Övervärderade cyklar på k&s

Nog svårsålt nu. Vinter och ingen har vågat vänta på bättre deal.
Jag har hittat en 2015 dirt sänkt till nästan inget som jag nog ska gömma i garaget

Varför inte köpa nästa cykel till frun?
Gärna då en cykel som är lättare än din (lättaste) och då kanske även snabbare,
eller blir det fel då? :sneaky:

Det är skillnad på förmåga och vilja.

Såklart. Menade mer relativt sett mot dom som köper billigare cyklar. Men som sagt har jag ingen aning.

Själva brukar jag inte köpa cyklar i den prisklassen. Och jag har köpt nästan alla cyklar vi har i familjen med 25% rabbatt på slut av säsongen (förutom mina två MTB där jag köpte ram på K&S).

Kan tillägga att jag skriver inte nypriset i mina annonser. Folk kan kolla upp själva om dom vill.

Jag skulle antagligen också hjälpt till vid ett garantiärende men hade inte utlovat det när jag sålde, det blir i sig ett åtagande man nog inte obetingat vill ha som privatperson.

Jag brukar säga att om ramen havererar inom ett halvår så hjälper jag gärna till att driva ett garantiärende. Nånstans får man dra en gräns kan jag tycka och om en köpare kommer 2 år senare så är det svårt att ta ansvar för hur sakerna har använts.

förvara annars hjul och ram separat;)

Du menar som hur man ser till att ha många traktorer?

Inlägg i samma ämne snott från en annan tråd.
Byt ut ordet traktor mot cykel, cykeldel etc.! ;-)

Manual i Traktorfetischism kontra flickvän.

Det börjar med en Traktor.

Skriver en (1) Traktor. Din flickvän kanske ler lite milt överseende och
berättar för sina kamrater om sin 30 eller 40-års krisande pojkvän.

Alla skrattar och allt är gott och väl.

Sedan känner du att du vill ha en Traktor till.

För att ha en särskild att åka till jobbet i, eller för att du vill ha en
orginal och en lite ombyggd. Det finns, som du mycket väl själv vet,
miljoner anledningar till att ha en till. Även denna Traktor brukar partnern
acceptera även om hon nu tycker att du börjar bli lite lätt besynnerlig. Hon
talar om det med sina kompisar och det är fortfarande lite roligt. "Han är
väl för söt...".

Den tredje Traktorn, som är lika säker som amen i kyrkan att du vill ha (du
vet själv att det är så), genererar en ganska sur min och en medellång
diskussion om vad pengar bör användas till, upptagen garage-, alternativt
förråds- eller lägenhetsyta, "när ska du använda den?", "vad kostade den?"
och så vidare.

Kvinnan i ditt liv säger nu till sina vänner att du inte är riktigt klok.

Den fjärde Traktorn är svårast men klarar du den är du "hemma".

Här gäller det att gå mycket noggrant och strategiskt till väga. Ett bra
sätt är att bjuda på god och trevlig middag. Med mycket vin.

När rätt stämning inträtt antar du en hundvalpslik min, säger att du vet att
hon är irriterad över dina tre Traktorer och berättar sedan tårögt om "det
fantastiska erbjudandet". Du har av en ren slump fått reda på att "din"
första Traktor du ägde är till salu för en struntsumma! Den du faktiskt hade
när det begav sig. Du säger att du vet att det är mycket begärt men får du
bara köpa denna Traktorn så kommer du vara nöjd och glad sedan. Du har så
att säga de Traktorer du behöver för all framtid.

De flesta kvinnor går faktiskt på detta. Är du tillsammans med en mycket
viljestark kvinna och/eller en absolutist kan du behöva lägga in ett förslag
om att du så fort som möjligt ska göra dig av med en av de andra Traktorerna
för att få plats för din gamla ögonsten.

Fungerar inte heller detta så får du prostituera dig. Gör vad som helst.

Erbjud dig att diska under ett helt år. Jag skriver det igen - gör vad som
helst för denna fjärde Traktorn är förutom att den är svårast att få till
stånd också den viktigaste ur fortsatt fordonssamlingsperspektiv.

Du har nu fyra Traktorer (den du eventuellt var tvungen att lova sälja
visade sig osäljbar - givetvis).

Du har nu grunden till riktig Traktorfetischism. Nästa steg är att plocka
ned en eller två Traktorer i delar. En normal kvinna har mycket svårt att
urskilja vilka delar som hör till vilken Traktor och hur många delar en
Traktor faktiskt består av.

Du kan nu köpa en eller ett par Traktorer i delar och så länge du alltid har
en viss mängd delar liggandes kommer du kunna slingra dig vad gäller det
verkliga antalet hela Traktorer.

En variant på temat är att du säger dig ha en kamrats Traktor inne för något
arbete. Du kan till och med köpa Traktorer och säga att det är för en
Traktorkamrats räkning. Du bara förvarar den under någon vecka.

Vid det här laget har du runt sex-sju Traktorer och har uppnått det perfekta
stadiet i förhållandet till din flickvän.

Nu har hon antingen lämnat dig för alltid - ELLER - resignerat och betraktar
inte längre dina Traktorer som individer. Nu är de inte längre "den svarta,
den gula och så den med det de stora däcken" osv. Nu är de "alla dina
Traktorer". Observera - inget antal utan en odefinierad mängd. Nu kan du i
mån av plats, tid och pengar göra vad du vill. Köpa, sälja, byta, bygga och
leva lyckligt i alla dina dagar.

Jag brukar säga att om ramen havererar inom ett halvår så hjälper jag gärna till att driva ett garantiärende. Nånstans får man dra en gräns kan jag tycka och om en köpare kommer 2 år senare så är det svårt att ta ansvar för hur sakerna har använts.
Jag tänker också att det handlar lite om hur man ser på en cykel man köper. Jag har bekanta som byter cyklar som det byter bilar, ofta. Och som prompt skall ha igen varenda krona de betalt för hojen när de säljer den efter ett år eller två.

För egen del betraktar jag pengar jag lägger på en cykel som förbrukade. Jag skulle vara djupt tacksam om en säljare av en begagnad cykel hjälper mig om det uppstår problem, det är dock ingenting jag på något sätt förväntar mig.

Ja, på tal om att ha tillräckligt djupa fickor för är spendera 100 000 så låter det jävligt fattigt att behöva stå på torget med den sen.

Ja, på tal om att ha tillräckligt djupa fickor för är spendera 100 000 så låter det jävligt fattigt att behöva stå på torget med den sen.
Det är en inte helt orimlig tanke, tycker jag. Alla har vi olika förutsättningar och saker och ting förändras i tillvaron. Men visst är det tänkvärt. Få hojar som plockas från de hyllorna blir väl utslitna på en eller ett par säsonger...

Som allting annat är det nog en träningssak. Bara att nöta till man kan övertyga sig själv att man behöver en dyr cykel.
De flesta av oss är nog på god väg redan. Jag själv med även om jag inte ser att det slutar på 100k.
Jag har gemensam ekonomi med min pensionsplan och ska väl redan jobba tills jag faller ihop.

Sänka priset till 30 och sälja zipp 303s separat för 7-8k är ju annars en variant.
Nej värdet ökar inte för att man har ceramic Speed, men den blir kanske mer attraktiv.
Det där är lurigt. Håller med om att man sällan får igen det man lagt ner. Å andra sidan, om uppgraderingar gör att cykeln är mer attraktivt så ger det att den blir mer lättsåld => man behöver inte sänka priset för att bli av med den. Och värdet är ju vad man i slutänden lyckas sälja den för.

Det där är lurigt. Håller med om att man sällan får igen det man lagt ner. Å andra sidan, om uppgraderingar gör att cykeln är mer attraktivt så ger det att den blir mer lättsåld => man behöver inte sänka priset för att bli av med den. Och värdet är ju vad man i slutänden lyckas sälja den för.
De dyra hjulen som option? Borde det inte fresta lite

Många tar ju med delarna dom uppgraderat med till nya cykeln och gör cykeln dom säljer till originalspecc.
Så har jag gjort och kommer fortsätta göra

Edit: funkat såklart inte om man byggt ifrån lös ram

Det tycker inte jag. Rent krasst har du givetvis rätt. Men konsumtion är för, vågar jag påstå, de absolut flesta av oss inte strikt rationellt. Det är känslomässigt och psykologiskt. Också. Sen kan vi givetvis lägga olika mycket vikt vid olika delar, för vissa är det rimligtvis irrelevant vad säljaren betalat medan det för andra är högst relevant.
Det där är ju den svenska avundsjukan i ett nötskal. Man går och jämför med alla andra hela tiden istället för att vara nöjd med det man själv har.
Det är väl bara att gratulera om någon gjort en bra affär och personligen skulle jag aldrig förvänta mig att tjäna på någon annans förhandlingsförmåga eller opportunism.

