Glenn Dahl
Aktiv medlem
[OT] Visa ditt pizzabak
Toppingkok för morgondagen med kollegorna.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Funderar på hur andra använder sina ooni koda 16 ungnar. Kör med boscotti sten, lucka och 30mbar regulator.
Tycker jag får bäst resultat med att köra upp stenen till 200 grader undetill och runt 500 grader ovan. Dra ner till lägsta värme i cirka 5 minuter, köra in pizzan, stänga luckan, och sen upp på max värme medan pizzan är inne (öppnar och börjar rotera efter cirka 15-20 sek).
Känns som att det är tvärt emot vad många andra verkar gör (många verkar dra ner värmen när pizzan är inne). Upplever att denna metod ger en mjukare pizza med krispig yta tacka vare kortare tid i ugnen. Men får vara försiktig om man har pizza med lite pålägg inne.
Oklart vad jag vill få ut av detta mer än att det intressant att höra hur andra använder sina ungnar.
Bara på med regnrocken. Som svensk pizzaolio är detta vardag merparten av året.Fick bli i ugn istället… svensk midsommar
Haha, ja hann inte tänka så långt… Men det sprack upp så hann med en lite pizza i den, gick bra!Bara på med regnrocken. Som svensk pizzaolio är detta vardag merparten av året.
Välkommen in i fördärvet!
Med tanke på ditt username lär du ju vara en hejare på eld ?Haha, ja hann inte tänka så långt… Men det sprack upp så hann med en lite pizza i den, gick bra!
www.instagram.com
Konstigt, i min Fyra 12” ligger det en Biscotti-sten. Det står det på den iaf.Intressanta reflektioner.
Tyckte jag brände botten för lätt med orginalstenen i kodan. Har kört med en 20mm biscotti sedan ett år tillbaka. Köpte den som lilla napoli säljer. Men största fördelen är nog i slutända att den håller värmen bättre. Mäter man stenens yttemperatur precis efter man tagot bort pizzan är skillnaden mindre i nuläget. Beror säkert delvis på biscottistenens sämre värmeledningsförmåga. Tänker att en sten med låg värmeledningsförnåga borde vara viktigare i en ugn där pådraget inte går att styra lika snabbt som i en gasolugn.
Angående undertemperaturen så försöker jag hålla koll på hur varm stenen är som helhet. På kodan finns det ett hål i botten som gör att man kan mäta undersidan av stenen i framkant. Tycker det ger ett bättre resultat att titta på denna temperatur och därefter kortvarigt justera pådraget för att få rätt temperatur i ovansidan.
Luckan är mest ett sätt att spara gas. Håller värmen bra även på lågläget om det blir lite mer tid mellan pizzorna. Tycker mig också märka skillnad i stenens temperatur nära öppningen inte är lika låg när man förvärmt med lucka vilket ger mer fart i kanten längst ifrån brännarna innan första roteringen.
Klockrent!Spetskål, svartkål, bacon och chili ?Visa bilaga 652938
Spetskålen kokas 3 min. Svartkålen i sista 30 sekFörvällde du kålen eller lade du bara på den?
Dina barn råkar inte heta Donatello, Raphael, Michelangelo och Leonardo?I går fick barnen bestämma pålägg. Vi hade haft after work på onsdagen och jag hade i ett svagt ögonblick lovat att baka efterrättspizza. Efter middagen hade solen gått ner och myggen kommit fram...suget efter att inte bli uppäten var stort och det blev tre degar över.
Fram med degarna och låta barnen toppa. Så här blev det...bakade i vanliga el-ugnen.
San marzanotomatsås, banan, chokladsås, chokladlinser och saltlakritsströssel. (Dock inte av mitt barn, kompis på besök)
Visa bilaga 653809
Chokladsås som botten, banan, chokladlinser, marshmallows och saltlakritsströssel.
Visa bilaga 653808
Tredje pizzan bakades av mittenpojken och blev (frivilligt) en vanlig salamipizza, dock utan bild...
De åts faktiskt...intressanta kombinationer...
Jag köpte stål, ett av (ståltillverkarens) säljargument var att stål leder värme bättre och fördelar jämnare än sten. Pappa metallurg höll med.Vad har ni för erfarenhet av sten vs stål i vanlig ugn?
Gjorde pizza igår, allt blev bra men botten blev för ljus undertill även om jag värmt stenen innan jag bakade. Är det bättre värme i en stålplatta?
I går fick barnen bestämma pålägg. Vi hade haft after work på onsdagen och jag hade i ett svagt ögonblick lovat att baka efterrättspizza.
För att undvika brännmärken lägger jag pizzan på bakplåtspapper och inte direkt på stålet. Funkar bra i en vanlig hushållsugn som inte blir varmare än 275 °c. Skulle tro att det fattar eld om man har något med högre temperatur. Pappret gör också att man slipper oroa sig för att pizzan skall fastna på bakbord eller spade. Det i sin tur gör att man kan snåla på mjölet vid utbaket och undvika smaken av torrt halvbränt mjöl.Kommer värmen underifrån kommer stålet att bränna. I en vanlig el-ugn fungerar stål och sten lika bra, men stenen tar typ 20 minuter längre tid att värma upp och ca 15 minuter mellan varje pizza. Ett stål kan du mata ca var 5-7 minut. Jag kör stål inne och biscotti-sten i vedugnen.
För att undvika brännmärken lägger jag pizzan på bakplåtspapper och inte direkt på stålet. Funkar bra i en vanlig hushållsugn som inte blir varmare än 275 °c. Skulle tro att det fattar eld om man har något med högre temperatur. Pappret gör också att man slipper oroa sig för att pizzan skall fastna på bakbord eller spade. Det i sin tur gör att man kan snåla på mjölet vid utbaket och undvika smaken av torrt halvbränt mjöl.
Fusk? Ja, men ett bra fusk =)
Kan intyga att det brinner i grillen ?För att undvika brännmärken lägger jag pizzan på bakplåtspapper och inte direkt på stålet. Funkar bra i en vanlig hushållsugn som inte blir varmare än 275 °c. Skulle tro att det fattar eld om man har något med högre temperatur. Pappret gör också att man slipper oroa sig för att pizzan skall fastna på bakbord eller spade. Det i sin tur gör att man kan snåla på mjölet vid utbaket och undvika smaken av torrt halvbränt mjöl.
Fusk? Ja, men ett bra fusk =)
Finns en bild härVisa gärna ?