[OT] Volvo AWD eller inte

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
Kan nån förklara för en dum varför det är sådan mm-precision på däcken pga 4wd? Har inte bilarna diff? Vad händer om man åker mycket stadstrafik med branta svängar fram och tillbaka? Eller bara om man råkat pumpa däcken lite ojämt? Skillnaden mellan ett slitet och nytt däck är ju max 10 mm i radie. Misstänker att obalans i däcktryck kan ge minst lika mycket. Eller om man lastar tungt i bagaget och inte pumpar däcken?

Kan nån förklara för en dum varför det är sådan mm-precision på däcken pga 4wd? Har inte bilarna diff? Vad händer om man åker mycket stadstrafik med branta svängar fram och tillbaka? Eller bara om man råkat pumpa däcken lite ojämt? Skillnaden mellan ett slitet och nytt däck är ju max 10 mm i radie. Misstänker att obalans i däcktryck kan ge minst lika mycket. Eller om man lastar tungt i bagaget och inte pumpar däcken?

Däckstrycket är nog samma om du lastar tungt.

om bilen hade den mjukvaran hade jag bytt till en annan bil. verkar ju närmast feltänkt. förutom det noterade jag överraskande påträngande däckbuller när jag åkte taxi med en v90 häromåret. inte alls i klass med liknande upplevelser med v70. stickprov visserligen, men noterbart.
Arbetar på ett företag i Göteborg inom fordonsbranscen där detta fabrikat är enda tillåtna. Av mycket starka skäl skall tilläggas....

Fördelningslådan / mittdifferentialen / differentialen sliter ihjäl sig.

Med haldex är det rimligen inte så kinkigt men idag ska man friskriva sig från allt.
Gamla viscodiffar gick varma om det blev skillnad i varv och den fick jobba hela tiden.

Körde quattro (längsmonterat) flera år med olika däck fram och bak.

När jag körde rally med quattro förra seklet åkte vi stumt, alltså utan diffrential i fördelning mellan fram och bak. Ingen höjdare att svänga tvärt och sakta med :)

Med haldex är det rimligen inte så kinkigt men idag ska man friskriva sig från allt.
Gamla viscodiffar gick varma om det blev skillnad i varv och den fick jobba hela tiden.

Körde quattro (längsmonterat) flera år med olika däck fram och bak.

När jag körde rally med quattro förra seklet åkte vi stumt, alltså utan diffrential i fördelning mellan fram och bak. Ingen höjdare att svänga tvärt och sakta med :)
Ok, det är alltså en annan typ av differential, som bygger på dämpning mellan axlarna? Så långsamma variationer accepteras men vid snabba skillnader så låser den ihop axlarna mer?

Det svarade inte riktigt på mina frågor tycker jag. Vad skiljer en 4wd-diff från en vanlig tex?

Det beror på system. Många "4wd" som oftast är 2wd fungerar t ex så att det är först när det är varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel som man kopplar in bakhjulen. Den inkopplingen är inte tänkt att arbeta / slira hela tiden utan den ska koppla in bakhjulens drivning när det behövs sen ska den släppa. Är det skillnad hela tiden så kommer den slira/arbeta konstant vilket den inte är byggd för.

Nu skrev du en väldigt bra förklaring mitt i allt =)

Arbetar på ett företag i Göteborg inom fordonsbranscen där detta fabrikat är enda tillåtna. Av mycket starka skäl skall tilläggas....
då kan du ju framföra konstruktiva och uppenbara föbättringsförslag från en konsument, som inte tycker att de skall slarva med sitt varumärke på de där tråkiga sätten:)

det funkar ungefär som en dj och dansgolvet; spela en enda dålig låt och du tömmer det. sen kan du spela hur många bra låtar som helst men det fortsätter vara tomt.

för folk blir upptagna med annat...

Tjena!

Haldex rasar inte på en gång om man kör med olikt slitna däck, men man sliter på skivorna i den sakta men säkert. Inte helt ovanligt att man råkar ut för en Volvo med 25k på mätaren där haldexen är helt slut. Ägarna är oftast lyckligt ovetande.
Samma då på Seat/VW/Skoda och tvärställda Audis. Torde driften i längställda Audi har större toleranser. BMW är väldigt känsliga, där kan det tyvärr rasa fort.

En stor fördel med BMW är att det är ett av få märken där man verkligen kan stänga av elektroniken. Jag har fem olika körlägen som påverkar gaspådrag, antisladd, antispinn m.m. Inte ABS. Ett av lägena är specifikt för när man ska ta sig igenom dåligt underlag, typ snömoddig backe, fungerar klart godkänt. Hamnade i snöslask och trots ganska smala Nokian Hakka 9 så var det svårt att ta sig framåt, ett tryck på en knapp och det gick hur fint som helst. Bakhjulsdriven bil vid detta tillfälle.
Stänger man av allt helt så beter den sig som en gammal 240, svansar loss rejält. Skitkul helt enkelt.

