[OT] Visa ditt bakade, bröd, bullar & kakor osv.

Mange.

Aktiv medlem
Finns en Pizzabak tråd. Men hittar inte något för övrig bakning.

Riktigt kul att baka ibland, mycket kakor kommer ur min ugn, men på senaste har jag försökt baka riktigt bröd. Först med jäst, sen med surdegstart som jag fick.

Men jag hoppas vi kan hjälpa varandra mot det perfekta baket!

Senast ändrad:
Det är viktiga saker, håller med!

Detta är mitt surdegsbröd med fikon. Tycker det blir riktigt bra, men tog något år av provande att komma hit. Jag har gjort surdegsstarten själv, det är inte så svårt, men det finns många konstiga tips på internet. Jag kör efter Vår Kokbok som inte krånglar till det.

Sen själva brödbaket går att experimentera ganska fritt med. Använder också en pizzasten när jag bakar bröd.

20241018_111150.jpg

1000028860.jpg

Denna kom ur ugnen imorse, har en rågsur som lånade en klick ur och matade upp med osiktad dinkel. Att jästider och temperatur är viktigt med surdeg har några misslyckade bröd bevisat. Denna stog i drygt 4h, diskhon fylld med ljummet vatten fick det bli för att kompensera för vinterkall lägenhet. Sen vek jag ihop den i en mjölad duk och la i kylen.
Förvärmde grytan i 30min sen i med degen direkt från kylen. 20min med lock sen temperatur till 98°

Även om snitten inte blev så bra är jag väldigt nöjd med denna. Ska bli spännande att öppna den sen.

Några tidigare försök.
1000028863.jpg

1000028381.jpg

1000028303.jpg

Verkar inte ha fotat mina första försök med rågsur. Överjästa i kylen, smakade fantastiskt, men var väldigt platta.
Har inte riktigt vågat köra 100% råg utan försöker använda 30% vete för att få lite mer gluten. Men det där med tid och temperatur gör det svårt att baka mitt i veckan.
Ska försöka få till en i helgen.

Men det där med hydrering, hur gör ni?

Kul tråd! Står just i startgropen och funderar om man bör baka nå vörtbröd här inför december.. Någon som har något "enkelt" recept :) ?

Min erfarenhet säger att kalljäsnining är din vän, blir otroligt mycket mindre känsligt med tider, temp osv utan det går smidigt att nästan pausa jäsning när det passar. Bakar mest med surdeg och är väl av uppfattningen att man inte ska göra det krångligare eller mer mystiskt än vad det är (tittar på dig Sebastien Boudet)

Några tidigare försök.
Visa bilaga 740024

Visa bilaga 740025
Visa bilaga 740026

Verkar inte ha fotat mina första försök med rågsur. Överjästa i kylen, smakade fantastiskt, men var väldigt platta.
Har inte riktigt vågat köra 100% råg utan försöker använda 30% vete för att få lite mer gluten. Men det där med tid och temperatur gör det svårt att baka mitt i veckan.
Ska försöka få till en i helgen.

Men det där med hydrering, hur gör ni?

Ser proffsigt ut!

IMG_2961.jpeg
Helgens skörd. Dock hann nästan alla frallor bli uppätna innan foto…

Nattjäst deg på jäst och sen blandar jag friskt med olika mjöl och innehåll. Ca 5 minuters jobb per limpa.

Denna gång blev det:
-Solrosfrön och en del grovt råg
-Valnötter och tranbär och nästan helt vit deg
-Russin, dadlar, hasselnötter och solrosfrön, en skvätt mörk sirap och en hel del råg.

De första två hamnade i frysen och den sista åts upp på några dagar, otroligt gott.

Min erfarenhet säger att kalljäsnining är din vän, blir otroligt mycket mindre känsligt med tider, temp osv utan det går smidigt att nästan pausa jäsning när det passar. Bakar mest med surdeg och är väl av uppfattningen att man inte ska göra det krångligare eller mer mystiskt än vad det är (tittar på dig Sebastien Boudet)
Mina första kalljästa på sur blev överjästa, så förstår inte riktigt vad jag gjort fel.

Mina första kalljästa på sur blev överjästa, så förstår inte riktigt vad jag gjort fel.
Tror tidpunkten för när man ställer in i kyl påverkar, jag brukar blanda degen, vända den någon gång och sen, efter någon timme, skicka ner den i jäskorg och ställa in i kylen, då brukar den kunna stå uppemot ett dygn utan att bli överjäst.

