Pågående renovering Miyata

us930 sa:
Det blir ju bra det här, det verkar ju som du kommer att få njuta av den redan denna sommaren! Appropå hoodsen, det är mycket riktigt som emmer skrev att de inte passar riktigt (bra koll där!), men tydligen går de att få dit till nöds, här är en som gjort det, kanske går de att justera ytterligare med sax eller en vass kniv.

https://www.amazon.com/gp/customer-...iewpnt?ie=UTF8&ASIN=B001GSMSJG#R2J0RBKBWI6A3S

Mvh Ulf S.

Ja om jag byter ut dom sen så kan det bli nån sån variant :) har lindat styret nu så dom jag har får duga tills vidare.

Bilagor

• IMG_3518.JPG
    IMG_3518.JPG
    270.5 KB · Besök: 32
Jobbar på att få tillbaka navet, lackfirman missade att maska av gängorna så har fått lite extra att jobba med..

Är det nån som sitter inne på bra tips för att få bort pulverlack så tar jag tacksamt emot det :)

Bilagor

• IMG_3520.JPG
    IMG_3520.JPG
    165.4 KB · Besök: 38
Bäst är nog att fara på en cykelmek, en bra dito borde ha både gängsnitt och planingsverktyg för att fixa. Borde inte ta många minuter om de har grejer och tid. Nån häromkring kanske har pryttlar också.

skier sa:
En dremel med en liten roterande stålborste har jag rensat såna gängor med tidigare, tar lite tid dock.

Det funkade fint! :)

Ska smörja upp navet innan det åker tillbaka, nån här som har erfarenhet av det?

Antar att det är lagren som ska fettas in, och sen fylla plasttuben med fett?

Bilagor

• IMG_2985.JPG
    IMG_2985.JPG
    243.6 KB · Besök: 34
Nesseh sa:
Antar att det är lagren som ska fettas in, och sen fylla plasttuben med fett?
Fyll hållaren och ett litet lager på löpbanorna både axel och hus.
Plasttuben är mest för att det inte ska komma in skit i lagringen via ramrören, så fetta lite där den ligger an mot kopparna (yttre lagerbana) så det blir "tätt".
Använd tunt kullagerfett.
(vanligt "blött gult", alternativt NLGI 1 eller 2 med litiumtvål och medium/hög -viskös basolja [100-250cts] :-)).

Tack för tips :) uppsmort och på plats nu.

Kollar runt på lite sadlar, gick förbi en cykel på stan med en sadel som skulle kunna passa, nån som vet vad det kan vara för märke?

Bilagor

• IMG_3525.JPG
    IMG_3525.JPG
    208.2 KB · Besök: 37
Instämmer i kören som säger Selle Italia Turbo eller Selle San Marco Concor (classic) eller Selle San Marco Rolls.
(Det på bilden - förutom trycket - ser ju ut som Selle San Marco Regal.)

Sadel på plats, börjar likna något :)
Ska spänna fast vajrar, på med kedja och sen är det snudd på dags för premiärtur.

Bilagor

• IMG_3626.JPG
    IMG_3626.JPG
    319.7 KB · Besök: 33
Lite semesteruppehåll.
Pedaler beställda, bakhjulen inlämnat och wobblar inte längre. Kedjan åker på strax, lite osäker på hur vajern till bakväxeln ska spännas och i vilket läge, om det är någon som har några tips där så tar jag tacksamt emot dom :)

Skar ut lite nya loggor att ha på cykeln, mattsvart mot svart, lite lagom diskret.

Bilagor

• IMG_4281.JPG
    IMG_4281.JPG
    203.1 KB · Besök: 26
Så sitter äntligen alla bitar på plats, tog just första provturen, växelspelet går som ett klockverk :)
Lite i minsta laget för mig som är över 1.90, men skulle aldrig få igen pengarna om jag sålde så det får gå.

Tack alla inblandade för hjälp och tips!

IMG_4409.JPG

IMG_4406.JPG

IMG_4403.JPG

Läcker renovering! Pulverlack är kanon. Väldigt elastisk, så den klarar slag bra. Har själv tillgång till både bläster och pulverlackeringsanläggning genom jobbet, så man blir något sugen på att genomföra en liknande renovering.

weldion sa:
Läcker renovering! Pulverlack är kanon. Väldigt elastisk, så den klarar slag bra. Har själv tillgång till både bläster och pulverlackeringsanläggning genom jobbet, så man blir något sugen på att genomföra en liknande renovering.

Det är bara att köra på :) Kul att ge nytt liv åt gamla saker, och en gammal racer innehåller inte alltför många delar, vilket är tur, för reservdelar är inte alltid det lättaste att få tag i :P

Snyggt jobbat! En smakfull klassisk cykel blev det! Och pengar, nej de får man nog inte tillbaka, men jag brukar lägga sådant på nöjes och trivsel kontot...!

Mvh Ulf S.

Tjusigt! Lurar själv på en renovering själv, kul med inspiration att ta sig i kragen...

Hur är däcken? De är ju snygga, men är de hållbara/snabba?

us930 sa:
Snyggt jobbat! En smakfull klassisk cykel blev det! Och pengar, nej de får man nog inte tillbaka, men jag brukar lägga sådant på nöjes och trivsel kontot...!

Mvh Ulf S.

Tack Ulf!
Precis, det är ju såpass roligt att hålla på o fixa att utgifterna blir lite sekundära :)

thisismycat sa:
Tjusigt! Lurar själv på en renovering själv, kul med inspiration att ta sig i kragen...

Hur är däcken? De är ju snygga, men är de hållbara/snabba?

Har bara kört några kilometer än, men de verkar rulla lätt. Schwalbe, de är lite i största laget för ramen, mindre än en millimeter från att ta i på sina ställen, men det är går :)

Tillbaka
Topp