[OT] Volvo XC 90, jfrd med V70

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > uppsättning pga storlek. Jag gjorde av med 2
> > omgångar sommardäck och en omgång
> vinterdäck
> > på de dryga 6 tusen mil jag körde min.
>
> Haha, det är ju helt bisarrt. Min Forester -09
> som rullat 14000 mil går fortfarande på
> originaldäcken, men det är dags att byta. 4 mm
> kvar på sommardäcken (som borde ha haft 8 mm
> från start?) och 5mm på vinterdäcken (som jag
> vet hade 10 mm från start). Och helt jämnt
> slitna är de.
>
> Du har ju haft en kostnad på flera kronor per mil
> bara för däcksslitaget.
.
Men det låter ju som något måste varit fel på Selast bil?
Jag har en Touareg, dvs fullt jämförbart med xc90 vad gäller typ av bil, borde kanske tom slita mer . Jag har kvar orginaldäcken, som är 255x45x19 om jag minns rätt, och det är höghastighetsgummi (dvs det som slits snabbt).

Jag har kört drygt 7000 mil, och har minst en säsong kvar att slita, så det lär ju sluta på runt 10 000 mil. Vinterdäcken går in på sin tredje säsong och är knappt slitna alls

Supertramp skrev:
> Breda lågprofildäck bullrar gemerellt sätt mer
> än smalare med hög profil. Gör stor skillnad
> speciellt med den grova asfalt vi har i Sverige.
> Jag bytte mina sommardäck 245/45-17 till
> vinterdäckstorleken 225/55-16 (exakt samma
> däckmodell) och bilen blev väldigt mycket
> tystare! Och mindre stötig. Och skönare styrning
> och skönare på motorväg pga mindre
> spårkänslig.

Och töntigare.

Töntigt tycker jag när slöa familjebilar (som min egen) har sänkt fjädring och stora hjul bara för syns skull. Fult också när det bakom de stora fälgarna sitter pyttesmå skivbromsar.

Många tack för all input. Mkt värdefullt.

årsmodell 2014, som vore aktuellt, anges ha skatt om 6 tkr. Kommer väl öka med ngn tusing enl lagt förslag. (så då gäller det ju att köra massor så man får valuta för den högre skatten)

skall iväg o kika o provköra m delar av fam. i morgon.

Kommer inte ihåg exakt men uppskattningsvis ngn. gång under 2004-2005 gav man ut felaktiga värden för hjulinställning för just XC90. Detta kom man på ganska snabbt men problemet var att tillverkarna för apparaterna man har till hjulinställning uppdaterade dessa uppgifter var en gång om året eller i bästa fall var sjätte månad, under tiden fick värdena ändras manuellt vilket naturligtvis ledde till en del missar. De felaktiga värdena ledde till ett duktigt snedslitage, kommer dock inte ihåg hurvida det gällde fram/bak eller båda.

XC90 har bra komfort som redan konstaterats, rostar inte och bra krockskydd, att de dessutom ofta är billiga idag på beg.marknaden lockar en del.. men varför är de billiga då?

Bilen grundar sig mkt. riktigt på en vanlig personbilsplattform, när de kom plus ett antal år fick de inte heller delar som leder m.m. anpassade för den ökade vikten heller. S60/80 V70 XC70 fanns redan på marknaden och hade redan hunnit få kritik för diverse kvalitetsbrister så när XC90 kom med högre tjänstevikt och tyngre hjul kliade sig nog en och en annan mekaniker sig i skallen o undrade hur de tänkte här.

De första åren klättrade XC90 upp till toppen bland i listan som presenterar nöjda bilägare för att året därpå när garantierna började sina leta sig ner till bottenskrapet.

Man kan tänka sig att det påpekades att den mattematiken med likvärdiga delar som ex. styr och spindelleder för så olika modeller inte lirar men de stod väl på sig att de visst skulle vara anpassade för varje enskild modell. Tillslut backade dock tillverkaren och tog fram andra delar i ämnet som till synes åtminstone ser grövre och stadigare ut, men det tog i.a.f. en handfull år eller mer. Kanske insåg man aspekten med trafksäkerheten tillslut...

Ok men lite leder är kanske inte hela världen? Nä de får man nog räkna med en viss intervall oavsett bilmärke förutom vissa japanska bilar som står sig bra på den punkten och har gjort så under avsevärd tid. Men det finns tyvärr lite andra standardfel, också:

P-bromsen var felkonstruerad från fabrik, byggdes om men problemet kvarstår i ganska stor utsträckning, tar helt enkelt dåligt och bökigt att få till bra.

