Påverkar däckbredden aero-effekten på racer-hjul?

Barsk

Medlem
Jag tänkte uppdatera mina racerhjul till budget/midrange-carbon med typ 40-50 mm djup (aero), och då kommer ju fälgbredden in i bilden om man vill köra typ 28 mm breda däck.
Ett alternativ är Vision SC 40 som har 19 mm internt, 25 mm externt. Det funkar ju, men hur mycket påverkar det aero-effekten och kommer jag som glad motionär, som iofs vill trampa fort märka nåt i praktiken? En tumregel är ju annars att fälgbredden helst ska vara minst 105% av däcksbredden för att ge max aero-effekt. Frågan är hur mycket man förlorar på att fuska på det? Det hittar jag inget alls om på nätet. Dessutom är ju den 105% regeln nåt som togs fram av nån med vindtunnelstest för 10-15 år sen. Hur relevant är den studien idag?

Ett alternativ är nya Shimano WH-RS710 C46 (del av 105-gruppen och ny för i år) som har 21 mm intern, och 28 mm extern fälgbredd. Kommer ju närmare, men ändå inte inom 105%-regeln. Den rekommenderas för 25-32 mm däck av Shimano, där allt över 26 faller utanför 105%-regeln egentligen.

Nån som har nån erfarenhet av detta i praktiken och om det spelar nån som helst större roll? Jag tävlar ju inte, kanske blir nåt motionslopp möjligen. Men förstås vill man ju ha ett rejält lyft i hjulkvalitet jämfört med de (tunga) alu-fälgar på ca 25 mm djup som sitter där nu och också få med sig bättre rull i högre speed.

Kan också nämna att hookless inte känns relevant f.n. då jag är rätt tung på ca 90 kg, och hookless ju inte tillåter högre tryck än ca 5.5 bar. F.n. kör jag med ca 95 PSI/6.2 bar i mina 28 mm GP5000 vilket känns ganska spot on faktiskt. Så jag har gått på "clincher"-fälgar.

Hjulen du nämner passar nog utmärkt med gp5000 23mm ur aeroperspektiv (de kommer lätt bli 25-26 mm breda efter ett par turer på de fälgarna).

Hjulen du nämner passar nog utmärkt med gp5000 23mm ur aeroperspektiv (de kommer lätt bli 25-26 mm breda efter ett par turer på de fälgarna).
Jo, men jag vill ju köra 28 mm (eller kanske t.o.m 30)! ;)
Att hitta smalare däck som passar är ju enkelt. Att hitta fälgar som passar de modernare bredare däcken är svårare.

Jag har precis beställt dessa (med DT350-nav) - https://www.carl-z.de/produkt/z50i24sl/ - efter att ha läst om Slowbuild här på forumet. Hade en fråga och fick svar på mail inom ett par timmar, så över förväntan än så länge…

De är 30 mm externt och ska då passa 28 mm-däck enligt 105% regeln. Men ärligt talat tror jag inte att du ska bry dig om det - jag tror att den effekten är försumbar om du jämför med det du får ut av lägre roterande vikt och den djupare profilen.
Jag kommer köra dem med GP5000 S TR 30 mm och är inte det minsta bekymrad gör att det blir 1:1 i breddförhållande.

Kanske inte det vetenskapliga svar du söker, men ändå input från någon i snarlik situation.

Släng på 28orna. Du kommer inte märka skillnaden i aero inom eller utanför den där regeln.
Jag kör 28or på mina högprofilshjul och nog var det en stor skillnad att gå till "riktiga" hjul från mina tunga syncros - men om jag skulle känna skillnad mellan olika högprofilshjul. Högst tveksamt.

Kan lägga till: mina fälgar är också 25mm extern bredd.

Senast ändrad:
De aerofälgar som lanserats det senaste 1-2 åren har en innerbredd på 21-22mm och en ytterbredd upp mot 35 mm.