Kör vetebröd med torrjäst. 30 minuter i het gjutjärnspanna med lock, sedan en kvart utan lock. Sista kvarten slänger jag in lite isbitar i ugnen för att få ånga.
Visa bilaga 740052
Visa bilaga 740053
Innan det var det filmjölksbröd som gällde:
Visa bilaga 740054
Spännande! Hur kommer det sig att du avslutar med is? Jag brukar börja med is för att jag inbillar mig att det håller skorpan mjuk till en början och inte bli hård och förhindra jäsning, men jag har inga belägg för att det är rätt metod!
Edit: det där lät drygare än vad jag avsåg, det var bara en fråga baserad på nyfikenhet!

Senast ändrad:
Min erfarenhet av bakning med ånga är att skorpan blir bäst om ånga används under hela gräddningen. När brödet tas ut ur ugnen avdustar fukten i skorpan.
Tex klassiska vetefrallor med krackelerad skorpa blir så när de står och svalnar.
Jag har en ugn med ånggenerator, men ett större fat med vatten som placeras på ett galler under limpan bör ge bra effekt.

Snyggt med öra och ax.

Dagens bröd. Surdeg och något ekologiskt standardvetemjöl.

Vad hade du för hydrering?
Upplever mina degar för fuktiga så snitten "läks" eller kanten smälter ihop med insidan och det blir lixom inget av det.
Eller så har jag för mycket mjöl på duken för att hindra degen att fastna så att det blir svårt att snitta.

Snyggt med öra och ax.

Vad hade du för hydrering?
Upplever mina degar för fuktiga så snitten "läks" eller kanten smälter ihop med insidan och det blir lixom inget av det.
Eller så har jag för mycket mjöl på duken för att hindra degen att fastna så att det blir svårt att snitta.
Tack!
Kör nånstans 80% (vettefan hur man räknar, men om man räknar in surdegen som hamnar i brödet landar jag på typ 81% ). Inbillar mig att det lättare om jag mjölar brödet lite extra innan det får åka in i ugnen samt snittar lite djupare/snedare om det är en blöt deg...
Inkråmsbild:

Bilagor

• PXL_20241128_073727936.jpg
    PXL_20241128_073727936.jpg
    620.2 KB · Besök: 87
Jag har caputo-mjöl att göra av med. Borde gå att hålla hög hydrering med. Kan bli nattjäsning till helgen.

Funderar på att baka som pizza. Vika-vila och 12-16h jäsa. Vika ner för bröd, jäsa 6-8h till. Grädda 1-2 bröd i förvärmnd gryta i 30-40 min.

Kan det funka?

Jag har caputo-mjöl att göra av med. Borde gå att hålla hög hydrering med. Kan bli nattjäsning till helgen.

Funderar på att baka som pizza. Vika-vila och 12-16h jäsa. Vika ner för bröd, jäsa 6-8h till. Grädda 1-2 bröd i förvärmnd gryta i 30-40 min.

Kan det funka?

Matgeek bakar bröd på överblivna bollar. Ca 28:50 in.

Kan det funka?
Borde funka bra så länge det inte överjäser. Annars tänker jag att det funkar bra att "bara" låta det jäsa över natten och sen baka ut som frallor/limpor, men det blir ju ett litet annat bröd såklart.

Spännande! Hur kommer det sig att du avslutar med is? Jag brukar börja med is för att jag inbillar mig att det håller skorpan mjuk till en början och inte bli hård och förhindra jäsning, men jag har inga belägg för att det är rätt metod!
Edit: det där lät drygare än vad jag avsåg, det var bara en fråga baserad på nyfikenhet!
I och med att jag kör med locket på första 30 minutrarna så är det ingen vits att köra med is då, utan det är ju först när jag tar av locket som ångan kommer göra någon skillnad. Därför blir det bara is i slutet.

Jag tolkade inte ditt svar som drygt, utan bara nyfiket.

I och med att jag kör med locket på första 30 minutrarna så är det ingen vits att köra med is då, utan det är ju först när jag tar av locket som ångan kommer göra någon skillnad. Därför blir det bara is i slutet.

Jag tolkade inte ditt svar som drygt, utan bara nyfiket.
Det låter ju rimligt!

