Packning på gaffeln har ploppat ur

emc2

Ny medlem
Upptäckte just att yttersta packningen på ena benet av min Reba (solo air, 2013) har ploppat upp, och vad jag kan se så har jag kört en stund med det för det är lite skit på skummet som är innanför.

Vad göra? Är det sånt som händer, så det räcker med att borsta rent och trycka tillbaka skiten? Eller måste jag plocka isär och göra nån mer avancerad sorts service?

Bilagor

• 20150717_150913.jpg
    20150717_150913.jpg
    146.6 KB · Besök: 24
Gör en ytterbensservice. Byt skumringarna.

Kolla så det inte läcker luft ned i ytterbenen när du satt ihop gaffeln igen, det kan få packningen att ploppa ur. Du kollar det genom att när du kört med gaffel skruva ur skruven i botten och dänga till. Det skall inte pysa ut massa luft.

Ännu lättare är väl att kolla trycket med pumpen och se om det är samma? När min Revelation gjort så där så har trycket sjunkit rejält samtidigt.

Och är det luftläckage så är det bara att byta tätningarna i luftfjädern, annars kommer den göra det igen förr eller senare.

SalkinL skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar väl förutsatt att det inte läcker på
> annat ställe också. T.ex topcap och ventil.

Det bör ändå åtgärdas iofs :-)

Men i mitt fall var det klart märkbart direkt att gaffeln blev för mjuk. Tappade 30 psi av 70 typ.

Jag hade samma problem med en Reba och i mitt fall räckte det med att rengöra och trycka dit tätningen igen, kolla trycket och nu har det hållit i över ett år ?

Är skumringen sketen är det nog läge för en ytterbensservice ändå. Det tar inte mycket tid och kostar knappt något heller.

Ok, jag kan köpa att en service kanske är på tiden, men jag vill köra i helgen. Kan man pilla upp skumringen för avtorkning utan att paja något?

Ok, tack för bra tips. Trycket hade inte sjunkit märkbart, så förhoppningsvis är det inget som läcker. Har nu gjort hyfsat rent, oljat lite och tryckt ihop allt igen. Ska väl passa på att beställa ett servicekit och lära mig hur man gör, men nu är i alla fall helgen räddad!

Tillbaka
Topp