Överpris på beg cyklar på happy ride - varför?

Samt att priserna blir för höga om säljaren lägger sitt pris på samma nivå som andra annonsörer, dvs för högt (annars hade de inte legat ute utan varit sålda).

Om principen skulle vara att säljaren lägger sitt pris lite lägre än andra annonsörer så skulle vi få en deflation, och K&S skulle gå mot en oundviklig implotion, och kanske dra med sig andra byggstenar i samhället. Skulle inte vara bra?

Om någon har en enduro av 2023 års modell så ger jag 5000 spänn och några nakenbilder med mig på en fäll med FF och knäskydd. Any takers?

Således: kan vi avrunda tråden med att överpriserna på happyride är pga att folk inte kan pruta?

Jag måste faktiskt tillägga:
Jag har ett flertal gånger FÅTT cykeldelar av folk på happy som ser vad jag pysslar med i trådarna (jag har alltid gillat att reparera gamla trasiga saker, eller återställa gamla hojar till bra skick). Någon gång har folk tagit sig tiden att packa in och SKICKA saker till mig. Det är faktiskt väldigt stort. Många här är så bra på att pruta att de prutar på sina egna grejer, det är liksom att dra det till 11. (populärkulturell referens)

Likadant gör jag när jag upptäcker att det är någon som pysslar med samma saker. Det kostar ibland två tre gånger mer att restaurera en gammal hoj än vad den någonsin blir värd när man sedan skall sälja den som "begagnad".. Men det är kul. Många verkar gilla att följa trådar där folk bygger upp/om cyklar också.

Seså folkens, posta nu en bild på er 4X/AM/DH i bildtråden :)

Bilagor

• ECC0FF11-9547-4955-897B-31A9DA95F432.jpeg
    ECC0FF11-9547-4955-897B-31A9DA95F432.jpeg
    1.4 MB · Besök: 77
Senast ändrad:
Jag vet inte om jag är ensam (men jag tror inte det): jag sätter oftast vad jag vet är ett lågt pris när jag säljer på happy. Då blir jag lite matt (på gränsen till sur) om nån ska hålla på och pruta. Det har hänt flera gånger att jag inte sålt till prutare utan skänkt bort grejerna istället.
Ibland är det svårt att veta värdet då sätter jag ett pris och lägger till att man gärna får buda vad man tycker det är värt. Om nån då bjuder 1 krona säljer jag inte heller - men det har aldrig hänt.
Har bara sålt och köpt mindre grejer mot förskottsbetalning. Har aldrig strulat (utom en gång då min vara inte kom fram, jag betalade tillbaka men vet egentligen inte om jag blev blåst eftersom jag ej skickade spårbart.)

Men senaste tiden (1 år?) tycker jag Happys köp och sälj blivit mer som Blocket. Trist… Oerhört många annonser. De flesta av nya användare eller användare som bara annonserar. Samma varor om och om igen. Många som verkar vara halvprofesionella säljare men utger sig för att vara privatpersoner. Dessa köpare och säljare brukar jag undvika.

Jag sätter ofta lågt pris på saker för att jag vill bli av med dom, eller för att jag tycker det är bättre att dom används.
Men folk som försöker pruta på saker som redan är billiga, dom brukar jag lägga på lika mycket som dom försöker pruta eller med. Och höjer mer för varje gång dom försöker. Har i regel redan bestämt mig för att inte sälja till dom. Blir intressanta reaktioner. Speciellt när dom envisas och jag har höjt till långt över vad som är rimligt. Men det är ju bra att folk har nåt att prata om.

Jag sätter ofta lågt pris på saker för att jag vill bli av med dom, eller för att jag tycker det är bättre att dom används.
Men folk som försöker pruta på saker som redan är billiga, dom brukar jag lägga på lika mycket som dom försöker pruta eller med. Och höjer mer för varje gång dom försöker. Har i regel redan bestämt mig för att inte sälja till dom. Blir intressanta reaktioner. Speciellt när dom envisas och jag har höjt till långt över vad som är rimligt. Men det är ju bra att folk har nåt att prata om.
Haha! Jag har kört ett alternativ till det och skrivit priset ”X” som jag vill ha men lagt till: ”om du vill pruta så kostar varan ”X” plus 500kr, då finns 500kr prutmån”.

Men senaste tiden (1 år?) tycker jag Happys köp och sälj blivit mer som Blocket. Trist… Oerhört många annonser. De flesta av nya användare eller användare som bara annonserar. Samma varor om och om igen. Många som verkar vara halvprofesionella säljare men utger sig för att vara privatpersoner. Dessa köpare och säljare brukar jag undvika.