Är själv lite allergisk mot alla världsmästare som bakar, där deras metod är den enda rätta, därav min Edit!

Satte även en pepparkaksdeg igår som får vila i kylen över natten. Dubbel sats ger 2.6kg deg..
1000028945.jpg

Väldigt smidigt att bara skära tunna skivor från rullen och grädda.
1000028956.jpg

Inte dom finaste, men smaken är fantastisk. Den går inte att kavla alls..

Tänkte även prova att göra en ugnspannkaka med surdeg, det skrapet när man matar får gå med och stå till lunch. Får se om det blir succé eller nudlar

Senast ändrad:
Jag har bakat cirka en kvadrat silvia kaka. Nu tar den upp nästan hela kylskåpet. Vi kommer inte att äta upp allt idag och närmsta grannen är glutenintolerant och har dessutom börjat träna som en jäkla galning. Så, hur blir vi av med detta? Den är liksom inte så stapel-vänlig...

Jag har bakat cirka en kvadrat silvia kaka. Nu tar den upp nästan hela kylskåpet. Vi kommer inte att äta upp allt idag och närmsta grannen är glutenintolerant och har dessutom börjat träna som en jäkla galning. Så, hur blir vi av med detta? Den är liksom inte så stapel-vänlig...
Tränar man som en galning behöver man väl fylla på med energi? Det har i alla fall jag som ursäkt... 😀

Det skulle funka om du cyklar hit med överskottet😍

Satte även en pepparkaksdeg igår som får vila i kylen över natten. Dubbel sats ger 2.6kg deg..
Visa bilaga 740677
Väldigt smidigt att bara skära tunna skivor från rullen och grädda.
Visa bilaga 740770
Inte dom finaste, men smaken är fantastisk. Den går inte att kavla alls..

Tänkte även prova att göra en ugnspannkaka med surdeg, det skrapet när man matar får gå med och stå till lunch. Får se om det blir succé eller nudlar

Istället för att skära: använd osthyvel. Det går snabbt, snabbt! 😬

Det låter ju rimligt!

Är själv lite allergisk mot alla världsmästare som bakar, där deras metod är den enda rätta, därav min Edit!
Jag är novis på bakning, så jag lär mig och tar gärna emot tips. Bra med den här tråden för sådant.
Bakhistorik:
Alltid gjort grymma, enkla, muffins med hjälp av modifierat recept från Marabous bakbok från 70-talet.
Sysslat med filmjölksbröd som matbröd hemma flera år, mest för att det är enkelt och jag är lat. Ingen knådning eller jäsning behövs, det som tar tid är att fröna bör ligga i filmjölken en timme innan man rör ihop allt för att fröväggen ska luckras upp.

Satte en surdeg under pandemin (såklart). Den blev ett fiasko och slängdes.

För några månader sedan fick jag tips om grytbröd med torrjäst, och där är vi nu. Gillar att det inte behöver knådas, för jag saknar det tålamod som behövs för att få det bra.

Så med lite tur får jag drösvis med inspiration här i tråden.

Jag är novis på bakning, så jag lär mig och tar gärna emot tips. Bra med den här tråden för sådant.
Bakhistorik:
Alltid gjort grymma, enkla, muffins med hjälp av modifierat recept från Marabous bakbok från 70-talet.
Sysslat med filmjölksbröd som matbröd hemma flera år, mest för att det är enkelt och jag är lat. Ingen knådning eller jäsning behövs, det som tar tid är att fröna bör ligga i filmjölken en timme innan man rör ihop allt för att fröväggen ska luckras upp.

Satte en surdeg under pandemin (såklart). Den blev ett fiasko och slängdes.

För några månader sedan fick jag tips om grytbröd med torrjäst, och där är vi nu. Gillar att det inte behöver knådas, för jag saknar det tålamod som behövs för att få det bra.

Så med lite tur får jag drösvis med inspiration här i tråden.

Jag kör grytbröd med vanlig jäst, vad blir skillnad mot för torr? . :)

Jag kör grytbröd med vanlig jäst, vad blir skillnad mot för torr? . :)
Inte en blekaste, jag är som sagt novis på jästbakning.
Men med färskjäst måste du väl först göra en degvätska (eller vad det heter). Med torrjäst blandar du ner jästen i de torra ingredienserna och sedan blandar du ihop det med fingervarmt vatten. Sen när det är ihoprört så ska det bara jäsa.

Tillbaka
Topp