[OT] Visa ditt bakade, bröd, bullar & kakor osv.

Jag kör grytbröd med vanlig jäst, vad blir skillnad mot för torr? . :)
Jag tycker vanlig färskjäst är smidigare, bara skicka ner en ärta i degen och resten i en burk i kylen så håller den hur länge som helst. Men det bygger nog på att jag inte är van vid torrjäst och har dålig koll på hur den reagerar.

Torrjäst och färsk jäst gör i rätt mängd ingen större skillnad. Vår svenska jäst håller så hög kvalitet att den funkar även i små mängder. Tumregeln brukar väl vara 1/3-del torrjäst i gram på varje del färkjäst.

Grytbröd.
Mitt första! Tack för inspirationen 👍

IMG_3750[1].JPG
IMG_3751[1].JPG

F-n grytbröd - nu måste jag testa. Kan inte någon slängs upp ett enkelt recept utan en massa avancerade jäsningsprocesser?
Typ kasta ihop torra ingredienser, rör om, ner i grytan, baka - klart? :)

Redan gjort så klart - men det var stor variation med upp till jäsa över natten moment - och jag tolkade det som att det finns varianter med minimalt behov av jästid och dylika moment - typ kasta iho ingredienser i en gryta- stoppa i ugnen - ta ut och ät.

Så istället för att läsa 100 recept till och testa runt tänkte jag att ngn snäll happyit (uppenbarligen inte du ;-) ) kunde dela nåt happyvaliderat recept.

Redan gjort så klart - men det var stor variation med upp till jäsa över natten moment - och jag tolkade det som att det finns varianter med minimalt behov av jästid och dylika moment - typ kasta iho ingredienser i en gryta- stoppa i ugnen - ta ut och ät.

Så istället för att läsa 100 recept till och testa runt tänkte jag att ngn snäll happyit (uppenbarligen inte du ;-) ) kunde dela nåt happyvaliderat recept.
Alltså, min erfarenhet är att du antingen kan välja att inte jäsa länge, då måste du hålla på och knåda och fixa för att få ett ok bröd (mao ganska långt ifrån att kasta ihop ingredienserna i en gryta) eller låta det jäsa länge, slippa knådande och bara forma till ett vettigt bröd och skicka ner i grytan och få ett bra bröd.
Jag tycker inte tidsåtgången är det meckiga, utan snarare att behöva hålla på och tajma och knåda degen och av den anledningen funkar långjäst bäst för mig. Ska jag ha ett bröd snabbt är ju typ scones oslagbart.
Brukar köra på typ ett liknande recept och metod som det här om jag gör bröd med jäst i gryta. https://mykitchenstories.se/grytbrod/

Tråkigt med folk som börjar gnälla när man försöker hjälpa till. Där har du ett helt gäng proffsiga och utprovade recept, bara att välja något som ser bra ut och testa.

Jag kör detta, har aldrig misslyckats för mig! Har ibland kört locket på lite längre för att inte bränna skorpan för mycket. Men det får du kolla lite beroende på din ugn :)

F-n grytbröd - nu måste jag testa. Kan inte någon slängs upp ett enkelt recept utan en massa avancerade jäsningsprocesser?
Här är det jag utgår från. Jag kör på Manitoba cream-mjöl.

390gr mjöl med hög proteinhalt
300ml fingervarmt vatten
3/4 tesked torrjäst
1,5 tesked salt
Gör såhär *Blanda mjölet med torrjästen och saltet.
*Häll sedan i vattnet och blanda degen tills allt mjöl har knådats in i degen
*Lägg på gladpack och låt jäsa i 2 timmar. (Helst på en varm plats)
*Häll ut degen på en mjölad bänk och vik degens sidor in mot mitten i ca 5 minuter (degen kommer vara kladdig så använd mer mjöl om du behöver)
*Låt degen jäsa i en jäskorg (eller en bunke med en välmjölad bakhandduk i) i 35 min
*Lägg in en gjutjärnsgryta med lock på i ugnen och sätt den på 230 grader
*Mjöla ett bakplåtspapper och häll ut din deg
*Skär ett rätt djupt snitt i ditt deg med en vass kniv eller ett rakblad
*Lyft bakplåtspappret med degen på och lägg i den varma gjutjärnsgrytan, sätt på locket och in i ugnen i 30 minuter. Efter 30 minuter tar du av locker och låter den gräddas i ca 15 minuter till
*Låt brödet svalna innan du skär i det.