Framhjulslager är inget nytt fel men när de började använda Haldex blev även bakhjulslager relativt vanligt fel.

Historiskt har de haft problem med ABS-styrenheten på 850/S/V70 av första modellen men det har även börjat dyka upp på senare modeller och inte otänkbart att XC90 kommer drabbas även här. Problemet ska vara dåliga lödningar.

V70 från 2000- har haft en del problem med instrumenthuset = de tvärdör helt enkelt och anledningen till att V70 sticker ut är förmodligen för att det är den mest sålda modellen. Risken är naturligtvis att samma problem pyr i övriga modeller.

AC´n kan spöka p.g.a. defekt kupétempgivare utöver det vanliga att en kompressor säger upp sig eller punka på kondensor o.s.v..

Tjuvlarm p.g.a. massrörelsesensorn brukar bara vara en tidsfråga.

Dieselvärmaren brukar kräva en del service, misslyckas säg 3 startförsök så låser den sig och kommer inte att försöka starta förän den är nollad.

Men man åker ganska fint i dem =)

Ovanstående är bara de vanligare felen jag kom på, det finns tyvärr fler och lite till, sen ska man inte glömma bort att skatt, bränsle och normal service.

Nyare modeller som ex. XC60 eller V60/V70 från samma era är naturligtvis lite svårare med ev. fel över tid eftersom de är just nyare. XC60 tycker jag uppför sig helt ok på vägen, komforten fungerar och ser rejälare ut under än XC90. Fwd V60 tyckte jag det kändes som man var ute och segla med på vintern, tur att all elektronik finns men samtidigt vill man inte behöva lita blint på den. XC70/v70 av denna era har jag inte kört någe särskilt men det första jag ogillade är att det är vanligt med väldigt flacka stolar, de kan ju om de vill så det finns säkert olika alt. men de vanligare stolarna får man nästan hålla i sig i en rondell för att inte halka ur. Stoppningen i baksätet sägs även ha bantats ner för att det ska bli plattare när man fäller sätena.

Skulle jag själv prioritera en tyst o bekväm bil så skulle jag titta på LS400, inte helt lätt att hitta rätt objekt men 95- duger för mig och de är tysta på riktigt. Lexus gör i regel fina bilar men deras suvar har jag aldrig varit särskilt imponerade av även om de verkar fungera bra. Subaru har jag kört några år och de är fina men komforten är inte toppklass och deras diesel är för trött.

Senast ändrad:
> bra. Subaru har jag kört några år och de är
> fina men komforten är inte toppklass och deras
> diesel är för trött.

Nu måste jag protestera lite. Jag tycker den är perfekt :-)

Markant piggare som bruksbil än vår A6 med bensin-V6 på 177 hk iaf. Men den är lite mer som en bensinmotor i karaktären än t.ex. VAG-dieslarna, går att varva lite mer, lever om lite mindre och är nog lite mindre stark på riktigt låga varv.

Har snart kört Subaru i 25000 mil (två olika) och aldrig bytt spindelleder etc. Hjullager har jag däremot bytt tre stycken om jag minns rätt, och kvalitetskänslan är ju inte riktigt densamma som på t.ex. Audin (som varit helt felfri i vår ägo).

Jo, men Forester är ju en helt annan bil, med riktig fyrhjulsdrift osv. XC90 är inte avsedd att vara praktisk och förnuftig gubb-bil utan är i första hand avsedd för dom som vill ha en Sharan men tycker den är för ful. Förnuftig är väl knappast det man tänker på när man köper en XC90. :)

Octagon skrev:
> Jo, men Forester är ju en helt annan bil, med
> riktig fyrhjulsdrift osv. XC90 är inte avsedd att
> vara praktisk och förnuftig gubb-bil utan är i
> första hand avsedd för dom som vill ha en Sharan
> men tycker den är för ful. Förnuftig är väl
> knappast det man tänker på när man köper en
> XC90. :)

Spot on. Fast Sharanen är helt oöverträffat obekväm också jämfört med riktiga bussar som Caravelle.

