Överpris på beg cyklar på happy ride - varför?

Jag frågar alltid säljaren om hen kan tänka sig göra en liten "smidig affär" rabatt, på ett schysst sätt och när jag ändå står med swish-appen redan öppen i handen... Har jag mysslyckats integrera mig i det svenska samhället?
Jag likställer detta med att be någon om pengar ”bara för att”, när väl luren är uppe och Swish-appen är framme så är ju affären redan stängd. Ungefär lika oförskämt som att gå fram till random person och be om pengar utan specifik anledning.

Begagnatmarknaden kan vara lite skum. OT men i helgen sålde jag en märkesfåtölj på Blocket som jag ville bli av med. La mig därför väldigt lågt. Köparen tyckte priset var alldeles för lågt och bad att få betala nästan det tredubbla. Ok, det får du väl sa jag lite förundrat.

Pruta är något jag aldrig skulle våga mig på och jag har heller aldrig varit med om att någon försökt pruta på något jag sålt, varken på Happy eller någon annanstans.

Begagnatmarknaden kan vara lite skum. OT men i helgen sålde jag en märkesfåtölj på Blocket som jag ville bli av med. La mig därför väldigt lågt. Köparen tyckte priset var alldeles för lågt och bad att få betala nästan det tredubbla. Ok, det får du väl sa jag lite förundrat.

Pruta är något jag aldrig skulle våga mig på och jag har heller aldrig varit med om att någon försökt pruta på något jag sålt, varken på Happy eller någon annanstans.
Isf var den värt det tiodubbla?

som i och för sig är ganska sällsynt egenskap bland köpare
Jag har iofs mest skickat saker. Men dom som shoppat på plats har alltid kommit i tid iaf ??‍♂️

Jag tycker att "förhandling" som jag hellre kallar det kan ha sin plats i en affärsuppgörelse, men det skall ske på ett korrekt och fingertoppskänsligt sätt. Om jag inte har någon köpare på en vara jag vill sälja för säg 600 kr, så är jag ändå behjälpt av vetskapen att någon är beredd att betala 400 kr för den (om så är fallet). Att någon däremot snackar ner min produkt och försöker övertyga mig att mitt ursprungspris är för högt, det går alltid fetbort.

OT men i helgen sålde jag en märkesfåtölj på Blocket som jag ville bli av med. La mig därför väldigt lågt. Köparen tyckte priset var alldeles för lågt och bad att få betala nästan det tredubbla. Ok, det får du väl sa jag lite förundrat.
Frågade för ett par år sedan en kollega om han ville sälja sitt gamla golfset när han köpt nytt. Frågade vad han ville ha och swishade sedan det dubbla. :)

Jag tycker att "förhandling" som jag hellre kallar det kan ha sin plats i en affärsuppgörelse, men det skall ske på ett korrekt och fingertoppskänsligt sätt. Om jag inte har någon köpare på en vara jag vill sälja för säg 600 kr, så är jag ändå behjälpt av vetskapen att någon är beredd att betala 400 kr för den (om så är fallet). Att någon däremot snackar ner min produkt och försöker övertyga mig att mitt ursprungspris är för högt, det går alltid fetbort.
Nu vet jag inte vad du försökte sälja, men jag tycker 600 kr låter högt. Ha i åtanke att det är betydligt mer än 300 kr, som räckte långt när jag var ung.

Nedu, jag budar 370 kr. Kan hämta direkt.

Jag likställer detta med att be någon om pengar ”bara för att”, när väl luren är uppe och Swish-appen är framme så är ju affären redan stängd. Ungefär lika oförskämt som att gå fram till random person och be om pengar utan specifik anledning.

Aha. Intressant perspektiv. Fattar att det kan uppfattas så.

Så skulle du uppleva det som mer korrekt att pruta om priset innan man kommit på plats eller iaf innan "luren är uppe och Swish-appen är framme"?

Frågade för ett par år sedan en kollega om han ville sälja sitt gamla golfset när han köpt nytt. Frågade vad han ville ha och swishade sedan det dubbla. :)
Jo, fast kanske lite skillnad med folk man känner? Jag skulle nog också lagt lite mer om jag känt på mig att man fått kompispris.

Jag köpte förresten ett äldre kartotek/lådfack helgen innan, också det på Blocket och la faktiskt också lite mer än vad säljaren la ut det för.

Senast ändrad:
Aha. Intressant perspekitv. Fattar att det kan uppfattas så.

Så skulle du upplevas det som mer korrekt att pruta om priset innan man kommit på plats eller iaf innan "luren är uppe och Swish-appen är framme"?
Ja.

