Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle ha svårt att sätta mig i en stadsjeep (eller suv som det så populärt heter nuförtiden). En skogskombi likt v90 cc/Audi allroad etc känns mindre onödig.
Men, trygghetskänslan 4wd ger gör att man kör fortare och enligt Folksam är det 30% större olycksrisk med 4wd.
Ja, förvånansvärt många här som inte förmår skilja på teknik och förare.ja bromssträckan är ju densamma. Men det där beror ju mer på personen bakom ratten än bilen. Man får ju använda det man har innanför pannbenet. På samma sätt som att vi alla nog skulle köra säkrare om vi körde runt i 100hk bilar.
Jag kör manuell, så det kan ju vara en skillnad (faktiskt en anledning det blev BMW istf en S60 D5 AWD, den gick inte att få manuell)
Fast ökar olyckorna eller ljuger de och sanningen är att olyckorna fördelas över befintliga biltyper?Ny rapport: Fyrhjulsdrivna bilar ger fler - Folksam
Personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent, visar en ny studie från Folksam. – Vi kan mednyhetsrum.folksam.se
Just antisladd är väl en typiskt bra grej som verkligen höjer säkerheten utan att inbjuda till högre farter och ökat risktagande.Ok, det är således bäst vi förbjuder all säkerhetshöjande teknik som fyrhjulsdrift, antisladdsystem, abs-bromsar, etc, eftersom det riskerar leda till att vissa förare kör fortare än vad de klarar av... :-)
Jag hade en V90 D3 som tjänstebilen och bilen har den sämsta drivkraften i världshistorien. Skitbreda däck och lågt tryck över framaxeln ger uselt grepp, inte ens med helt nya dubbdäck kommer den upp för backen utanför huset med 10cm snö.Funderar på en Volvo V90 D4. Ska man gå på AWD eller inte? Någon som har erfarenhet. Använder den mest för långkörningar till Norrland (från Uppsala) både sommar som vinter.
Funderar på en Volvo V90 D4. Ska man gå på AWD eller inte? Någon som har erfarenhet. Använder den mest för långkörningar till Norrland (från Uppsala) både sommar som vinter.
Haldex är mindre känsligt än mekaniska 4wd system. Olika däckslitage, ex körning med reservhjulet, knäcker ett mekaniskt fördelningsystem på en dags körning och det kan kosta en månadslön reparera.ett bra exempel på hur överkänsliga just dessa system är. och hyperdyra att laga om det skiter sig.
det finns mekaniska system som är stryktåligare.
Just antisladd är väl en typiskt bra grej som verkligen höjer säkerheten utan att inbjuda till högre farter och ökat risktagande.
Det som var säkert med D3 var att jag visste jag inte skulle komma fram om det snöat.Ja, fast det var säkrare med D3an.![]()
Asså vi talar om backen till allting. Dra av och på snökedjor dag till jobbet är knappast rätt.Asså, om enda problemet med tvåhjulsdrift är backen upp till stugan kan man ju skaffa sig en uppsättning snökedjor...
Asså, om enda problemet med tvåhjulsdrift är backen upp till stugan kan man ju skaffa sig en uppsättning snökedjor...
man kan också backa.Asså, om enda problemet med tvåhjulsdrift är backen upp till stugan kan man ju skaffa sig en uppsättning snökedjor...
Att komma upp eller inte beror nog inte bara på bilen (2wd/4wd) utan
en hel del på föraren också...
Och på en SAAB bad man två kompisar sätta sig på motorhuven för att komma upp för backen.Med bakjulsdrift kunde man i fall att lägga en sandsäck i bagaget #old school.
Edit . Om man körde ford med obefintlig vikt över bakaxel
Med bakjulsdrift kunde man i fall att lägga en sandsäck i bagaget #old school.
Edit . Om man körde ford med obefintlig vikt över bakaxel
ja jag för min del har snökedjor liggande i min tvåhjulsdrivna bil vintertid. en ändå användbar nödlösning. kanske något för ts ändå?Asså jag anförde exemplet med snökedjor för att det faktiskt kan vara en lösning på ett problem. Jag körde lekande lätt uppför backen till stugan i Hemsedal med min 2WD riskokare mha dessa (kom inte upp öht utan).
Hade jag haft ett mer frekvent behov av 4WD hade jag såklart skaffat en sådan bil. Men för att en enda gång köra min bil uppför en backe till en stuga och sedan ha den parkerad där en vecka var snökedjor en suverän lösning.
:)Guskelov behövs detta inte längre, idag är bilarna tillräckligt tunga som dom är. ;-)
Kör inte du vinterdäcken året runt?:)
dock inte alla, min aluminiumbil har tjänstevikt 1200 kg. tar sig fram ganska bra trots det.
kör dock aldrig vinterdäcken mer än tre säsonger, även det en faktor för ts att värdera.
kör sedan femton år tillbaka 215 vilket nog är brett med tanke på bilstorleken. digitalt grepp på asfalt och is, sämre i det lösa men fortfarande acceptabelt.Det är inte vikten i sig som är det primära för framkomligheten, det är ju marktrycket per kvadratcentimeter. Problemet idag är snarare att vinterdäcken ofta är för breda.
#gubbspaning
Jag tycker inte den stora vinsten är vid "vanlig körning på vinterväg", utan när du t.ex. ska ut i ett par decimeter snömodd på parkeringen vid något skidspår någonstans. Då är det rätt skönt att veta att svaret på frågan "kommer jag fastna här?" är NEJ.vore intressant med blindtester med resp utan awd; hur många som faktiskt skulle märka skillnad vid "vanlig körning på vinterväg".
kör vinterdäck bara på vintern. skulle aldrig köra vinterdäck över sommaren och sedan på vintern. kort uttryckt.Kör inte du vinterdäcken året runt?
Nej. Somliga bilar är usla på ta sig fram pga breda däck och låg vikt över framaxeln, det ger lågt marktryck och otillräcklig friktion.Att komma upp eller inte beror nog inte bara på bilen (2wd/4wd) utan
en hel del på föraren också...
Digitalt grepp låter helt livsfarligt?kör sedan femton år tillbaka 215 vilket nog är brett med tanke på bilstorleken. digitalt grepp på asfalt och is, sämre i det lösa men fortfarande acceptabelt.
totalt sett överväger för mig fördelarna. och sen har jag ju snökedjor:)