året? Vad är snabbhetsprognosen när du går i pension?

Är kanske snart på +igen sen det infördes , det trillar snart in några ören till från falconfounds debakel..

Hastighetsutvecklingen är väl mycket viktigare, framförallt för Tomcaten.
Hur mycket snabbare har du blivit den här året? Vad är snabbhetsprognosen när du går i pension?

Aha på hojen.

Jag kör inte med strava så det är lite svårt att veta men jag har fallit väldigt lite de senaste 2 åren.
Sen var det den gången backen segrade och jag blev resident hos Karolinska en vecka MEN förutom den gången (y)

Den ackumulativa effekten spelar nog mest roll så har du mera kap. än mig så självklart. Fast våra snitt är inte långt ifrån varandra ändå så det kan du inte ta ifrån mig. Men bra!

Tillräckligt.

Och hur lyckades jag då med detta. Förra hösten flyttade jag allt till en likviditetsfond när det började skava i rüggraden, i år när allt rasade så fick jag den där känslan igen och flyttade tillbaka allt till Soffan den 20 mars som var nästan så mycket botten det gick.

Tillräckligt ja så tänker jag med nästan aldrig. En likvid-fond, är det en parkeringsplats hos ppm?
För man kan inte parkera pengar hos ppm, ta ut och placera på något konto hos de utan de måste alltid vara placerade nånstans vilket skaver ibland.

En likvid-fond, är det en parkeringsplats hos ppm?
För man kan inte parkera pengar hos ppm, ta ut och placera på något konto hos de utan de måste alltid vara placerade nånstans vilket skaver ibland.

Vi kan kalla det parkeringsplats. PPM har ingen egen parkeringsplats, men det finns många andra att välja på som har sådana. Sortera på "räntefonder" och t.ex. "sverige kortränta".

Senast ändrad:
tack spacekitty, mer behjälplig än 20 minuters telfonkö till ppm. Inte helt nöjd med de eller deras plattform, tämligen outvecklad "mina sidor"

Jag har en del i Blackrock Worldtech A som gått upp >70% i år. Synd jag inte hade mer i den...

Det är bra att passa på i statligt subventionerade lyxfonder hos amerikanska förvaltare annars skulle jag aldrig(nästan) rekommendera jp, bgf, morg st.

Så sjukt egenöverskattade förvaltarteam med dyra fonder finns ingen annanstans än i the big apple.

Det är bra att passa på i statligt subventionerade lyxfonder hos amerikanska förvaltare annars skulle jag aldrig(nästan) rekommendera jp, bgf, morg st.

Så sjukt egenöverskattade förvaltarteam med dyra fonder finns ingen annanstans än i the big apple.
Nja, jag har några MS och nån JP på mina ISK:n, och de har gått riktigt bra senaste åren, även i år. Tycker inte just de har så höga avgifter heller, tror de ligger på 1.4-1.5%, vilket inte är värre än andra aktivt förvaltade fonder.

För er som är intresserade om privatekonomi, fonder, portföljer m.m så kan jag varmt rekommendera RikaTillsammans på youtube och podcast. Jag följer mycket av deras tips och råd och det har fungerat väldigt bra hittills.

Gissar att du inte kör AP7? :) finns det någon särskild anledning i så fall varför du valt andra fonder? Tänker eftersom din avgift är högre och din avkastning lägre?

Absolut ingen kritik utan mer bara intresserad hur du valt att investera och varför :)

Ja.

Eftersom ppm-systemet är mycket subventionerat av fond-avgifterna så prövade jag mycket i början de amerikanska finanshusens fonder. De som kostar 3% och uppåt.

Jag har också sjunde apan, eller hade i alla fall. När alla gick över från AP7 till Såfa gick larmet hos övervakningen till en av PPMs system. Eftersom jag hade skrivit checken för att se om tjänsten var igång och hade hårdkodat vilken fond som skulle finnas i svaret.

Sedan hade ju jag inte jobbat där på flera år när alla automatiskt blev överflyttade..

Tillbaka
Topp