Pajjat skruven till bromsskivan... hur göra?

AndersS

Ny medlem
Råkade runda till skruven till bromsskivan. Skule flytta över skivan till mina nya hjul. Jag har väl inte dom bästa verktygen och en av skruvarna satt som bara den. Nu verkar det som jag inte får bort den alls. jag tror det heter T2.5 och jag får inte mycket grepp med en sådan mejsel. Finns det någon som har ett bra förslag på hur jag ska kunna få bort den.

Hilfe!

//Anders

T2.5. antar att det betyder torx? testa med insex, har du tur finns det en insex som är lite större än torxen, antingen tum- eller mm-insex.

När jag funderar på det så ska jag nog gå loss med 556 på skruven. Hoppas att den inte sitter lika hårt efter en sådan behandling. Sedan så ska jag testa med en större insexa eller Torx!

//Anders

Skruva loss de andra fem skruvarna och rotera skivan motsols runt skruven som sitter fast. Är du med på hur jag menar?

Valhalla skrev:
-------------------------------------------------------
> Skruva loss de andra fem skruvarna och rotera
> skivan motsols runt skruven som sitter fast. Är
> du med på hur jag menar?

Ahh...

Låter inte dumt! Jag kommer att testa imorgon!

//Anders

Funkar inte på alla nav.

Om du får problem så är det mycket lätt att borra torx eller insex skruvar. Bara borra så att skallen trillar av. Då släpper trycket på skruven och du kan lätt gänga ut den med en tång. Så länge du har haft fett eller liknande på skruven när du monterade den.

Ville, du har alldeles rätt. Axlar och annat är ju i vägen, så det fungerar egentligen inte på något nav såvida man inte tar bort dessa delar. Men om inte annat så kan det ju gå att rotera den fram och tillbaka några grader bara, det kan ju hjälpa ändå.

På mina skruvar så var det locite och jag vet inte om jag skulle vågat smörja dessa skruvar.
Har jag gjort bort mig?
Håller nämligen på att skruva isär en äldre cykel hemma och en del saker sitter vekligen fast nu och jag undrar om jag någonsin får av allt.
Skyddar locite mot att stål och aluminium oxideras/erjas fast?

Loctight är klart bättre än att inte ha något alls på. Om d etär problem så kan man pröva att värma.

Men loctight (den blå) är mer seg än stenhård.

Det stavas Loctite, det är ett produktnamn (Lita ALLTID på mig när det gäller stavning).
Bästa tipset tror jag är att borra, det har jag fått göra många gånger... Ta inte för stort borr bara!

Benjamin skrev:
> Det stavas Loctite, det är ett produktnamn (Lita
> ALLTID på mig när det gäller stavning).
> Bästa tipset tror jag är att borra, det har jag
> fått göra många gånger... Ta inte för stort
> borr bara!

Loctite är inget produktnamn utan ett företagsnamn. Dom tillverkar massa prylar förutom gänglåsning (thread lock).

det finns annars ett mirakel medel som man häller i där man har dragit runt medlet förstärker kraften 600 ggr eller va det nu är men ska tydligen fungera hur bra som helst kommer dock inte ihåg vad det heter

Slå lite på skruven med hammare och dorn. Då brukar ev oxid som bildats i gängorna släppa. Detta är alltid trick nr 1 när det gäller skruvar gängade i aluminium. Skaffa dig en muttertång av bra kvalitet.

Det blev som så att jag tillslut tog fram borren och borrade bort skallen på muttern. Jag valde dock ett allt för smalt borr så när jag var klar så hade jag borrat mig ner förbi skallen på muttern. Alltså fanns det inte så mycket kvar av skruven som stack upp ur själva det gängade hålet. Innan hade jag testat det mesta som föreslagits i denna tråden. Jag fick ivarjefall bort skivan och kunde sätta den på mina nya hjul. =) Den där skruven som sitter kvar i det gamla navet får sitta där till någon verkligen vill ta bort det. Om det nu går...

Så nu sitter det ivarjefall mavic mx 321, hope pro 2 nav med dt ekrar på min hoj!

Faceplant skrev:
> Benjamin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det stavas Loctite, det är ett produktnamn
> (Lita
> > ALLTID på mig när det gäller stavning).
> > Bästa tipset tror jag är att borra, det har
> jag
> > fått göra många gånger... Ta inte för
> stort
> > borr bara!
>
> Loctite är inget produktnamn utan ett
> företagsnamn. Dom tillverkar massa prylar
> förutom gänglåsning (thread lock).

Jaja, messerschmitt... Stava kan jag iaf!

Tillbaka
Topp