Ifall du börjar be om en rabatt för smidig affär när du har uppe swishappen och ska betala så är det inte längre en smidig affär.

Så skulle du uppleva det som mer korrekt att pruta om priset innan man kommit på plats eller iaf innan "luren är uppe och Swish-appen är framme"?
Ja.

Edit: Generellt kan jag uttrycka mig såhär i min yrkesroll som säljare, vilket sannolikt även gäller privat: de som får rabatter trots att jag vet att jag inte har några problem att debitera fullpris är de kunder som jag genuint tycker om och som beter sig affärsmässigt korrekt. De som aldrig får några rabatter trots att jag har god täckning för det är de som skall spela tuffa och/eller är otrevliga, eller ber om ett längre pris utan att ens försöka motivera det (det finns gott om potentiella motiveringar).

Senast ändrad:
Nog lägger mig ofta lågt när jag säljer men jag är (nog) inte helt galen.
Jag köpte en kamera för 6000.

Sålde optiken ett år senare för 16
Ser huset gå för 20k+ nu
?

En annan kamera bytte jag mot två leicagluggar jag köpt för 5000.
Nu tio år senare ser jag att den går uppmot 40k

Ibland ska man fynda

Ja.

Ifall du börjar be om en rabatt för smidig affär när du har uppe swishappen och ska betala så är det inte längre en smidig affär.
Intressant.

Jag tänkte typ: "säljaren vet att jag kommer köpa vara ändå, så detta kommer inte upplevas som jobbigt prut där man måste försvara priset. Då står det säljaren fritt att bedöma om det var en trevlig/smidig affär och därmed att godvilligt ge lite rabatt"

Intressant.

Jag tänkte typ: "säljaren vet att jag kommer köpa vara ändå, så detta kommer inte upplevas som jobbigt prut där man måste försvara priset. Då står det säljaren fritt att bedöma om det var en trevlig/smidig affär och därmed att godvilligt ge lite rabatt"
Det är lite som om restauranggästen skulle be om dricks för att hen var trevlig mot kyparen. Säger inte att traditionellt drickssystem är klockrent heller, bara att de flesta skulle uppfatta motsatt scenario som väldigt konstigt.

Det här är ju värdelöst förhållningssätt till att köpa begagnat. Är något korrekt prissatt är det knappast god princip att pruta.
Framförallt inte på plats såvida man inte hittar fel som inte nämnts i annonsen.

Jag har sålt flera saker begagnat där flera hört av sig och tillgången av intressenter varit stor. Likväl ska personen helt plötsligt börja pruta på plats. Inte bara är det tjatigt, utan även respektlöst eftersom jag kunde valt någon av dom som gärna hade betalt fullpris för att få köpa.
Ojdå, det var mycket känslor! Det trodde jag inte, det får jag faktiskt ta till mig att det kan vara så!
Jag prutar oftast, kan nog stå för att kalla det en princip. Jag respekterar dock om någon skrivit ”ej prut” eller ”fast pris”. I det här fallet stod det inte så. Jag prutar inte heller på småsummor eller saker som är för billiga, jag har vid något tillfälle (som någon skrivit ovan) betalat mer än efterfrågat eftersom säljaren inte haft koll. Jag vill inte lura någon. Säger säljaren nej accepterar jag det, men blir nog ärligt talat lite förvånad.
”Socialt samspel” skrev någon, och det är nog så jag ser det. I min, kanske väldigt skeva?, värld hör det till vid begagnatköp (men det finns undantag). Om jag säljer något och köparen inte försöker pruta ens något har det hänt att jag prutat åt hen.

Jag får ta till mig detta och fundera på hur jag ska göra i framtiden.

Det är lite som om restauranggästen skulle be om dricks för att hen var trevlig mot kyparen. Säger inte att traditionellt drickssystem är klockrent heller, bara att de flesta skulle uppfatta motsatt scenario som väldigt konstigt.
Nja. Jag är inte säljarens kund, utan vi är två privata personer som försöker göra en affär.

Att en kund skulle få dricks för att vara trevlig är minst sagt oerhört ovanligt, att pruta är rätt vanligt (fast det kan ske på ett accepterade eller mindre accepterade sätt)

Intressant.

Helt ärligt. Inombords så skulle jag vilja avbryta affären och be dig gå därifrån för att slippa ha med dig att göra ifall du försökte dig på något sånt ?

