På väg mot Långa Billingeracet ???

Hur är det med långloppsformen? Om en dryg vecka är det dax för premiär för Långloppscupen 2006. Först ut är vår tävling Långa Billingeracet. Trots en mycket snörik vinter på Billingen (det fanns en liten fläck snö kvar idag!) har banorna torkat upp mycket fint. Som det ser ut idag måste vi dra om banan på ett ställe (tyvärr ut på grusväg någon kilometer) för att det är för surt och lerigt i skogen. Annars alltså kanonfina förhållanden. Så här de sista dagarna har det "drällt" in anmälningar. Vi har svårt att hinna med att uppdatera hemsidan men håll ut; det kommer. Är du med bland dem som kommer? Farhågor? Funderingar? Tankar?

ahhh... missade anmälan nu med 17 minuter.. dyra minuter blir det. usch.

Anmäld och betalt. Skippar 40-milaren på lördag till förmån för lite intensiva rundor på diverse ställen i Stockholm med Bigmollo. Kommer bli kul!

Inbillar mig att det är mycket grus så nu ska man limma dit flärps på däcken,annars blir det väl som innan-smärta-blodsmak-kärlek och skoj med sublima erektioner på mtbhoj

Dag: Skulle vara intressant att veta hur många höjdmeter långa banan har på ett ungefär ?
Är lite sugen på att köra, men inte spikat ännu.

/Anders

Måste tyvärr ställa in. Jag är väldigt arg över detta, har varit anmäld hur länge som helst och helt inställd på att köra men pga pollenallergi så måste jag acceptera nedelaget och stå över.

Hoppas att det blir en fin dag för er som ska köra!

Ja du..väntar otålig på premiären i LL cupen..få se hur det går.
Banprofilen ser "taggig" ut..kan du ge oss lite mer fakta,höjdkurvor osv..
S.

Rädd för att skrämma bort någon kanske men lite siffror till de taggiga staplarna. Hela banan har 1174 höjdmeter. Från starten nere i stan upp till spurtpriset, en sträcka på 2,8 km stiger det 127 meter. Asfalt till en början, sedan stig och sista biten upp i Caterpillarbacken (gissa varför den heter så).

Från starten till första vätskekontrollen efter 26 km stiger det 479 meter. Lägg till fyra kilometer och du är uppe på berget igen och har kommit upp ytterligare 125 meter. När du varvar efter halva distansen uppe vid stadion har det stigit 720 meter. Därefter är det nästan bara nedförsbackar i 3,5 mil innan du som avslutning klättrar upp på berget igen i "Strupen". Sista varvet har 454 höjdmeter men består mest av små kullar + Strupen.

Var alltså beredd på en hård första halva, en lugnare men åxå snabbare andra halva med kanonfina stigar i skogsmiljö och lite stadsmiljö samt en grym avslutning i Strupen där Fredrik Kessiakoff tror att det avgörs enligt Kadens.

Kan medela att vi inte lagt till någon grusväg sen förra året utan vi försökte ta bort en till i år men den ligger i en delpa så allt vatten rinner dit och var då tyvärr för blöt för att gå att använda.

Jag har kört varvet och det ser ut som följer.
Banan är 81km och av dom 81km så är 7km asfalt 28km är grusväg och resterande 46 km går på motionsspår stigar och skogsvägar.

Mvh. Kari "Tävlingsledaren"

Höjdkurvan från min Polar förra året:
billingracet05_hojdkurva.gif

Jag fick total stigning till 1015 meter.

/Thomas

http://lizaljung.se

Din höjd kurva verkar vara okej.
Men vi startar inte på 75 meter över havet utan vi startar på ca 150 meter över havet.
Och med tanke på att polar går på Lufttryck för att få fram höjdkurvan så felar det nog lite där.
Gå in i programet och ändra start höjd och se vad du får för tot.höjdmeter.

Mvh. Kari Pakkanen "tävlingsledare"

Med starthöjd på 150 meter så fick jag ihop 1020 höjdmeter.

Finnmarksturen hade jag 1700 höjdmeter.

