Överpris på beg cyklar på happy ride - varför?

danne79

Medlem
Det skiljer väldigt lite mellan nypris och efterfrågat annons pris på många av de cyklar som ligger ute till försäljning här. Har jag missat något eller är jag bara okunnig? I sådana fall får någon gärna förklara. Jag tycker priserna är hutlösa för att vara på begagnat marknaden. Kollat flertalet annonser och jämfört samma produkt med nypris.

Det skiljer väldigt lite mellan nypris och efterfrågat annons pris på många av de cyklar som ligger ute till försäljning här. Har jag missat något eller är jag bara okunnig? I sådana fall får någon gärna förklara. Jag tycker priserna är hutlösa för att vara på begagnat marknaden. Kollat flertalet annonser och jämfört samma produkt med nypris.
Då är ju saken enkel - köp nytt!
Jag tycker det är samma på mycket (även andra) saker på Bocket. Tittade på systemkameror för ett tag sedan t ex och folk ville ha ca 80% av vad de betalade för 6-12 år sedan.
Man kan ju pruta på begagnademarknaden, men ligger man väldigt långt ifrån varandra i uppfattning om rimligt begagnatvärde bedömer jag att chansen att komma överens är extremt låg, så då köper jag nytt.
Löper man nytt får man ju även garanti.

Tillägg: Jag vill oxå ha bra betalt om jag säljer något...
Många tänker kanske att de säljer och uppgraderar om de får tillräckligt bra betalt för det gamla. Då sätter man ut ett högt pris och ser om man får napp helt enkelt.

Då är ju saken enkel - köp nytt!
Jag tycker det är samma på mycket (även andra) saker på Bocket. Tittade på systemkameror för ett tag sedan t ex och folk ville ha ca 80% av vad de betalade för 6-12 år sedan.
Man kan ju pruta på begagnademarknaden, men ligger man väldigt långt ifrån varandra i uppfattning om rimligt begagnatvärde bedömer jag att chansen att komma överens är extremt låg, så då köper jag nytt.
Löper man nytt får man ju även garanti.

Tillägg: Jag vill oxå ha bra betalt om jag säljer något...
Många tänker kanske att de säljer och uppgraderar om de får tillräckligt bra betalt för det gamla. Då sätter man ut ett högt pris och ser om man får napp helt enkelt.
Absolut är det enkelt men jag är mer ute efter att förstå hur de som säljer tänker när de förväntar sig ett pris som i min värld är orimligt.

Absolut är det enkelt men jag är mer ute efter att förstå hur de som säljer tänker när de förväntar sig ett pris som i min värld är orimligt.
Om du inte har bråttom att sälja kan du kanske vänta lite med att sälja till "rimligt pris" om du har en viss chans att dessförinnan få det sålt till "orimligt pris"?

Jag håller med. Begagnatpriserna drog iväg i samband med Covid, komponentbrist och cykelboom, och har inte rekylerat tillbaka ännu. Jag lyckades hitta en ungdomscykel härom månaden som jag inte kände att den var för högt prissatt (prutade bara en femhundring på plats av princip), men det tog sin tid. Massor cyklar som var helt orimligt prisade som jag inte ens kontaktade, och de som var i närheten var rätt rigida, ville inte komma överens. Flera av de cyklarna jag tittade på i början av sommaren verkar fortfarande rulla på KoS, men de flesta verkar ändå säljas vilket förstås betyder att det finns köpare. Slutsatsen är väl just många köpare inte bryr sig så mycket om garantier och nyköpskänsla eller fortfarande tror att det är cykelbrist och hugger på första bästa.

Så häng i där, om du har en gnutta tålamod hittar du ett begköp till rätt pris snart, och har du tålamod kommer du påverka marknaden i rätt riktning en aning.

Det som har rätt pris ligger inte kvar, det är antagligen en stor del av förklaringen. Tycker priserna brukar vara mera rimliga här än på Facebook och Blocket - vi jobbar dessutom aktivt med att ta bort stöldgods och liknande.

Det vore intressant att se vad de överprisade cyklarna verkligen såldes för i slutändan. Då skulle "jag sätter samma höga pris som alla andra"-säljarna justera ner sina priser till en mer marknadsmässig nivå i ett tidigt skede. För eller senare kommer de ändå behöva sänka priset, men det är lite tröttsamt att behöva vänta x antal månader innan cykeln man vill köpa är till salu för det pris som marknaden anser att den borde säljas för.

