överdriven svettning

pirx

Aktiv medlem
överdriven svettning
För 4-5 år sedan började jag cykelpendla mellan lund och malmö. Det går ju lite i perioder, men totalt har det blivit en hel del ganska högintensiv cykling.
Så ungefär då eller lite senare så insåg jag att jag svettas en hel del mer. Det har nog blivit mer och mer också. I somras var det galet.
Jag svettas inte när jag vilar, men det räcker med att jag skyndar till affären och handlar lite snabbt så börjar det rinna.

Ngn mer som upplevt det så här?

/ alex

överdriven svettning
Nja...

Alltså, hade det handlat om faktisk träning så hade det nog enklast förklarats med att du helt enkelt blivit bättre. Ju bättre du blir, desto högre effekt kan din kropp prestera. Och eftersom kroppens verkningsgrad är strax över 20 procent, så är det i runda slängar 80 procent värme som tillkommer i kroppen. Om du vid ett pass som otränad klarade 150 W (ner i pedalerna) så skulle det innebära ca 600 W överskottsuppvärmning av kroppen. Kroppen gör sig av med värme genom utandning och från huden. Svettning ökar effektiviteten av värmeförlusten genom huden, så ju mer värme som ska kylas bort, desto mer behövs svettningen. Om du då blir bättre och kan köra samma pass med 250 W, så har din kropp 400 W mer att ta hand om, med (förmodat) samma kroppsyta att bli av med värmen från. Då lär svettningen öka för att hantera det.

Jag vet att det diskuteras huruvida förmågan att svettas ökar när man blir bättre tränad. Jag vet inte vad forskningen säger om det. Min misstanke är att det helt enkelt rör sig om det jag beskriver ovan - att man har större avkylningsbehov när man blir bättre och därför svettas mer. Men det kan förstås också vara så att kroppen faktiskt blir bättre på att svettas, oberoende av hur mycket avkylning som faktiskt behövs.

överdriven svettning
pirx sa:
För 4-5 år sedan började jag cykelpendla mellan lund och malmö. Det går ju lite i perioder, men totalt har det blivit en hel del ganska högintensiv cykling.
Så ungefär då eller lite senare så insåg jag att jag svettas en hel del mer. Det har nog blivit mer och mer också. I somras var det galet.
Jag svettas inte när jag vilar, men det räcker med att jag skyndar till affären och handlar lite snabbt så börjar det rinna.

Ngn mer som upplevt det så här?

/ alex

"...insåg jag att jag svettas en hel del mer", än vadå? Menar du än innan du började komma i form?
Att svettas "enkelt" är nog ganska vanligt, jag börjar svettas bara jag sätter mig på cykeln typ.

Möjligt att jag svettas mer/enklare när jag är i form, ligger förmodligen något i det som @geologen skriver. En annan sak som påverkar min svettning är hur bra/mycket jag sovit. Om jag stressat på jobbet i kombination med att sova för lite så svettas jag av att bara existera.

PS.
Som allt annat är det givetvis väldigt individuellt.

Senast ändrad:
överdriven svettning
Ja. Har upplevt samma. Började cykla en hel del fö sex år sedan. Innan svettades jag inte mycket alls, nu svettas jag för minsta ansträngning.

överdriven svettning
geologen sa:
Nja...

Alltså, hade det handlat om faktisk träning så hade det nog enklast förklarats med att du helt enkelt blivit bättre. Ju bättre du blir, desto högre effekt kan din kropp prestera. Och eftersom kroppens verkningsgrad är strax över 20 procent, så är det i runda slängar 80 procent värme som tillkommer i kroppen. Om du vid ett pass som otränad klarade 150 W (ner i pedalerna) så skulle det innebära ca 600 W överskottsuppvärmning av kroppen. Kroppen gör sig av med värme genom utandning och från huden. Svettning ökar effektiviteten av värmeförlusten genom huden, så ju mer värme som ska kylas bort, desto mer behövs svettningen. Om du då blir bättre och kan köra samma pass med 250 W, så har din kropp 400 W mer att ta hand om, med (förmodat) samma kroppsyta att bli av med värmen från. Då lär svettningen öka för att hantera det.

Jag vet att det diskuteras huruvida förmågan att svettas ökar när man blir bättre tränad. Jag vet inte vad forskningen säger om det. Min misstanke är att det helt enkelt rör sig om det jag beskriver ovan - att man har större avkylningsbehov när man blir bättre och därför svettas mer. Men det kan förstås också vara så att kroppen faktiskt blir bättre på att svettas, oberoende av hur mycket avkylning som faktiskt behövs.
+1 När jag på stenåldern började träna började jag även svettas kopiöst även sittande!

