Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är väl som att fråga vilken som är den bästa cykeln? hehe
Om man vill ha något som är "flyttbart" tycker jag att ooni koda 16 med lucka (brandrisk) och biscottisten kommer långt. Tillräckligt stor för att kunna vända pizzan i ugnen utan större problem samt möjlighet att välja hur när värmekällan man vill vara. Med brasklappen att jag inte testat speciellt många ugnar.
Men man märker skillnad i termiskmassa om man jämför med "byggda" ugnar.
Kolla i gruppen pizza napoletana Sverige på facebook!Någon som har ett recept på glutenfri pizzadeg som blir bra och är god?
Förstår att det är omöjligt att glutenfritt kan smaka lite bra som "riktig deg"..
Har hört gott om denna, men inte testat att göra den själv.Någon som har ett recept på glutenfri pizzadeg som blir bra och är god?
Förstår att det är omöjligt att glutenfritt kan smaka lite bra som "riktig deg"..
Säkert jättebra.För er som kör ooni finns det flera hack man kan göra för ett jämnare resultat, Är en variant, går ju även att få eldrift om det känns viktigt..
Ja, absolut. Jag tvingar dig inte att bygga om din ugn?Säkert jättebra.
Tycker det är rätt najs att ta ut och kolla av vilken sida som bevhöver lite mer.
Billigast näst efter blocket är nog Lidl flr 99. Sen finns det i valfri prisklass en googling bortUndrar var man hittar en rund sten? Villhöver ändå en ny.
Biltemas ordnar upp till 900 enligt beskrivning ?Beror på temperatur. 480 C kräver biscotti-sten. 350-400 C passar klassisk "pizzasten". I vanliga el-ugnen passar stål 8-12 mm bäst.
Jisses. Ligger den butiken på Stockholms Söder?STENUGN | PIZZAUGN | VEDUGN
Allt för ditt utekök med fokus och kärlek för pizza! Pizzaugn, vedugn, stenugn, stålugn, pizzaspade, pizzasten, Biscotto di Sorrento, Napolitansk pizzaugn, elektrisk pizzaugn, pizzamjöl, San Marzanowww.fornostenugnar.se
Jo, men då blir det kolbulle och inte pizza...Biltemas ordnar upp till 900 enligt beskrivning ?
"Kräver"?Beror på temperatur. 480 C kräver biscotti-sten. 350-400 C passar klassisk "pizzasten". I vanliga el-ugnen passar stål 8-12 mm bäst.
Kan vara så att din sten tappar temperatur fortare än en golvsten gör i en gjuten/murad ugn. Kolla här:"Kräver"?
Har jag alltså gjort fel hela tiden som kört >450 på originalstenen i min Koda?
Pizzorna har i alla fall varit till familjens och gästernas stora belåtenhet och de har ätits med glupsk aptit.
Prova att göra pizzan mindre än vanligt på bänken och dra ut den mer än vanligt när den är på spaden. Brukar fungera på lösa degar. Fungerar också bra att kyla degen för att få den styvare vid utbakning.70%-degen blev lite svårhanterlig på bakbordet. Blev lite knotiga småpizzor. Jäste dock upp fint i ugnen.
Ja, körde ut 10 pizzabollar på ca 170g. När degbollarna skulle ut ur burkarna rann de nästan ut. Gick åt en del durumvetesmjöl vid utknådningen. De var såpass mjuka att det var väldigt lätt att trycka ut dem men att det lika lätt blev hål.Prova att göra pizzan mindre än vanligt på bänken och dra ut den mer än vanligt när den är på spaden. Brukar fungera på lösa degar. Fungerar också bra att kyla degen för att få den styvare vid utbakning.
Jag brukar trycka i så mycket vatten i degen att den precis inte klibbar i händerna vid bollning. Då är det lagom för mig. Skiljer några procentenheter mellan mjölsorter, så man får prova sig fram.
Ja, körde ut 10 pizzabollar på ca 170g. När degbollarna skulle ut ur burkarna rann de nästan ut. Gick åt en del durumvetesmjöl vid utknådningen. De var såpass mjuka att det var väldigt lätt att trycka ut dem men att det lika lätt blev hål.
Jag lär sänka vattenhalten något nästa bak. Bättre med lite spänst i degen, för klantiga mig iaf.
Jag kör Tipo-00 mjöl (Finax-Ramlösa kvarn) i degen. Sedan durum vetesmöl, på tips, för utbakning då det ska släppa lättar från degen när utknådningen är klar. Funkar bra.Vad kör du för mjöl? Lätt att det blir lite överjäst nu när temperaturen stigit lite, gäller att ha koll o justera jästmängd och tider.
Jag är mitt inne i flytt så nu får jag pausa lite. Men blir nog att baka ca 30 pizzor andra helgen i juni så jag får se fram emot det :)
Jag använder burkar från delin på ICA.
De där runda m 10 cm diameter och 7-8 cm höga. Räcker bra för de ca 180g bollar jag gör.
Jag tycker mitt mjöl funkar bra på ca 67% vatten. Tror säkert det finns bättre. Var köpa de italienska?
På 1 kg mjöl kör jag ca 0,35 g jäst (stort som ett lingon)
Tyvärr så hade jag vägarna förbi Falkenberg igår. Det gick på 2300:- när jag bara tänkt att köpa lite Fior di latte.... Men nu är skafferiet fullt med ost, mjöl, burktomater, Nduja och lite annat "bra att ha".Maxi i Skvaltan o Ica i Sickla har Caputo.
Lite billigare hos Lilla Napoli + att man kan köpa allt annat dom säljer ?
Även San Marzano tomater i Sickla.Maxi i Skvaltan o Ica i Sickla har Caputo.
Lite billigare hos Lilla Napoli + att man kan köpa allt annat dom säljer ?