Alltså.
Billingeracet: 12.6 höjdmeter per kilometer (räknat på 81 km)
Finnmarksturen: 15.2 höjdmeter per kilometer (räknat på 112 km)
[bonus] Mörksuggejakten: 9.7

Vad man sätter för starthöjd i Polarklockan påverkar inte den totala stigningen.
Däremot vet jag att Polar ger färre höjdmeter än t.ex. Silvas höjdmätare. Det har vi märkt när vi kör backpass 2000+ i Kolmården.
Finnmarksturen fick 1630 i min Polar år 2004.
Lufttrycksmätningen i bl.a. Polar gör att det blir mer fel om lufttrycket ändrar sig snabbt under mätningen, t.ex. om ett lågtryck drar förbi. Om man startar och går i mål på samma ställe, kan man delvis korrigera för detta. Men så är det ju inte i Skövde.
Att mäta höjd med GPS ger ännu större fel. GPS är bäst att mäta positioner i horisontalplanet.

/Thomas

Senast redigerad av en moderator:
Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Med starthöjd på 150 meter så fick jag ihop
> 1020 höjdmeter.
>
> Finnmarksturen hade jag 1700 höjdmeter.
>
> Alltså.
> Billingeracet: 12.6 höjdmeter per kilometer
> (räknat på 81 km)
> Finnmarksturen: 15.2 höjdmeter per kilometer
> (räknat på 112 km)
> Mörksuggejakten: 9.7

Jag fick exakt 1700 på metern på finnmarksturen förra året fast 119,3km (14.2 höjdmeter per kilometer)
[min bonus] Swiss Bike Masters 42.2 höjdmeter per kilometer (både 75km och 120km rundan, dvs 3165 eller drygt 5000 höjdmeter, jag körde bara 75) =D

Om ni räknar så så har Billingeracet lite tuffare dom 3 första milen då ni gör drygt 600 höjdmeter.
Detta blir då 20 höjdmeter per kilometer.
Och efter detta blir det bara lättare och lättare tills ni kommer till Strupen :)

Vad vill du veta?
Kolla banprofilen. Lång och även brant på slutet.
Med 8 mil i benen så känns den backen. Men väl uppe så är det bara några hundra meter kvar till målet. :-)

Hej motte ochandra funderare över Strupen

Strupen är namnet på sista delen av stigningen från Skövde och upp på platån. Grusvägen går parralellt med slalombacken, fast lite på "sne".
Har man nå´n gång besegrat Strupen, så har man svårt för att "stilla sig" innan tillfälle ges att göra det, igen, och igen, och igen i "allevighet".

Den ger med andra ord ett svårbemästrat "vilja komma tillbaks-behov".

VÄLKOMMEN till Billingen, hälsar:

Roland Abelsson
som lovar Dig äkta Marabou-choklad på sista depån.

Äh, så jäkla farlig är väl inte Strupen? :) Efter 8 mil lär den väl kännas iofs, men när jag bodde i Skövde så cyklade man ju uppför den utan större problem varje gång man skulle upp till banorna och jag är ju bara en halvglad och pollensnorig motionär ;)

bjolund skrev:
> Äh, så jäkla farlig är väl inte Strupen? :)
> Efter 8 mil lär den väl kännas iofs, men när
> jag bodde i Skövde så cyklade man ju uppför den
> utan större problem varje gång man skulle upp
> till banorna och jag är ju bara en halvglad och
> pollensnorig motionär ;)

Neee, samma här... Fast jag måste erkänna att jag aldrig cyklat strupen efter 8 mil... troligen det som räknas ;-)

kan ni inte ha Marabou-chokladen när man kommer imål istället? så man får gotta sig lite efter ansträngningen. vi som inte stannar vid kontrollerna uppskattar sådant :)

jag undrar en sak jag står anmäld som Junior men är 86:a så jag ska ju vara anmäld som Elit egentligen är det något ni kan ändra??

Jag vill också ha choklad i målet ju, om nu ingen kan stå och langa godispåsar vid sista depån... ;)

Tänkte bara höra hur många anmälda det är? Verkar ju ha ramlat in en hel del anmälningar de senaste veckorna...

Choklad är gott. Liksom mycket annat här i livet. Kanske får ni tänka som Öijer-den som vill ha något gott får offra något för att få´t. Någon frågade om antalet tävlande. Vi håller just nu på att föra in alla anmälningar i vårt resultatprogram. Vi kommer att ha lagt in runt 550 innan vi blir klara. Kan säkert bli några till som anmäler sig på plats. Alla är lika välkomna.