Ok här är ett ex

Denna annons

Säljaren vill ha 38 000

Sedan har vi en ny här för ett lägre pris

Är inte detta samma produkt eller har jag missat något ?

Ok här är ett ex

Denna annons

Säljaren vill ha 38 000

Den begagnade har "Stages Vattmätare", men frågan om det är värt så himla mycket egentligen.

Ok här är ett ex

Denna annons

Säljaren vill ha 38 000

Du kan ev ha missat om butikscykeln verkligen finns för leverans. Det är ju mycket vanligt att det skyltas med varor som inte kan levereras.
Annars lär det väl gå att pruta på den begagnade med hänvisning till aktuellt nypris.

Ok här är ett ex

Denna annons

Säljaren vill ha 38 000

Säljaren kanske helt enkelt missade att cykloteket hade en riktigt bra kampanj På den modellen under den här veckan. Men ja, det är ett högt pris

Däremot vet jag inte ifall jag tycker att happy generellt ligger högre än någon annan marknadsplats. Snarare att det är här jag fyndat mest saker genom åren

Jag lyckades hitta en ungdomscykel härom månaden som jag inte kände att den var för högt prissatt (prutade bara en femhundring på plats av princip), men det tog sin tid.
Det här är ju värdelöst förhållningssätt till att köpa begagnat. Är något korrekt prissatt är det knappast god princip att pruta.
Framförallt inte på plats såvida man inte hittar fel som inte nämnts i annonsen.

Jag har sålt flera saker begagnat där flera hört av sig och tillgången av intressenter varit stor. Likväl ska personen helt plötsligt börja pruta på plats. Inte bara är det tjatigt, utan även respektlöst eftersom jag kunde valt någon av dom som gärna hade betalt fullpris för att få köpa.

Det här är ju värdelöst förhållningssätt till att köpa begagnat. Är något korrekt prissatt är det knappast god princip att pruta.
Framförallt inte på plats såvida man inte hittar fel som inte nämnts i annonsen.

Jag har sålt flera saker begagnat där flera hört av sig och tillgången av intressenter varit stor. Likväl ska personen helt plötsligt börja pruta på plats. Inte bara är det tjatigt, utan även respektlöst eftersom jag kunde valt någon av dom som gärna hade betalt fullpris för att få köpa.

Men visste köparen om det?

I många annonser skrivs att prisen kan diskuteras. Det säger direkt att man kan får ett lägre pris. Men om det inte skrivs så betyder det väl inte att det inte finns prutmån. Om jag har prissätt varan rätt, som oftast är fallet, säger jag enkelt nej till prutning. Om något är kvar länge på K&S kan det finnas prutmån.

Säljaren vill ha igen en ordentlig del av sin kostnad och kanske t.o.m inte vet att årets modell har annan geo (eller låtsas inte veta som vår företagsamme vän)
Köparen eller i alla fall jag har en annan syn på värdet.

Det finns väldigt sällan någon ramgaranti så en 42 000 kronors ram är väl värd några tusingar beggad om köparen begriper detta.

"garanti och fri service" Jo, säkert.

Men visste köparen om det?

I många annonser skrivs att prisen kan diskuteras. Det säger direkt att man kan får ett lägre pris. Men om det inte skrivs så betyder det väl inte att det inte finns prutmån. Om jag har prissätt varan rätt, som oftast är fallet, säger jag enkelt nej till prutning. Om något är kvar länge på K&S kan det finnas prutmån.
Absolut. Men en princip låter som en generell regel. Säga nej till prutning är lätt på mejl. Men när man har 10 köpare på kö och en shonne dyker upp o ska ha lägre pris då blir jag less. Dels eftersom jag aldrig skriver att priset kan diskuteras om det redan är lågt och dels för att varan säljs utan problem ända. Ändå anledning till att gå ned i pris blir att bespara sig ännu ett möte, vilket är dålig köparsed.