+1 Det är skillnad att sälja innanför eller utanför communityn.

Måste säga det igen. Jag blir nästan mer provocerad att folk inte prutar mer. Har några grejer som legat rätt länge och det är tvärtyst :). Visst kan jag sänka priset men lite prut hade varit roligt

Jag blir lite brydd över diskussionen här. Ja kanske inte på sidan 4 ff men innan. Trodde vi lever i den heliga marknadsekonomins tidevarv men den är kanske inte så populär ändå?

Jag blir lite brydd över diskussionen här. Ja kanske inte på sidan 4 ff men innan. Trodde vi lever i den heliga marknadsekonomins tidevarv men den är kanske inte så populär ändå?

Du verkar inte förstår helt, jag kan försöka att förklara det. Marknadsekonomin är populärt när man köper, som vanlig folk gör oftast, men inte när man säljer.

Verkar vara tvärtom här.
Ja jag tror inte man ska räkna med att de marknadsekonomiska ”lagarna” gäller när det kommer till affärer av ringa ekonomiskt värde mellan privatpersoner. Jag tänker i alla fall inte att jag vill ha ut Max försäljningsvärde endast. Jag vill göra en smidig affär. Och jag vill inte handla med personer som verkar vara otrevliga. Även om det skulle vara en ekonomiskt bra affär.

Borde inte priserna sjunka när modern geo inte längre är "modern"? Gravel borde väl börja sjunka när folk bytt hoj tre-fyra gånger.
Just frånvaron av Yosemite, Kayoba osv gör ju att bottenskrapet saknas

Jag vet inte om jag är ensam (men jag tror inte det): jag sätter oftast vad jag vet är ett lågt pris när jag säljer på happy. Då blir jag lite matt (på gränsen till sur) om nån ska hålla på och pruta. Det har hänt flera gånger att jag inte sålt till prutare utan skänkt bort grejerna istället.
Ibland är det svårt att veta värdet då sätter jag ett pris och lägger till att man gärna får buda vad man tycker det är värt. Om nån då bjuder 1 krona säljer jag inte heller - men det har aldrig hänt.
Har bara sålt och köpt mindre grejer mot förskottsbetalning. Har aldrig strulat (utom en gång då min vara inte kom fram, jag betalade tillbaka men vet egentligen inte om jag blev blåst eftersom jag ej skickade spårbart.)

Precis, dessa faller i en av kategorierna jag nämnde.

Jag har lärt mig att läsa på annonserna och se på bilderna vilka som pysslar med detta.

När man ser en text som:
”Skall städa ur min TV samling och säljer därför min 83” OLED, har original emballaget och kan sändas”

Så ser man på prisjakt att det just varit rea på den modellen, och han säljer den för 5000:- över rea priset, och refererar till listpriset på 80.000:- som den ändå aldrig kostar i butiken..

Alltid någon som blir lurad..

Det funkar sjukt bra. Och ger snabba pengars. Relativt lagligt.

En 2-5 år eller äldre cykel begagnad är aldrig någonsin värd 10000-20000 eller mer som många på HR tycks tro. I den prisklassen får du en helt ny cykel som du dessutom kan uppgradera. Hela begagnad marknaden är helt sjuk kring priset på cyklar. Alla begagnade cyklar är värda minst 5000-6000 och inte ett öre mer. Precis som på 80-90 talet. Har man dessutom råd att köpa en begagnad cykel för 10000-20000 kr då har man också råd att spara lite till och köpa en helt ny cykel istället för 30000-40000 eller mer. Jag har inte råd med begagnat endast nytt då jag inte vet historiken kring sprucken ram, växlar kedja måste förmodligen bytas, växelöra måste förmodligen riktas, fälgar måste förmodligen riktas där ekrar måste dras åt osv samt massa andra saker.

Jag måste faktiskt tillägga:
Jag har ett flertal gånger FÅTT cykeldelar av folk på happy som ser vad jag pysslar med i trådarna (jag har alltid gillat att reparera gamla trasiga saker, eller återställa gamla hojar till bra skick). Någon gång har folk tagit sig tiden att packa in och SKICKA saker till mig. Det är faktiskt väldigt stort. Många här är så bra på att pruta att de prutar på sina egna grejer, det är liksom att dra det till 11. (populärkulturell referens)

Likadant gör jag när jag upptäcker att det är någon som pysslar med samma saker. Det kostar ibland två tre gånger mer att restaurera en gammal hoj än vad den någonsin blir värd när man sedan skall sälja den som "begagnad".. Men det är kul. Många verkar gilla att följa trådar där folk bygger upp/om cyklar också.

