Påkörd av bil - Juridiska konsekvenser?

nieves sa:
Trist rubrik dock, den följer medias normspråk.
Hoppas allt ordnar sig och att den ansvarige får stå till svars men ännu viktigare att du själv klarar dig.

+1

För att förtydliga: "Påkörd av bilist..." skulle tydligare visa vem som är ansvarig för framförandet av bilen.

Senast ändrad:
nieves sa:
Hoppas allt ordnar sig och att den ansvarige får stå till svars men ännu viktigare att du själv klarar dig.

Jag har funderat lite på det där med tanke på alla de trådar i ämnet som florerat genom åren. Det är trots allt bilen som träffar cyklisten. Samma sak när det är en krock mellan motorfordon så är det krock mellan lastbil och bil. Varför är det så fruktansvärt hemskt att skriva att man blir påkörd av en bil, alla vet att det sitter en män.. ehh... varelse bakom ratten.

RN sa:
nieves sa:

Jag har funderat lite på det där med tanke på alla de trådar i ämnet som florerat genom åren. Det är trots allt bilen som träffar cyklisten. Samma sak när det är en krock mellan motorfordon så är det krock mellan lastbil och bil. Varför är det så fruktansvärt hemskt att skriva att man blir påkörd av en bil, alla vet att det sitter en män.. ehh... varelse bakom ratten.

Titta på verbet; "påkörd" kommer av "påköra"/"köra på". Bilar är trots allt ganska sällan förarlösa. Sedan handlar det väl om att textförfattaren skriver "bil"/"lastbil" och "cyklist" (och inte "cykel").

Men visst... i sammanhanget är en semantisk analys ganska löjlig. De flesta begriper vad som händer vid en kollision.

Jag tycker att det är mer än en semantisk diskussion och att språkbruket påverkar folks uppfattning om vad som hänt vid en olycka. Skriver man bil så fråntar man föraren ansvar.
Sen kanske diskussionen inte hör hemma i den här tråden, men det är en annan sak.

Mini_me sa:
Fast dra det till att man har gjort fel när man håller långt under laglig fart. Visst , man bör utgå ifrån att alla andra är idioter och man bör agera därefter, men att åka in i en korsning i en laglig fart och så antar vi att TS har kollat och bedömt det som safe att köra (kanske kollar andra håll oxå och på så sätt inte har blicken därifrån bilen kommer) så ligger 100% av ansvaret på bilisten.
Om farten är laglig eller inte har ingen betydelse, det är farten i förhållande till situationen som är intressant. TS hade av allt att döma inte riktigt koll på att bilen kom i högre fart i alla fall, det hade nog varit lättare om han inte kört så fort och hunnit kolla bättre.
Det jag reagerade mest på var att TS åtminstone två gånger hänvisade till sitt företräde (underförstått rätt att köra först).
Jag försöker inte försvara bilisten, hon är definitivt skyldig.

Beteende efter en olycka kan skilja sig markant men att inte höra av sig efter den värsta chocken lagt sig tyder på att tanten är en idiot och bör deporteras.
Det håller jag fullständigt med om. Beteendet efteråt är det värsta av alltihop.

GoranS sa:
Utan att veta hur olycksplatsen ser ut och exakt hur situationen utspelade sig är det svårt att veta om knappt 30 km/h är fort eller inte. Ponera att det är god sikt. Då känns inte 30 km/h som galet fort om det är "fritt fram". Då skulle snarast det faktum att bilisten "hann" köra på cyklisten indikera en mycket rejäl fortkörning, något som inte varit fallet om cyklisten hållit 5 km/h.
Nej, vi vet inte hur olycksplatsen såg ut. Vid god sikt skulle man ganska lätt kunna se att en bil håller en alldeles för hög hastighet för att det är olämpligt att passera korsningen. Dvs om man har tillräcklig tid på sig att bedöma situationen.

Vid en korsningsolycka, där bägge parter uppenbart missat att uppmärksamma den andre, så är väl just högerregeln/väjningsplikten/förkörsrätten något som är värt att ta med i beskrivningen. Särskilt om frågorna rör ett eventuellt juridiskt efterspel.

Sedan kan det kanske uppfattas lite mer ödmjukt och happykorrekt att kalla det väjningsplikt istället förkörsrätt men det ser jag främst som en språkfråga. Det som menas är normalt detsamma. Jag tror inte heller att det finns någon cyklist som, med vett och vilja, utsätter sig för fara genom att bränna förbi korsningar med enbart högerregeln som skydd.

Gillar inte heller argumentation som bygger på att eftersom du råkade ut för en olycka så är det automatiskt bevisat att du kört för fort.

Hur som helst lär det bli nedlagda polisutredningar och ingen som kommer anses vara skyldig. Bara att hoppas på att försäkringsbolagen löser det smidigt och att du slipper bestående men.

//j

jesperC sa:
Vid en korsningsolycka, där bägge parter uppenbart missat att uppmärksamma den andre, så är väl just högerregeln/väjningsplikten/förkörsrätten något som är värt att ta med i beskrivningen. Särskilt om frågorna rör ett eventuellt juridiskt efterspel.
//j

Om bilisten kom från vänster och det inte var huvudled så kommer skuldfrågan inte behöva diskuteras vidare (om inte bilisten skulle ljuga ihop en historia där hon kom från ett helt annat håll vilket verkar osannolikt med alla vittnen som fanns på plats). Högerregeln gäller end of discussion.

