[OT] Wikileaks

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
[OT] Wikileaks
Ja, den senaste veckans nyhetsflöde räcker väl för att förklara trådens syfte. Är de terrorister, hjältar eller bara dumma i huvudet? Vad tycker ni egentligen?

[OT] Wikileaks
Jag tror stenhårt på att graden av engagemang från diverse stater för att stoppa wikileaks återspeglas i hur mycket av deras handlingar "i det tysta" som dom inte kan stå upp för mot dom väljare som har satt dom vid makten.

Öppenhet är en viktig del i demokratin för att makten faktiskt ska komma från folket..

[OT] Wikileaks
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker detta är fruktansvärt. Stoppa dem
> fortast möjligt.

Amerikanerna eller Wikileaks?

Jag tycker också att vi borde stoppa dem fortast möjligt. Amerikanerna alltså.

[OT] Wikileaks
MTBiker skrev:
> fortast möjligt.

Håller med fullständigt, USAs fanatiska jakt på Wikileaks är verkligen inte ok.

Edit: zarkov var snabbare... ;)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Wikileaks
De visar på önskvärd tydlighet att om man väljer att spara en massa data, tex en massa email som passerar Sveriges gränser, så är sannolikheten stor att det datat kommer att komma ut.

Men har man rent mjöl i påsen så gör det ju inget...

[OT] Wikileaks
TBone skrev:
> Men har man rent mjöl i påsen så gör det ju
> inget...

Ja, det är ju egentligen det roligaste, att de själva drabbas. Det landet som hetsat fram de flesta av dagens övervakningslagar på internet, ofta med argument om att alla medborgare måste övervakas för deras eget bästa och att om man inte har något att dölja så är det ingen fara.

När plötsligt medborgarna kan läsa och se hur politiker och diplomater har agerat ska Assange mördas och sidan blockeras och man ska inte ens få prata med sina kompisar om det. USA har ju blivit värre än Kina!

[OT] Wikileaks
Skojigast är väl ändå hur alla morgontidningar, kvällstidningar hela tiden "avslöjar" olika saker.....
Allt de gör är ju läser dokumenten Wikileaks har publicerat, vilket sensationelt avslöjande!

Själv avslöjade jag att julkalendern går VARJE kväll 18:45, helt sjukt!
Det är fruktansvärt, stoppa dem genast!

[OT] Wikileaks
AxelSthlm skrev:
> Skojigast är väl ändå hur alla
> morgontidningar, kvällstidningar hela tiden
> "avslöjar" olika saker.....
> Allt de gör är ju läser dokumenten Wikileaks
> har publicerat, vilket sensationelt avslöjande!

Fast tidningarna gör ju inga hemligheter av att det är från Wikileaks informationen kommer?

[OT] Wikileaks
MTBiker skrev:
> fortast möjligt.

Wikileaks alltså.

[OT] Wikileaks
Det är obehagligt hur många "demokratiska" stater som spårar in på kinas linje när det "krävs" för att försvara den sittande makten.

[OT] Wikileaks
AxelSthlm skrev:

Som t.ex. att Sverige och USA har samarbetat militärt trots Sveriges påstådda allianfrihet...60 år gammal nyhet. Eller att Norge inte skulle köpa ett tjugo år gammalt vapensystem istället för ett sprillans nytt system som är bättre anpassat för det norska flygvapnets behov. Tyder på en allmän okunskap i journalistkåren, men det är väl å andra sidan också en urgammal nyhet.

[OT] Wikileaks
MTBiker skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker detta är fruktansvärt. Stoppa dem
> > fortast möjligt.
> Wikileaks alltså.

Vad är det som är fruktansvärt? Att vi får veta att det finns kärnvapendepåer i Belgien och Holland? Att vi får veta att USA bedriver spionage med regeringens tysta medgivande?

[OT] Wikileaks
Det mesta finns ju redan som officiella handlingar men ingen orkar bara leta upp skiten till någon slänger det i fejjan på oss. Att diplomater snackar skit om kollegor förekommer väl varje dag på olika arbetsplatser runt om i Sverige? det är ju bara människor som är diplomater :)

Nu ska jag ut å cykla. Hej då!

[OT] Wikileaks
Crazy Chester skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Nu ska jag ut å cykla. Hej då!
>
> Mycket bra sammanfattning. :-)

Aha. Blunda för problemen alltså? Hur länge ska man göra det då?

[OT] Wikileaks
Det är bra att detta kommer upp. Sen att Wikileaks är uppmärksamhetskåta och inte publicerar alltihopa med en gång kan man ju fundera på. Som jag förstått det har de till och med skickat ut pressmeddelanden innan releasen där de talat om vad för typ av information som kommer att släppas. Det är lite besynnerligt och känns inte helt bra även då jag är mycket positiv till att informationen släpps.

[OT] Wikileaks
jomper skrev:
> Det är obehagligt hur många "demokratiska"
> stater som spårar in på kinas linje när det
> "krävs" för att försvara den sittande makten.