T.R.S. skrev:
> Kommer inte ihåg exakt men uppskattningsvis ngn.
> gång under 2004-2005 gav man ut felaktiga värden
> för hjulinställning för just XC90. Detta kom
> man på ganska snabbt men problemet var att
> tillverkarna för apparaterna man har till
> hjulinställning uppdaterade dessa uppgifter var
> en gång om året eller i bästa fall var sjätte
> månad, under tiden fick värdena ändras manuellt
> vilket naturligtvis ledde till en del missar. De
> felaktiga värdena ledde till ett duktigt
> snedslitage, kommer dock inte ihåg hurvida det
> gällde fram/bak eller båda.
>
> XC90 har bra komfort som redan konstaterats,
> rostar inte och bra krockskydd, att de dessutom
> ofta är billiga idag på beg.marknaden lockar en
> del.. men varför är de billiga då?
>
> Bilen grundar sig mkt. riktigt på en vanlig
> personbilsplattform, när de kom plus ett antal
> år fick de inte heller delar som leder m.m.
> anpassade för den ökade vikten heller. S60/80
> V70 XC70 fanns redan på marknaden och hade redan
> hunnit få kritik för diverse kvalitetsbrister
> så när XC90 kom med högre tjänstevikt och
> tyngre hjul kliade sig nog en och en annan
> mekaniker sig i skallen o undrade hur de tänkte
> här.
>
> De första åren klättrade XC90 upp till toppen
> bland i listan som presenterar nöjda bilägare
> för att året därpå när garantierna började
> sina leta sig ner till bottenskrapet.
>
> Man kan tänka sig att det påpekades att den
> mattematiken med likvärdiga delar som ex. styr
> och spindelleder för så olika modeller inte
> lirar men de stod väl på sig att de visst skulle
> vara anpassade för varje enskild modell. Tillslut
> backade dock tillverkaren och tog fram andra delar
> i ämnet som till synes åtminstone ser grövre
> och stadigare ut, men det tog i.a.f. en handfull
> år eller mer. Kanske insåg man aspekten med
> trafksäkerheten tillslut...
>
> Ok men lite leder är kanske inte hela världen?
> Nä de får man nog räkna med en viss intervall
> oavsett bilmärke förutom vissa japanska bilar
> som står sig bra på den punkten och har gjort
> så under avsevärd tid. Men det finns tyvärr
> lite andra standardfel, också:
>
> P-bromsen var felkonstruerad från fabrik, byggdes
> om men problemet kvarstår i ganska stor
> utsträckning, tar helt enkelt dåligt och bökigt
> att få till bra.
>
> Framhjulslager är inget nytt fel men när de
> började använda Haldex blev även bakhjulslager
> relativt vanligt fel.
>
> Historiskt har de haft problem med ABS-styrenheten
> på 850/S/V70 av första modellen men det har
> även börjat dyka upp på senare modeller och
> inte otänkbart att XC90 kommer drabbas även
> här. Problemet ska vara dåliga lödningar.
>
> V70 från 2000- har haft en del problem med
> instrumenthuset = de tvärdör helt enkelt och
> anledningen till att V70 sticker ut är
> förmodligen för att det är den mest sålda
> modellen. Risken är naturligtvis att samma
> problem pyr i övriga modeller.
>
> AC´n kan spöka p.g.a. defekt kupétempgivare
> utöver det vanliga att en kompressor säger upp
> sig eller punka på kondensor o.s.v..
>
> Tjuvlarm p.g.a. massrörelsesensorn brukar bara
> vara en tidsfråga.
>
> Dieselvärmaren brukar kräva en del service,
> misslyckas säg 3 startförsök så låser den sig
> och kommer inte att försöka starta förän den
> är nollad.
>
> Men man åker ganska fint i dem =)
>
> Ovanstående är bara de vanligare felen jag kom
> på, det finns tyvärr fler och lite till, sen ska
> man inte glömma bort att skatt, bränsle och
> normal service.
>
> Nyare modeller som ex. XC60 eller V60/V70 från
> samma era är naturligtvis lite svårare med ev.
> fel över tid eftersom de är just nyare. XC60
> tycker jag uppför sig helt ok på vägen,
> komforten fungerar och ser rejälare ut under än
> XC90. Fwd V60 tyckte jag det kändes som man var
> ute och segla med på vintern, tur att all
> elektronik finns men samtidigt vill man inte
> behöva lita blint på den. XC70/v70 av denna era
> har jag inte kört någe särskilt men det första
> jag ogillade är att det är vanligt med väldigt
> flacka stolar, de kan ju om de vill så det finns
> säkert olika alt. men de vanligare stolarna får
> man nästan hålla i sig i en rondell för att
> inte halka ur. Stoppningen i baksätet sägs även
> ha bantats ner för att det ska bli plattare när
> man fäller sätena.
>
> Skulle jag själv prioritera en tyst o bekväm bil
> så skulle jag titta på LS400, inte helt lätt
> att hitta rätt objekt men 95- duger för mig och
> de är tysta på riktigt. Lexus gör i regel fina
> bilar men deras suvar har jag aldrig varit
> särskilt imponerade av även om de verkar fungera
> bra. Subaru har jag kört några år och de är
> fina men komforten är inte toppklass och deras
> diesel är för trött.

