PBP 2019
GoranS sa:Bakväxelvajern är en helt annan sak än framväxelvajern i min värld. Nu brukar i och för sig mina vajrar hålla klart mer än 300 mil, men för att minska strulrisken på loppet kan man tänka sig att ett byte skulle kunna vara motiverat. Jag skulle dock se till att hinna testköra lite innan loppet om du byter. Min erfarenhet är att kort efter byte finns alltid risk att saker strular p.g.a. att man missat något/inte gjort helt rätt eller p.g.a. riktiga måndagsexemplar.
Jag brukar göra totalservice typ en gång om året och byter då alla vajrar. Har aldrig varit med om att framväxelvajern, eller för den delen bromsvajrar, gått av. Bakväxelvajern går ofta av trots vårservicen. Har nyligen börjat logga komponenternas livslängd m.h.a. appen probike garage som är kopplad till Strava. I veckan gick min bakväxelvajer av (eller nästan för jag lyckades mota förnekelsen i grind och gjorde ett fältmässigt byte som tog försvarligt lång tid), den hade då gått 800 mil. Så jag har nu infört ett serviceintervall om 500 mil för bakväxelvajer. Det statistiska underlaget är dock väldigt begränsat... Har även varit med om att bakväxelvajern gått av efter bara en veckas touring, så man kan nog aldrig vara helt säker. Jag kommer att byta bakväxelvajer igen innan PBP!