Patrocleats - flytta fram pedalpositionen

Leaving

Aktiv medlem
Någon som testat/använder framflyttad fotposition? Undrar om det kan vara positivt för att undvika smärta i hälsenan. Sägs att bla Susanne Ljungskog, Fredrik Kessiakoff kört med klossarna längre bak

Jag monterar mina cleats så långt bak det går, på lvg-skor kommer de ganska långt bak utan extra fix.
på Mtb har jag köpt ett par Leatt för de har ca 1,5 cm längre öppning för cleats (bakåt).
fast vanligen kör jag flats på mtb så sätter fötterna där jag vill (jmft m Leatt-skorna blir det ändå ganska lika).
Och jämfört med "vanliga" spd-skor så är de tydligt längre bak med tydligt mindre belastning på fotlederna -vilket är anledningen för mig då jag har trasiga fotleder som gör ont med större belastning.

modet är att flytta bak (jämfört med hur man sa för 25 år sen). Jag testade att ha det på gammalt sätt på trainern och tyckte det kändes sämre för knäna

EDIT. bak med kloss och fram med fot

Inte hur långt som helst pga tåöverlapp…
Själv kör jag med klossarna så bak som det går på skorna men får överlapp med monterade skärmar på gruscykeln vilket inte alltid är smart.
Men lustigt nog har jag definitivt framfoten på pedalen på pendelcykeln som har ”vanliga” gummipedaler utan clips…

Inte helt säkert. Det beror helt på vinkeln mellan underben och fot. Även med kraftigt vinklad fot blir det ingen stor skillnad i avstånd pedal till sadel.

Jag har mina så långt bak som det går. Tycker det är skönt att trampa mer med hålfoten. Tycker det blir mer jämn fördelning av glutes och quadriceps då. På mtb där jag kör flats har jag foten ännu längre bak i min "naturliga" bekväma position.

Tillbaka
Topp