Interesting. Ett par kompletterande perspektiv för TS vore en relativ analys, d v s om XC90 respektive Volvo har större eller mer frekventa sådana problem än andra vettiga alternativ. Det är ju nämligen så att ju fler bilar det finns, desto fler fel lär upptäckas i en rent absolut bemärkelse. Ett annat perspektiv är som sagt var i produktionscykeln en årsmodell ligger, ett sent exemplar har (ryktesmössigt i alla fall*) färre barnsjukdomar.

I mitt fall har jag kört en av varje av dem, båda sent i cykel, absolut problemfritt, men det bevisar ju inget i alla fall. Det jag däremot kan säga är att XC90 är en mkt funktionell bil för en stor familj med ett aktivt fritidsliv, men utan behov av flashig bil.

XC90 är väl tvärt om en ganska flashig bil? En bil med samma funktion men mindre flashigt är typ Sharan. Mer funktion men fortfarande mindre flashigt vore Caravelle 4-Motion. Man sitter som en kung i de nyare och kan lasta massor.

Jag skulle gärna ha en VW Multivan men de är ju inte grattis direkt.

Fr-v står däremot på min kortlista, har flyttat så behovet av 4wd finns egentligen inte längre.

Ska nog sälja min XC90... Enl T.R.S. verkar det ju vara en riktig skitbil. Konstigt att jag inte märkt av ett enda av felen..

Jag gick till XC90 från Sharan TDI 4Motion. DET är en skitbil. Mina krav på bilen var plats för 4 ungar, diesel och 4wd. Då krymper utbudet snabbt. Sharanens AC funkade en sommar under åren 2006-2013. Efter första reparationen lessnade jag.
Dieselvärmaren fungerade ok om man lämnade in den på verkstaden varje år. Den stora bristen på värmarsystemet, och som VW tydligen fortfarande har är att det inte värmer motorn utan bara värmepaketet. Resultatet är en ljummen kupé som blir kall igen när man startar motorn som fortfarande är iskall. Dessutom orkar inte värmen i bilen upp till 90gr om det är -10 gr ute på vintern. Nej, det var inte fel på termostaten. Enl flera verkstäder "är bilen så" med 1,9L dieseln.
En Volvo oavsett V/XC70/90 fixar svensk vinter och snö hur smidigt som helst. Exempelvis är både kupén och motorn varm när värmaren gått 30-40 min på vintern. Haldexen regerar i snö långt mer än vad man normalt behöver.

Till TS. Om du inte har onödigt mycket pengar så skulle jag backa en årsmodell el två. Då spar du lätt 100k utan att egentligen få en sämre bil.

Sharan är en MPV och en XC90 är en SUV. Dom har inte fler egenskaper gemensamt än att dom kan ha 7 sittplatser och har 4 hjul.

AWD ska nog inte blandas ihop med riktig fyrhjulsdrift, att det driver 90/10 tills du väl sitter fast och sedan 70/30 är väl sådär.

Det är väl svårt att komma ifrån fel på nån bil, det är väl viktigare att ha en handlare/verkstad med bra service? Många fel är väl också tyvärr handhavandefel...

Lajf skrev:
> Sharan är en MPV och en XC90 är en SUV. Dom har
> inte fler egenskaper gemensamt än att dom kan ha
> 7 sittplatser och har 4 hjul.

Och diesel med Haldex 4wd.

Många nya SUV på gång om du väntar lite med köp. Bentley kommer snart med en SUV. Och Jaguar tror jag. Och Lamborghini och Aston Martin. Rolls vet jag inte men har för mig att de hade nåt på gång också.

Chevrolet har presenterat en ny Suburban också, den ser najs ut! Tror den finns som hybrid också.

Lajf skrev:
> Sharan är en MPV och en XC90 är en SUV. Dom har
> inte fler egenskaper gemensamt än att dom kan ha
> 7 sittplatser och har 4 hjul.