"People's Republic of America" menar du? =)

Nej, upp till bevis nu, ni politiker som inte tycker att det är någon fara med övervakning bara man har rent mjöl i påsen. Hittills har ingen av de vänner och kollegor som tycker att övervakning är ok gått med på att montera en övervakningskamera i sitt sovrum. -Har du något att dölja? brukar jag fråga då...

George Orwells 1984 var inte menat som en instruktionsbok!

[OT] Wikileaks
garpa skrev:
> Det är bra att detta kommer upp. Sen att
> Wikileaks är uppmärksamhetskåta och inte
> publicerar alltihopa med en gång kan man ju
> fundera på. Som jag förstått det har de till
> och med skickat ut pressmeddelanden innan releasen
> där de talat om vad för typ av information som
> kommer att släppas. Det är lite besynnerligt och
> känns inte helt bra även då jag är mycket
> positiv till att informationen släpps.

När de släppte förra omgången dokument, Warlogs, fick de kritik för att de släppte för mycket på en gång. Nu får de kritik för att de släpper lite i taget. Är det inte bättre att hinna gå igenom materialet ordentligt och portionera ut det så att det som är värt att uppmärksammas inte drunknar i mängden?

Huruvida Assange är en auktoritär skitstövel med uppmärksamhetsbehov som inte tål mothugg låter jag vara osagt.

[OT] Wikileaks
AxelSthlm skrev:
>

Media är en maktfaktor. Hade någon reagerat på Askans snedtramp om det varit Klas-Inge Mårtensson i Pajala som upptäckt dem och inte Aftonblaskan? WL kan ju knappast avgöra vad som är viktigt för varje enskild person, myndighet eller stat.

[OT] Wikileaks
Zzzzzz. Nu har det tjatats om wikileaks i ett år typ, det räcker nu. Det är ju inga världsomvälvande nyheter dom kommer med direkt
Det som bör diskuteras däremot är om vi håller på att få ett mer slutet samhälle ala new world order där det allseende ögat ser allt

Bilagor

• sdww.jpg
    sdww.jpg
    4 KB · Besök: 22
[OT] Wikileaks
Lillskeden skrev:
> Jag kan principiellt tycka att wikileaks är
> jättebra men i praktiken så tror jag de gör
> betydligt mer skada än nytta. nu kommer vi gå
> tillbaka till ett mer tungrott diplomatiskt system
> världen över med ännu stängdare diskussioner
> vilket kommer leda till att diplomatiska
> lösningar ibland inte hinns med i tid vilket
> leder till att militärt våld blir enda möjliga
> utgången i fler situationer. I mitt tycke så har
> personerna bakom wikileaks ingen respekt för
> mänskligt liv och de kommer leda till en
> våldsupptrappning i världen. (de flesta större
> kriser löses med diskussioner genom så kallade
> politiska bakvägar, vägar som wikileaks vill
> stänga igen)

Så det är bättre att vi dödliga som trots allt väljer våra styrande politiker inte ska veta vad de faktiskt gör? Visst, det måste finns hemligheter, men de senaste wikileaks-dokumenten har ju tydliggjort två saker:

1. Det finns inga gränser för vilka odemokratiska metoder "demokratiska" länder kan ta till när det gäller att skydda sina egna makthavare. Vi pratar alltså om presidentkandidater som i officiella intervjuer sagt att assange borde mördas mm.

2. USA bedriver inte bara diplomati som handlar om rikens säkerhet, det är långt mycket mer än så.
- Att det framkommer dokument som visar hur USA har använt diplomatiska påtryckningar på spanien för att de inte ska utreda vad som hände när amerikanska soldater sköt ihjäl en TV-fotograf har inte på något sätt ett berättigande att vara hemligt. Spanjorerna förtjänar att veta, och inte minst den dödes familj.
- Det finns hemliga amerikanska kärnvapendepåer på flygplatser i Beligen och Holland. Förtjänar inte de boende och medborgarna att veta om detta? Skulle inte du vilja veta om det fanns en kärnvapendepå i Linköping?
- mm.

> Och vad det gäller att det skulle vara någon
> nyhet att USA spionerar på andra länder är bara
> löjligt. Alla länder spionerar på andra
> länder. Det kallas för underättelseverksamhet.
> Att tro något annat är allt jääääääävligt
> naivt. Och att det förekommer "taktik" i
> försäljning av militärmatriel känns ju inte
> heller speciellt hett..

Nyhetsvärdet låg väl snarare i att svenska regeringen eller delar av regeringen tyckts ha vetat om detta spionage utan att bry sig om det. Vilket är en helt annan sak.

[OT] Wikileaks
Haha är väl ingen hemlighet att de fiflas och körs med fula knep av myndigheter världen över. är bara bra att någon lägger korten på bordet åt dom.
Kan ju bara garva åt efterlysningen av julian assange, ganska osynligt vilka de är som ligger bakom den!?
Sen ligger de i de typiska svensson blodet att vallas runt som dumma får och svälja allt som sägs med hull och hår..

