Lillskeden skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan principiellt tycka att wikileaks är
> jättebra men i praktiken så tror jag de gör
> betydligt mer skada än nytta. nu kommer vi gå
> tillbaka till ett mer tungrott diplomatiskt system
> världen över med ännu stängdare diskussioner
> vilket kommer leda till att diplomatiska
> lösningar ibland inte hinns med i tid vilket
> leder till att militärt våld blir enda möjliga
> utgången i fler situationer. I mitt tycke så har
> personerna bakom wikileaks ingen respekt för
> mänskligt liv och de kommer leda till en
> våldsupptrappning i världen. (de flesta större
> kriser löses med diskussioner genom så kallade
> politiska bakvägar, vägar som wikileaks vill
> stänga igen)
Så det är bättre att vi dödliga som trots allt väljer våra styrande politiker inte ska veta vad de faktiskt gör? Visst, det måste finns hemligheter, men de senaste wikileaks-dokumenten har ju tydliggjort två saker:
1. Det finns inga gränser för vilka odemokratiska metoder "demokratiska" länder kan ta till när det gäller att skydda sina egna makthavare. Vi pratar alltså om presidentkandidater som i officiella intervjuer sagt att assange borde mördas mm.
2. USA bedriver inte bara diplomati som handlar om rikens säkerhet, det är långt mycket mer än så.
- Att det framkommer dokument som visar hur USA har använt diplomatiska påtryckningar på spanien för att de inte ska utreda vad som hände när amerikanska soldater sköt ihjäl en TV-fotograf har inte på något sätt ett berättigande att vara hemligt. Spanjorerna förtjänar att veta, och inte minst den dödes familj.
- Det finns hemliga amerikanska kärnvapendepåer på flygplatser i Beligen och Holland. Förtjänar inte de boende och medborgarna att veta om detta? Skulle inte du vilja veta om det fanns en kärnvapendepå i Linköping?
- mm.
> Och vad det gäller att det skulle vara någon
> nyhet att USA spionerar på andra länder är bara
> löjligt. Alla länder spionerar på andra
> länder. Det kallas för underättelseverksamhet.
> Att tro något annat är allt jääääääävligt
> naivt. Och att det förekommer "taktik" i
> försäljning av militärmatriel känns ju inte
> heller speciellt hett..
Nyhetsvärdet låg väl snarare i att svenska regeringen eller delar av regeringen tyckts ha vetat om detta spionage utan att bry sig om det. Vilket är en helt annan sak.