Seså folkens, posta nu en bild på er 4X/AM/DH i bildtråden :)

Intensen färdig?? Har jag missat den

70% är rimligt om det är plockat av en ny cykel. Annars är nog 50% max jag skulle betala nu för tiden.
Så kommer nog inte att köpa mer beggat mao.
Om grejorna går att få tag i nytt vill säga.
Gammalt xtr är en annan sak.

Förutom "garanti och fri service" är högre pris än nytt från tysken en annan klassiker.
Marknaden är inte perfekt.

Måste säga det Sverige inte är första landet som kommer upp när jag tänker socialt samspel kring begagnatköp.

Hälften av köpare av mina grejer på K&S ville så snabbt som mögligt springa bort från mitt hus efter att har swishad och inte kontrollerad varan.
Du kanske inte skall stå med yxan i handen. Det kan göra folk nervösa...

Jag frågar alltid säljaren om hen kan tänka sig göra en liten "smidig affär" rabatt, på ett schysst sätt och när jag ändå står med swish-appen redan öppen i handen... Har jag mysslyckats integrera mig i det svenska samhället?
Beklagar, men ja. Pruta är något som man inte gör bara. Försöker någon pruta så är det hejdå och jag slänger hellre prylen om jag inte ids möta nästa spekulant. Utsatt pris gäller. Punkt

Köper visserligen sällan cyklar, mest delar, men tycker generellt prisnivån i praktiken (medelst prut) är rätt ok. Har lite mer pengar och lite mindre tid nuförtin så hagglar inte lika aggressivt, men för några år sen dåjävlar!

Idel snudd på skambud = jag kunde långsamt få ihop riktigt schysst utrustning trots små medel. Den som tycker sånt budande är förhatligt behöver inte svara på meddelandet.
Däremot skulle jag aldrig få för mig försöka snacka ner pris utanför första kontakten, om inte skick visar sig väldigt off eller liknande.

Hursom, tid är också pengar och det tar sin att gräva multum annonser och få upp fingertoppskänslan att hålla koll på något utsatt till just över rimligt pris, utan att höra av sig precis lagom många dagar, och sen ge ett erbjudande under rimligt marknadspris men prick högt nog att det når över smärtgränsen och därmed resulterar i rakt ok istället för motbud eller nej... Detta är en konstform och den som inte tycker konst ska premieras är okultiverad, tssss.

Jag gillar happy K&S, det var därför jag en gång reggade mig här på Happy.
Har egentligen bara en synpunkt och ett råd/tumregel.
- @Happy Utöka kategorin "Komponenter" med underkategorierna "Dämpare" och "Drivlina".

- För begagnat gäller alltid regeln: "1/3-del av nypris" om det är välanvänt och komplicerade varor (vitvaror, cykel m.m) där ingen garanti finns att ge. iaf om man vill få det sålt och det inte råder rusning efter just den varan. Annars köper man nytt.

sen gillar jag "yardsale" där jag både fått och skickat helt OK delar mot endast fraktkostnad. Hoppas den tråden lever vidare länge som ett ställe där jag kan ge och få grejjer. Bra för omsättningen i garaget.

Ni får börja sälja grejor på Marketplace istället och sen komma tillbaka hit! Slutat sälja allt där för det i princip alltid strular.

Satte ut en damcykel som var fullt fungerande men där fotbromsen högg och lät illa. Tror jag la ut den för 200 kr, sen började folk buda på den i kommentarsfältet...

Så iallafall efter typ detta pågått under dagen och den nu va uppe i typ 450 kr så skrev jag att jag stoppar här så får det vinnande budet cykeln. Den hade givetvis ångrat sig och ville inte ha den, inte heller nr två ville ha den...visade sig att ingen av de 3-4 som budat ens ville köpa den för utgångspris...!

Slutade att jag sålde den via blocket istället.

Är det en generationsfråga om att inte pruta,typ från 90 talet och nedåt verkar dra sig betydligt för detta.

Köper visserligen sällan cyklar, mest delar, men tycker generellt prisnivån i praktiken (medelst prut) är rätt ok. Har lite mer pengar och lite mindre tid nuförtin så hagglar inte lika aggressivt, men för några år sen dåjävlar!

