[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Toppingkok för morgondagen med kollegorna.
20230619_162651~2.jpg
20230619_163813~2.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
Funderar på hur andra använder sina ooni koda 16 ungnar. Kör med boscotti sten, lucka och 30mbar regulator.

Tycker jag får bäst resultat med att köra upp stenen till 200 grader undetill och runt 500 grader ovan. Dra ner till lägsta värme i cirka 5 minuter, köra in pizzan, stänga luckan, och sen upp på max värme medan pizzan är inne (öppnar och börjar rotera efter cirka 15-20 sek).

Känns som att det är tvärt emot vad många andra verkar gör (många verkar dra ner värmen när pizzan är inne). Upplever att denna metod ger en mjukare pizza med krispig yta tacka vare kortare tid i ugnen. Men får vara försiktig om man har pizza med lite pålägg inne.

Oklart vad jag vill få ut av detta mer än att det intressant att höra hur andra använder sina ungnar.

[OT] Visa ditt pizzabak
Så ni har bestämt er för att ni kommer att lägga ner?

– Ja, vi kommer inte leta efter en ny plats att bygga vår pizzeria, som det ser ut nu. Men vi är inga gnällspikar och vi är inte bittra. Helt ärligt är vi nöjda med vad vi åstadkommit även om vi får lägga ner, vi har infriat vår dröm och det är vi superglada och stolta över.

[OT] Visa ditt pizzabak
Funderar på hur andra använder sina ooni koda 16 ungnar. Kör med boscotti sten, lucka och 30mbar regulator.

Tycker jag får bäst resultat med att köra upp stenen till 200 grader undetill och runt 500 grader ovan. Dra ner till lägsta värme i cirka 5 minuter, köra in pizzan, stänga luckan, och sen upp på max värme medan pizzan är inne (öppnar och börjar rotera efter cirka 15-20 sek).

Känns som att det är tvärt emot vad många andra verkar gör (många verkar dra ner värmen när pizzan är inne). Upplever att denna metod ger en mjukare pizza med krispig yta tacka vare kortare tid i ugnen. Men får vara försiktig om man har pizza med lite pålägg inne.

Oklart vad jag vill få ut av detta mer än att det intressant att höra hur andra använder sina ungnar.

Jag vet inte vad du menar med över & under stenen?

Jag fann luckan gaska meningslös. Kortade ner uppvärmningstiden ngt, men jag tyckte ugnen presterade bäst om den va helt genomvarm. Värmde den oftast runt 40 min, kanske lite kortare med lucka. Den va dock bra om man ville mata på pizzor i högre tempo då man kunde få tillbaka tempen i stenen snabbare. Va dock ganska svårt att tajma och lätt att den blev för varm med luckan stängd.

Det finns olika biscotti, så skiljer säkert en del. Jag tror min va 30mm tjock. Stenens egenskaper i sig va bättre än orginal stenen. Men svårare att baka med.

Jag körde min med 30 mbar regulator och alltid på fullt. Aldrig luckan stängd när pizza va i.

Med facit i hand så tycker jag inte det är värt att uppgradera en Koda. Det är bra som den är. Vill man ta det ett steg längre så finns det bättre ugnar i samma prisklass som en uppgraderad Koda landar på.

[OT] Visa ditt pizzabak
Intressanta reflektioner.

Tyckte jag brände botten för lätt med orginalstenen i kodan. Har kört med en 20mm biscotti sedan ett år tillbaka. Köpte den som lilla napoli säljer. Men största fördelen är nog i slutända att den håller värmen bättre. Mäter man stenens yttemperatur precis efter man tagot bort pizzan är skillnaden mindre i nuläget. Beror säkert delvis på biscottistenens sämre värmeledningsförmåga. Tänker att en sten med låg värmeledningsförnåga borde vara viktigare i en ugn där pådraget inte går att styra lika snabbt som i en gasolugn.

Angående undertemperaturen så försöker jag hålla koll på hur varm stenen är som helhet. På kodan finns det ett hål i botten som gör att man kan mäta undersidan av stenen i framkant. Tycker det ger ett bättre resultat att titta på denna temperatur och därefter kortvarigt justera pådraget för att få rätt temperatur i ovansidan.

Luckan är mest ett sätt att spara gas. Håller värmen bra även på lågläget om det blir lite mer tid mellan pizzorna. Tycker mig också märka skillnad i stenens temperatur nära öppningen inte är lika låg när man förvärmt med lucka vilket ger mer fart i kanten längst ifrån brännarna innan första roteringen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Intressanta reflektioner.