Jag har precis beställt dessa (med DT350-nav) - https://www.carl-z.de/produkt/z50i24sl/ - efter att ha läst om Slowbuild här på forumet. Hade en fråga och fick svar på mail inom ett par timmar, så över förväntan än så länge…

De är 30 mm externt och ska då passa 28 mm-däck enligt 105% regeln. Men ärligt talat tror jag inte att du ska bry dig om det - jag tror att den effekten är försumbar om du jämför med det du får ut av lägre roterande vikt och den djupare profilen.
Jag kommer köra dem med GP5000 S TR 30 mm och är inte det minsta bekymrad gör att det blir 1:1 i breddförhållande.

Kanske inte det vetenskapliga svar du söker, men ändå input från någon i snarlik situation.
Ja, det verkar som om man får gå till "gravel/endurance"-kategorin för att hitta hjul som är lite bredare. Intressant ÅF och bra priser. Tack för tipset.

Kör man inte rätt däcksbredd så kan man gott skippa aerohjul och köpa billigare och lättare hjul istället. För breda däck på aerohjul ser väldigt amatörmässigt ut - man har tagit nackdelarna med hög vikt, högt pris, stor sidovindskänslighet för att kasta bort hela vinsten på fel däck...

Kör man inte rätt däcksbredd så kan man gott skippa aerohjul och köpa billigare och lättare hjul istället. För breda däck på aerohjul ser väldigt amatörmässigt ut - man har tagit nackdelarna med hög vikt, högt pris, stor sidovindskänslighet för att kasta bort hela vinsten på fel däck...
Frågan är hur stor den här effekten är, och om den är märkbar i praktiken. Jag vill gärna se nåt underlag för det ni påstår och inte bara rykten. Det var ju inte så länge sen man körde på 18-20 mm hjul för "det var det enda rätta". Sen kom nån och testade nåt nytt och 18-20 var obsolete. Just nu är det ju en trend att det går mot bredare och bredare däck, och tester visar ju att det rullar lättare...
Fälgbredderna på hjulen som finns är till stor del fortfarande typ 19/25 mm (inner/ytter), men jag gissar detta kommer ändras rätt mycket inom snar framtid. Utmaningen är då att hitta ett hjul som man har råd med och som man kan köra 28 mm på...

Huruvida det rullar lättare eller inte är inte direkt självklart. T ex anser bicyclerollingesistance att det rullar lika lätt vid samma "komfortnivå". Förr i tiden var även innermåtten på fälgarna mycket smalare (13c och 15c var standard länge) vilket gjorde att däcken höll sig smalare.

På mina lightbicycle med 25 inner blir mina 25mm gp5000 tubeless ca 27-28mm. Hur mycket större tror ni ett par 28mm skulle bli i verkligheten, det är ju det här med plats på lite äldre racers.

Som referens. Mina 28 mm GP5000 (utan TR-modellen) så mäter jag ganska exakt 28 mm med fälginnermått på 19.

Kanske att de expanderar lite efter hand? Jag har bara kört en runda med dem än så länge (förkylning!)

Nja, det där är långtifrån alltid sant.
Dessutom bör man inte glömma att väga in det lägre rullmotståndet hos 28mm däck jmf med 23mm,
en skillnad som ofta även kan uppväga den eventuella aerominskningen
Och så här skrev Zipps chefsingenjör redan för flera år sedan om prioriteringen mellan rullmotstånd och aerodynamik
"Crr (coefficient of rolling resistance) is a big deal, and there are many tire choices where the less aero tire with lower Crr is still the better choice"
— Josh Poertner
Zipp Lead Engineer
Från: https://www.velonews.com/gear/tech-faq-more-on-fast-rolling-tires/

När inlägget ovan skrevs var 25mm däck ovanliga och breda och Zipp själva sålde inte däck bredare än 23mm!
Det har hänt en del sedan dess.
Ju sämre vägar och/eller tyngre cyklist desto större fördel med däck med lägre rullmotstånd (Crr) och det kan då vara ett bättre val, trots (i teorin en aning) sämre aerodynamik.

