[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

På resande fot så fick bli köpepizza idag. Inte fy skam dock.

20230519_202909.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
Snickrade bänk igår så var tvungen att testköra idag. Som vanligt blir det alltid för litet så får klura på en utfällbar sida.
Fick köra på bakbord idag då polaren får bocka en rostfri skiva att baka på till nästa vecka.
Skönt med en riktig bänk att jobba vid!
20230519_203529.jpg
20230519_193133.jpg
20230519_193055.jpg

Ugnen är en Pizzaparty Emizione med biscotto sten.

[OT] Visa ditt pizzabak
Är väl som att fråga vilken som är den bästa cykeln? hehe

Om man vill ha något som är "flyttbart" tycker jag att ooni koda 16 med lucka (brandrisk) och biscottisten kommer långt. Tillräckligt stor för att kunna vända pizzan i ugnen utan större problem samt möjlighet att välja hur när värmekällan man vill vara. Med brasklappen att jag inte testat speciellt många ugnar.

Men man märker skillnad i termiskmassa om man jämför med "byggda" ugnar.

Jag köpte en sån, verkar vara en helt ok instegsmodell.

1684651623776.png

[OT] Visa ditt pizzabak
Någon som har ett recept på glutenfri pizzadeg som blir bra och är god?
Förstår att det är omöjligt att glutenfritt kan smaka lite bra som "riktig deg"..

[OT] Visa ditt pizzabak
Någon som har ett recept på glutenfri pizzadeg som blir bra och är god?
Förstår att det är omöjligt att glutenfritt kan smaka lite bra som "riktig deg"..
Har hört gott om denna, men inte testat att göra den själv.

[OT] Visa ditt pizzabak
Beror på temperatur. 480 C kräver biscotti-sten. 350-400 C passar klassisk "pizzasten". I vanliga el-ugnen passar stål 8-12 mm bäst.

[OT] Visa ditt pizzabak
Så snobbigt det ska vara!

[OT] Visa ditt pizzabak
Värt ett försök.

Har alltid kört med vanliga bakstenar i ugnen och tycker det funkat bra. Gotländsk kalksten, eftersom de kunde såga till så stora som jag fick plats med i ugnen :)

[OT] Visa ditt pizzabak
Blev också sugen efter alla deg- och pizzabilder!

Petra 5037, 65%, 12+12h, 0.3 g jäst/kg mjöl, 2.8% salt.
Fryst importerad fior di latte.
Terramagna San Marzano. 0.8% salt.

Dags för bak! Temperatur mitt på biscotto-golvet.
DSC_4732.JPG

Barnen får som de vill...
Till minsta, olivolja och rosmarin.
DSC_4733.JPG

Tomatsås, salami, parmesan och olivolja till mellanpojken.
DSC_4734.JPG

Margherita. Basilikan åker på vid bordet för att spara tid...
DSC_4735.JPG

Nästa generations pizzaiolo!
DSC_4736.JPG

I ugnen...Innehåll vid nästa bild.
DSC_4741.JPG

Färskost, mozzarella, padrones, pesto arrabiata i klickar, olivolja och parmesanost. Basilika vid bordet.
DSC_4742.JPG

Glömde fota pizzan till äldsta barnet...

Gott blev det iallafall ?

[OT] Visa ditt pizzabak
Beror på temperatur. 480 C kräver biscotti-sten. 350-400 C passar klassisk "pizzasten". I vanliga el-ugnen passar stål 8-12 mm bäst.
"Kräver"?
Har jag alltså gjort fel hela tiden som kört >450 på originalstenen i min Koda?
Pizzorna har i alla fall varit till familjens och gästernas stora belåtenhet och de har ätits med glupsk aptit.

[OT] Visa ditt pizzabak
Min lilla ugn är snabb, 20 min, att värma sin biscotti-sten. Den är dock tunn och behöver fullt blås för att hålla sig varm.

Efter 6-7 pizzor chokar härden när askan tätar luftflödet. Då får jag tömma och starta om på några glödande pellets jag lämnar på gallret. Sedan är det bara att gasa igen.

[OT] Visa ditt pizzabak
"Kräver"?
Har jag alltså gjort fel hela tiden som kört >450 på originalstenen i min Koda?
Pizzorna har i alla fall varit till familjens och gästernas stora belåtenhet och de har ätits med glupsk aptit.
Kan vara så att din sten tappar temperatur fortare än en golvsten gör i en gjuten/murad ugn. Kolla här:
Samt +- några sidor. Jag har också liknande erfarenheter av andra golv än biscotti (eller skivan i länken som också har låg konduktivitet). Fungerar det för dig, så grattis i all välmening. Det gjorde det inte för mig.

[OT] Visa ditt pizzabak
70%-degen blev lite svårhanterlig på bakbordet. Blev lite knotiga småpizzor. Jäste dock upp fint i ugnen.
Prova att göra pizzan mindre än vanligt på bänken och dra ut den mer än vanligt när den är på spaden. Brukar fungera på lösa degar. Fungerar också bra att kyla degen för att få den styvare vid utbakning.

Jag brukar trycka i så mycket vatten i degen att den precis inte klibbar i händerna vid bollning. Då är det lagom för mig. Skiljer några procentenheter mellan mjölsorter, så man får prova sig fram.

[OT] Visa ditt pizzabak
Prova att göra pizzan mindre än vanligt på bänken och dra ut den mer än vanligt när den är på spaden. Brukar fungera på lösa degar. Fungerar också bra att kyla degen för att få den styvare vid utbakning.