överdriven svettning
Jag har samma problem. Eftersvettas i ca 30 minuter efter ett pass och börjar det så är det svårt att få stopp på det. Inte så kul när jobbet inkluderar kostym och resa till varma länder då och då.

Jag har försökt hitta lösningar men inte lyckats.

överdriven svettning
ething sa:
Jag har samma problem. Eftersvettas i ca 30 minuter efter ett pass och börjar det så är det svårt att få stopp på det. Inte så kul när jobbet inkluderar kostym och resa till varma länder då och då.

Lösningen är väl självklar: träna efter jobbet, eller så långt innan att du hinner eftersvettas färdigt...

överdriven svettning
ething sa:

Korta pass så har jag lättare att eftersvettas. På pass över två timmar utan att tillföra energi brukar jag bli sval efter passet.

överdriven svettning
Jag eftersvettas själv en hel del efter hårda inomhuspass. Men det hänger nog mest ihop med att jag inte kan få tillräcklig avkylning där. Trots öppen dörr en meter framför mig, och tre kraftiga fläktar däremellan, blir jag överhettad. Det räcker med distansintensitet för att jag ska bli lite för varm. För mig är det obegripligt hur man kan sitta i en spinningsal och träna. Har testat och blir illamående av värmen redan efter några minuters uppvärmning!

överdriven svettning
geologen sa:
Jag eftersvettas själv en hel del efter hårda inomhuspass. Men det hänger nog mest ihop med att jag inte kan få tillräcklig avkylning där. Trots öppen dörr en meter framför mig, och tre kraftiga fläktar däremellan, blir jag överhettad. Det räcker med distansintensitet för att jag ska bli lite för varm. För mig är det obegripligt hur man kan sitta i en spinningsal och träna. Har testat och blir illamående av värmen redan efter några minuters uppvärmning!
+100, jag är varm så det knappt går att sova bra länge efter inomhuspass trots rejält korsdrag och fläktar.
Är jag klar 20.00 efter en hård timme, säg en gorby på zwift, 5*5, då är jag varm långt in på småtimmarna.

överdriven svettning
Jag upplever samma, svettas efter minsta ansträngning, stress, kaffe, måltid eller whatever. Slog till med kraft när jag var 29 år och hade kommit igång med cykelpendling och ca 4 pass i veckan med blandad intensiv träning.

Jobbar också i kostym, skjorta etc. och håller ofta presentationer, i de situationerna suger det rätt hårt att svettas... Har faktiskt lyckats med konststycket att svettas igenom en kavaj...

överdriven svettning
ething sa:

Har typ samma problem, tycker dock att det hjälper om jag varit duktig med saltintag under passet, eller om jag återställer saltbalansen direkt efter passet.

överdriven svettning
me.I.am sa:
ething sa:

Har typ samma problem, tycker dock att det hjälper om jag varit duktig med saltintag under passet, eller om jag återställer saltbalansen direkt efter passet.

Jag vill inte kapa uppmärksamheten men jag tar gärna råd här. Har som sagt "kostymjobb" och det kan räcka med att gå snabbt i en korridor eller att solen ligger på i ett mötesrum för att det skall bli problem. Problemet blir snabbt "synligt" och det är mer än en gång jag stått på toaletten och viftat skjortan torr för att kunna återgå till jobbet. Jag skall testa med mer salt och se om det hjälper.

överdriven svettning
Det enda som funkar för mig är absolut torr eller att verkligen få en god natts sömn innan (vilket är lättare sagt än gjort med småbarn)

överdriven svettning
Jag hade samma problem. Det ballade ur. Kunde inte cykla till jobbet längre. Kom in som en dränkt katt. Jag tålde typ inte värmen i affärer heller. Det var som att öppna en vattenkran i skallen. Sökte hjälp och fick komma till den här kliniken https://svettklinikenstockholm.se Kanske finns nåt ställe närmare dig? Jag slutade svettas från panna och håret efter behandlingen. Blir fortfarande fuktig och ibland fläckvis blöt av hårdintensiv träning men det är ju normalt.

överdriven svettning
I somras när det var så jvla varmt så fyllde jag handfatet på jobbet med kallt vatten o körde ner händerna i. Bra sätt att kyla av blodet på, tydligen extremt mkt blod som passerar genom på kort tid. Men aldrig duscha kallt efter träning utan ganska vanlig varmtemp. Annars väller efterse trend fram

Tillbaka
Topp