Tyckte jag brände botten för lätt med orginalstenen i kodan. Har kört med en 20mm biscotti sedan ett år tillbaka. Köpte den som lilla napoli säljer. Men största fördelen är nog i slutända att den håller värmen bättre. Mäter man stenens yttemperatur precis efter man tagot bort pizzan är skillnaden mindre i nuläget. Beror säkert delvis på biscottistenens sämre värmeledningsförmåga. Tänker att en sten med låg värmeledningsförnåga borde vara viktigare i en ugn där pådraget inte går att styra lika snabbt som i en gasolugn.

Angående undertemperaturen så försöker jag hålla koll på hur varm stenen är som helhet. På kodan finns det ett hål i botten som gör att man kan mäta undersidan av stenen i framkant. Tycker det ger ett bättre resultat att titta på denna temperatur och därefter kortvarigt justera pådraget för att få rätt temperatur i ovansidan.

Luckan är mest ett sätt att spara gas. Håller värmen bra även på lågläget om det blir lite mer tid mellan pizzorna. Tycker mig också märka skillnad i stenens temperatur nära öppningen inte är lika låg när man förvärmt med lucka vilket ger mer fart i kanten längst ifrån brännarna innan första roteringen.
Konstigt, i min Fyra 12” ligger det en Biscotti-sten. Det står det på den iaf.

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Första trevande stegen i pizzagräddning på nya pizzastålet i nya gasolgrillen när föräldrarna och dottern bjöds på pizza idag. Endast prefabingredienser men gräddningen blev jämn och botten blev (jämfört med hämt-, frys- och vanlig ugnspizza) grymt krispig och god. Mer sånt!

1DB63804-F499-47F8-A6D4-870AF2AF7F48.jpeg

[OT] Visa ditt pizzabak
Trevlig kväll. Dock fick en återbud, så grannarna fick två pizzor... Inte svårövertalade direkt.
DSC_4839.JPG

#1, San Marzano, Fior di latte, förvälld rödkål, förstekt pancetta, parmesan och olivolja. Basilika efter bakning.
#2, Margherita. San Marzano, Fior di latte, parmesan och olivolja. Basilika efter bakning.

Sen blev det bara en bild på en till Margherita.
DSC_4840.JPG

??

[OT] Visa ditt pizzabak
Trotsade alla mygg, överväxt gräsmatta och mulet väder. Idag blev det pizza! Degen fick bara jäsa 6 h (7 g jäst / kg mjöl), men det blev helt okej ändå. Tomatsåsen gjordes på egna Roma-busk/plommontomater och 0,8% salt och blev väldigt god. Längtat efter en skördemargherita.

Småbagare i farten!

DSC_5050.JPG

Ladda...
DSC_5051.JPG

Tomaterna.
DSC_5046.JPG

Margaretha innan bak
DSC_5057.JPG

Specialare, typ marinara och vitlöksbröd med oliver...
DSC_5056.JPG

DSC_5063.JPG

DSC_5064.JPG

DSC_5058.JPG

??

[OT] Visa ditt pizzabak
Kebabpizza är grymt! Förra hösten åkte vi och köpte nyhyvlad kebab på lokala pizzerian. Förbakade botten med tomatsås och ost. Sen ut och på med kebab, in igen ca 30 sekunder för att få kebaben varm och kanten klar. Sen ut och toppa med rödlök, sallad, pepperoni och sås. Äta.?
DSC_4212.JPG

[OT] Visa ditt pizzabak
En rekommendation på kåltemat... en white med lite citronsaft, citronskal och pyttelite senap i, toppas med bra fior di latte, knaperstekt pancetta, svamp och som pricken över i:et grönkålschips. Det blir väldigt gott. Många texturer och smaker som går ruggigt bra ihop.

[OT] Visa ditt pizzabak
I går fick barnen bestämma pålägg. Vi hade haft after work på onsdagen och jag hade i ett svagt ögonblick lovat att baka efterrättspizza. Efter middagen hade solen gått ner och myggen kommit fram...suget efter att inte bli uppäten var stort och det blev tre degar över.

Fram med degarna och låta barnen toppa. Så här blev det...bakade i vanliga el-ugnen.

San marzanotomatsås, banan, chokladsås, chokladlinser och saltlakritsströssel. (Dock inte av mitt barn, kompis på besök)
DSC_5066.JPG

Chokladsås som botten, banan, chokladlinser, marshmallows och saltlakritsströssel.
DSC_5070.JPG

Tredje pizzan bakades av mittenpojken och blev (frivilligt) en vanlig salamipizza, dock utan bild...

De åts faktiskt...intressanta kombinationer...

