Passar Scott Scale 70 för en nybörjare modell tyngre? Tips? (Stammar från Linköping)

Kimda

Ny medlem
Passar Scott Scale 70 för en nybörjare modell tyngre? Tips? (Stammar från Linköping)
Nyligen blivit sugen på en "riktig" MTB och har kikat på detta forum i ett par dagar och börjar redan trivas bland inläggen.

Meningen med detta inlägg är väl dels en intro och dels att jag vill försäkra mig om att jag inte kollar efter fel grejer eller gör kapitala misstag i inköpet.

Tänkte investera i en ny hoj inom kort pga "omständigheter" och efter mycket kikande på detta forum och i lite reviews här o var så blev jag till slut sugen på en Scott Scale 70.
Det verkar dock vara rätt svårt att hitta en XL, och ännu mindre en -06 XL.
Är dryga 190 lång och 100+ tung i nuläget. Kan Scotten bära mig eller ska jag kika efter något kraftigare?

Jag cyklar...hmmm..lagom mycket. C:a 6 mil asfalt i veckan men sommartid brukar det bli en timme i Valla-skogen efter jobbet några gånger i veckan. Cyklar då mest stig (det var vad gamla hojen dög till) men är sugen på att dra runt lite runt ikring i sommar och se mig om.

Någon som har tips på bra inköpsställen i Linköping där man har Scale 70 XL? Bertil Andersson hade inte och var inte säkra på om de kunde hosta fram en heller (slut för året??).

Andra rekomendationer? Jag är inte sugen på att lägga mer än 8000 för cykeln i nuläget, möjligen någon hundring eller ett par men inte mer.

Tacksam för svar =)

BTW: Nåra "Mera Lera MTB" här?

Senast redigerad av en moderator:
Finns en del Mera Lera-nissar här. Jag rekommenderar nog Haga Cykel på Industrigatan framför alla andra butiker i Lkpg. Dom andra har varit så jävla oseriösa när jag varit hos dom.

Trevligt. Har hört lite om Mera Lera från en kille på jobbet. Funderar på att försöka åka med nån gång framöver. Hade planer på att försöka hänga på rätt snart men cykeln försvann spårlöst nyligen. Rackarns otur när man väl börjar ta mod till sig. Förstår inte varför det ska vara så svårt att skilja på "mitt och ditt". Jag lärde mig det i unga år, vissa lär sig visst aldrig.

Så Haga Cykel är bra alltså? Ok får ta och svänga dit i veckan och kolla lite. Blev en liten aning besviken bara när de inte hade Scott nu är jag blivit småfrälst efter att ha spenderat halva dagen med att läsa om den.

Vad kör du för något Mårten? Dirtbike? Något du kan rekomendera i cykelväg? Inget heldämpat för mig då jag sist jag provade gungade runt rätt friskt (var nog ingen vidare hoj heller för all del).

Det viktiga är att få rätt storlek men köper du bra prylar behöver du inte överdimensionera. jag har vägt 100+ och körde mkt långlopp på en 9,5kg lätt cykel. Den lever än idag (5 år senare) och går som vintercykel. Den har utsatts för allt möjligt och t.om gaffeln (SX carbon från 00) lever hjälpligt än idag. Gå inte på myten att bara för att man är tung så måste man ha ett DH-monster för att köra i skogen. Det enda jag inte skulle snåla på är hjulen, resten håller för din vikt i normala fall.

Finns en ju en scott scale 50 som säljes under köp o sälj. Är iofs bara en L men kan ju vara värt o testa.

Skönt att höra ething. Då ska jag leta bra försäljare i Lkpg i nån vecka och se vad de har att erbjuda. Typiskt nog en aktivitet som lämpar sig utmärkt för en cykeltur..om man nu hade någon.
Hoppas det finns lite roliga modeller med bra grejer i min prisklass och XL så man kan testa lite.
Sist blev jag pålurad en L-modell och kände mig aldrig riktigt bekväm på den så XL känns som rätt väg att gå. Tog dock några veckor plus ett test av polarens GT XL (nånting) innan jag fattade hur bra man kunde sitta o åka.

andreasb> Finns en ju en scott scale 50 som säljes under köp o sälj. Är iofs bara en L men kan ju vara värt o testa.

Skulle definitivt vara värt att kolla upp. Enda kruxet är att det får bli butiksnytt pga försäkringsärende, men annars är modellen helt klart intressant. Dock L som sagt. Kan nog vara för liten ev.

Senast redigerad av en moderator:
Kimda: Gå ner och prata med dom på Haga. Dom kanske inte har Scott men två-tre-fyra stycken av dom som jobbar där gör regelbundet mtb. Minst en tävlar i XC så kunnandet finns.

