OT: ..............

• Trådstartare Trådstartare Rj
  • Start datum Start datum
Beror på vad för sorts spel du menar, den funkar ju till rts spel och isometriska rpg spel som pillars of eternity. Funkar säkert också till world of warcraft och liknande om man nu vill spela sånt. Men den kommer nog inte orka driva witcher 3 eller fallout 4 något vidare t.ex.

Jag gissar att det sitter en i3 processor i och det innebär bara två trådar, vilket är rätt lite. i5 processorn är det minsta jag rekommenderar för spel. grafikkortet är rätt klent också.

Det här är vad jag själv skulle reka för att kunna spela "allt" som finns på marknaden just nu: http://www.webhallen.com/se-sv/dato...15-0303-i5-4690k-8gb-250gb_ssd-gtx_970-win_10

Rj skrev:
-------------------------------------------------------
> Fredrik80 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Det här är vad jag själv skulle reka för
> att
> > kunna spela "allt" som finns på marknaden just
> > nu:
> >
> http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbeh
>
> >
> or/229810-webhallen_config_d15-0303-i5-4690k-8gb-2
>
> > 50gb_ssd-gtx_970-win_10
>
> Är det ett problem att hårddisken bara är på
> 250gb om man köper spel på steam?

Beror helt på hur många du vill installera samtidigt. Men generellt nej.

Steam har numera stöd för att installera spel på olika diskar utan att fulhacka.

Luthman: Den var riktigt fyndig faktiskt. Är du verkligen stockholmare ? ;-)

Ubu skrev:
> sweclockers har ju superkoll på sånt där, men
> kolla upp vilken processor det är först

+1

Frid!

Rj skrev:
> Är det ett problem att hårddisken bara är på
> 250gb om man köper spel på steam?

Inte till en början men om man börjar ladda ner massa HD filmer och har 10 steam spel installerade samtidigt så är det klart det fyller på rätt snabbt. För övrigt är gog.com bättre än steam så kika om det finns där först.

Men man kan börja med en 250GB ssd disk, sedan när man tycker det behövs mera utrymme köper man till en stor vanlig hd på 7200TB för lagring. Eller en ssd på 1TB, eller en NAS som får stå i garderoben, eller så slänger man upp allt i molnet om man har fiber... ja det finns lite möjligheter.

Luthman: vilken svårighetsgrad kör du på livspusslet? Har du prövat nightmare difficulty nångång?

Ska man bara spela spel räcker nog 8 ett par år till. De flesta spel körs fortfarande som 32-bitarsprogram av någon anledning.

De nya konsolerna har väl också bara 8 och det lär sätta ribban för många spel.

Kraven på grafikminnet däremot verkar snart vara ikapp det för ramminne :-)

Min Macbook Air från 2011 har SSD + 4 GB minne och den suger verkligen, duger knappt att surfa på. Totalfel att köpa en stationär med liknande specs när det nästan är 2016.

Mattias A skrev:
> Min Macbook Air från 2011 har SSD + 4 GB minne
> och den suger verkligen, duger knappt att surfa
> på. Totalfel att köpa en stationär med liknande
> specs när det nästan är 2016.

Det är förmodligen något mer som är fel då. Jag stoppade ganska nyss i 8 gb i min speldator som också är från 2011 och enda skillnaden är att jag inte behöver stänga chrome med 20 öppna flikar innan jag startar vissa spel. I övrigt är skillnaden exakt noll.

Rj skrev:
> http://www.phs-itservice.se/phs-julspeldator-2015/
>
>
> tänkte köpa en dator för spel, är denna ok?

Tycker inte heller det verkar vara någon prisvärd dator..

Har man inte råd att köpa nytt för 11-12k i still med Fredrik80's förslag så skulle jag rekommendera att snegla på begagnat marknaden.

För 3-4000kr så kan du få en begagnad dator med en core i5 i 2500/3500 serien, 8/16gig ram och kanske även med en SSD. Har du riktigt tur har den redan ett OK grafikkort (gtx670/680, radeon 7950). Annars spenderar du pengarna du har kvar på ett så bra grafikkort du har råd med och får en dator som springer cirklar runt den nya datorn du länka till.

@PiPPiW

Jag bygger också alla mina dator själv och det går absolut att komma undan billigare, men jag tycker inte TS känns som en sådan som är beredd att bygga och installera programvaror själv. Kan ju ha fel förstås.

Finns mycket beggat också. Den här ser riktigt bra ut: http://www.blocket.se/vastmanland/Gaming_dator_med_tillbehor_64057852.htm?ca=11&w=3

Skulle inte tvekat att slå till på den länkade datorn själv.

PiPPiW skrev:
> Jo, men mitt förslag var att TS kontaktar butiken
> och låter dom stoppa i den processor och minne
> som behövs. Påstår att det är ett butiksbygge
> och inte nåt som kommer på pall till affären.

Också ett bra förslag såklart, om man känner att man har en lokal butik som man vill supporta och ha support av.

Fredrik80 skrev:
>
> Luthman: vilken svårighetsgrad kör du på
> livspusslet? Har du prövat nightmare difficulty
> nångång?

Nä, då kan man ju inte knacka in fusk-koderna.

PiPPiW skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Begagnat är skitbra om man vill pyssla lite
> > själv.
>
> Hehe, "pyssla lite" är ju relativt. Skulle du
> köpa en begagnad dator utan att byta diskar,
> (alternativt hårdformattera om allt) och utan att
> installera ett helt jungfruligt OS? ;)

Lite det jag menar.