Hur skulle du reagera ifall säljaren bad om lite extra pengar när du stod där med swish uppe, för att det var en så smidig affär? (eftersom att sakerna matchade det beskrivna skicket, du inte hade något att anmärka på och han var där i tid)

Ojdå, det var mycket känslor! Det trodde jag inte, det får jag faktiskt ta till mig att det kan vara så!
Jag prutar oftast, kan nog stå för att kalla det en princip. Jag respekterar dock om någon skrivit ”ej prut” eller ”fast pris”. I det här fallet stod det inte så. Jag prutar inte heller på småsummor eller saker som är för billiga, jag har vid något tillfälle (som någon skrivit ovan) betalat mer än efterfrågat eftersom säljaren inte haft koll. Jag vill inte lura någon. Säger säljaren nej accepterar jag det, men blir nog ärligt talat lite förvånad.
”Socialt samspel” skrev någon, och det är nog så jag ser det. I min, kanske väldigt skeva?, värld hör det till vid begagnatköp (men det finns undantag). Om jag säljer något och köparen inte försöker pruta ens något har det hänt att jag prutat åt hen.

Jag får ta till mig detta och fundera på hur jag ska göra i framtiden.
Äsh, inte så mycket känslor. Men jag har hamnat i den sitsen ett par gånger för mycket. När man i princip sänker priset endast för att man inte orkar anordna fler möten och valde fel köpare till att börja med.

Läs inlägget med vänlig ton.
Men ändå ifrågasättande av prut-av-princip tänket. (:

Helt ärligt. Inombords så skulle jag vilja avbryta affären och be dig gå därifrån för att slippa ha med dig att göra ifall du försökte dig på något sånt ?

Hur skulle du reagera ifall säljaren bad om lite extra pengar när du stod där med swish uppe, för att det var en så smidig affär? (eftersom att sakerna matchade det beskrivna skicket, du inte hade något att anmärka på och han var där i tid)
Word.

Äsh, inte så mycket känslor. Men jag har hamnat i den sitsen ett par gånger för mycket. När man i princip sänker priset endast för att man inte orkar anordna fler möten och valde fel köpare till att börja med.

Läs inlägget med vänlig ton.
Men ändå ifrågasättande av prut-av-princip tänket. (:
Ok, skönt!

Hade vi gjort en affär hade du alltså sluppit mitt prut om det någon gång i kommunikationen fram mot själva köpestillfället framgått att det var ett ”fast pris” eller att du inte uppskattar prutning. Ett enkelt tips i all välmening!

Apropos pruta av princip… Jag har en polare som, när jag lärde känna honom för länge sedan, prutade av princip. På allt (förutom på krogen). På Ica, på bensinmacken, you name it. Sjukt pinsamt tyckte jag, men han lyckades faktiskt ibland.

Jag brukar pruta, jag berättar hur mycket varan är värd för mig och om säljaren tycker det är värt att släppa varan för det priset blir det affär. Ibland kommer ett motbud som jag ibland tar och i bland inte.
Allt sker på mail, inte på plats.
Ser inga problem med att pruta eller lägga skambud, det är ju upp till säljaren att bestämma.
Att däremot bestämma ett möte och på plats börja pruta är inte okej.

Har du vid de tillfällen redan från början varit tydlig med att det är ett fast pris?

Jag brukar pruta, jag berättar hur mycket varan är värd för mig och om säljaren tycker det är värt att släppa varan för det priset blir det affär. Ibland kommer ett motbud som jag ibland tar och i bland inte.
Allt sker på mail, inte på plats.
Ser inga problem med att pruta eller lägga skambud, det är ju upp till säljaren att bestämma.
Att däremot bestämma ett möte och på plats börja pruta är inte okej.

Bortsett ifall man upptäcker några brister på grejerna när man väl kommer dit. Typ att dom "nyservade bromsarna" har slut belägg och behöver luftas.

Ok, skönt!

Hade vi gjort en affär hade du alltså sluppit mitt prut om det någon gång i kommunikationen fram mot själva köpestillfället framgått att det var ett ”fast pris” eller att du inte uppskattar prutning. Ett enkelt tips i all välmening!

Apropos pruta av princip… Jag har en polare som, när jag lärde känna honom för länge sedan, prutade av princip. På allt (förutom på krogen). På Ica, på bensinmacken, you name it. Sjukt pinsamt tyckte jag, men han lyckades faktiskt ibland.
Åh. Butiks-prutarna. Dom hoppas jag för evigt inleder dagen med att sparka tån i tröskeln ❤️

Att lägga skambud, alltså bud klart under varans maknadsvärde, tycker jag är respektlöst, de som gör så får inte köpa överhuvudtaget.