[OT] Wikileaks
VO2max skrev:
> Zzzzzz. Nu har det tjatats om wikileaks i ett år
> typ, det räcker nu. Det är ju inga
> världsomvälvande nyheter dom kommer med direkt
> Det som bör diskuteras däremot är om vi håller
> på att få ett mer slutet samhälle ala new world
> order där det allseende ögat ser allt

Jag håller till stor del med. Det är viktig information de kommer med, men än mer intressant är reaktionerna från världens makthavare. Det är där det verkliga nyhetsvärdet ligger eftersom det har blivit så tydligt att de inte skyr några medel för att hindra wikileaks att sprida informationen.

[OT] Wikileaks
begränsningar i internet är väl också på tal vilket bla piratebay(bra och neutralt namn btw..) fått smaka på, more to come på den fronten troligtvis

Nästa steg blir väl att förbjuda kontanter och då kommer medborgarna att kunna kontrolleras ännu mer

[OT] Wikileaks
jochen88 skrev:
> Sen ligger de i de typiska svensson blodet att
> vallas runt som dumma får och svälja allt som
> sägs med hull och hår..

Ja, ungefär samma som med alla de som sväljer allt som wikileaks publicerar med hull och hår.

[OT] Wikileaks
Crazy Chester skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > Skojigast är väl ändå hur alla
> > morgontidningar, kvällstidningar hela tiden
> > "avslöjar" olika saker.....
> > Allt de gör är ju läser dokumenten Wikileaks
> > har publicerat, vilket sensationelt
> avslöjande!
>
> Som t.ex. att Sverige och USA har samarbetat
> militärt trots Sveriges påstådda
> allianfrihet...60 år gammal nyhet. Eller att
> Norge inte skulle köpa ett tjugo år gammalt
> vapensystem istället för ett sprillans nytt
> system som är bättre anpassat för det norska
> flygvapnets behov. Tyder på en allmän okunskap i
> journalistkåren, men det är väl å andra sidan
> också en urgammal nyhet.

Nu tror jag kanske du missförstod vad jag skrev. Jag menar att tidningar säljer på att de har avslöjat något som de i självaverket läst från Wikileaks uppgifter, är det inte Wikileaks som i såfall avslöjar?

[OT] Wikileaks
Skrivet av JT idag 17:33 (Dölj användarens inlägg)

jochen88 skrev:
> Sen ligger de i de typiska svensson blodet att
> vallas runt som dumma får och svälja allt som
> sägs med hull och hår..

Ja, ungefär samma som med alla de som sväljer allt som wikileaks publicerar med hull och hår.

vet inte tillräckligt om sannheten i wikileaks dokument för att uttala mig.
men tittar man på vad vissa myndigheter gör för att stoppa wikileak...

[OT] Wikileaks
erik h skrev:
> Efter det här stänger Dom internet.

Noooooooooo!!! Hur skall jag då kunna cykla!?!?!?!?

[OT] Wikileaks
Jag hävdar att de säljer avslöjandet, såväl SvD som Aftonhoran skriver att de "avslöjar" det ena och det andra. Inte att Wikileaks har avslöjat och vi har arbetat igenom matrialet och funnit...bla, bla, bla....

Det anser jag vara fel därav mitt något fånigt skruvade mess ovan.

[OT] Wikileaks
Hade inte Wikileaks samarbetat med några stora tidningar (Guardian, Spiegel) inför släppet?
SvD och Aftbladet har gjort upp sinsemellan vilka delar de skall publicera i respektive tidning.

[OT] Wikileaks
erik h skrev:
> Efter det här stänger Dom internet. Åter till
> kabel-tv, trädgårdspyssel och föreningsliv.

Hoppas det, internet har förstört de senaste 15 åren av mitt liv.

[OT] Wikileaks
jochen88 skrev:
> men tittar man på vad vissa myndigheter gör för
> att stoppa wikileak...

Ja, sådana påståenden har ju iaf högt nyhetsvärde i kvällstidningar. Men i slutänden så vet vi varken om det wikileaks/media publicerar eller det "myndigheterna" säger, är sant.

Det kanske inte är så enkelt att det bara är antingen eller.

[OT] Wikileaks
Att det blir en stabil värd av att hålla saker dolda är väl en sanning med modifikation. Om man varit öppen med det mesta så är det inget som kan avslöjas som en skandal.

"Har man varit otrogen är det iallafall lite chans att fixa till skiten genom att berätta, än att det skall "avslöjas" 6 månader senare av annan part."

Sen så kommer säkerligen wikileaks leda till en mer instabil värld men det är knappast deras fel från första början. Det är alla "demokratier" runt om i världen som är källan till problemen.

[OT] Wikileaks
Visst kan jag se att det finns en vinning med att en del saker görs offentliga. Men på detta sätt, nej tack. Är det personerna bakom Wikileaks som ska avgöra vad som ska komma ut?

Nej, detta är fel!

[OT] Wikileaks
Tja, jag tvivlar på att jag kommer ha någon vinning av att detta kommer ut. Låter mest farligt i mina ögon.

Däremot är det en principfråga, i en demokrati skall allt vara offentligt som bekostas av skattemedel.

Tillbaka
Topp