Idel snudd på skambud = jag kunde långsamt få ihop riktigt schysst utrustning trots små medel. Den som tycker sånt budande är förhatligt behöver inte svara på meddelandet.
Däremot skulle jag aldrig få för mig försöka snacka ner pris utanför första kontakten, om inte skick visar sig väldigt off eller liknande.

Hursom, tid är också pengar och det tar sin att gräva multum annonser och få upp fingertoppskänslan att hålla koll på något utsatt till just över rimligt pris, utan att höra av sig precis lagom många dagar, och sen ge ett erbjudande under rimligt marknadspris men prick högt nog att det når över smärtgränsen och därmed resulterar i rakt ok istället för motbud eller nej... Detta är en konstform och den som inte tycker konst ska premieras är okultiverad, tssss.

Måste hålla med här, skarp analys av hur det förhåller sig.

Betalförmågan man har som individ säger en del om hur mycket man prutar, när man blir äldre och har allt på plats så prutar man (iallafall jag) fortfarande men på helt annat sätt. Man kan halka tillbaka i det där student-prutandet ibland, eftersom man var rabiat på det när man var yngre och levde på studiebidraget. HAHA.

Tid är pengar, och av den anledningen brukar jag avböja folk som blir för omständiga. Men samtidigt om de är socialt intressanta så kan jag gärna surra en timma med rätt person. Det är ju individuellt. Men om de lägger 10-15 meddelanden på att pruta ned en bakväxel från 250:- till 200:- så är det liksom bortkastat.

Jag brukar förklara för folk ibland att det tar mig 30minuter bara att packa in paketet och få det på posten, och att min timlön när jag jobbar är mer än vad de betalar för hela grejen, då brukar de fatta.

Alltså, om man väljer att slänga prylen och istället jobbar övertid så tjänar man mer pengar.. Jag brukar säga att om de köper flera saker så prutar jag gärna eller bjuder på frakten, för då sparar jag tid.

Jag slänger dock inget, det kommer ofta någon som behöver just den prylen och då skickar man med den gratis eller ger bort den när de hämtar det de egentligen köpte. Kan ju vara däck, cykelslangar eller nån gammal V-broms new-oldstock.

Senast ändrad:
Utöver flera anledningar som tidigare nämnts. Tror jag också att vissa "proffs"handlare gärna påverkar priserna på nästan nya cyklar för att få sälja nya. De eller deras anställda lägger ut lätt begagnade cyklar till ett pris som nästan motsvarar vad en ny cykel kostar. Det medför att köpare lätt tänker att, jag kan lika gärna köpa en ny som inte har dålda skador. Vill jag sedan uppgradera eller sälja så är andrahamsvärdet väldigt bra. Privata säljare som ser detta kommer såklart försöka få ut samma pris, till att börja med.

Utöver flera anledningar som tidigare nämnts. Tror jag också att vissa "proffs"handlare gärna påverkar priserna på nästan nya cyklar för att få sälja nya. De eller deras anställda lägger ut lätt begagnade cyklar till ett pris som nästan motsvarar vad en ny cykel kostar. Det medför att köpare lätt tänker att, jag kan lika gärna köpa en ny som inte har dålda skador. Vill jag sedan uppgradera eller sälja så är andrahamsvärdet väldigt bra. Privata säljare som ser detta kommer såklart försöka få ut samma pris, till att börja med.
Hur har du fått för dig det här?

Indirekt prispåverka / förankring av överpriser mm. är jättevanligt och förekommer i flera brancher. Utifrån min erfarenhet är vi svenskar bara lite för godtrogna för att förutsätta att det är fallet.
Har du belägg för att det någonsin hänt i cykelbranchen?

Bara innan du börjar kalla alla andra naiva tänker jag

Jag har inga hundra procentiga bevis men har stött på personer som säljer nästan cyklar av fjolåretsmodell till ett högre pris en vad deras arbetsgivare säljer ut årets för. Vill man så kan detta såklart bero på andra saker också.
Alla större företag jobbar med prisstrategier kombinerat med marknadsföring. Vill man få människor att investera mycket mer pengar i en vara underlättar det rejält om man kan bevisa att det finns ett högt andrahandsvärde. Samma sak gäller såklart för de som handlar med begagnat.
Ett sätt att marknadsföra sig är att jobba med influensers som talar om hur prisvärda vissa märken är eller inte är på tex youtube eller på forum. Det finns säkert företag och personer i cykelbranchen som inte aktivt bidrar till att skapa en andra andrahandsmarknad med höga priser i köp och sälkanler. Men personligen, tror att det finns de som också gör det.

Tillbaka
Topp