Om du stryker den ytterst tveksamma blingfaktorn i att ha en suv så är funktionen inte så olik. Sju platser. Finns med fyrhjulsdrift men utan att för den skull egentligen vara så terränggående. Ok men inte jättebra plats för last med sju pers i bilen. Sen är Volvon mycket bekvämare och så men det får anses vara en del i blingfaktorn.

richardtenggren skrev:
> AWD ska nog inte blandas ihop med riktig
> fyrhjulsdrift, att det driver 90/10 tills du väl
> sitter fast och sedan 70/30 är väl sådär.
>
Då menar du gamla AWD med viscokoppling som inte var ngt vidare.
Nuvarande AWD med Haldex är ngt helt annat och är på många sätt vassare än permanent fyrhjulsdrift.

När Haldex kom till Volvo, generellt 2002, sades det att Haldex klev in vid ett 1/7 hjulspinn vilket är avsevärt kvickare än föregående visco. När XC90 V8 kom la man även till alt. möjlighet till 50/50 drivning vid start.

Vet inte om jag någonsin upplevt Haldex som det vassare alternativet men så kan det naturligtvis anpassas i oändligheter och troligen bränsleeffektivt i sammanhanget.

R-P skrev:
> richardtenggren skrev:
> -----
> > AWD ska nog inte blandas ihop med riktig
> > fyrhjulsdrift, att det driver 90/10 tills du
> väl
> > sitter fast och sedan 70/30 är väl sådär.
> >
> Då menar du gamla AWD med viscokoppling som inte
> var ngt vidare.
> Nuvarande AWD med Haldex är ngt helt annat och
> är på många sätt vassare än permanent
> fyrhjulsdrift.

Nej det gjorde jag inte... Vet du hur haldex fungerar?

Jo, fördelarna är väl att det minskar förbrukningen då det kan gå ned till ca 5% drift på bakhjulen(beror på programvaran), går att bogsera med lyft framaxel, använda annan hjuldimension(reservhjul) och testa bromsarna på bilprovningen.

Finns väl även någon sportbil som går rätt fint med haldex, men troligtvis optimerad för annan körning än en xc90.

Senast ändrad:
Vad är huvudanledningen till att ha 4wd i mer normala svenska förhållanden ?
Är det främst för att "komma loss" i t ex snö,lera etc, eller är det även bra för vanlig körning (t ex bättre väghållning ?).

Om det handlar om "terrängkörning" eller riktigt dåliga vägar (vi pratar t ex härlig lervälling mm här)tycker jag höjden (alltså "frigången" heter det väl ? "cleareance" på eng)är så mycket viktigare.

Vet du hur haldex fungerar?
>
Jag jobbar inom utveckling på ett bilföretag just med de här grejorna så jag har hyffsad koll tror jag...

dans skrev:
> Vad är huvudanledningen till att ha 4wd i mer
> normala svenska förhållanden ?
> Är det främst för att "komma loss" i t ex
> snö,lera etc, eller är det även bra för vanlig
> körning (t ex bättre väghållning ?).
>
> Om det handlar om "terrängkörning" eller riktigt
> dåliga vägar (vi pratar t ex härlig lervälling
> mm här)tycker jag höjden (alltså "frigången"
> heter det väl ? "cleareance" på eng)är så
> mycket viktigare.

Det är nog i första hand coolt. I andra hand är det säkert grymt användbart om man kör på dåligt vinterväghållen småväg ibland för att få det där lilla extra drivet.

Terrängkörning i den verkliga bemärkelsen duger de ändå inte till.

Jag körde en XC70 2008 D5 Manuell i fyra år, allt från Gotland Ring där jag i stort sett hängde med en BMW 320D med M-Sportchassie, till terrängkörning.
Dessvärre hade jag problem med tillförlitligheten:
1. Motorbyte vid 5 mil.
2. Byte säten
3. Drivrem av som pajade kamremmen efter 1.5 år
4. Diverse varningslampor för motorfel som lyste ibland.
Vad gäller AWD/4wd så fungerade det ypperligt på min med Haldex Generation 4.
Den som gäller från MY2013 tror jag, Generation 5, är en billigare och sämre lösning som inte har "instant traction".

Senast ändrad:
R-P skrev:
> Vet du hur haldex fungerar?
> >
> Jag jobbar inom utveckling på ett bilföretag
> just med de här grejorna så jag har hyffsad koll
> tror jag...

