[OT] Volvo AWD eller inte

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
För kännedom är den rätt törstig jämfört med passat 4motion 180hk. Möjligen är d4 bättre än d5.

Vi har även v40 cc. Mindre törstig framtill att luftmotståndet gör sitt i lite hastigheten

Jag skulle ha svårt att sätta mig i en stadsjeep (eller suv som det så populärt heter nuförtiden). En skogskombi likt v90 cc/Audi allroad etc känns mindre onödig.

Håller med. Provkörde en, men det blev en låg kombi, också mycket enklare att sätta cyklar på taket. Hoppas att vi aldrig behöver höjda markfrigången.

Men, trygghetskänslan 4wd ger gör att man kör fortare och enligt Folksam är det 30% större olycksrisk med 4wd.

ja bromssträckan är ju densamma. Men det där beror ju mer på personen bakom ratten än bilen. Man får ju använda det man har innanför pannbenet. På samma sätt som att vi alla nog skulle köra säkrare om vi körde runt i 100hk bilar.

ja bromssträckan är ju densamma. Men det där beror ju mer på personen bakom ratten än bilen. Man får ju använda det man har innanför pannbenet. På samma sätt som att vi alla nog skulle köra säkrare om vi körde runt i 100hk bilar.
Ja, förvånansvärt många här som inte förmår skilja på teknik och förare.
Men visst, är man orolig att man inte ska klara av att hantera en fyrhjulsdriven bil är det klart man inte ska köpa en sådan. Landet är fritt, man får köpa 2WD om man vill.

Ok, det är således bäst vi förbjuder all säkerhetshöjande teknik som fyrhjulsdrift, antisladdsystem, abs-bromsar, etc, eftersom det riskerar leda till att vissa förare kör fortare än vad de klarar av... :-)
Just antisladd är väl en typiskt bra grej som verkligen höjer säkerheten utan att inbjuda till högre farter och ökat risktagande.

Herregud vad många experter det finns.
Om man anpassar hastigheten efter väglaget och rådande trafik så har det inte så stor betydelse om man har 2 eller 4WD
vill man ha en bil med högre markfrigång så finns det flera modeller av dessa som har 2WD

Råkade nyligen ut för en grej som kan vara värd att nämna i 4wd-sammanhang som kanske inte är uppenbart för alla.

Hade bilen (Seat Alhambra med 4wd, Haldex) inne på service. De hittade då en spik i sidan på ett av däcken (såklart, eftersom det inte finns något punkaskydd där ?) och det gick inte att laga. Efter mycket roddande och kontakt med både Haldex och Seat fick jag konstaterat att alla fyra däcken var tvungna att bytas ut eftersom det måste vara exakt samma rullomkrets på samma axel och det får skilja max 2mm i mönsterdjup fram och bak (ja, egentligen 4mm i rullomkrets då). Skiljer rullomkretsen mer kan man skada mekaniken i fyrhjulsdriften.

ett bra exempel på hur överkänsliga just dessa system är. och hyperdyra att laga om det skiter sig.

det finns mekaniska system som är stryktåligare.

Dra inte igång ooms om att byta enstaka däck åt gången :censored:.
Det är inte superofta det är nödvändigt under en 30års period . Inte sen jag slutade köpa däck på Arons.

Funderar på en Volvo V90 D4. Ska man gå på AWD eller inte? Någon som har erfarenhet. Använder den mest för långkörningar till Norrland (från Uppsala) både sommar som vinter.
Jag hade en V90 D3 som tjänstebilen och bilen har den sämsta drivkraften i världshistorien. Skitbreda däck och lågt tryck över framaxeln ger uselt grepp, inte ens med helt nya dubbdäck kommer den upp för backen utanför huset med 10cm snö.
Nu kör jag V90 D4 AWD och den kommer fram.
Mvh

Edit: Vi en morgon bogsera upp V90’n med fruns Skoda Fabia 1,6 TDI som hade Continental Winter contact, friktionsdäck av Europatyp. Den hade inga som helst problrm varken komma upp eller hjälpa till få en V90.

Funderar på en Volvo V90 D4. Ska man gå på AWD eller inte? Någon som har erfarenhet. Använder den mest för långkörningar till Norrland (från Uppsala) både sommar som vinter.

Precis innan jag fått nya bilen var jag och familjen i Ramundberget och bodde i husen i backen nära hotellet. Där är det branta små gator. Med snö och is på. Vår V60 med framhjulsdrift kom inte upp trots flera försök och jag fick med stor förnedring parkera en nivå nedanför. När jag väl konkat upp pjäxor och whisky och köttfärssås och brädspel och fan och hans moster så kom vårt sällskap fram till Ramis. Med AWD. Och smög lite lätt fram till parkeringen framför vårt hus. Otroligt störigt. -Jag såg inte er bil? Nej, eh, det var fullt på den här parkeringen när vi kom...får se om jag kör upp senare. Och jodå, efter en plogning följt av en sandande traktor fick vår gamla trotjänare också komma upp bland de stora pojkarna och känna sig viktig.

