[OT] Visa ditt bakade, bröd, bullar & kakor osv.

Verkar farligt med kakor!

Explosion på kakfabrik – fem saknas

Frustrated Here We Go GIF by Sesame Street.gif

IMG_20260223_184010.webp

Spontanslängde ihop en vetesurdeg som blev riktigt god. Men jag undrar hur går man från detta till "next level" luftighet som bilden under visar? Vad i processen är det som styr hur stora håligheter man får?

Spontanslängde ihop en vetesurdeg som blev riktigt god. Men jag undrar hur går man från detta till "next level" luftighet som bilden under visar? Vad i processen är det som styr hur stora håligheter man får?
Ämnet har kommit upp förut, större hål:
- Hög proteinhalt i mjölet + mer vatten i degen.
- Sträck och vik under bulkjäsning.
- Forma bröden utan att trycka ut gasen i degen.

Ett sätt att testa är ju att baka en ciabatta eller pain cristal som maxar dessa råd.

Ämnet har kommit upp förut, större hål:
- Hög proteinhalt i mjölet + mer vatten i degen.
- Sträck och vik under bulkjäsning.
- Forma bröden utan att trycka ut gasen i degen.

Ett sätt att testa är ju att baka en ciabatta eller pain cristal som maxar dessa råd.

Mjölet jag hade nu hade 12% protein (nåt vetemjöl special). Har ett Ramlösa Tipo 00 med 13% - finns det högre proteinhaltiga sorter i vanlig matbutik?

Vad finns för knep för att undvika att trycka ut gasen? Tycker ofta det der fint ut i jäsbunken men sen när man ska flytta över degen till t.ex. en gryta eller form så tappar den fluffet.

Vad finns för knep för att undvika att trycka ut gasen? Tycker ofta det der fint ut i jäsbunken men sen när man ska flytta över degen till t.ex. en gryta eller form så tappar den fluffet.
Det låter som du överjäser degen, man ska kunna välta ut degen i ett stycke utan att den kollapsar. Jag brukar välta upp den, sträcka den till en 4-5cm tjock platta, och sen forma limpor genom att rulla/vika degen. Bortsett från några jättebubblor som poppar stannar all gas kvar. Kolla att volymen max växer 2x under första jäsningen.

Behöver man degblandare för ciabattas eller klarar man att få till degen för hand? Tänker ifall det är någon form av biga/fördeg? I så fall känns det som om man behöver en maskin för att få ihop degen.

Lite underjäst och okontrollerat ära. Men smaken var toppen. Måste ta reda på vad som händer när man blandar in lite honung i degen, varför jäsningen blir annorlunda. Någon som vet?
1000009055.webp

1000009054.webp

Lite underjäst och okontrollerat ära. Men smaken var toppen. Måste ta reda på vad som händer när man blandar in lite honung i degen, varför jäsningen blir annorlunda. Någon som vet?
Honung har naturliga antibakteriella egenskaper som ibland nyttjas på sår. Desa egenskaper lär även påverka bakteriekulturen i jäst negativt.

Tillbaka
Topp