Edit: Andra jäsning kör jag bara direkt i en bunke, kände inte att bakhandduken tillförde särskilt mycket. Och innan det ska in i grytan skippar jag även att mjöla bakplåtspappret, tillförde inte heller något, utöver mjölet jag spillde ut på golvet när jag plockade upp allt ur grytan.

Jag har caputo-mjöl att göra av med. Borde gå att hålla hög hydrering med. Kan bli nattjäsning till helgen.

Funderar på att baka som pizza. Vika-vila och 12-16h jäsa. Vika ner för bröd, jäsa 6-8h till. Grädda 1-2 bröd i förvärmnd gryta i 30-40 min.

Kan det funka?
Har experimenterat en del med Caputo och brödbak. Köpte en 25kg säck tilltänkt för pizza men blev en hel del över och det vägrar ta slut :-)

Bäst hittills blev kalljäst över natt i kyl och så utgick jag från gamla hembakarlegenden Pain de Martins superenkla recept (men jäste alltså inte i rumstemp.)

6g jäst
600g vatten
780g mjöl (idag tog jag ca 120g graham, resten vetemjöl special)
Ca 15g salt

Låt jäsa ca 10h
Dela degen på hälften och vik ihop till 2 paket.
Låt jäsa ca 30min medan ugnen blir varm. Inställd på max, ca 250grader.
Dela varje paket på längden och sedan varje längd i fyra delar, lägg upp direkt på plåt. Ger tot 16 frallor.
Grädda ca 16-20min.

Blanda 2g jäst med 200g vatten och 200g vetemjöl special eller annat vetemjöl med 10-15g proteinhalt i en skål. Låt stå på bänk under lock/duk i 2-3h. En gång var typ 30-45min kan du vika ihop degen med en slickepott. (Detta kan du göra på kvällen utan att vika och stå i kylen över natten om du vill. Vik ihop på morgonen isf och låt den vila en stund innan du blandar i resten.)
Blanda i 22g salt, 300g vatten och 400g mjöl. Jag gillar ekologisk siktat dinkel eller annan kultursort för smak. Låt stå på bänken ytterligare en timme och vik ihop den minst 1gång till. Sen in i kylen, minst 8h men ett dygn går bra.
Grytan värmer du i en timme på 250° jag räknar tid från att ugnen startas. I med lite mjöl i botten på grytan, ta deg direkt från kylen och häll ner försiktigt i grytan, mjöla den lite innan så är den smidig. Skåra ett djupt 3cm kors eller så rakt genom det. På med locket och grädda i 2 med lock och 25min utan lock.
Lycka till

1000029052.jpg

Denna kom nyss ut ur ugnen.
Har fått jäsa på bänken under dagen, ingenting i kylen alls. Gjort på skrapet från matning +ANNAT
Mitt senaste "hack" är annars att blötlägga rågkross i kylen över natten och använda den vätskan till ljust bröd. Det sätter så mycket smak

Visa bilaga 741461
Denna kom nyss ut ur ugnen.
Har fått jäsa på bänken under dagen, ingenting i kylen alls. Gjort på skrapet från matning +ANNAT
Mitt senaste "hack" är annars att blötlägga rågkross i kylen över natten och använda den vätskan till ljust bröd. Det sätter så mycket smak
Kul, den iden snor jag rakt av.

Testade som sagt receptet @Sudden19 tipsade om - det blev fint men lite trist smak. Inser att jag glömde ha honung i i receptet. Barnen skulle hjälpa baka......
Kunde haft lite mer sälta också.
Angivna 25 minuter utan lock hade gett ett brännt yttre så i vår ugn blev det knappa 20 utan lock och sen satte jag bara på locket igen.

Knölade ner ett bakplåtspapper i grytan också vilket gjorde det plättlätt att ta ut brödet - borde inte påverka smaken eller vad säger expertisen?

Kanske blir ett nytt försök i helgen, några kryddblandningar som rekommenderas för lite piffigare smak?

Testade som sagt receptet @Sudden19 tipsade om - det blev fint men lite trist smak. Inser att jag glömde ha honung i i receptet. Barnen skulle hjälpa baka......
Angivna 25 minuter utan lock hade gett ett brännt yttre så i vår ugn blev det knappa 20 utan lock och sen satte jag bara på locket igen.