[OT] Visa ditt pizzabak
I går fick barnen bestämma pålägg. Vi hade haft after work på onsdagen och jag hade i ett svagt ögonblick lovat att baka efterrättspizza. Efter middagen hade solen gått ner och myggen kommit fram...suget efter att inte bli uppäten var stort och det blev tre degar över.

Fram med degarna och låta barnen toppa. Så här blev det...bakade i vanliga el-ugnen.

San marzanotomatsås, banan, chokladsås, chokladlinser och saltlakritsströssel. (Dock inte av mitt barn, kompis på besök)
Visa bilaga 653809

Chokladsås som botten, banan, chokladlinser, marshmallows och saltlakritsströssel.
Visa bilaga 653808

Tredje pizzan bakades av mittenpojken och blev (frivilligt) en vanlig salamipizza, dock utan bild...

De åts faktiskt...intressanta kombinationer...
Dina barn råkar inte heta Donatello, Raphael, Michelangelo och Leonardo?

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad har ni för erfarenhet av sten vs stål i vanlig ugn?

Gjorde pizza igår, allt blev bra men botten blev för ljus undertill även om jag värmt stenen innan jag bakade. Är det bättre värme i en stålplatta?

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad har ni för erfarenhet av sten vs stål i vanlig ugn?

Gjorde pizza igår, allt blev bra men botten blev för ljus undertill även om jag värmt stenen innan jag bakade. Är det bättre värme i en stålplatta?
Jag köpte stål, ett av (ståltillverkarens) säljargument var att stål leder värme bättre och fördelar jämnare än sten. Pappa metallurg höll med.
Med det sagt har det inte varit optimalt, min gasolgrill har likt en ugn svårt att komma upp i mer än 250 grader samtidigt som stålet blir jävulskt varmt, då blir det att välja mellan bränd botten eller ofärdig topping.
För smash burgers har det dock visat sig vara grymt, och jag gillar ju burgare mer än pizza, men i efterhand borde jag isf valt ett stål med kanter/handtag. Stålet är svintungt och rätt otympligt att lyfta upp från ett galler.

[OT] Visa ditt pizzabak
I går fick barnen bestämma pålägg. Vi hade haft after work på onsdagen och jag hade i ett svagt ögonblick lovat att baka efterrättspizza.

Lite OT men ingen dum ide. Gjorde så vid en middag för längesen med utländska kompisar. Alla fick tillgång till samma ingredienser & kryddor, en spis och en liten stekpanna. Blev intressanta resultat och otroligt kul !!

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har ett pizzastål från Nordwik som jag är nöjd med. Men det kör jag i vanlig ugn så det blir kanske jämnare temp.

[OT] Visa ditt pizzabak
Kommer värmen underifrån kommer stålet att bränna. I en vanlig el-ugn fungerar stål och sten lika bra, men stenen tar typ 20 minuter längre tid att värma upp och ca 15 minuter mellan varje pizza. Ett stål kan du mata ca var 5-7 minut. Jag kör stål inne och biscotti-sten i vedugnen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Kommer värmen underifrån kommer stålet att bränna. I en vanlig el-ugn fungerar stål och sten lika bra, men stenen tar typ 20 minuter längre tid att värma upp och ca 15 minuter mellan varje pizza. Ett stål kan du mata ca var 5-7 minut. Jag kör stål inne och biscotti-sten i vedugnen.
För att undvika brännmärken lägger jag pizzan på bakplåtspapper och inte direkt på stålet. Funkar bra i en vanlig hushållsugn som inte blir varmare än 275 °c. Skulle tro att det fattar eld om man har något med högre temperatur. Pappret gör också att man slipper oroa sig för att pizzan skall fastna på bakbord eller spade. Det i sin tur gör att man kan snåla på mjölet vid utbaket och undvika smaken av torrt halvbränt mjöl.
Fusk? Ja, men ett bra fusk =)

[OT] Visa ditt pizzabak
För att undvika brännmärken lägger jag pizzan på bakplåtspapper och inte direkt på stålet. Funkar bra i en vanlig hushållsugn som inte blir varmare än 275 °c. Skulle tro att det fattar eld om man har något med högre temperatur. Pappret gör också att man slipper oroa sig för att pizzan skall fastna på bakbord eller spade. Det i sin tur gör att man kan snåla på mjölet vid utbaket och undvika smaken av torrt halvbränt mjöl.

Kör också så. Preppar med bakplåtsrundlar så man kan göra iordning flera pizzor o ställa på diskbänken.

[OT] Visa ditt pizzabak
Kan intyga att det brinner i grillen ?

Tillbaka
Topp