Kör nu XC60, AWD. Säkert helt onödigt med AWD till 95 % av min körning, ja mer än så. Men jag känner heller inte att det skadar för den vanliga körningen och när det väl behövs så är det skönt.

ett bra exempel på hur överkänsliga just dessa system är. och hyperdyra att laga om det skiter sig.

det finns mekaniska system som är stryktåligare.
Haldex är mindre känsligt än mekaniska 4wd system. Olika däckslitage, ex körning med reservhjulet, knäcker ett mekaniskt fördelningsystem på en dags körning och det kan kosta en månadslön reparera.

Asså, om enda problemet med tvåhjulsdrift är backen upp till stugan kan man ju skaffa sig en uppsättning snökedjor...

Näe, det verkar jobbigt. Och det var ett exempel Helge. Också skönt när man ska ta sig bort från en lerig parkeringsplats efter en orienteringstävling i oktober. Fast det utgör förvisso inte heller så stor procent av min bilkörning.

Tvekar på att det är smidigare med kedjor än att parkera en bit bort. Och minst lika kränkande att stå i backen och försöka montera dem när grannen anländer. Nu är jag iofs skåning och har bara kedjor pga regelverken i alperna.

Men allvarligt talat. En enorm del av budgeten är intr ägnat den dagliga körningen utan att kunna spontanköra non stop till saalbach. Inte helt rationellt

Med bakjulsdrift kunde man i fall att lägga en sandsäck i bagaget #old school.

Edit . Om man körde ford med obefintlig vikt över bakaxel

Asså jag anförde exemplet med snökedjor för att det faktiskt kan vara en lösning på ett problem. Jag körde lekande lätt uppför backen till stugan i Hemsedal med min 2WD riskokare mha dessa (kom inte upp öht utan).

Hade jag haft ett mer frekvent behov av 4WD hade jag såklart skaffat en sådan bil. Men för att en enda gång köra min bil uppför en backe till en stuga och sedan ha den parkerad där en vecka var snökedjor en suverän lösning.

AWD behövs inte, förrän det behövs, och då är det väldigt, väldigt skönt. Jag har aldrigt träffat någon som ofta kör i vinterväglag och ångrat sitt val av AWD.

Asså jag anförde exemplet med snökedjor för att det faktiskt kan vara en lösning på ett problem. Jag körde lekande lätt uppför backen till stugan i Hemsedal med min 2WD riskokare mha dessa (kom inte upp öht utan).

Hade jag haft ett mer frekvent behov av 4WD hade jag såklart skaffat en sådan bil. Men för att en enda gång köra min bil uppför en backe till en stuga och sedan ha den parkerad där en vecka var snökedjor en suverän lösning.
ja jag för min del har snökedjor liggande i min tvåhjulsdrivna bil vintertid. en ändå användbar nödlösning. kanske något för ts ändå?

Det är inte vikten i sig som är det primära för framkomligheten, det är ju marktrycket per kvadratcentimeter. Problemet idag är snarare att vinterdäcken ofta är för breda.
#gubbspaning

vore intressant med blindtester med resp utan awd; hur många som faktiskt skulle märka skillnad vid "vanlig körning på vinterväg".

Det är inte vikten i sig som är det primära för framkomligheten, det är ju marktrycket per kvadratcentimeter. Problemet idag är snarare att vinterdäcken ofta är för breda.
#gubbspaning
kör sedan femton år tillbaka 215 vilket nog är brett med tanke på bilstorleken. digitalt grepp på asfalt och is, sämre i det lösa men fortfarande acceptabelt.

totalt sett överväger för mig fördelarna. och sen har jag ju snökedjor:)

vore intressant med blindtester med resp utan awd; hur många som faktiskt skulle märka skillnad vid "vanlig körning på vinterväg".
Jag tycker inte den stora vinsten är vid "vanlig körning på vinterväg", utan när du t.ex. ska ut i ett par decimeter snömodd på parkeringen vid något skidspår någonstans. Då är det rätt skönt att veta att svaret på frågan "kommer jag fastna här?" är NEJ.

Att komma upp eller inte beror nog inte bara på bilen (2wd/4wd) utan
en hel del på föraren också...
Nej. Somliga bilar är usla på ta sig fram pga breda däck och låg vikt över framaxeln, det ger lågt marktryck och otillräcklig friktion.
I mitt fall så exemplifieras det genom att den korta Skodan med tung motor över framaxeln och 175mm däck drar upp Volvon med sina 235mm breda däck och låga tryck.
Dessutom har volvon ett antislir system som inte ens urkopplat tillåter man varvar så mkt man har råd med utan sänker momentet efter 1800 rpm ungefär och varvralet skunker till 900 trots gasen i botten.
Förare har ringa betydelse.

kör sedan femton år tillbaka 215 vilket nog är brett med tanke på bilstorleken. digitalt grepp på asfalt och is, sämre i det lösa men fortfarande acceptabelt.

totalt sett överväger för mig fördelarna. och sen har jag ju snökedjor:)
Digitalt grepp låter helt livsfarligt?
Man vill ju generellt ha någon form av förvarning innan det släpper.

Jag jobbar som resande säljare i Norrland (Dalarna-uppåt)
Kör en v90 d4 awd

märker störst skillnad vid modd och spåriga vägbanor. Även vid mycket gropiga vägar så går Volvon lugnt. Skulle inte vilja vara utan awd.
Sträckan mellan Sveg-vemdalen känns numer 200% säkrare och Arvidsjaur-Kiruna är rena motorvägen ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp