[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Fick ett pizzastål i födelsedagspresent för några veckor sen och igår tänkte jag testa att köra det i min Weber klotgrill. Gick åt helvete.

Körde briketterna i tändröret som vanligt, la ut dom i en ring (som tipsades om ovan), öppnade alla spjäll för fullt och la i pizzastålet. La på locket för att få upp värmen ordentligt. Efter ett tag insåg vi att grilljäveln hade slocknat. Fick inte fart på den igen inom rimlig tid och då var hela familjen så överjävligt hungriga att vi fick köra pizzorna i ugnen istället. Totalt antiklimax...

Har ju grillat med den här grillen i bortåt tio år och aldrig varit med om att den slocknat på det här sättet tidigare. Osäker på om det var pga att det var så mycket aska i botten att spjällen nertill kanske blev tilltäppta (hade glömt att tömma askhållaren innan som var helt full) eller om det berodde på att mitt stål är så stort att det hindrar lufttillförseln i grillen och därigenom omöjliggör pizzabak helt. Känns som att jag nog måste testa igen med grillen men då på egen hand (utan hungrig familj bredvid).

Pizzabakning är fantamej mer avancerat än att lufta Magura-bromsar...

(Bifogar pizzan som bakades i ugnen med pizzastålet. Hade jag inte varit så förbannad på grilljäveln hade det nog varit helt ok ändå. Men jag får verkligen tokbryt på sånt här, speciellt om jag är hungrig och lite irriterad från början.)

Visa bilaga 631731
Du ska nog börja med att tömma asknehållaren iallafall.

[OT] Visa ditt pizzabak
Levlat upp för poolish och bigadegar.
40-årigt Blocketfynd och still going strong.
20230612_081417.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
Oklart om man åker dit för hädelse här men vi chansar.. nya gasolgrillen har utrymme för märkesspecifik pizzasten-insats i still med denna (men på bilden gjutjärn ist för pizzasten)

1686741491125.png

Är detta lönt att köpa eller kan jag lika kärna köra vidare på varmluftsugnen och Icas färdiga pizzakit?

[OT] Visa ditt pizzabak
Oklart om man åker dit för hädelse här men vi chansar.. nya gasolgrillen har utrymme för märkesspecifik pizzasten-insats i still med denna (men på bilden gjutjärn ist för pizzasten)

Visa bilaga 632112

Är detta lönt att köpa eller kan jag lika kärna köra vidare på varmluftsugnen och Icas färdiga pizzakit?

Jag hädar med en pizzasten från Ica på min webergasolgrill och det går lysande. Kostade typ en hundring

[OT] Visa ditt pizzabak
Tror du tjänar på att göra egen det men köra med ICA-stenen kommer funka ok.

Ang Lilla Napolis inlägg ovan, de skriver ju själva att det fungerar helt ok. Men inte next-level som deras ambition är, utan att trixa.

[OT] Visa ditt pizzabak
Bara detta inte blir nya Padel...

Klart det blir! Svenskarna är extrema flockdjur, livrädda för att inte vara ”inne”. Om nåt år är det nåt nytt som gäller och Blocket svämmas över av pizzaugnar.

[OT] Visa ditt pizzabak
[OT] Visa ditt pizzabak
Vet inte om jag har tänkt/gjort fel. Har följt nedan recept och ska således tillsätta biga, salt och ca 2 dl vatten medan degen går i assistenten. Sedan bollar för kvällen.

Alla andra recept har mjöl tillsatt till bigan. Dvs utöka degen typ 100-150 procent.

Hur gör ni?
IMG_7329.png

[OT] Visa ditt pizzabak
Min stora utmaning är att få ihop folk att käka pizza med. Har nästan gett upp på familjen (stora barn) som inte så ofta vill hänga med morsan och farsan på helgkvällarna.... Har börjat ragga på grannarna. De verkar sugna :)
Känner igen det där. Jag brukar komplettera med pizza på kalas eller liknande tillställning, AW för mig och frugan, när barnens kompisar sover över, när man vet på förhand att det ändå blir en hemmadag osv... Det är alltid bra att göra på helgen bara för att ha med några lunchpizzor senare i veckan. Alltid frestar de någon...ha ha...

[OT] Visa ditt pizzabak
Körde på en poolish här ikväll. Gick att äta men seg deg och degig kant så får räknas som misslyckad. Men en misslyckad deg är också en deg som Uffe brukar säga.
Skulle haft mer vatten i degen då jag körde på canotto mjöl, 70% vatten blev lite lite tror jag.
Men mätt blev jag och en bra orsak för att dra fram ugnen till midsommar för revange!

