[OT] Whiskytråden - vad har du i glaset?

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa bilaga 465912
Jura Prophecy. Present från jobbet när jag fyllde jämnt. Habil dricka.

Gott!

20210122_213923.jpg

Gott skit fan!

Little Stereo

Aktiv medlem
Gjorde slut på det sista av min Glenfaclas 15 i kväll 🙁
Men köpte å andra sidan den nya Glenlivet Illicit Still 12 year i veckan som var riktigt bra 👌

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
För lite Bourbon från Kentucky här i tråden. Det får man smak för här i ute i provinserna.
Four Roses Single Barrel är ett trevligt bruksalternativ. (Hemma i Europa var jag Talisker-supporter.)

DeLiQ

Aktiv medlem
Man kommer till en punkt där man inte ens betraktar Lagavulin som rökig längre, och även om man alltjämt känner den röktorkade torven tydligt i Ardbeg så är det mer med en axelryckning av standard än ett ”oj”. Är det då man köper sin första flaska Octomore?
Kan inte direkt svara ja på din fråga.
Visst är Octomore-serierna det rökigaste du kan köpa sett till ppm-talet, men att de har ett 2-4 ggr högre värde än de flesta Arbeg, Laphroaig och Lagavulin är inget jag direkt märker på de jag provat.
Aningen mer rökighet, absolut, inte mångdubbelt, men jag kanske har haft fel tilltugg för att lyfta fram den extra röksmaken.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Gött! Själv kör jag oftast med kristall-konjakskupor till min whisky. Även dessa hittade på loppis.
Aha, ja jag kollade på alla sorter faktiskt. Fanns mycket intressant. Egentligen ville jag ha något med mer "fasningar" i eller vad det nu kan heta.
Men det får bli senare när vi är på svemester och är på något glasbruk tänkte jag :)

DeLiQ

Aktiv medlem
Höll på att glömma, det är ju Ardbeg-day idag. Fick tag på en "standard" - scorch så jag kan spara min "comitte-edition"-scorch till ett senare tillfälle.
DSC_3334.JPG

Dragons breath var ingen dålig beskrivning. Man känner en varm, söt och bränd röksmak utöver havssältan. Ännu en höjdare från Islay's guldkust.

Bengt-re

Aktiv medlem
Höll på att glömma, det är ju Ardbeg-day idag. Fick tag på en "standard" - scorch så jag kan spara min "comitte-edition"-scorch till ett senare tillfälle. Visa bilaga 493610
Dragons breath var ingen dålig beskrivning. Man känner en varm, söt och bränd röksmak utöver havssältan. Ännu en höjdare från Islay's guldkust.
Låter väldigt intressant!!

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Har ju alltid älskat rök från Islay, och det började med Lagavulin 16. Därefter givetvis Ardbeg. Men nu när sommaren är här kan jag passa på att berätta om en cool cocktailupplvelse, på Avalon i Göteborg (nästan vägg i vägg med Sjuans Ölhall). Jag hade tagit en vanlig cocktail och sippat på den i nästan en timme pga bra is och bra bok, och sen fick bartendern experimentera; med resultatet att jag fick en Whiskey Sour på just Ardbeg ist för bourbon. Låter svinäckligt, men med rätt balans av orange bitters och färsk frukt var den helt superb. Som att ha en bittersöt bourboncocktail OCH en Ardbeg samtidigt. Eller en elegantare version av cocktails gjorda på rökig mescal nere på Lower East Side. Fan, har jag inte pratat om det här tidigare?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Födelsedagspresent. Landar en middag fint. Mildare rök än Islay givetvis, och subtila toner av dy - som i alla andra sammanhang än single malt skulle vara äckligt. Men nu är det ju det skotska guldet vi pratar om.
CF4DD4EC-BF1F-4CD9-B2E1-09DC728F430E.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer