På förekommen anledning: trafiksäkerhet

• Trådstartare Trådstartare dag
  • Start datum Start datum

dag

Aktiv medlem
Jag har funderat mycket runt vilket det "säkraste" sättet att åka på landsväg är egentligen, om man är ute och åker på egen hand?

Själv tycker jag att det känns tryggast att ligga en bit ut i vägbanan, ungefär där bilarna har sina högerhjul. Jag tycker jag får mer utrymme så, för bilisterna tvingas betrakta en som ett hinder, så att de saktar ner och väntar istället för att klämma sig förbi på en decimeters avstånd om det är trångt. Vissa kör förstås om i vilket fall, var som helst, hur som helst, men de är nog hopplösa fall...

Eller är jag bara korkad? Är det säkrast att ligga precis vid vägkanten?

/Dag

Egentligen lite mer in mot center ändå, så att det är självklart för bilisten att det int går att köra om ifall det finns mötande trafik .
Blilisten får snällt vänta med att köra om till hon/han inte har något möte.

Jan

Jag har upplevt det likadant. Man får lika mycket plats som man tar. Alltså ligger jag och balanserar precis på asfaltskanten då passerar bilarna mig med några cm till godo, men om jag däremot tar rejält med utrymme (halvmeter-meter eller så) då gör billisterna "en riktig omkörning" och ger mig mera plats.

Så är det lite trafik på vägen så brukar jag ta ganska mycket plats, är det däremot mycket trafik och smalt får man vara lite smidig och hålla sig nära kanten så att man inte blir alltför mycket hinder.

Jag brukar köra till vänster i högra hjulspåret.

När jag blir upphunnen så kan jag då veja lite åt höger utan att hamna för långt ut på vägkanten. De flesta bilister uppfattar att jag drar mig åt höger och ser det då som om att jag hjälper till lite vilket är positivt. Man får ju inte försvåra en omkörning

Det är dock vikitgt att inte underlätta en omkörning om det inte går att köra om. Det är ganska många som _måste_ förbi oavsett om det går eller inte. Då gäller det att vara tydlig och ligga kvar så att det inte går att köra om. Jag har nog räddat ett smärre antal bilister från att fronta i sommar genom att ligga kvar i mitten av körbanan i blinda kurvor och över krön.

/rikard

som jag lärt mig är att:
ligg ~halvmeter från vita sträckningen (givetvis mot kanten o inte mittgrene) sedan när det kommer trafik som skall köra om.. gå då ut längre ut, för de förväntar sig ofta att man svänger in mot kanten, då har du mer att spela på, och när du blivit paserad så glider du ut igen.. så kör jag iaf.

Håller med er andra, betydligt bättre att bli betraktad som ett hinder.

Kan jag välja mellan cykelbana med korsande vägar eller att köra ute på bilvägen föredrar jag att hålla mig bland bilarna. På vägen brukar bilisterna ha ganska bra uppsikt, det är betydligt sämre med deras koll på vad som händer på cykelbanan.

/Ola

Använd färgglada kläder, då håller bilisterna bättre avstånd. Ta det "vingelturymme" du behöver och vik inte. Så gör jag.

Sätt i öronproppar som skydd mot tutande, själv höll jag på att köra i diket när mjag blev överraskad av en som tutade på rak landsväg häromveckan. Sådant skapar onda tankar om bilister...

Johan S Skrev:
-------------------------------------------------------
> Sätt i öronproppar som skydd mot tutande, själv
> höll jag på att köra i diket när mjag blev
> överraskad av en som tutade på rak landsväg
> häromveckan. Sådant skapar onda tankar om
> bilister...

Nackdelen med öronproppar kan vara att man inte hör när bilar och annat sattyg kommer nära!

/Fredde

InlineOla: Hur gör du när du kör inlines på väg?

Jag känner ofta att bilarna slickar förbi en för att de inte förstår att man faktiskt behöver lite svängrum för benen.
Ligger du en bit i vägbanan även då?

Om man håller sig långt in i kanten så blir det som ni säger att de köra om ganska nära vilket på inline ofta innebär att (åtmindstånde jag) inte vågar ta ut skären.

Jag har t.o.m en kompis som fått sina inlines (skena och hjul) överkörda och förstörda av en bil som körde om. Det kunde gått riktigt illa och bilen stannade inte ens.

Vad är det för hastighet på landsvägarna ni pratar om nu?
Var själv ute på en 90-väg häromdan (är detta lagligt?)... tror inte att jag vill ligga ute på körbanan då...

Det är lagligt att åka cykel på alla vägar, såvida inte det är en motortrafikled/motorväg, eller cyklister är uttryckligen förbjudna. Sen är man väl tvungen att använda cykelväg när det finns en sån?

90-vägar kan vara läskiga, i synnerhet tungt trafikerade sådana... burr. Dem undviker jag så gott det går, men ibland finns inga vettiga alternativ. Då är det bara att hoppas att man har vinden i ryggen och starka ben. Cyklar man lika fort som bilarna är man ju utom fara :)

/Dag

Man får helt enkelt anpassa sig till vägen. Är vägen bred och det finns plats så kan man ju ligga en liten bit ut i körbanan. Däremot håller jag mig relativt nära kanten om jag cyklar på 70/90 vägar som är smala, känns inte som man har så mycket att säga till om ifall det kommer en bil i full fart bakom och inte hinner bromsa/väja... :-/ Cykla som du vore osynlig, men försök synas så gott det går ändå. Lita bara på dig själv. Det är några gamla regler som håller en vid liv i trafiken.

/Leo

Jag ligger självklart på antingen trottoaren eller sidan av vägkanten på mitt kära bakhjul konstant :), ren landsvägskörning är allmänt tråkig om man inte livar upp den med lite balans på bakhjulet.
Och vid sidan om så får ju dom andra trafikanterna något att blänga ögonen med! :)

Jag kollar över axeln bakåt och vinglar ut lite i vägen. De flesta brukar tro en supertrött självmordskandidat ligger framför dom. Det funkar för det mesta, både på cykelvägar och vanliga vägar :)
*vingel vingel* Ohh! Den där liraren är inte att lita på, bäst att ta det lugnt!
Rörelsen triggar rovdjursögat, funkar klockrent. En variant utvecklad för baren gör att jag alltid blir serverad snabbt :) Fint med lite psykologi.
/Nicke

Tillbaka
Topp