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad ska man köpa för ugn? Fått pengar i födelsedagspresent av svärmor sprcifikt för en pizzaugn och funderar på en Ooni Karu 16, men frun tycker vi ska ha en ren gasolugn istället som är billigare.

Kommer man inte sakna röksmaken från vedeldat? Eller blir det bra nog med gasol-Ooni?

[OT] Visa ditt pizzabak
Körde på en poolish här ikväll. Gick att äta men seg deg och degig kant så får räknas som misslyckad. Men en misslyckad deg är också en deg som Uffe brukar säga.
Skulle haft mer vatten i degen då jag körde på canotto mjöl, 70% vatten blev lite lite tror jag.
Men mätt blev jag och en bra orsak för att dra fram ugnen till midsommar för revange!
Såg bättre ut än de smakade.
IMG-20230617-WA0002.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
Det blir ingen röksmak av veden. Rökgaserna åker ut längs taket och pizzan ligger på golvet. Blir det röksmak har man gjort något galet.

Finns ingen anledning att ha vedeldat i en liten lätt ugn. Gasol ger jämnare värme.

[OT] Visa ditt pizzabak
Det blir ingen röksmak av veden. Rökgaserna åker ut längs taket och pizzan ligger på golvet. Blir det röksmak har man gjort något galet.

Finns ingen anledning att ha vedeldat i en liten lätt ugn. Gasol ger jämnare värme.
Tack! Då blir det gasol med tillbehör även om jag gissar att den dyrare Karu eller liknande med lucka håller värmen bättre.

[OT] Visa ditt pizzabak
[OT] Visa ditt pizzabak

Har kompisar som vittnar om att gasolen ibland har svårt att komma upp i temp.

Jag klockade min pelletsmatade på 20 min med full brasa. Sedan bakade vi 4 pizzor på <1min per pizza. Jag är nöjd med pellets. Kör Julas villapellets.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jo, samtidigt måste man köpa en ugn som fungerar som tänkt. Bränslet är bara en värmekälla, inte en garanti för lyckat.bak. Ved och små lätta ugnar gör det svårt att hålla jämn temperatur över tid. Visst går det, men det är mycket pyssel. Gasol och pellets är mycket bättre på det. Har man en större och/eller tyngre ugn, alltså en gjuten/murad så lagras värmen i ugnens massa och hjälper till att jämna ut temperaturen genom förbränningscyklerna. Däremot tar den längre tid och mer ved att få varm ..

[OT] Visa ditt pizzabak
Har kompisar som vittnar om att gasolen ibland har svårt att komma upp i temp.

Jag klockade min pelletsmatade på 20 min med full brasa. Sedan bakade vi 4 pizzor på <1min per pizza. Jag är nöjd med pellets. Kör Julas villapellets.
Det är skillnad på ugn och ugn samt om det blåser. Bytte min Koda 12 till bra gasolugn och det är skillnad som mellan natt och dag.
Bättre isolerad, kraftigare brännare och en riktig sten.
Kört denna ugn sedan i julas utan problem, oavsett väder eller vind.

Visst kostar en bra hemma gasolugn det dubbla mot en Ooni, men har man ambition att få ut bra pizzor och vill man baka lite oftare så är det värt det.
Gråt en gång och köp en bra ugn direkt är mitt råd.

20230519_203525.jpg

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Vilken köpedeg rekommenderas?

Edit: bland svennedegarna på Ica alltså ?
Jag tycker den jag länkade levererar
+ den fanns när man behöver, ICA MAXI Nacka
+ det är en riktig nappe-deg
+ jäste upp fint i ugnen
+ smakade helt ok
+ 40kr/240g deg är prisvärt i kris
- krävs bra tryck i ugnen och het sten för att den ska grädda, elda!
- lite för lite sälta, smakfråga, och aningen brödig smak.

Vi lär köpa igen. Som alternativ till egen jäststinn snabbdeg levererar den verkligen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Till min Karu knäckte jag ihop ett "vindskydd" av aluplåt runt basen, då funkade det bättre när det blåste. Nonnon är inte lika känslig.

Fick gjort lite pizza igår. Förra veckans bak gick åt skogen, det var för varmt så degen blev överjäst och gick inte att rädda. Denna veckan gick jag ner på 10% surdeg och det var ändå på gränsen. Körde med Costa di Amalfi mjöl från Lilla Napoli. Blir väldigt lätt och fin deg med höga kanter av det mjölet men kanske lite mer svårhanterad deg än med t.ex Caputo. Hydrering tippar jag på 68ish procent.

Tyvärr inga bilder men körde bianco med creme fraiche med pesto i botten, fänkålssalsiccia, mozarella, scamorza och blandat köpt och egen inlagd friarelli. Kanonbra smakkombo.

Tillbaka
Topp