Absolut. Men en princip låter som en generell regel. Säga nej till prutning är lätt på mejl. Men när man har 10 köpare på kö och en shonne dyker upp o ska ha lägre pris då blir jag less. Dels eftersom jag aldrig skriver att priset kan diskuteras om det redan är lågt och dels för att varan säljs utan problem ända. Ändå anledning till att gå ned i pris blir att bespara sig ännu ett möte, vilket är dålig köparsed.

Om jag har tio köpare på kö skriver jag att första spekulant kan har första tur men att det så är begärt pris som gäller, precis för att undvika såna situationer.

En fräsch hoj som bara är nån säsong gammal sjunker inte jättemycket i värde är väl svaret. Kan ju va lite oturligt om man baserar priset på vad man själv fick pröjsa om någon butik rear ut samma modell för att bli av med förra säsongens cyklar.

Frågar man mig så ligger problemet i grunden att nypriserna är ohutligt höga sett till det egentliga "värdet" av en cykel. Både sett till produktion och vad folk tänker sig betala. Då är det inte kostigt att värdeminskningen är så hastig.

Många köpte cyklar när det var all time high. Nu är marknaden annorlunda men många begagnatsäljare vill nog inte inse att cykeln de betalat 45 för och lagt ut för 35 nog snarare är värd 20-25.

En fräsch hoj som bara är nån säsong gammal sjunker inte jättemycket i värde är väl svaret. Kan ju va lite oturligt om man baserar priset på vad man själv fick pröjsa om någon butik rear ut samma modell för att bli av med förra säsongens cyklar.

Frågar man mig så ligger problemet i grunden att nypriserna är ohutligt höga sett till det egentliga "värdet" av en cykel. Både sett till produktion och vad folk tänker sig betala. Då är det inte kostigt att värdeminskningen är så hastig.

Mina egna cyklar är alltid i riktigt bra skick. Men när man köper begagnad finns det alltid en risk att det finns fel som man inte ser direkt. Dessutom kan garantin vara bort eller jobbigare att använda. Bara det gör att begagnad pris borde vara klart lägre än nupris, även om cykeln är i "nyskick".

EDIT: menade inte att annans cyklar inte är i bra skick, men att man inte kan veta det som köpare. T.ex. bakaxeln gick av på ett hjulpar jag köpte begagnad. Misstänker att problemet var orsakad av första ägaren som körde hårdare än jag. Men för att upptäcka det måste man tar isär naven, som är jobbigt och ofta kräver specialverktyg.

Senast ändrad:

Att garantin som regel inte gäller en andra ägare är bara i sig skäl för avdrag av en hygglig del av priset oavsett om cyklen är 2 mån eller 1 år gammal. Jämfört med vad man får en ny för idag då inte vad den kostade ordinarie när den lanserades (hutlöst..).

Finns ju några exempel på cyklar som legat på K&S i månader och sänkts tiotusentals kronor innan de til slut verkat bli sålda och försvinna. Det är inte säljarens marknad längre men som nån skrev har inte prissättningen hos alla justerats än utan det görs först när cykeln förblir osåld.

Att garantin som regel inte gäller en andra ägare är bara i sig skäl för avdrag av en hygglig del av priset oavsett om cyklen är 2 mån eller 1 år gammal. Jämfört med vad man får en ny för idag då inte vad den kostade ordinarie när den lanserades (hutlöst..).

Finns ju några exempel på cyklar som legat på K&S i månader och sänkts tiotusentals kronor innan de til slut verkat bli sålda och försvinna. Det är inte säljarens marknad längre men som nån skrev har inte prissättningen hos alla justerats än utan det görs först när cykeln förblir osåld.

Livstidsgaranti och ingen garanti är viss skillnad ja.

Det som har rätt pris ligger inte kvar, det är antagligen en stor del av förklaringen. Tycker priserna brukar vara mera rimliga här än på Facebook och Blocket - vi jobbar dessutom aktivt med att ta bort stöldgods och liknande.

De cyklar jag sålt senaste åren har jag sålt första dygnet, ofta inom bara några timmar utan prutande. Antingen helt rätt pris då, eller för lågt. Men det är bra med omsättning av begagnade prylar, det gynnar alla.

Ok här är ett ex

Denna annons

Säljaren vill ha 38 000

Stages effektmätare kan väl värderas till ca 2500 kr, sen är ju den begagnade blå (snygg) och den nya röd (ful) vilket borde motsvara 3000 kr till. men det är ändå rätt tajt.