Fälgbredderna på hjulen som finns är till stor del fortfarande typ 19/25 mm (inner/ytter), men jag gissar detta kommer ändras rätt mycket inom snar framtid. Utmaningen är då att hitta ett hjul som man har råd med och som man kan köra 28 mm på...
Nja, utvecklingen av fälgbredd har gått snabbt på slutet. 2018 var 19 mm ib fortfarande ganska nytt, men i dag designas nästan inga nya fälgar med mindre ib än 21 mm.
Nästan alla nya racers har utrymme för 32 mm.
Övergången kom när skivbromsar blev tillåtna på tävling, innan dess hindrade fälgbromsarna bredare fälgar.

Blev nyfiken och kollade mina nu. Gp5000, ej tl eller liknande:

23 mm nypumpat och obelastat: 25,9mm @ 90 psi @ 19mm innerbredd.

25 mm nypumpat och obelastat: 27,1mm @ 90 psi @ 19mm innerbredd.

Båda däcken mätta mitt emot ventilen.

Mina 28mm GP5k (slang) nymonterade på 18c TL-fälg
GP5k_28mm_LB_18c.jpg

Samma däck o fälg fem månader senare
GP5k_28mm_LB_18c_aug.jpg

Mina 28mm GP5k (slang) nymonterade på 18c TL-fälg
Visa bilaga 623133

Samma däck o fälg fem månader senare
Visa bilaga 623134
Något som indikerar att min tidigare tes om att släppa ut luften ur däcket efter varje runda har en poäng om man inte vill töja på däcket och förändra de tänkta originalegenskaperna. Men jag gissar att däcket blir lättare att montera och demontera med tiden och man bibehåller högt tryck över tid.

Bakgrunden med 105%-regeln är tanken att gränsskiktet ska hinna återanlägga sig efter avlösningen vid övergången däck-fälg, vilket är mer sannolikt med en bredare fälg. Om den inte gör det pga av smalare fälg blir det en måttlig ökning av luftmotståndet:

Tour (12/2023) har testat däck (Schwalbe One) mellan 28 och 38 mm på DT Swiss ARC 1100 (c:a 50 mm djup, 20 mm intern, 27 mm extern). cdA av ekipaget (en Ridley Kanzo med trampande ben-dummy i GST Immenstaad) ökade 46 cm² över hela spannet 28 - 38 mm (5.5 Watt @ 45 km/h). Tumregel: 0.5 Watt @ 45 km/h per extra mm bredd. Motståndsökningen blir dock betydligt brantare om bredden ökar ännu mer.

Alltså - något att tänka på om man ska tävla i tempolopp eller triathlon. Eller om man ska vinna linjelopp medelst 60 km solo à la MVDP. Annars kanske inte så mycket.

Något som indikerar att min tidigare tes om att släppa ut luften ur däcket efter varje runda har en poäng om man inte vill töja på däcket och förändra de tänkta originalegenskaperna.
Varför skulle du inte vilja ha den förbättring som du får med ett 0,5-1,5mm bredare däck?
Åtminstone jag vill gärna ha den (marginella) förbättringen.
Och du stoppa ju inte töjningen av däcket genom att släppa ut luften ur däcket efter varje runda,
det kommer bara att ta längre tid för dig innan du får samma förbättringar.

