Passar ny drivlina på ombygge cykel?

Eriksund

Medlem
Hej.

Jag byggde en lastcykel utav en mtb, dum som jag var köpte jag den billigaste på blocket. Tänkte att Shimano som Shimano.
Nu efter mycket jobb och ett tycke för cykeln så stör jag mig på att det växlar dåligt, knastrar o stör.

Tänkte uppgradera hela drivlinan till ett 1-11 eller 1-12 system. Sitter nu 3-7

Ställer det till problem? Vill byta vevlager o trampor osv också.

Det är en djungel, märket på cykeln kommer jag inte ihåg, var något obskyrt märke. Kostade 400kr på blocket.
Mäter gängan till vevlagret till ca 34,8mm 24g
Den är 67 mm lång.

Några tips?
Mvh Erik

Köp en ny cykel om du inte redan investerat för mycket i den. Vevlagret är inte något problem, du har nog en 68mm BSA (kolla axellängden). Men för att byta från 3×7 till något annat så behöver du byta frihjulskropp alternativt nav. Och det är mycket troligt att du måste byta hela navet. Och gör du det så lönar det sig oftast att byta hela hjulet. Så då behöver du nytt vevlager, nytt vevparti, (nya trampor?), nya växlar och nytt bakhjul.

Du hittar nog en begagnad cykel som har allt det där för mindre pengar.

Om den redan är byggd kanske det redan är rätt mycket investerat i cykeln. Men som @mzi påpektat lär vevlagret inte vara problemet utan snarare frihjul/bakhjul. Oavsett, bild! Lättare att komma med tips då

Just 7-delad bak kan vara lite vad som helst, 7-delad frikrans, 7-delad frihjulsbody, 8-delad frihjulsbody med spacer... De två första är tråkiga, då är det troligen lättast att köpa ett nytt bakhjul. 8-delad body med spacer är inga problem att uppgradera till modernare växlar, så hetaste tipset är att kolla vad som sitter där bak (Sheldon Brown har lite information om du behöver hjälp att identifiera vad som sitter där)... Ett nytt bakhjul av enklare slag är dock inte många kronor, så om du har lagt lite tid på att konvertera cykeln kan det vara väl investerade pengar!
Skulle det vara 7-delad frihjulsbody så är ett tips att inte slänga den; de är väldigt användbara för de av oss som vill uppdatera gamla racercyklar med 124mm rambredd till "modern" kassett utan att behöva spaca ut ramen...

Tack så mycket för svaren. Att köpa en ny (beg.) cykel för att ta delar ifrån kunde kanske funka. Att bygga en ny har jag dålig möjlighet till.
Lägga några kronor på uppgradera den känns helt ok.

Bilagor

• 294C2E5E-B51E-4A59-83AA-612A9D0D81A4.jpeg
    294C2E5E-B51E-4A59-83AA-612A9D0D81A4.jpeg
    776.1 KB · Besök: 119
  • 0CD899CD-C718-42DE-933A-E8DB4C2C3054.jpeg
    0CD899CD-C718-42DE-933A-E8DB4C2C3054.jpeg
    1,001.1 KB · Besök: 116
Coolt bygge!

Bara byt slitdelar så brukar det bli bra. Är det 7-delad kassett så kan du köpa den, kedja och nya vajrar+höljen på biltema.

det är inte dumt med 3x7 på en cykel som skall lastas tungt.

att det rasslar och växlar dåligt har knappast att göra med att det är enkla grejor på den, snarare tvärtom. dyrare system är lättare i vikt och har mindre toleranser för feljustering. billigare är klonkigare men också stabilare.

hade alla gånger smörjt upp systemet och ffa kollat friktion i kablarna, kanske bytt dem.

kudos till ett helvasst bygge??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️

Tack för svar.

Allt känns liksom b- på cykeln, ingen kvalitets känsla på reglage, plastigt och fult.

Sen är det kanske i ärlighetens namn mycket av en estetisk fråga, har börjat tycka att det ser så snyggt och lyxigt ut med ett framdrev.

Nytt bakhjul och växelgrupp borde ju hamna under 3000kr.
SLX 1x11 kanske är en bra nivå, eller deore.
Bakhjul inte så noga.. är det 26"?

När man ändå är igång kan man fundera på hydrauliska skivbromsar.. köpte ett set för 60EUR på bike24 igår. Du lär ju dock behöva byta till en längre slang på frambromsen.

SRAM X.3 Trigger Shifter Set är de 7-växlade växelreglagen med bäst känsla och kvalitet som finns. Kräver dock en SRAM bakväxel, SRAM X.4 är bra där, akta dig för X.3 som är nitad i trissorna. Bifogar en PDF med möjligt uppgradering om du har 7-delad kassett idag. Se det som lite inspiration.

Har du ett bakhjul redan idag som tar bredare än 7-delat så är ju Shimano Deore 5130 eller Microshift Acolyte intressanta billiga grupper.

Bilagor

Tillbaka
Topp