Edit: den nya finns ju i blått med, då är nog case closed.

Senast ändrad:

Jag brukar skriva "Fast pris" i annonsen när jag inte är beredd att gå ned, då har köparen fått den info klart och tydligt redan från början och det blir liten risk för missförstånd och det låter inte otrevligt, funkar ganska bra faktiskt, :)

Senast ändrad:
Jag brukar skriva "Fast pris" i annonsen när jag inte är beredd att gå ned, då har köparen fått den info klart och tydligt redan från början och det blir liten risk för missförstånd, funkar ganska bra faktiskt, :)
Jag tycker det är uppfriskande att skippa prutrutinen och erkänna ett pris som är rätt eller till och med lågt. Pang, boom, köpet gjort, inget tjafs. Är priset högre än vad jag kan tänka mig så har jag skickat förfrågan innan möte, givet att det inte står fast pris eller likande i annonsen.

Mångas sprutande verkar inte ha med vara i sig att göra, snarare att man ska gå hem och känna att man "vann" något.

Nåväl, nu har jag gnällt klart.
Länge leve andrahands marknaden, saker mår bra av att användas!

Jag tycker det är uppfriskande att skippa prutrutinen och erkänna ett pris som är rätt eller till och med lågt. Pang, boom, köpet gjort, inget tjafs. Är priset högre än vad jag kan tänka mig så har jag skickat förfrågan innan möte, givet att det inte står fast pris eller likande i annonsen.

Mångas sprutande verkar inte ha med vara i sig att göra, snarare att man ska gå hem och känna att man "vann" något.

Jag håller helt med, men det är svårt att ändra folk.

Jag har tänkt på om jag behöver höja alla mina begagnadpriser med 5-10% för att får prutmån (och kanske får ut mer då och då). Men för mig är det bättre att sätta rätt pris. Och tur eller inte, jag har sista åren såld det flesta till begärt pris.

Jag håller med dig men det är bara att acceptera att det finns lite olika syn på prisförhandlingar och att det inte bara handlar om det monetära värdet utan begagnatköp även till en del är socialt sampel.

Jag håller helt med, men det är svårt att ändra folk.

Jag har tänkt på om jag behöver höja alla mina begagnadpriser med 5-10% för att får prutmån (och kanske får ut mer då och då). Men för mig är det bättre att sätta rätt pris. Och tur eller inte, jag har sista åren såld det flesta till begärt pris.
Kruxet med det tycker jag är då köpare som inte prutar utan vill köpa till utsatt (över)pris, det är faktiskt inte heller så kul och det är svårt som säljare att själv då "pruta" för det verkar klart skumt och som att man försökt lura köparen. Så jag kör oftast på "fast pris" och sänker själv om intresset är lågt men är jag själv osäker på vad som är rimligt pris kan det även bli annonser där jag accepterar prisförhandling.

Jag håller med dig men det är bara att acceptera att det finns lite olika syn på prisförhandlingar och att det inte bara handlar om det monetära värdet utan begagnatköp även till en del är socialt sampel.

Måste säga det Sverige inte är första landet som kommer upp när jag tänker socialt samspel kring begagnatköp.

Hälften av köpare av mina grejer på K&S ville så snabbt som mögligt springa bort från mitt hus efter att har swishad och inte kontrollerad varan.

Jag frågar alltid säljaren om hen kan tänka sig göra en liten "smidig affär" rabatt, på ett schysst sätt och när jag ändå står med swish-appen redan öppen i handen... Har jag mysslyckats integrera mig i det svenska samhället?

Jag frågar alltid säljaren om hen kan tänka sig göra en liten "smidig affär" rabatt, på ett schysst sätt och när jag ändå står med swish-appen redan öppen i handen... Har jag mysslyckats integrera mig i det svenska samhället?
En liten rabatt för att du kom på utsatt tid och fortfarande vill köpa varan du kom dit för att köpa?

?

Fast när man skriver "pedaler följer med vid smidig affär" så är ju detta ett exempel på när pedalerna stannar.

Eller har jag missuppfattat? Jag trodde det var ett snällt sätt att säga "jiddare undanbedes".

Tillbaka
Topp