Men jag gissar att däcket blir lättare att montera och demontera med tiden och man bibehåller högt tryck över tid.
Eftersom det till stor del beror på kanttråden och var den sitter på fälgen har det nog inte med tryck i däcket eller ej att göra. Gör det ngn skillnad så ger gissningsvis ett pumpat däck en mindre förändring eftersom en fälg med ett (hårt) pumpat däck krymper en aning. Detta är enkelt att själv verifiera genom att mäta ekerspänningen med eller utan (hårt) pumpat däck.

något att tänka på om man ska tävla i tempolopp eller triathlon. Eller om man ska vinna linjelopp medelst 60 km solo à la MVDP. Annars kanske inte så mycket.
För en långsam motionär som jag själv är den förbättring man får med ett bredare däck dominerande jmf med den marginella påverkan av aerodynamiken däcksbredden har.
Däremot har jag varit med om det på (asfalt-) vägar finns en övre gräns där det lägre trycket i bredare däck påverka styregenskaperna såpass mkt att cykeln börjar kännas vad jag skulle vilja kalla understyrd (i brist på bättre begrepp)
Det nämns även i denna GCN-video, där de inte fann ngn hastighets nackdel med riktigt breda däck, däremot tyckte även de att styrningen förändrades.

Men som alltid när det gäller däck: det viktiga är inte hur breda de är utan att de är bra!

Mina 25 mm GP5K TR mäter 25,3 mm på 25,4 breda LB Falcon med 18,2 innerbredd. Beredare än så tar inte den trånga gamla supersexan. Med TL setup och 6 bar får jag märkbar komfortförbättring.

Varför skulle du inte vilja ha den förbättring som du får med ett 0,5-1,5mm bredare däck?
Åtminstone jag vill gärna ha den (marginella) förbättringen.
Och du stoppa ju inte töjningen av däcket genom att släppa ut luften ur däcket efter varje runda,
det kommer bara att ta längre tid för dig innan du får samma förbättringar.

Eftersom det till stor del beror på kanttråden och var den sitter på fälgen har det nog inte med tryck i däcket eller ej att göra. Gör det ngn skillnad så ger gissningsvis ett pumpat däck en mindre förändring eftersom en fälg med ett (hårt) pumpat däck krymper en aning. Detta är enkelt att själv verifiera genom att mäta ekerspänningen med eller utan (hårt) pumpat däck.

För en långsam motionär som jag själv är den förbättring man får med ett bredare däck dominerande jmf med den marginella påverkan av aerodynamiken däcksbredden har.
Däremot har jag varit med om det på (asfalt-) vägar finns en övre gräns där det lägre trycket i bredare däck påverka styregenskaperna såpass mkt att cykeln börjar kännas vad jag skulle vilja kalla understyrd (i brist på bättre begrepp)
Det nämns även i denna GCN-video, där de inte fann ngn hastighets nackdel med riktigt breda däck, däremot tyckte även de att styrningen förändrades.

Men som alltid när det gäller däck: det viktiga är inte hur breda de är utan att de är bra!
Med tiden blir ju även däcket utslitet...

Jag har hört test-snubben på Tour Magazin säga att 105%-regeln är 105% bullshit i praktiken. Eller han formulerade sig inte precis så, men i de aerotester de gjort så har de sett att man behöver inte nödvändigtvis vara bekymrad om däcket är lite bredare.

Eller han formulerade sig inte precis så, men i de aerotester de gjort så har de sett att man behöver inte nödvändigtvis vara bekymrad om däcket är lite bredare.
Youtubern peak torque körde tester med cda mätare och kom fram till fälgbredden i förhållande till däckbredden har betydelse.

Om den eventuella vinsten inte är av intresse kan även högprofilfälgar ifrågasättas. De tillför väldigt lite om en plog sitter framför och förstör flödet.

Youtubern peak torque körde tester med cda mätare och kom fram till fälgbredden i förhållande till däckbredden har betydelse.

Om den eventuella vinsten inte är av intresse kan även högprofilfälgar ifrågasättas. De tillför väldigt lite om en plog sitter framför och förstör flödet.

Jag har inte så högt förtroende för Peak Torque, han är en av alla dessa broey youtubers som gör en grej av att de ska vara emot, och allt i cykelindustrin är en marketing-konspiration. Har betydligt mer förtroende för Tour Magazins tester och testmetoder.