Det låter som att du nästan har rätt att uttala dig på Happy till och med ?

Rattnalle skrev:

> Terrängkörning i den verkliga bemärkelsen duger
> de ändå inte till.

Jodå där hänger det mer på föraren och däcken.

Och ska du köra grov terrängkörning så ska du välja en annan Volvo C303

Senast ändrad:
Naka.H skrev:
---------
> Och ska du köra grov terrängkörning så ska du
> välja en annan Volvo C303

Ah, den har jag haft roligt med (eller en 304 egentligen) eller ännu hellre tgb 30/40. Den tar sig fram överallt (förutom att det var en som körde fast på en gräsmatta :-) )

R-P skrev:
> Vet du hur haldex fungerar?
> >
> Jag jobbar inom utveckling på ett bilföretag
> just med de här grejorna så jag har hyffsad koll
> tror jag...

Intressant, du som tror dig ha "hyffsad" koll kanske kan utveckla dig mera? Som sagt så skiljer väl sig behoven och då även vad som lämpar sig bäst, men för att dra tungt släp på mindre bra vägar vintertid så tror jag mer på Torsen än Haldex, men nu jobbar jag inte inom utveckling på ett bilföretag och har "hyffsad" koll så vad vet jag.

Naka.H skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
>
> > Terrängkörning i den verkliga bemärkelsen
> duger
> > de ändå inte till.
>
> Jodå där hänger det mer på föraren och
> däcken.
>
> Och ska du köra grov terrängkörning så ska du
> välja en annan Volvo C303

Det är det senare som jag menar är terrängkörning. En XC*0 har oavsett vilken vi pratar om för dålig markfrigång för att duga i terräng helt oavsett om du får grepp eller inte.

En FM12:a med drivning och separat justerbara diffar på varje axel och för boggin duger rätt bra det också så länge marken har god bärighet.

Rattnalle skrev:
> Naka.H skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Terrängkörning i den verkliga bemärkelsen
> > duger
> > > de ändå inte till.
> >
> > Jodå där hänger det mer på föraren och
> > däcken.
> >
> > Och ska du köra grov terrängkörning så ska
> du
> > välja en annan Volvo C303
>
> Det är det senare som jag menar är
> terrängkörning. En XC*0 har oavsett vilken vi
> pratar om för dålig markfrigång för att duga i
> terräng helt oavsett om du får grepp eller
> inte.
>
> En FM12:a med drivning och separat justerbara
> diffar på varje axel och för boggin duger rätt
> bra det också så länge marken har god
> bärighet.

+1, en XC-Volvo är väl mest avsedd för att kunna ta sig fram på oplogade vägar med 1 - 3 dm snö, dra upp en båt ur sjön på slirigt underlag, samt för många en livsstil/statussymbol man skaffar sig för att tala om vem man är/vill vara...

Senast ändrad:
Men vad ni tar i ;-)

Jag har kört runt halva Afrika, med fru och småbarn, under värsta regnsäsong, i en sån här:

toyota-tercel-4wd-05.jpg

oxr skrev:
> Den där är ju det riktiga ursprunget till allt
> som heter XC/Allroad/whatever. Den och Fiat Panda
> 4x4.

Japp, och det värmer i mitt hjärta när jag varje dag ser många av dessa fortfarande rulla som taxi här i Liberia.

dans skrev:
> Men vad ni tar i ;-)
>
> Jag har kört runt halva Afrika, med fru och
> småbarn, under värsta regnsäsong, i en sån
> här:
>
>

Yes! En Tercel, underbar bil.
Nostalgi!

Jag har haft ett antal 4wd-bilar, bl a Audi Q, Pajero och nu senast en Touareg. Mer eller mindre dugliga i terräng, men det jag körde omkring i under 1990-1991 var det som tog sej fram bäst.

strv104centurion.jpg

JPL skrev:
> Jag har haft ett antal 4wd-bilar, bl a Audi Q,
> Pajero och nu senast en Touareg. Mer eller mindre
> dugliga i terräng, men det jag körde omkring i
> under 1990-1991 var det som tog sej fram bäst.
>
>

Kan man montera lasthållare eller dragkrok så man kan få på cykelhållare?

Tja, de råkade bli en xc 90 d5 awd, lull lull etc, åm 14 nyss.

blir d inge bra är väl happy ansvarigt.

fast jag kan tänka mig byta den mot ngn av de avbildade ovan. Helst den nedre, iaf om ammo ingår.

Tillbaka
Topp