Får man någon riktig mat när man har fullföljt?
Jag ser verkligen fram emot tävlingen. Bara jag kan slippa att dra på mig en massa mjölksyra...

Hur är banan? Har regnet tagit hårt på den, jag misstänker att första 4 milen kan bli mycket leriga.

Det blir nog en långdag på jobbet på söndag, körde på 6:20 förra året och det lär nog inte gå fortare i år.

Jonas

Fäger skrev:
> Hur är banan? Har regnet tagit hårt på den, jag
> misstänker att första 4 milen kan bli mycket
> leriga.
>
> Det blir nog en långdag på jobbet på söndag,
> körde på 6:20 förra året och det lär nog inte
> gå fortare i år.
>
> Jonas

Jag cyklade en del av banan i förrgår... Det var inte så illa då, men det får gärna sluta regna nu så banan får tid att torka :P
Sen blir det väl alltid lite lerigt när hundratals cyklister har kört på en stig ;-)

Svar till Peter.O; ja - i mitten på asfaltbacken upp mot Billingen går vägen in på stigen mot Caterpillarbacken som i sin översta ände har spurtpriset, lika för herre som dam. Förste man och kvinna upp som kör långa banan oavsett klass och därefter fullföljer får priset. Samma vid varvning efter halva loppet.

tjena jag undrar fortfarande om du kan ändra så jag kommer i Elit klassen istället för junior eftersom jag är 86:a så slipper jag krångla på söndag innan starten

//Nicke

Ja du Nicke vem är du då ??
Om vi nu ska byta klass på dig så behövs det ju lite mer än att du kallas för nicke !!

Maila gärna mig så ska vi nog lösa ditt problem.

Info@cykelbutiken.nu

Mvh Kari

hmm....
ett par frågor från en som gör sin debut MTB-långlopps sammanhang:
Depå, hur passerar man en sådan på bästa sätt med största möjliga behållning av fart, ny vätska etc. vad ska man tänka på att göra samt INTE göra.

Kommer att köra utan möjlighet till langning, funderar på om man ska ta kamelryggen med sig eller om man kan klara sig med flaskor enbart och fylla i depå.

Rygga 1,5 l och ev liten flaska på hojpan är perfekt om man ej har langare,men två 75 or på ramen borde väl funka om man nyper vätska i depåerna.. sen kan man disputera banta hoj..liksom

2 st 75:or med sportdryck på hojen och 2-liters camelbak med vatten på ryggen och äckligt energiklet i ryggfickan kör jag med... slipper man stanna och mumsa i sig choklad i depåerna ;)

Plaggat ifrån Emil Lindgrens sida.

2006-05-22
Hejsan. Sitter och slappnar av efter dagens första pass. Åkte ut i ottan som vanligt och fick ett fint pass i skogen. Körde runt delar av Billingeracet i bra fart. Skoj bana måste jag säga. Kroppen känns bra och jag trivs. Vädret är lite sisädär, men det går an. Ska snart ut på mitt andra pass för dagen tillsammans med de från cykelgymnasiet. Allt för nu. Ci sentiamo/ Emilio

Ändrade plaggt till plaggat

Senast redigerad av en moderator:
Hej.

Depåpersonalen som "tjänstgör" på depån Brobacka Nytorp "drillas" för närvarande i konsten att langa Marabou-chokladbitar i "farten".
Chokladsugna cyklister som inte tar sig tid att stanna till, slänga några ord med "personalen" och smaka på det som serveras, rekommenderas att träna på mottagandet av godsakerna. Lämpligt "ropande" innan servicen önskas kan också vara bra.
Förslag????

Målet är givetvis att också Ni som har bråttom skall vara nöjda.

Jag själv är helt övertygad om att 15 sekunders "tappad" tid beroende på chokladätande vid 3:de depån innebär 30 sekunders snabbara "bestigning" av Strupen.

Roland Abelsson

Säg åt dom att stå med ganska bra avstånd mellan varandra så kanske man hinner ta flera.. ;)
Får kolla upp exakt vart den depån är, så kan man attackera innan så man säkrar chokladen. :)

Tillbaka
Topp