Ett alternativ är ju nya Toyota Yaris GR, där kan man själv växla mellan helt framhjulsdriven, fyrhjulsdriven (60/40 eller 50/50) eller helt bakhjulsdriven.

Varför vill du ha en V90? Jag har nu en XC40 D3 FWD aut som jag är helnöjd med. Gött med ett högt in/ut steg för en gammal farbror ?

Btw. Är någon intresserad så har jag en makaber historia från verkheten som fått mig att aldrig någonsin sätta mig i en V90. Dock är nog inte historian förenlig med forumreglerna trots att den är sann och verifierbar.

Btw. Är någon intresserad så har jag en makaber historia från verkheten som fått mig att aldrig någonsin sätta mig i en V90. Dock är nog inte historian förenlig med forumreglerna trots att den är sann och verifierbar.

Den skulle man ju vilja höra. Måste ju vara något politiskt eller en skymf av vitus sentier om det bryter mot forumreglerna

Varför köper ni alla inte en gammal folkabubbla, dom tog sig up överallt’ att dom sen inte gick att styra är en annan historia
1591989806053.png
1591989806053.png1591989806053.png

Hahaha, det är ju just vad jag är?. Gammal 60+, 173 cm o nästan 90 kg. Då är det perfekt med en SUV så jag kommer ut när jag är framme ?. Inte mkt mindre inuti är den heller mot en V90.

Var tvungen att kolla, och du har fan rätt. I princip samma mått både i fram- och baksäte. Trots att v90 är en halvmeter längre än xc40.

Edit: Mått på längden.

Senast ändrad:
Det är väl skuffen som är mindre på småsuvarna vilket gör det lite intressant att, iallafall i min närhet, så köps de ofta av familjer.

Med sommarstugan i Roslagen där det blir ishalka om det går under nollan, så blev det en Mercedes med 4matic för vår del. Mycket nöjd efter test i vintras.

Att kvinnor verkar lite extra pepp på SUV stämmer även i min umgängeskrets, men det känns rent generellt som att de flesta fortfarande är förvånansvärt pepp på SUV-konceptet. Trots existerande miljö och säkerhetstänk i övrigt.

Personligen så föredrar jag suv, awd & automat. Gärna diesel för vridmomentet. Kommer mest troligtvis aldrig välja annat tills el bilar kommer med 50+ mils räckvidd samt awd till en rimlig kostnad.

Att räkna förbrukning på centilitern hit och dit och blunda för den totala värdeminskningen på bilar är något jag tycker är ganska komiskt i bil sammanhang. Köp en el bil om det är så noga...

Alla har sina orsaker till sitt bil köp. Men personligen kommer jag aldrig vara utan awd & automat pga. Komforten speciellt vintertid.

Personligen så föredrar jag suv, awd & automat. Gärna diesel för vridmomentet. Kommer mest troligtvis aldrig välja annat tills el bilar kommer med 50+ mils räckvidd samt awd till en rimlig kostnad.

Att räkna förbrukning på centilitern hit och dit och blunda för den totala värdeminskningen på bilar är något jag tycker är ganska komiskt i bil sammanhang. Köp en el bil om det är så noga...

Alla har sina orsaker till sitt bil köp. Men personligen kommer jag aldrig vara utan awd & automat pga. Komforten speciellt vintertid.

Tjena!

Hur många gånger per år har du verkligen behov av +50 mil i räckvidd. Hur många gånger kör du så långt utan att ta en bensträckare/pisspaus/kaffe?

Tjena!

Hur många gånger per år har du verkligen behov av +50 mil i räckvidd. Hur många gånger kör du så långt utan att ta en bensträckare/pisspaus/kaffe?

visst det är inte många gånger per år det behövs men problemet är vintertid då räckvidden är betydligt kortare. Jag vet några som inte valt att ta Audi e-tron suven som tjänstebil just pga detta då den inte skulle klara en resa till fjällen utan att ladda på vägen.
Och i Norrlands inland är det lite dåligt med laddställen än så länge.
Men vi kommer nog alla köra el bil i framtiden med laddpauser som en självklarhet.

Minns att när jag hade en Peugeot 306 som jag köpte nya dubbdäck till så hade jag fantastiskt grepp på snö och is. 175/65/14 tror jag det var.
>Gjorde åttor runt fina Audis när det hade varit snöstorm i Stockholm.
Men den bilen hade jag inte kört till Vemdalen iofs...

Bästa bil jag haft. (OK, det var en lögn). Däremot borde jag aldrig sålt den jag hade. Tysklandsimport med någon mikromotor på knappt över litern. Noll utrustning, m.a.o inte ens styrservo. Drog minimalt med bränsle och (nästan) ingen el som kunde strula. Extremt ekonomisk och dessutom från den tid när chassieteknikerna hos PSA antagligen var klassledande. Kraftigt krängande karosseri, men greppet fanns alltid kvar på klassiskt franskt manér.

Sry för söndags-OT.

Tillbaka
Topp