Knölade ner ett bakplåtspapper i grytan också vilket gjorde det plättlätt att ta ut brödet - borde inte påverka smaken eller vad säger expertisen?

Kanske blir ett nytt försök i helgen, några kryddblandningar som rekommenderas för lite piffigare smak?
Lång jäsning är din vän, blir både saftigare och mer smak. Jag föredrar också att väga istället för att mäta, lättare att få ett bra bröd då eftersom det inte diffar lika mycket från gång till gång som mätning kan göra.
Varsågod för ett riktigt happysvar, det är fel på utrustningen och du fick svar på något annat än du frågade 🫣

Väga är toppen! 2-2.5% salt av totalvikt är lagom för mig.
Att få ett lite bränt yttre gör inget, på pizza är det ju inget som stör med bränd kant eller botten, snarare tvärtom? Ivf för mig.
Om du har en ugnstermometer kan du köra in den i brödet när du lyfter locket. 98° så är brödet klart. Jag brukar köra några minuter extra om det är för ljust.

det blev fint men lite trist smak. Inser att jag glömde ha honung i i receptet. Barnen skulle hjälpa baka......
Baksirap höjer smaken enkelt. Ca 0,5 dl i 4 dl degvätska gör skillnad.

Brödkryddor (helst hela, inte malda) som tex anis, kummin, fänkålsfrön etc gör skillnad. Ca 1-2 msk. Kanske 1 msk solrosolja för att lyfta smakerna.

För att få brödet lite nyttigare och mättande kan kross och/eller kli blandas i degen. Skalade solrosfrön har bra näringsvärde och höjer smaken. Grovhackade hasselnötter höjer också smakupplevelsen.

250 grader är lämpligt när brödet ligger i gjutjärnskastrullen, men utan lock är det för varmt. Som jämförelse gräddas friliggande/formbröd i ca 180 grader i ca 50 minuter. Kanske du skall dra ner värmen till 220 grader när locket avlägsnats? Längre tillagning ger tjockare skorpa.

Bröd med skorpa kan med fördel förvaras utan täckning några dagar stående på snittytan utan att torka nämnvärt. Jag brukar klara ca 5 dagar utan att brödet känns torrt, men skorpan är knaprig. Förstås viktigt att snittytan är plan annars kommer luft in och torkar ut brödet.

Ah snyggt, glömde skriva det om bakplåtspapperet, jag gör alltid så också:)

Jag brukar ibland slänga ner torkade tranbär i degen för att få god söt smak :)

6g jäst
600g vatten
780g mjöl (idag tog jag ca 120g graham, resten vetemjöl special)
Ca 15g salt

Låt jäsa ca 10h
Dela degen på hälften och vik ihop till 2 paket.
Låt jäsa ca 30min medan ugnen blir varm. Inställd på max, ca 250grader.
Dela varje paket på längden och sedan varje längd i fyra delar, lägg upp direkt på plåt. Ger tot 16 frallor.
Grädda ca 16-20min.

Vanlig eller torrjäst?

Blanda 2g jäst med 200g vatten och 200g vetemjöl special eller annat vetemjöl med 10-15g proteinhalt i en skål. Låt stå på bänk under lock/duk i 2-3h. En gång var typ 30-45min kan du vika ihop degen med en slickepott. (Detta kan du göra på kvällen utan att vika och stå i kylen över natten om du vill. Vik ihop på morgonen isf och låt den vila en stund innan du blandar i resten.)
Blanda i 22g salt, 300g vatten och 400g mjöl. Jag gillar ekologisk siktat dinkel eller annan kultursort för smak. Låt stå på bänken ytterligare en timme och vik ihop den minst 1gång till. Sen in i kylen, minst 8h men ett dygn går bra.
Grytan värmer du i en timme på 250° jag räknar tid från att ugnen startas. I med lite mjöl i botten på grytan, ta deg direkt från kylen och häll ner försiktigt i grytan, mjöla den lite innan så är den smidig. Skåra ett djupt 3cm kors eller så rakt genom det. På med locket och grädda i 2 med lock och 25min utan lock.
Lycka till
Är inte 22g salt jättemycket? Jag är kanske inte så mycket för salt men skulle väl ta 1/2-1 tsk i ovanstående..

Tillbaka
Topp