Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Navdynamo?Alltså jag håller med, till viss del. Jag hatar att jag måste ladda så mycket innan jag beger mig ut. Jag är en ångestfylld person som övertänker en hel del. Jag vill därför inte bege mig ut med bara 29% på min Garmin. Eller utan att ladda mina kraftpedaler, även om jag laddade förrförra veckan redan. Eller utan att ha fullt batteri i min baklampa. Och skulle jag fastna ute länge eller cykla på tidig vår eller hösten så måste jag även se till att framlampan är laddad. Utöver detta ser jag även till att ladda min klocka som mäter pulsen under turen, min mobil samt eventuellt mina benvibrator-hörlurar (så jag kan lyssna på pod eller musik men samtidigt höra trafiken).
Jag kan inte tänka mig att även behöva se till att inte bara min bak och framväxel är laddade utan även att handtagen inte laddat ur. Sen ser jag även att folk börjar skaffa sig solglasögon som skiftar toning beroende på hur starkt solljuset är. Har dessa batteri? Menar inte photochrome nu som sköter detta naturligt, utan ett par glasögon med en sensor som verkligen skiftar hela linsens toning drastiskt från spegelglas till genomskinligt. Utöver det ser vi även hjul nu med tryckmätare. Ska man ladda båda hjulen också innan avfärd? Utöver elen han pratar om och alla batterier så är det han tar upp om tubeless även sant för mig. Det känns väldigt konstigt att köra tubeless för mig om cykeln skulle behöva stå ett tag. Då skulle jag ha en till sak att noja mig för och ett helvete att behöva meka med om det blir något fel eller har råkat stelna. Men åter till batterierna, är det inte snack om att ABS-bromsar kanske gör intåg snart också? Säkert trådlösa för att minska kabeldragningen och uppvisa ytterligare high tech..
Det slutar liksom aldrig. Men samtidigt kan jag inte låta bli att förtjusas över all ny teknologi. Men det börjar definitivt bli för mycket elektronik och batterier. Förr gjordes fortfarande teknologiska förbättringar, men allt förblev analogt och mekaniskt. Det är ju också mer hållbart i längden. Hur fasiken ska man få tag på ett nytt batteri som passar till gen 1 av Di2 när nästa generation kommit och den förra fasas ut? Det kommer inte gå att cykla på samma cyklar om 40 år som det gjorde förr.
Jag vill inte tillbaka till stål, limmade däck och växlar nere vid tuben. Jag vill att vi fortsätter göra teknologiska framsteg utan att behöva ladda precis allt som sitter på cykeln och mig. Saknar det analoga.
Hur många watt trögare blir det för mig då?Navdynamo?
Hur skulle det påverka folk med pacemaker? Eller andra hjärtfel? Eller om det skulle regna?Ett(1) centralt batteri långt ner i ramen för tyngdpunktens skull och sedan sätta hela cykeln i ett magnetfält med en frekvens på 1 MHz skulle kunna fixa trådlös energiöverföring till alla komponenter.
Alternativt kör man på SLX (MTB) överallt och sedan kan man cykla runt helt bekymmersfri utan att ha spräckt plånboken.
Ex på trådlös energiöverföring.
Cykeln kanske blir automatväxlad när man korsar en kraftledningsgata?Hur skulle det påverka folk med pacemaker? Eller andra hjärtfel? Eller om det skulle regna?
Varför har du skaffat så många elektroniska prylar när du inte gillar batterier?Alltså jag håller med, till viss del. Jag hatar att jag måste ladda så mycket innan jag beger mig ut. Jag är en ångestfylld person som övertänker en hel del. Jag vill därför inte bege mig ut med bara 29% på min Garmin. Eller utan att ladda mina kraftpedaler, även om jag laddade förrförra veckan redan. Eller utan att ha fullt batteri i min baklampa. Och skulle jag fastna ute länge eller cykla på tidig vår eller hösten så måste jag även se till att framlampan är laddad. Utöver detta ser jag även till att ladda min klocka som mäter pulsen under turen, min mobil samt eventuellt mina benvibrator-hörlurar (så jag kan lyssna på pod eller musik men samtidigt höra trafiken).
Jag kan inte tänka mig att även behöva se till att inte bara min bak och framväxel är laddade utan även att handtagen inte laddat ur. Sen ser jag även att folk börjar skaffa sig solglasögon som skiftar toning beroende på hur starkt solljuset är. Har dessa batteri? Menar inte photochrome nu som sköter detta naturligt, utan ett par glasögon med en sensor som verkligen skiftar hela linsens toning drastiskt från spegelglas till genomskinligt. Utöver det ser vi även hjul nu med tryckmätare. Ska man ladda båda hjulen också innan avfärd? Utöver elen han pratar om och alla batterier så är det han tar upp om tubeless även sant för mig. Det känns väldigt konstigt att köra tubeless för mig om cykeln skulle behöva stå ett tag. Då skulle jag ha en till sak att noja mig för och ett helvete att behöva meka med om det blir något fel eller har råkat stelna. Men åter till batterierna, är det inte snack om att ABS-bromsar kanske gör intåg snart också? Säkert trådlösa för att minska kabeldragningen och uppvisa ytterligare high tech..
