marr
Aktiv medlem
[OT] Visa ditt pizzabak
Du ska nog börja med att tömma asknehållaren iallafall.Fick ett pizzastål i födelsedagspresent för några veckor sen och igår tänkte jag testa att köra det i min Weber klotgrill. Gick åt helvete.
Körde briketterna i tändröret som vanligt, la ut dom i en ring (som tipsades om ovan), öppnade alla spjäll för fullt och la i pizzastålet. La på locket för att få upp värmen ordentligt. Efter ett tag insåg vi att grilljäveln hade slocknat. Fick inte fart på den igen inom rimlig tid och då var hela familjen så överjävligt hungriga att vi fick köra pizzorna i ugnen istället. Totalt antiklimax...
Har ju grillat med den här grillen i bortåt tio år och aldrig varit med om att den slocknat på det här sättet tidigare. Osäker på om det var pga att det var så mycket aska i botten att spjällen nertill kanske blev tilltäppta (hade glömt att tömma askhållaren innan som var helt full) eller om det berodde på att mitt stål är så stort att det hindrar lufttillförseln i grillen och därigenom omöjliggör pizzabak helt. Känns som att jag nog måste testa igen med grillen men då på egen hand (utan hungrig familj bredvid).
Pizzabakning är fantamej mer avancerat än att lufta Magura-bromsar...
(Bifogar pizzan som bakades i ugnen med pizzastålet. Hade jag inte varit så förbannad på grilljäveln hade det nog varit helt ok ändå. Men jag får verkligen tokbryt på sånt här, speciellt om jag är hungrig och lite irriterad från början.)
Visa bilaga 631731