Grunden för en bra affär är tydlighet med vad det är man säljer och vilket skick det är i och ett pris som är rimligt utifrån det och vad som brukar betalas för samma eller liknande objekt..

Jag frågar alltid säljaren om hen kan tänka sig göra en liten "smidig affär" rabatt, på ett schysst sätt och när jag ändå står med swish-appen redan öppen i handen... Har jag mysslyckats integrera mig i det svenska samhället?
Gör du så på riktigt eller trollar du?

Ifall någon försökt med en sådan grej när jag säljer något hade jag vägrat sälja, även om köparen sedan skulle erbjuda det redan fastslagna priset igen.

Jag har iofs mest skickat saker. Men dom som shoppat på plats har alltid kommit i tid iaf ??‍♂️

Jag minns inte att jag har haft en spekulant på happy som var sent utan att berätta det i förtid (Blocket spekulanter som inte duckar upp är en annan sak).

Jag har dock haft flera köpare som satt i sina bilar med motorn igång på gatan framför huset tio minuter innan. Då gick jag ner för att accelerera affären.

Problemet är ju när man kan för lite. Man vill ju såklart lägga ett rättvist bud men baserat på vad ? Det enda jag kan gå på är nypris sedan dra av några procent per år som gått.

Kanske är en del av problemet gamla normer som nu förändras. Dit hör ”eventuell prutning sker på plats”. Detta är rätt vanligt förekommande i de annonser där säljaren är äldre. Det tycks vara ett slags honnörsord. Jag kan förstå tanken, att man bör se och bedöma varan först innan man eventuellt prutar.

Min spaning är att detta inte gäller bland yngre (räknar mig själv som yngre här). Eftersom nästan alla begagnataffärer förmedlas via internet, med möjlighet till kommunikation i text, verkar senare generationer föredra att prutning sker före det fysiska mötet. Själv kan jag tycka att det är oförskämt om köparen dyker upp och sedan prutar, när jag utgår från att hen har gått med på mitt begärda pris genom att inte pruta på sms (exempelvis).

Som köpare frågar jag alltid om det finns en möjlighet till sänkt pris innan fysiskt möte, så slipper man den potentiellt jobbiga situationen på plats.

Sedan är det förstås olika från fall till fall. En jättetrevlig person kan pruta på plats också.

Senast redigerad av en moderator:
Hm, det där om att det är oförskämt att pruta på plats beror väl lite på situation kan jag tycka.

Om man kommer till mötet och när man får se varan ”livs levande” upptäcker att den är i sämre skick än vad man tidigare fått intryck av, då tycker jag inte att det är oförskämt att påtala detta och säga att man inte är villig att betala det tidigare diskuterade priset men att ge ett nytt bud. Sen är det upp till säljaren att säga bu eller bä.

Alternativet är ju att bara konstatera att varan är i sämre skick och lämna såvida man nu inte ska betala ett högre pris för varan än man tycker skicket motiverar.

Att däremot sätta igång och pruta om ett pris som man gjort upp om innan mötet utan något sakligt skäl är väl mer tveksamt.

Hm, det där om att det är oförskämt att pruta på plats beror väl lite på situation kan jag tycka.

Om man kommer till mötet och när man får se varan ”livs levande” upptäcker att den är i sämre skick än vad man tidigare fått intryck av, då tycker jag inte att det är oförskämt att påtala detta och säga att man inte är villig att betala det tidigare diskuterade priset men att ge ett nytt bud. Sen är det upp till säljaren att säga bu eller bä.

Alternativet är ju att bara konstatera att varan är i sämre skick och lämna såvida man nu inte ska betala ett högre pris för varan än man tycker skicket motiverar.

Att däremot sätta igång och pruta om ett pris som man gjort upp om innan mötet utan något sakligt skäl är väl mer tveksamt.
Jag utgick från att det inte är fel på varan och att skicket är som kommunicerat. Är det inte så, då är det ju en annan sak, såklart.

De cyklar jag sålt senaste åren har jag sålt första dygnet, ofta inom bara några timmar utan prutande. Antingen helt rätt pris då, eller för lågt. Men det är bra med omsättning av begagnade prylar, det gynnar alla.
Lika för mig, sålt de första dygnet. Det är då man funderar på man satt alldeles för lågt pris:) men du kanske har rätt att det är bra med omsättning på marknaden.

Först bestämmer man sig för om man vill bli ägare till varan eller inte. Sedan försöker man komma överens om ett pris som båda parter kan acceptera. Om detta lyckas tar man fram telefonen och swishar beloppet.

Tillbaka
Topp