Pannlampa: Var köper man 6v 10w lampor med reflektor?

velman

Aktiv medlem
Jag sitter och funderar på hur jag skall lösa belysningen i höst. Jag har sedan tidigare två RC accar på 3000mAh, 7,2V. De skulle fungera bra paralellkopplade (6000mAh) till en 6V, 10W halogenlampa.

Men...

Var köper man halogenlampor med reflektor (50mm) på 6V? Jag har väldigt svårt att hitta dessa... Jag vet att det sitter sådana i Sigmas Evo X så de borde ju tillverkas i alla fall...

Om jag istället seriekopplar batterierna får jag bara 3000mAh och 14.2V. Det är väl lite för mycket för en 12V lampa?

Skriv gärna några rader :)

Tack! Att beställa från utlandet är en lösning, dock inte den billigaste... Vet du om det finns något alternativ i Sverige?

www.letro.se är både stora och billiga på både kompletta alternativ och lösa delar. Jag har bara positiva erfarenheter av dom. Lycka till!

kom på att jag hade en noname MR11 12V 20 W halogen spott så jag testade mata den med 5 volt från datorn och den lös, men betydligt svagare än från 12v linan

Välj en 12V och 10W lampa istället och seriekoppla RC-accarna.

Oavsett om du använder 6 V eller 12 V kommer den procentuella överspänningen att vara den samma 7.2V/6V=14.4V/12V och du får bara 10% av den ursprungliga livslängden.
http://www.myra-simon.com/myra/bike/lights.html

Drifttiden kommer också att vara densamma.
12V, 10W lampa och 14.4V, 3000mAh batteri får du 3h driftstid.
6V, 10W lampa och 7.2V, 6000mAh batteri får du 3h driftstid.

wass skrev:
-------------------------------------------------------
> Välj en 12V och 10W lampa istället och
> seriekoppla RC-accarna.
>
> Oavsett om du använder 6 V eller 12 V kommer den
> procentuella överspänningen att vara den samma
> 7.2V/6V=14.4V/12V och du får bara 10% av den
> ursprungliga livslängden.
> http://www.myra-simon.com/myra/bike/lights.html
>
> Drifttiden kommer också att vara densamma.
> 12V, 10W lampa och 14.4V, 3000mAh batteri får du
> 3h driftstid.
> 6V, 10W lampa och 7.2V, 6000mAh batteri får du 3h
> driftstid.

Tack, jag kom fram till det samma sent i går natt. Helt plötsligt blev det mycket enklare att välja lampa.

7,2V är lika mycket för mycket för en 6V lampa som 14,4V till en 12V lampa. Det kommer inte bli någon skillnad, förutom att du måste ha grövre kabel till 6V lampan.

Jag skulle kört med 12V lampan om jag var du. De är ju bra mycket lättare att få tag på.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp