Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis som redan skrivits, det är vidrigt
> läskigt hur "Kina" och "Diktatur" många
> "västländer" blev på en jäkla gång, hur
> många gånger har västvärlden fördömt
> diktaturer och slutna stater för deras
> informationskontroll? Nu är vi eller de, USA, i
> samma liga.
>
> Så vitt jag förstår det har Wikileaks själva
> INTE stulit någon info, det har andra gjort och
> gett wikileaks, enligt lagen har alltså WL inte
> gjort något olagligt.
>
> Men, det som är äckligt är hur det är den
> vanliga medborgaren som ALLTID får lida.
> Terroristdåd, vem lider, jo vi lider i alla
> flygplatskontroller, i alla fra filter och så
> vidare.
> Nu är de sura på WL, ja då ska internet låsas
> ner och inte vara öppet.
>
> Någonstans så spolade vi ur babyn när vi
> tappade ur badkaret eller hur man nu översätter
> det till Svenska.
Jag tror inte du riktigt har en aning om hur "Kina" eller en "Diktatur" fungerar.
exempel 1 kan kanske vara att titta vart dessa uppgifter publicerats, det är i dessa västerländska diktaturers FRIA press.
Angående det äckliga att vi små människor får lida pga terroristdåd så ökar ju den risken nu betydligt när man inte får ha hemligheter med var känsliga platser finns, eller vilka obevakade / dåligt bevakade platser som anses vara viktiga för landets fungerande.
Om man nu ens får ha bevakade platser längre? Det är ju trots allt betalade med statliga (Mina!) pengar, man kanske ska ta sig sin rättmättiga tur på Säpos kontor imorgon, innan jag knallar in på UD och läser lite rapporter.
Eftersom tidigare sagts är extremt vanligt att diplomatpersonal även spionerar (var det även inte nordkoreanska diplomater som spionerade i stockholm för ett kort tag sedan, brännde grejjer på lövsta sopstation iaf). Därför finns möjligheten att även de från Nordkorea i FN agerade som spioner.
Är det då dumt att bevaka den misstanken? Eller ska man bara vara snäll och låta bli?
Det finns mycket viktigt i de dokument som Wikileaks släppt, som är bra att det kommer fram, tyvärr så försvinner det viktiga i en jävla massa onödigt och rent av skadligt skit som den privata organisationen wikileaks godtyckligt valt att släppa. Vem vet om det finns 1000 dokument till som visar en hel del av nu nämda personer i ett helt annat extremt bra ljus, inte lika rolig skandal att släppa för wikileaks. Men avsaknaden av att veta hur det ligger till gör att man måste vara kritisk.
Likaså är jag skeptiskt till det smarta att nästa stora släpp från wikileaks ska vara en bomb i bank/finansvärlden. Det finns mycket skit som är bra att det kommer fram där med, men det finns också en tid och en plats när det är bättre eller sämre att göra det. Och man kanske måste välja extremt försiktigt när, hur och vad man släpper.
Att tajma det medans väst och resten av världens ekonomi behöver all hjälp den kan få för att inte kollapsa totalt på ett sätt som kan ge följder vi inte ens vill ana, så är det nog inte det smartaste att hjälpa till att sänka skeppet. Vilket kan bli fallet om de släpper extremt känslig information på samma sätt som den här gången.
Skulle hellre se att de kontaktade världens finansministar och släppte informationen där, och försöka få länderna att veta hur bankerna har myglat och ställt till det, och försöka lösa det utan en stor krash. Men att göra så innebär ju att en stat håller material hemligt för allmänheten igen, då är vi tillbaka på ruta ett :-)
Jag var väldigt pro wikileaks efter irakkrigsförbrytelse avslöjanderna, jag är skeptisk till hur de har skött det här senaste.