Överkroppsskydd POC Vs. EVOC

Henqe

Medlem
Hej,
Är det någon som har testat POC Spine VPD 2.0 Vest eller EVOC Protector Vest Air+ och som kan ge lite feedback på dessa?
Söker efter ett smidigt skydd som ska funka både i bikeparken och för endurocykling.
Om jag förstått det rätt så har EVOC Protector Vest Air+ även skydd för axlar, höft och svanskota medans POC Spine VPD 2.0 Vest endast är för rygg. Men frågan är om EVOC:n blir för klumpig?

/Henrik

Jag har kört EVOC -protector vest och kör nu den äldre POC (vita plattor) med bortsprättade axelpaneler. POC är överlägset mycket skönare och följsammare inte bara form utan även materialval och sömnad.

För att röra till det så slänger jag in en till kandidat :) Leatt 3DF Airfit Lite har jag och det är riktigt skönt.

För att ytterligare trassla till det lite: Alpinestars bionic action fastnade jag för. Körde göteborgsendurot med det och kände inte av det nämnvärt då heller. Rimligt ryggskydd som inte kräver extra njurbälte. Funkar riktigt bra med alpinestars nackskydd också!

Då slänger jag in race face flank core.
Har inte testat ngt annat men är grymt nöjd till endurohojande.
Dock bör man vara hyfsat tanig. Som referens kör jag medium på mina 183cm 70kg sitter som en smäck.

Tack för alla tips!
En liten fundering bara... hur är det med skydd för axlarna, anser ni att man ska ha det eller är det något man kan stå över?
Självklart är det ju olika vad man tycker och känner men vad är er erfarenhet av det?

Vet inte om du gjort ditt val ännu men jag tog hem leatt 3df airfit men skickade tillbaka den då ryggplattan inte satt fixerad nog, och inte skyddade ryggslutet något vidare. Köpte istället Poc vpd 2.0 (gamla modellen med bröstplatta) och är helnöjd! Den har allt det jag saknade på Leatt.
Ang axelskydden så är de helt klart nödvändiga (kramade om ett träd i Järvsö förra året då jag var förvånad att axeln inte var ur led med tanke på hur den såg ut) men oftast för veka eller skyddar mer el mindre bara ovanifrån, även på Poc så liksom glider de allt för lätt, antar att det är svårt att hitta en lösning som fixerar dem bra utan att begränsa rörligheten. Evoc jackan har jag inte provat men sneglade mycket på den just för att den verkar ha bra axlar, men valde ändå tillslut bort den då den ser så vansinnigt varm ut.

Jag kör POC VPD Spine DH 2.0.

Köpte en Medium och en Small och jag kan ärligt talat säga att jag inte är riktigt nöjd med någon av dem i förhållande till priset.

Min 500:- Brand X från CRC sitter bättre kvar på de ställen den skall, medans POCen flyttar sig runt mycket..

Jag tänker att detta är individuellt men jag inte någon speciellt unik kroppsform annat än att jag är liten (170cm 65kg).

Jag rekommenderar att testa, för mig är det mest så att min POC väst har jag använt två gånger för cykling sedan hamnade den i snowboardväskan, då jag rör mig mycket mindre på snowboard än när jag cyklar, och det är mindre viktigt att skyddet sitter på rätt ställe.

Funderade ett tag på att sy kardborre på brallorna så att jag kan koppla ihop brallorna med västen för att den inte skall flytta sig så mycket när jag kör.

Viktigt att tänka på med POC om man kör DH är att underarmsskyddet inte är lika täckande som många andra skydd, och undarmarna är ofta de som får smaka vid mindre krascher där man landar och tar emot sig med armarna.

//K

Ixs Carve jackan köpte jag efter att ha testat alpinestars och tyckt ryggplattan var för kort. Kanonbra lite varmt i 28 c stekig sol på långa klättringar men det hade det varit ändå.
Saknar småfickor vilket är ett litet minus.

Tillbaka
Topp