Senast ändrad:
Jo, här verkar det ju inte vara några direkta tveksamheter så som det är beskrivet.
Samtidigt, att påvisa uppsåt eller vårdslöshet brukar vara svårt. Således håller jag det som högst osannolikt att hon kommer tilldömas att ha någon som helst skuld till det som hänt. Jag vet ju inte heller exakt hur det gått till så omöjligt att säga om detta är något bra eller dåligt.
Tycker dock själv att det hade varit bra med någon fällande dom ibland, Det skulle lyfta fram att man faktiskt har ett visst ansvar när man kör bil. De flesta i Sverige verkar dock gilla läget som det är.
Bilister kör helt enkelt på cyklister och gående lite då och då och det är så det funkar i trafiken, olyckor händer helt enkelt.

//j

.A. sa:
jesperC sa:
Bilister kör helt enkelt på cyklister och gående lite då och då och det är så det funkar i trafiken, olyckor händer helt enkelt.
//j

Menar du allvar?!

Att många verkar tycka att det är en naturregel är väl inget att tveka över. Jag möter en hel del i övrigt smarta som har den åsikten. Anser jag att det är OK? Nej. Jag läser in i JesperCs inlägg att han inte heller gör det.

Ett sätt att få till en ändrad attityd är att ersätta ordet olycka med ord som inte tar bort ansvaret. Exempelvis "krockade" om det var en olycka eller mer utpekande som "körde på" eller "mejade ner" i grövre fall.

Då först blir det slipper vi den automatiska friskrivningen för motorfordonsförare med att "olyckor händer".

När en bilist kör på en cykel är utgångspunkten i ansvars/ersättningsfrågan att det är bilisten som är ansvarig, sen kan det ansvaret sättas ner beroende på cykelns grad av vållande. Mycket längre ner än 50% nedsättning av bilistens ersättningsskyldigheten är svårt att komma enligt praxis. (Och för att nå ner till 50% ska cykeln ha brutit alla regler och kört ihjäl sin förare i processen)

Glöm inte att bilförande är, enligt lagen, att se som riskverksamhet. Transporterat du runt nåt ton stål, gummi och plast medelst kontrollerade explosioner matade från en stor reservoar av brandfarlig vätska blir det lätt så. Vill du inte ha det extra ansvaret går det bra att gå, cykla eller rida på en get istället.

Självkörande bilar kan nog ta längre tid att implementera i Sverige än vad många tror. Ett problem som jag vet att många försöker lösa är frågan "vem ska dö?"
I vissa trafiksituationer kommer en olycka med dödlig utgång inte kunna undvikas. Hur ska du då programmera fordonet? Skulle en kund köpa ett fordon som inte skyddar passagerarna? Vem är viktigst?

Nästa fråga som behöver lösas är försäkringsfrågan. Vem är ansvarig när olycka sker? Vem betalar osv.

Sen behöver trafikregler harmoniseras ännu mer än idag. Den svenska marknaden är för liten för specialregler. Ett exempel här skulle vara att du importerar en amerikansk bil som tillåter högersväng vid rödljus. Vem bär ansvaret? Ska du programmera om den själv?

Jag hoppas att en del av det här går att lösa...

Pugilism sa:
Självkörande bilar kan nog ta längre tid att implementera i Sverige än vad många tror. Ett problem som jag vet att många försöker lösa är frågan "vem ska dö?"
I vissa trafiksituationer kommer en olycka med dödlig utgång inte kunna undvikas. Hur ska du då programmera fordonet? Skulle en kund köpa ett fordon som inte skyddar passagerarna? Vem är viktigst?

[...]

Sen behöver trafikregler harmoniseras ännu mer än idag. Den svenska marknaden är för liten för specialregler. Ett exempel här skulle vara att du importerar en amerikansk bil som tillåter högersväng vid rödljus. Vem bär ansvaret? Ska du programmera om den själv?

Läs på lite om tekniken, det är inga "hårdkodade" system. Det är inte någon som sitter och programmerar varenda möjlig trafiksituation.

Senast ändrad:
Lulle sa:
Pugilism sa:

[...]

Läs på lite om tekniken, det är inga "hårdkodade" system. Det är inte någon som sitter och programmerar varenda möjlig trafiksituation.

Vet att det är så. Satt apropå det i självkörande buss för någon vecka sedan. Mycket intressant upplevelse. Vi fick den inte att krocka eller göra på någon. Däremot var den väldigt lättstoppad. Bara att ställa sig framför. Den går om jag inte är helt felunderättad i testtrafik i någon förort till Oslo.

Pugilism sa:
Lulle sa:
Pugilism sa:

[...]

Vet att det är så. Satt apropå det i självkörande buss för någon vecka sedan. Mycket intressant upplevelse. Vi fick den inte att krocka eller göra på någon. Däremot var den väldigt lättstoppad. Bara att ställa sig framför. Den går om jag inte är helt felunderättad i testtrafik i någon förort till Oslo.

Jag har sett självkörande truckar köra på varandra...

Pugilism sa:

Nästa fråga som behöver lösas är försäkringsfrågan. Vem är ansvarig när olycka sker? Vem betalar osv.

Vad gäller ansvarsfrågan har väl Volvo varit tydliga med att det är Volvo som tar ansvaret?

Tillbaka
Topp