Pannlampscyklister i 08-land.

Största fördelen med NiMH jämfört med blyack är att de laddar ur med hög spänning hela tiden, sen i slutet är det tvärstopp på ström rätt fort. I en blyack sjunker spänningen rätt linjärt för att till slut vara på löjligt låg nivå. Räkna inte med full brinntid med bibehållen ljusstyrka med en blyack, däremot har man kvar hyffsad med leddjus i slutet. ;-)

Det spelar ingen roll med spänningen, det är effekten på själva lampan som är intressant. En 20W 6 Voltslampa lyser lika starkt som en 20W 12V eller 20W 230VAC.

> Det spelar ingen roll med spänningen, det är effekten på själva
> lampan som är intressant. En 20W 6 Voltslampa lyser lika starkt
> som en 20W 12V eller 20W 230VAC.

Ja, men nu var det vikten på batteriet som disskuterades och då är det en stor skillnad på 6 och 12V :)

Det blir en Mila när nästa löning dimper ned på kontot för min del!

/Tobbe som längtar efter att cykla i mörker, verkar häftigt.

Ja, det är häftigt! Jag gjorde årets premiär med lampan i går kväll. Det är skitkul helt enkelt.

Nåt som är totalt tok-roligt är mörkercykling (med lampa alltså) på hårda skoterspår. Förra vintern annordnades en skidorientringstävling (=massor med skoterspår) i närheten av där jag bor. Bara att ösa på! Men lätt att komma vilse...

Var försiktig med att cykla ensam bara. Man tappar lätt bort sig i mörkret för precis allt ser annorlunda ut.

Mörkercykling är nästan som att lågsniffa med jetplan. Det känns som om man flyter några centimeter ovanför marken, och allt man ser är den där lilla ljusklicken en bit framför sig. Cykeltekniken för sig en rejäl skjuts med, det kan jag lova...

/Mattias

Körde, eller snarare försökte köra hellas-saltsjöbaden via den gröna banan igår. Jag och kompisen drog från stan vid 18-tiden ungefär men hann aldrig till saltsjöbaden innan vi kört bort oss bland stigarna (ja, jag är ganska duktig på att köra vilse...) och det började dessutom mörkna.
Kändes som att hade vi bara haft lampor hade vi kunnat köra vidare!
Dessutom verkar det grymt kul att köra i pannlamps-sken!
Så nu funderar jag på om jag skall köpa en mila med batteri för 2000(!?) bagare eller om jag ska mecka ihop en egen. Hur mycket har ni som gjort egna lagt ut på era byggen? Alltså ni som byggt set som kan jämföras med mila's. Och finns det nåt ställe där man skulle kunna få tag på mila-lampor och batterier för mindre än 2 lakan? Jag har kollat på www.cyclecomponents.com.
Och sen en sista undran - är det nån här som kör enduro. och å så fall - kör ni med pannlampa eller bara med hojjens lykta?

mvh jens

SM SPORT tar 2.100,- för ett paket med en Mila med "hjälmband", laddare och ett 9Ah batteri.

LETRO SPORT AB tar 2.200,- för samma paket, fast då är det "Soft"-band och inte det som är för hjälmar. Vet inte om det är någon större skillnad.

Mostvarande på CC kostar:

Batteri, 9Ah = 1.100,-
Mila HLR 100mm = 950,-
Laddare = 175,-

Summa = 2.225,-

Då ska tilläggas att Letro har en 120mm lampa och jag har antagit att det är det hos SM Sport också, inte verifierat dock.

Jag lutar åt SM Sports paket fast med tillägget automatisk laddare (+500,-). Ska givetvis verifiera reflektorstorlek innan jag beställer. Ska även höra med några orienterarvänner om de vet någon lokal återförsäljare först.

Prata med dom, dom kanske kan sänka priset lite om man köper allt i ett paket.

Förresten, vad är det för batteripack på den mila mtb som cykloteket säljer? Den kostar ju 1895 SEK

/Mattias

Post Edited (03-09-12 10:04)

> Då ska tilläggas att Letro har en 120mm lampa och jag har
> antagit att det är det hos SM Sport också, inte verifierat
> dock.

Enligt Milas hemsida finns bara pannlampan i 100 och 60 mm utförande varför jag genast bedömmer Letro som en smula oseriösa. Vilken dimension som SM Sport har väntar jag på mailbesked om (även att bra sätt att testa seriositeten).

SM Sport har i vilket fall frakt- och postförskottsavgiftsfritt på beställningar över 1.000,-.

Post Edited (03-09-12 10:34)

Har en Mila MTB 120. Körde förra mörkersäsongem med den, och jag kan bara fylla i tidigare inlägg med att det är en enorm upplevelse att fräsa runt i mörker med denna "dagsljusbelysning". Prova att åka djupt in i skogen, hitta en höjd där du kan se någon by/samhälle/stad på håll. Släck lampan och njut. Du känner dej som en kung i skogen. Efter en stund kan det kännas lite ensamt med att ha lampan släckt.....

En tanke kan vara att ha med en liten Maglite eller motsvarande i Camelbaken. Skulle pannlampan braka av någon anledning så är det VÄLDIGT MÖRKT att ta sej hem igen.

Jag gör bättre tider i skogen då det är mörkt. Antagligen så är det för att man ej ser hinder eller uppförsbackar på samma sätt, utan man ligger på som att det skulle vara planmark och ljust ute......

Trevlig höst/vintercykling!!!!

Det tog 12 timmar, sen kom svaret (klart godkänt):

"Hej Tobias
Angående 3314 ska du ange om du vill ha Mila Soft som man har direkt på
huvudet, eller MTB som är avsedd för hjälmbruk. Reflektorn är på 100 mm och
lampan heter egentligen PL 120. Bra att du frågar, för jag borde nog döpa om
namnet så det klart framgår att det är lampan med 100 mm. För det finns
också en 60 mm som kallas Soft.
Ska du ha den i midjeväska är sladden något kort och du behöverr en
förlängning. Jag tycker själv Mila är lite snåla på den här punkten. Ska du
ha batteriet på en sele så räcker dock sladden.
Hoppas du är nöjd med svaret. Du kan också ringa om du har fler frågor."

Förlängningskabel är nästan ett måste, milalampans sladd är typ 10cm för kort för att det ska funka bra att ha batteriet i camelbak.

Förlängningssladdarna är ca 40-50cm så då blir den för lång i stället. Bökigt, men då går det iaf att böja huvudet framåt :-)

SM Sport är trevliga och bra att ha å göra med, iaf över disk. Bara öppet en kväll i veckan dock! :-) (mycket liten affär som ligger i ett källarrum i ett bostadshus. misstänker att det hjälper dem att hålla så låga priser som de gör!)

Det verkar finnas två olika varianter av Mila MTB-120 lampor ute, för min har en lååång sladd som original, den är väl ca 50-60cm. Köpte min -99, kan ju ha hänt en del med sladdarna sen dess iofs...?

Efter det har dom snålat in rejält på kabeln. Min mila har sladd så kort att man får ha accen i nacken om man inte har förlängningskabel.

/Mattias

Jag cyklade rejält mycket mörkercykling med min 20W/6V Mila MTB-lampa, det fungerade alldeles utmärkt konstigt nog.

Tillbaka
Topp