Bertil Andersson skulle jag gå till om jag ville ha en gräsklippare. Cyklar kan dom inte är min erfarenhet, eller ja, när dom verkar kunna något så är det för att dom försöker lura en, ja det har hänt mig. Nellborgs är likadana efter mina erfarenheter. Ganska lågt faktiskt.
(Nellborgs på framgaffel, bertil andersson på komplett cykel.)

Jag bor inte i Lkpg just nu, pluggar i Uppsala och är inte en Lera själv. Finns dock några på forumet som sagt, Kokodrill, bobanovic, edicviz(?) mfl. tror jag är Leror... Kika in på deras hemsida http://www.meraleramtb.com för att komma i kontakt med dom.

Var idag på Haga cykel i Linköping och testade en Focus Fat Boy (lite självironi får man bjuda på).
Cykeln kändes riktigt trevlig men det var en large. Killen i affären (kommer ej ihåg namnet, sorry om du hänger här) höll, efter att jag testat en Large, med om att en XL är det enda rätta för mig pga längd osv.

Jag är osäker på om det var en RST Gila på den eller vad det var för dämpare. Tror faktiskt inte det var det, men men, den fjädrade lite väl lätt tyckte jag. Nu tog jag bara en snäll och städad tur runt på baksidan av affären så det blev inget hårdtestande iofs.

Hur står sig en Focus Fat Boy med LX bak, Deore fram och Deore reglage plus mekaniska skivbromsar (Magura Julie) mot en Scott Scale 70? Fat Boyen är en fultysk vilket jag inte bryr mig ett dugg om förutsatt att det är en bra cykel. Namn, logga, bla bla spelar mig ingen roll i det här läget, även om jag förstår tjusningen i märken i allmänhet.

Då min förra hoj var en Pinewood X90 (ja jag gick på plojjen, XT bak, LX fram, coolt tänkte jag *idiot*) som vägde BLY kände jag direkt skillnad jämfört med denna vad gäller vikt och allmän känsla.

Framgaffeln håller nog i alla fall inledningsvis för mig och känner jag om ett tag att den inte duger så är det ju bara att byta den mot en annan vettigare senare.

Så....Focus Fat Boy för hela slanten...eller?

Kimda skrev:
-------------------------------------------------------
> Var idag på Haga cykel i Linköping och testade
> en Focus Fat Boy (lite självironi får man bjuda
> på). Cykeln kändes riktigt trevlig men det var en
> large. Killen i affären (kommer ej ihåg namnet,
> sorry om du hänger här) höll, efter att jag
> testat en Large, med om att en XL är det enda
> rätta för mig pga längd osv.

Köpt i höstas en Fat Boy L. Storleksmässigt funkar det för mig, 183 och 85, men då är jag mer en stigcyklare än terrängcyklare.
http://www.focus-bikes.de/englisch_neu/bikes_neu/bikes_lang.asp?modell=fat boy&kategorie=sport

> Jag är osäker på om det var en RST Gila på den
> eller vad det var för dämpare. Tror faktiskt
> inte det var det, men men, den fjädrade lite väl
> lätt tyckte jag. Nu tog jag bara en snäll och

RST Gila TNL. Olja/fjäder med inställbar "preload" och "lockout". För mig så är den snarare för hård än för mjuk och det känns som om jag skulle vilja sätta den lättare men det är en budgetgaffel så mer får man inte.
http://www.rst.com.tw/product/pd2006/gila-sl.htm

> Hur står sig en Focus Fat Boy med LX bak, Deore
> fram och Deore reglage plus mekaniska skivbromsar
> (Magura Julie) mot en Scott Scale 70? Fat Boyen

Det är hydrauliska Magura Julie. Kan inte svara på skillnaden mot resten av Scott:en men jag valde hydrauliska skivbromsar framför V-bromsar.

Tack för hjälpsamma inlägg.
Efter mycket letande, läsande och testande blev det idag ett inköp.

Det blev ett hopp ner i prisklass (fick för mig att det fanns visst annat att prioritera i livet också) och det blev en Merida Matts Miami (minns inte -05 el -06).
XT bak, Deore fram, ganska trevlig gaffel. V-broms (har inte krav på värre om jag tänker efter, kan ju alltid byta gaffel osv sen) men tyvärr även pendlar-kittad med skärmar osv eftersom den rent realistiskt kommer gå minst 70/30 väg/skog troligen mer väg.

20" ram som kändes riktigt trevlig, man sitter ganska rakt på den vilket passar mig bra.

Allt som allt så känner jag att jag fick en skönare cykel än Fatboy:en som jag testade för mindre pengar. Jag fick värsta kicken på asfaltsplan bakom Haga-cykel när jag testkörde en vända. Hur sugen som helst på att få ge mig ut och åka.
Hämtar ut den imorgon och ska genast ut i skogen (varpå jag troligen kör sönder den ;o) )

Som sagt, tack för tipsen/infon.
Slänger upp en bild eller två imorgon.
Tjing

Tillbaka
Topp