Jag brukar trycka i så mycket vatten i degen att den precis inte klibbar i händerna vid bollning. Då är det lagom för mig. Skiljer några procentenheter mellan mjölsorter, så man får prova sig fram.
Ja, körde ut 10 pizzabollar på ca 170g. När degbollarna skulle ut ur burkarna rann de nästan ut. Gick åt en del durumvetesmjöl vid utknådningen. De var såpass mjuka att det var väldigt lätt att trycka ut dem men att det lika lätt blev hål.

Jag lär sänka vattenhalten något nästa bak. Bättre med lite spänst i degen, för klantiga mig iaf.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ja, körde ut 10 pizzabollar på ca 170g. När degbollarna skulle ut ur burkarna rann de nästan ut. Gick åt en del durumvetesmjöl vid utknådningen. De var såpass mjuka att det var väldigt lätt att trycka ut dem men att det lika lätt blev hål.

Jag lär sänka vattenhalten något nästa bak. Bättre med lite spänst i degen, för klantiga mig iaf.

Vad kör du för mjöl? Lätt att det blir lite överjäst nu när temperaturen stigit lite, gäller att ha koll o justera jästmängd och tider.

Jag är mitt inne i flytt så nu får jag pausa lite. Men blir nog att baka ca 30 pizzor andra helgen i juni så jag får se fram emot det :)

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad kör du för mjöl? Lätt att det blir lite överjäst nu när temperaturen stigit lite, gäller att ha koll o justera jästmängd och tider.

Jag är mitt inne i flytt så nu får jag pausa lite. Men blir nog att baka ca 30 pizzor andra helgen i juni så jag får se fram emot det :)
Jag kör Tipo-00 mjöl (Finax-Ramlösa kvarn) i degen. Sedan durum vetesmöl, på tips, för utbakning då det ska släppa lättar från degen när utknådningen är klar. Funkar bra.
Jag tror ett problem för mig var långjäsningen (24t) i rumstemp. Då överjäste degen skulle jag tro. Den ska helst inte mer än dubblas har jag förstått och min jäste avsevärt mer. Gick dock bra att vika ner som bollar med lite olivolja på händerna.
Nästa gång jag långjäser blir det antingen en biga eller kylskåpsjäsning. Ska nog testa ett snabbrecept också.
30 pizzor låter som en utmaning. Kör ni ved/pellets krävs ju nästan en som eldar, en som bakar ut och en tredje vid ugnen för att hålla tempo gissar jag.

[OT] Visa ditt pizzabak
Det är ett gott mjöl. Största skillnaden till ett italienskt är mest hållbarheten vid hantering. Smaken skiljer lite i jämförelse. Jag fick punktering på kanske 1/10 pizzor med Ramlösa-mjölet. Bakade nog upp 20 kg av det mjölet för 2 år sedan. När jag använder ett italienskt mjöl så händer det typ aldrig att det blir punktering. Då är det handhavande isåfall. Typ att man fastnar med en slev eller liknande. Har för mig att 62-63% var lagom på Ramlösa-mjölet. Don't fight nature... mjölet bestämmer själv hur mycket vatten det vill ha...

Durumvete går bra vid utbak, men det ger lite annan smak än ett 00-mjöl. Upplever dock aldrig några problem vid utbakning bara man är lite flink så inte såsen hinner blöda igenom.

Vad använder du för burkar att jäsa i? Går det att övervaka jäsningen? Överjäsning beror på för mycket jäst för given temperatur. Jäs gärna 24 timmar. Smaken blir så mycket bättre än snabb-recept även om det såklart också blir pizza.

På sommaren kan man ha 2-3% mindre vatten än på vintern om man vet att det ska vara varmt där man bakar ut.

[OT] Visa ditt pizzabak
Med tanke på hur lättillgängligt Caputo är kan jag inte tala mig varm nog i att släppa alla svenska mjöler.
Tipo 00 är inget kvitto på att mjölet är bra pizza mjöl, utan styrkan (mäts i W i Italien, inte alls vad jag vet i Sverige).

Caputo pizzeria upplever jag otroligt lätt att ha o göra med och är mitt standard mjöl som jag alltid återkommer till och har som referens. Sen testar jag allt jag kommer över o mitt nuvarande standard recept är en mix av mjöl. Men nu o då kör jag bara Caputo pizzeria och det blir alltid bra (men inte exakt som jag vill ha det, varav att jag mixar).

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag använder burkar från delin på ICA.
De där runda m 10 cm diameter och 7-8 cm höga. Räcker bra för de ca 180g bollar jag gör.

Jag tycker mitt mjöl funkar bra på ca 67% vatten. Tror säkert det finns bättre. Var köpa de italienska?

På 1 kg mjöl kör jag ca 0,35 g jäst (stort som ett lingon)

[OT] Visa ditt pizzabak

Här finns allt möjligt gott.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag använder burkar från delin på ICA.
De där runda m 10 cm diameter och 7-8 cm höga. Räcker bra för de ca 180g bollar jag gör.

Jag tycker mitt mjöl funkar bra på ca 67% vatten. Tror säkert det finns bättre. Var köpa de italienska?

På 1 kg mjöl kör jag ca 0,35 g jäst (stort som ett lingon)

Maxi i Skvaltan o Ica i Sickla har Caputo.
Lite billigare hos Lilla Napoli + att man kan köpa allt annat dom säljer ?

[OT] Visa ditt pizzabak
Maxi i Skvaltan o Ica i Sickla har Caputo.
Lite billigare hos Lilla Napoli + att man kan köpa allt annat dom säljer ?
Tyvärr så hade jag vägarna förbi Falkenberg igår. Det gick på 2300:- när jag bara tänkt att köpa lite Fior di latte.... Men nu är skafferiet fullt med ost, mjöl, burktomater, Nduja och lite annat "bra att ha".

Tillbaka
Topp