[OT] Visa din ppm utveckling %

Snart har vi inflation på 15 procent per år, så det gäller att vara gammal för att den ska vara värd något då den betalas ut.

Soffliggarfonden sparkar röv ännu ett år.

1710412260439.png

Avkastning under enstaka år är rätt ointressant.

Om man går all-in på någon/några volatila högriskfonder och väljer att bara posta sin avkastning de år då det gått bra kan man ju få det att framstå som man är värsta investerargeniet utan att för den skull ha en total värdetillväxt som är bättre än medel.

Därmed inte sagt att fonder med hög risk är dåliga. Ffa inte om man har lång tid kvar till pensionen.
Edit: Och om man ser till att ha en spridning s.a. att inte alla ägg läggs i samma korg.

Senast ändrad:
Avkastning under enstaka år är rätt ointressant.

Om man går all-in på någon/några volatila högriskfonder och väljer att bara posta sin avkastning de år då det gått bra kan man ju få det att framstå som man är värsta investerargeniet utan att för den skull ha en total värdetillväxt som är bättre än medel.

Därmed inte sagt att fonder med hög risk är dåliga. Ffa inte om man har lång tid kvar till pensionen.
Edit: Och om man ser till att ha en spridning s.a. att inte alla ägg läggs i samma korg.
Min devis är tråk-fonder + idiotinvesteringar.

I mitt fall klassiskt gråa billiga indexfonder för 95% av pengarna och resten yolo-placeringar med enorm uppsida men som oftast blir värdelösa.

Kanske dags att köpa Boeing…

Oavsett så har modellen fördelar.
Dom hotade att 60-talisterna skulle bli 1a generationen som får det sämre än sina föräldrar, i mitt fall så kommer det sannolikt inte alls stämma.

Min devis är tråk-fonder + idiotinvesteringar.

I mitt fall klassiskt gråa billiga indexfonder för 95% av pengarna och resten yolo-placeringar med enorm uppsida men som oftast blir värdelösa.

Kanske dags att köpa Boeing…
Köpte Airbus och Boeing under pandemin enligt principen om too big to fail. Boeing dras som bekant med rejäla kvalitetsproblem men de har ju en jättestor militär del som bara tuffar på. + 36% där. Airbus har å andra sidan gått + 202% och så tillkommer utdelningarna under åren. Bra affär. Så uppsidan hos Boeing kan nog vara rätt bra.

Tillbaka
Topp