Det där är ju den svenska avundsjukan i ett nötskal. Man går och jämför med alla andra hela tiden istället för att vara nöjd med det man själv har.
Det är väl bara att gratulera om någon gjort en bra affär och personligen skulle jag aldrig förvänta mig att tjäna på någon annans förhandlingsförmåga eller opportunism.
Ja, avundsjuka är givetvis en psykologisk aspekt vid konsumtion (av begagnade varor). Men inte den enda, tänker jag.

Hur agerar man om man har en hoj för 100'+ i skogen, har själv en hel del småskador från stenar, vurpor mm i ramen osv, kunde inte bry mig mindre med en hoj för 20', hade varit annorlunda med en dyr hoj tänker jag?

Hur agerar man om man har en hoj för 100'+ i skogen, har själv en hel del småskador från stenar, vurpor mm i ramen osv, kunde inte bry mig mindre med en hoj för 20', hade varit annorlunda med en dyr hoj tänker jag?
Många verkar väldigt rädda om grejorna och det är väl bra. Jag räknar inte med att få nåt för mina ramar när jag är klar

Saker ska väl användas? Min förra fyrhjuling gick på 270k och den gick hårt i skogen.
Samma med cykel, jag sparar ju inte den till en eventuell ägare nr 2.

Nä, det får man ju hoppas, finns ju dock bilägare som tar av skyddsklädseln först vid försäljningen av bilen..?

Nä, det får man ju hoppas, finns ju dock bilägare som tar av skyddsklädseln först vid försäljningen av bilen..?
Jag är ju så pass gammal att jag minns när alla som körde Porsche hade något fult överdrag framtill på bilen, troligtvis för att skydda fronten från stenskott och liknande. Jag förundrades redan då hur man tänker när man hellre åker runt i en förfulad bil än tar en eventuell förlust vid försäljning.

Jag är ju så pass gammal att jag minns när alla som körde Porsche hade något fult överdrag framtill på bilen, troligtvis för att skydda fronten från stenskott och liknande. Jag förundrades redan då hur man tänker när man hellre åker runt i en förfulad bil än tar en eventuell förlust vid försäljning.
Porsche-klubben har numera avtal med foilerinsfirmor som gör det där både diskret och snyggt. ?

Jag håller med dig, det verkar jobbigt att mest åka omkring och vara rädd om sina prylar, snarare än att nyttja dom fullt ut. Ta hand om dom kan man ju göra i alla fall.

Köper man en cykel för 100’ är det väl (?) för att använda den. Ställ den på vinden oanvänd och sen sälja den 5 år senare för halva inköpspriset måste ändå vara höjden av snål dumhet. Eller hur tänkte du?

Oavsett om cykeln kostar 10K eller 100K så ligger man väl på rött vid köpet, alltså strax över det man egentligen har råd med. Så relativt sin egen ekonomi så antar jag att man är ungefär lika rädd om cykeln oavsett pris. Om vi snackar slitage, stöld är ju en annan sak, 100K svider mer än 10K (lite förenklat, utan att räkna på vad försäkringen ger).

Köper man en cykel för 100’ är det väl (?) för att använda den. Ställ den på vinden oanvänd och sen sälja den 5 år senare för halva inköpspriset måste ändå vara höjden av snål dumhet. Eller hur tänkte du?
Jag bara stilla funderade på om folk använder en jättedyr MTB, fullt ut på samma sätt som en betydligt billigare?

Jag bara stilla funderade på om folk använder en jättedyr MTB, fullt ut på samma sätt som en betydligt billigare?
Tror att det ligger något i det, men som vanligt finns de flesta beteenden bland alla möjliga människor. Har varit med om folk på cykel för 10 som varit ordentligt paranoida för minsta repa.

Tror att det ligger något i det, men som vanligt finns de flesta beteenden bland alla möjliga människor. Har varit med om folk på cykel för 10 som varit ordentligt paranoida för minsta repa.
10' för någon kan garanterat vara mer kännbart än 100' för någon annan. Om det nu är det ekonomiska som är grunden till beteendet - det behöver det såklart inte vara. Sigge har väl till exempel sin uppfattning klar. ?

Tillbaka
Topp