Min dator byts iofs inte som helhet utan en bit i taget när behöver uppstår. Det jag väntar på nu är att den kraftigt överklockade processorn ska börja protestera nu när den snart fyller fem.

https://greattech.se/product.html/infinity-gt-2?category_id=309

En sådan tänkte jag köpa åt sonen, fast med den större ssd'n och en 1tb hårddisk.
Skönt med riktig butik och bra rykte, en bekant köpte därifrån och är helnöjd.

Fredrik80's Webhallenexempel har gamla processorsockeln, ddr3 minnen och 8gb ram.
De flesta, dustin mm försöker bli av med sitt liknande åldrade lager av gamingdatorer.
Dom duger säkert men köp en i mellandagarna.

Vinter-webhallen bygget ser bra ut, dock mindre minne och 1500:- dyrare än mitt exempel.

Senast ändrad:
Har byggt två datorer de senaste två åren, bägge har sönerna fått. Alla är fortfarande nöjda :)
Kan varmt rekommendera sweclockers vinterdator (eller sommardator) då det är beprövade komponenter som ofta är testvinnare eller har högt prisvärde. Webhallen och Inet är etablerade och bra butiker.

XT nivå i min tolkning:

Intel i5 processor
Bra moderkort (asus eller gigabyte är bra)
8-16GB RAM (8GB funkar)
Nvidia 970 grafikkort (eller AMD 390, med jag föredrar nvidia. Tystare och svalare)
250GB ssd (samsung, intel och kingston är bra märken)
Hyfsat chassi (Fractal design är bra)
Windows 10
Bra nätdel runt 500W (corsair, fractal design är bra)
DVD-brännare om man vill ha det

@Luthman: Syftade på Diablo II men Doom funkar också ;)

Fredrik80 skrev:
> XT nivå i min tolkning:
>
> Intel i5 processor
> Bra moderkort (asus eller gigabyte är bra)
> 8-16GB RAM (8GB funkar)
> Nvidia 970 grafikkort (eller AMD 390, med jag
> föredrar nvidia. Tystare och svalare)
> 250GB ssd (samsung, intel och kingston är bra
> märken)
> Hyfsat chassi (Fractal design är bra)
> Windows 10
> Bra nätdel runt 500W (corsair, fractal design är
> bra)
> DVD-brännare om man vill ha det
>

+1 med viss reservation mot vissa nätaggregat från Corsair. Seasonic är generellt bäst och nätaggregat är det absolut sista man skall snåla på eftersom det driver alla komponenter i chassit. En bra grej är att läsa omdömen på prisjakt på just komponenter. Eller att läsa reviews på nätet, det är bara att googla.

En tyst kylning till processorn och bra låda. Dunderviktigt då det om det skall spelas snart blir ett mindre jetplan annars.

Jag byggde i en liten låda men med bra komponenter en i princip XT modell som här ovan med inköp från Inet. De hade kunnat bygga och installera OS för en 500 om jag velat det. Slutnotan blev 11.500 och det känns som en "framtidssäkrad" modell. Billigare än så så får man skära i viktiga komponenter. Min har inget "extra" förutom 16Gb ram.

Rj skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Fråga din lokale vad något liknande skulle
> > kosta? Som start för diskussionen.
>
>
> Han rekomenderade two
> http://www.phs-itservice.se/phs-speldatorer/
> Men den är ju inte gratis..

De var ju inte superbra pris/prestanda på någon av de där. Men det du betalar för hos en mindre lokal handlare är just lokal service som nätshopparna inte kan ge. En liten butik har ingen möjlighet att tävla i pris.

Sen tycker jag själv inte att de nödvändigtvis är så intelligent specade för att få max pris/prestanda heller. För att dra en cykelparallell så skulle du kunna nedgradera drivlinan till Deore med samma hjul och dämpare utan att märka någon större skillnad.

Alltså billigare låda och processorkylare, skippa den extra lagringsdisken och välj processorn utan "K" i namnet (det kostar extra men tillför ingenting om man inte ska trimma).

Nätagget är å andra sidan ganska budget, CX-serien är Corsairs billiga nätagg. Funktionellt men inte påkostat.

> Bifogar bild på vad grabben har idag, han säger
> det''laggar'' när han spelar ark?

ark?

> Ljuger han för mig bara för att få en ny
> dator:-)

Vad står det i spelens systemkrav? :)

HejPåDej skrev:
> Viktigaste med en dator är väll att den klarar
> Goat Simulator...

+1

Rattnalle skrev:
> processorn utan "K" i namnet (det kostar extra men
> tillför ingenting om man inte ska trimma).
>

Det är inte alltid det är så. När jag byggde ihop min dator så var modellen med K runt en hundring billigare. Troligtvis eftersom de modellerna är populärare och då är det bättre för återförsäljarna att köpa in många såna istället för att köpa 'hyllvärmare'.
Då alltså om man jämför med om jag skulle köpt motsvarande processor utan K.
Annars är det klart att det fanns billigare alternativ om jag skulle tagit något som inte är motsvarande.

Rj skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > >
> > ark?
> >
> > > Ljuger han för mig bara för att få en ny
> > > dator:-)
> >
> > Vad står det i spelens systemkrav? :)
>
> http://steamcommunity.com/games/346110/announcemen
> ts/detail/249166030721298817

Processor: 2 GHz Dual-Core 64-bit CPU
Memory: 4000 MB RAM
Graphics: DirectX10 Compatible GPU with 1 GB Video RAM
DirectX: Version 10

Det där uppfyller ju laptopen ovan. Det var ganska låga krav.

Att det sedan förmodligen inte räcker om man drar på grafiken en bit är en annan femma :)

Tillbaka
Topp