Packa mountainbike för långtur

Per Gynt

Medlem
Jag planerar en längre tur under tio dagar.
Jag vill gärna använda min mountainbike. Lättcyklad med en stabil karbonram.
Nu till problemet. Cykeln har inga
fästpunkter för väskor. Ett enmanstält för cykling fäster jag på styret men sen då? Jag har blivit avrådd att belasta sadelstolpen allt för hårt med tanke på materialet i ramen.

Vilka typer av väskor skulle fungera på en MTB?
Göran

Om du inte redan gjort det så gräv dig ner djupt på www.bikepacking.com där finns mängder med inspiration. Exempevis: https://bikepacking.com/bikepacking-101/setups/

Där finns lite olika typer av setups beskrivna och allt förklaras ingående. Beroende på vilken typ av MTB du har så finns ju allt från traditionell pakethållare och väskor till moderna pakethållare/system typ tailfin och quickrack (som funkar utan vanliga fästen) till sadelväskor såklart.

Hur det skulle påverka ramen (beroende på rammaterial) att belasta sadelstolpen med 2-5kg till utöver din egen vikt förstår jag inte. Just sadelväska är ju ett av de mest populära valen på mtb.

Finns även mycket att kolla igenom här

Senast ändrad:
En sadelväska borde inte vara något problem för hållfastheten. På bikepacking kommer du köra lugnare genom stök om det ens blir stök.

Jag premiärkörde Thule pack’n pedal tour rack förra helgen. Min första tur med övernattning. Thule skriver att racken är godkänd för kolfiber (som jag har). Jag körde deras egna 13l väskor samt extra drybags.
IMG_6296.webp
Funkar för enklare stigar/traktorvägar. Finns säkert bättre alt. men funkade fint för mig.

Bilagor

• IMG_6371.webp
    IMG_6371.webp
    750.2 KB · Besök: 96
Tailfin har en fin lösning för att få fästpunkter på gaffel. SFM kallar dom den, inte testat själv men läst mycket gott om produkten.
Kika på Restrap för väskor, mycket nöjd med mina.

Som sagts så är sadelväska inget problem om du inte packar den med bly. Vanligtvis handlar det ju bara om något kilo och du belastar ju sadelstolpen med din kroppsvikt utan problem.

Kompletterar med fler produktlänkar. Det finns rätt många olika tillverkare, jag har själv kört rätt mycket med Revelate Designs. På deras webb kan du se olika väskmodeller. Det vanligaste är ju att köra med en sadelväska, en rulle fram och en ramväska samt eventuellt olika mindre väskor.

Vill man går det att beställa custom-väskor som är måttanpassade till din ram. Jag har gjort det från Rogue Panda men det finns andra som syr upp väskor också.

Förra året skaffade jag den här racklösningen som funkade väldigt bra och den kräver ingen fast installation, så det är bara att spänna fast den. Det tar inte många minutera att montera. Har testat den på både gravel och en FS MTB.

Jag föreslår som vanligt någon typ av lätt pakethållare bak. Det är alltid bra att ha lite extra plats i packningen så att man kan ta med tex lite extra käk & öl om det behövs. Otrevligt att superminimera vikt & volym på packningen.

Tillbaka
Topp