Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NejTjena!
Ska gå från vanlig 32t SRAM-klinga till 30t aB Oval? Medför detta att man behöver korta kedjan?
Mvh Tobbe
Jag tror man brukar säga att om man byter från vanlig till oval så ska man gå upp 2 tänder.. tänker så det inte blir kaka på kaka med både byte till oval och gå ner till 30t :) Men du kanske har full koll :)Tjena!
Ska gå från vanlig 32t SRAM-klinga till 30t aB Oval? Medför detta att man behöver korta kedjan?
Mvh Tobbe
Jag tror man brukar säga att om man byter från vanlig till oval så ska man gå upp 2 tänder.. tänker så det inte blir kaka på kaka med både byte till oval och gå ner till 30t :) Men du kanske har full koll :)
Du har fel.Helt rätt, standard är - om man vill ha samma utväxling, är att gå upp 2 tänder på ovalt.
Min egen erfarenhet av ovala klingor är att man får högre toppfart fast lättare motstånd.
Ang. Kedjan, har du samma antal tänder ska du inte behöva ändra kedjelängden - oavsett höjd eller bredd på ovaliteten är det samma antal tänder som alltid greppar. Med vissa undantag för ”fyrkantiga” drev.
ClickbaitBra, fullt förklarande rubrik!
Omkretsen är densamma oavsett om drevet är cirkelformat eller ovalt så länge antalet tänder är samma.Antingen kan man vara avancerad och räkna ut halva omkretsen på den gamla och nya klingar, vilket är ganska komplicerat för ellipser även om man hittar de exakta måtten. Eller också kan man läsa på tillverkarens hemsida "30T Oval chainring has an ovality of 28/32T and is best for someone who uses currently 29 or 30T round ring."
Korrekt, men jag tror inte all intuitivt förstår att den halva som ligger mot kedjan också har mer eller mindre konstant längd oavsett vinkel, utan tror att man måste ta höjd för nåt slags maxlängd.Omkretsen är densamma oavsett om drevet är cirkelformat eller ovalt så länge antalet tänder är samma.
Ingen effekt? Aldrig hört talas om placeboeffekt?Korrekt, men jag tror inte all intuitivt förstår att den halva som ligger mot kedjan också har mer eller mindre konstant längd oavsett vinkel, utan tror att man måste ta höjd för nåt slags maxlängd.
Edit: För när man förstått det infaller sig frågan hur en oval klinga kan ha nån effekt öht? Svaret på det är att om kedjan var "perfekt" så skulle den inte ha nån effekt, men eftersom topptänderna tar en mycket större del av lasten så fungerar det i praktiken.
Tack för svaret, men det hade jag faktiskt koll på. Vill prova en annan utväxling på samma gång. Om det blir bra återstår att se till våren. Köpte drevet begagnat på vinst eller förlust :)Jag tror man brukar säga att om man byter från vanlig till oval så ska man gå upp 2 tänder.. tänker så det inte blir kaka på kaka med både byte till oval och gå ner till 30t :) Men du kanske har full koll :)
Nej, du har fel.Du har fel.