Grejen med djupa hjul är att de ger mest i sidvind (segeleffekten), och gör man en mätning där man inkluderar olika vind-vinklar så kommer vad som är idealt rakt framifrån inte ha så jättestor inverkan på totala resultatet. Vill man få ut ett visst resultat från aerotester så kan man medvetet utforma testet för att förstärka vissa effekter.

(Det senaste inom aero och däck är för övrigt däckmönster som gör fälg+däck-paketet mer effektivt i sidvind ? . Har kommit några på marknaden redan, och mönstrena är hyfsat likt vad det var på gamla GP4000, där var dock mönstret inte designat med tanke på aerodynamik, det blev bara aerodynamisk av slumpen.)

Grejen med djupa hjul är att de ger mest i sidvind (segeleffekten), och gör man en mätning där man inkluderar olika vind-vinklar så kommer vad som är idealt rakt framifrån inte ha så jättestor inverkan på totala resultatet. Vill man få ut ett visst resultat från aerotester så kan man medvetet utforma testet för att förstärka vissa effekter.

(Det senaste inom aero och däck är för övrigt däckmönster som gör fälg+däck-paketet mer effektivt i sidvind ? . Har kommit några på marknaden redan, och mönstrena är hyfsat likt vad det var på gamla GP4000, där var dock mönstret inte designat med tanke på aerodynamik, det blev bara aerodynamisk av slumpen.)
Ja vill man bara ha egenskaperna av ett råsegel. Lite modernare segel har tell tales.

Jag har inte så högt förtroende för Peak Torque, han är en av alla dessa broey youtubers som gör en grej av att de ska vara emot, och allt i cykelindustrin är en marketing-konspiration. Har betydligt mer förtroende för Tour Magazins tester och testmetoder.

Grejen med djupa hjul är att de ger mest i sidvind (segeleffekten), och gör man en mätning där man inkluderar olika vind-vinklar så kommer vad som är idealt rakt framifrån inte ha så jättestor inverkan på totala resultatet.
Testar tour med sidvind i vindtunneln?

Om man är intresserad av hur de testar mm är den här intervjun med Tour Magazine-mannen intressant:
Jag tror det var i den videon 105%-regeln kom upp också, men minns inte sammanhanget.

Min gamla tråd lever ser jag. :)
Själv landade jag på att köpa Hunt-hjul från UK när de körde en rejäl kampanj på dem i vintras. Just då var kronan rätt hyffsat stark också. Inga problem med köpet eller leveransen trots utanför EU. De betalade alla skatter och tullar precis som utlovat och det priset som stod i e-butiken var också det pris jag betalade. Ser att de kör kampanj nu också, 20%.

Det här hjulet kör jag: https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-44-aerodynamicist-carbon-disc-wheelset
44mm djupa, 21 mm internt, 29mm externt. Funkar finfint med Gp5000, 28mm breda. Jag väger också 90 kg och vill ha traditionellt trådad kant och det funkar kanon.Trevliga lätta hjul som går lätt och fint. Rent teoretiskt stämmer de inte med 105% regeln, men nästan. 25mm bredd blir väl mest optimalt. Nånstans läste jag att du måste upp i 40 km/h innan aero-effekten börjar ge nåt så jag tror det för huvuddelen av min cykling inte ger så himla mycket om man inte kör utför. Men lätta hjul är ju den största vinsten och märks direkt om man byter från orginal-alu. Största nackdelen med Hunt-hjulen är dock baknavet som har ett ganska högt ljud från frihjulet. Kan vara en fördel också för man behöver ingen ringklocka om man ska plinga på några gående typ. :)
Rullar lätt gör dom dock.

I övrigt kör jag med TPU-slang som ju är hyperlätta. Funkar verkligen kanon och jag har inte haft ett enda problem med dom. Slipper kladda med tubeless. Får man punka får man ta med sig en extra 28g reservslang. :)

Tillbaka
Topp