[OT] Whiskytråden - vad har du i glaset?

Ikväll blev det en 4:a av min favorit:

P1060433.JPG

Oj vad trist. Om jag hade några miljarder över så skulle jag direkt investera, kul att det finns / fanns ett sådant företag här.

Oj vad trist. Om jag hade några miljarder över så skulle jag direkt investera, kul att det finns / fanns ett sådant företag här.

Lite konstigt sätt att göra whiskey på, ambitionen var bra men som sagt är nog bättre att plöja ner pengarna i High Coast eller Spirit of Hven.

Just nu är jag ganska nöjd över att jag inte köpte en tunna när jag var där för några år sedan. De som betalt för en tunna lär hamna långt ned i kön im det blir en konkurs.
Personligen tycker jag att High Coast och Agitator är bättre än Mackmyra.
Enligt en intervjuad person på SR nyheterna så tillhör tunnorna kunderna som köpt dem och inte konkursboet.
Man skall bara kunna peka ut vilken tunna som är sin, så skall det vara lugnt. Så ett namn på en tunna eller om man har ett nummer kopplat till sin beställning av sådan tunna att visa upp är väl bevis som krävs.

Enligt en intervjuad person på SR nyheterna så tillhör tunnorna kunderna som köpt dem och inte konkursboet.
Man skall bara kunna peka ut vilken tunna som är sin, så skall det vara lugnt. Så ett namn på en tunna eller om man har ett nummer kopplat till sin beställning av sådan tunna att visa upp är väl bevis som krävs.
Nja, för att du ska ha rätt till dessa tunnor måste du ha tagit dem i besittning. Fanns ett rättsfall för många år sedan där en kvinna köpt en päls, men lät den hänga kvar i kylrummet hos körsnären. Sen gick pälshandlaren i kk och kvinnan fick aldrig sin päls.

Frågan är om en namnlapp anses vara att ha tagit i besittning.

Jag är inte så säker på det. Förskott ger inte per automatik något ägande.

Nja, för att du ska ha rätt till dessa tunnor måste du ha tagit dem i besittning. Fanns ett rättsfall för många år sedan där en kvinna köpt en päls, men lät den hänga kvar i kylrummet hos körsnären. Sen gick pälshandlaren i kk och kvinnan fick aldrig sin päls.

Citerar SVT:
Den stora frågan under Mackmyras ekonomiska kris har varit vad som skulle hända med dessa fat under en eventuell konkurs och om privatkunder riskerar att bli blåsta på sin investering?

”Starkt konsumentskydd”​

Det är dock inte sannolikt enligt Patrick Björsjö:

– Det finns ett starkt konsumentskydd i konsumentköpslagen, så där ska det inte finnas anledning att drabbas av panik.

Har du farhågor för just detta?

– Det har man väl alltid, det är bara att gå till sig själv, men vi har i samband med tidigare turer kring företaget undersökt detta, kundernas väl är oerhört viktig.

Jag vet inte exakt hur upplägget sett ut men eftersom vi har ett försäljningsmonopol så har jag svårt att se att man ägt faten, utan man har snarare betalat för rätten att senare köpa det buteljerade innehållet på systembolaget. Frågan är ju då hur konkursboet ska kunna leverera produkter till systembolaget för vidare försäljning, om nu "fatägarna" ska kunna få ut sin whisky. Men jag vet som sagt inte hur uppläggen rent juridiskt sett ut.

Jag har läst KKL, det ska fungera för köparna om tunnorna är uppmärkta eller på annat sätt går att knyta till köparna. Hur det fungerar med Systemet vet jag inte.

Blir nog knepigt. Du äger fatet, men då bolaget gått konkurs kan det ju inte ske något köp, eftersom det måste ske en buteljering och försäljning genom systembolaget alt genom ett företag i Tyskland, Estland eller liknande.

Fast skillnaden med ditt exempel och Mackmyra är väl att i ditt exempel så har kunden underlåtit att hämta ut varan. När det kommer till Mackmyra så är det väl 5 år kvar till de skall hämta sitt fat enligt överenskommelsen.

Blir nog knepigt. Du äger fatet, men då bolaget gått konkurs kan det ju inte ske något köp, eftersom det måste ske en buteljering och försäljning genom systembolaget alt genom ett företag i Tyskland, Estland eller liknande.
Då kan väl konkursförvaltaren sälja rätten att tappa upp innehållet i kundens fat på flaska?
Finns väl säkert något avtal att läsa hur upplägget mellan Mackmyra och kunden sett ut, för den som är riktigt intresserad.

Oooho.. Idag och igår blev det Ileach, Glenn grant, bowmore, Jack Daniels, lagavulin och old putney? Nånting.. Plus massa öl vin och cider.. Hoppas jag mår bra imorgon..

Tillbaka
Topp