Det slutar liksom aldrig. Men samtidigt kan jag inte låta bli att förtjusas över all ny teknologi. Men det börjar definitivt bli för mycket elektronik och batterier. Förr gjordes fortfarande teknologiska förbättringar, men allt förblev analogt och mekaniskt. Det är ju också mer hållbart i längden. Hur fasiken ska man få tag på ett nytt batteri som passar till gen 1 av Di2 när nästa generation kommit och den förra fasas ut? Det kommer inte gå att cykla på samma cyklar om 40 år som det gjorde förr.
Jag vill inte tillbaka till stål, limmade däck och växlar nere vid tuben. Jag vill att vi fortsätter göra teknologiska framsteg utan att behöva ladda precis allt som sitter på cykeln och mig. Saknar det analoga.
Ett sätt att minska laddningsbehovet är väl att eliminera det som inte behövs.Alltså jag håller med, till viss del. Jag hatar att jag måste ladda så mycket innan jag beger mig ut. Jag är en ångestfylld person som övertänker en hel del. Jag vill därför inte bege mig ut med bara 29% på min Garmin. Eller utan att ladda mina kraftpedaler, även om jag laddade förrförra veckan redan. Eller utan att ha fullt batteri i min baklampa. Och skulle jag fastna ute länge eller cykla på tidig vår eller hösten så måste jag även se till att framlampan är laddad. Utöver detta ser jag även till att ladda min klocka som mäter pulsen under turen, min mobil samt eventuellt mina benvibrator-hörlurar (så jag kan lyssna på pod eller musik men samtidigt höra trafiken).
För jag vill kunna se kraft och puls under tiden jag cyklar, samt kunna följa en karta. Det är tre grejer. Det kan jag leva med. Men sen tillkommer lampor, ytterligare två saker. Hade inte behövts om vi hade bättre infrastruktur för cyklar och därmed inte hade haft behov av samma lagkrav eller att jag hade behövt ha en stark baklampa även dagtid för att bilar ska kunna se mig. Så lampor blir ändå lite tvång nu. Ibland vill jag ha musik så då blir det 6 stycken saker med batterier totalt. Svårt att banta ner det tyvärr. Blir väl en mindre om jag byter ut klockan till pulsband dock och bara byter knappbatteri någon gång om året.Varför har du skaffat så många elektroniska prylar när du inte gillar batterier?
Gamla DI2 har för övrigt ett centralt batteri som driver såväl reglage som växelförare.
Nä, jag gillar datan så jag lever gärna med dessa saker. Hade inte kunnat tänka mig en tur som inte laddas upp på Strava komplett med både puls, gps och kraftdata. Men det hade dock gärna fått räcka där. Tre grejer att ladda är ingen grej, fyra skapar ångest och stress. Jag är dock lite känslig för sånt och har lätt att glömma saker så jag stressar nog mer än normalt över såna här småsaker. Men sånt är livet.Ett sätt att minska laddningsbehovet är väl att eliminera det som inte behövs.
- Om man motionerar mer än tränar, skippa klocka med pulsmätare.
- Om man cyklar känd rutt, eller rutt med bara måttligt navigeringsbehov, skippa Garminen (och använd mobilen vid behov för den åker väl rimligen med ändå).
- Om du inte är beroende av musik/pod, skippa hörlurar.
- Etc.
I andra fall, fundera kring alternativa lösningar såsom navdynamo för att eliminera batterier.
För egen del har jag vad gäller batteridrivna saker: enkel cykeldator på styret (batteriet räcker länge) + mobil med mig. På några cyklar sitter elväxlar. Har aldrig fått soppatorsk på dem, men vanliga vajerväxlar är ju (än så länge) ett hyggligt möjligt alternativ.
För jag vill kunna se kraft och puls under tiden jag cyklar, samt kunna följa en karta. Det är tre grejer. Det kan jag leva med. Men sen tillkommer lampor, ytterligare två saker. Hade inte behövts om vi hade bättre infrastruktur för cyklar och därmed inte hade haft behov av samma lagkrav eller att jag hade behövt ha en stark baklampa även dagtid för att bilar ska kunna se mig. Så lampor blir ändå lite tvång nu. Ibland vill jag ha musik så då blir det 6 stycken saker med batterier totalt. Svårt att banta ner det tyvärr. Blir väl en mindre om jag byter ut klockan till pulsband dock och bara byter knappbatteri någon gång om året.
Men jag vill verkligen inte ha fler saker att ladda utöver detta. Speciellt inte om jag blir tvingad till det. Några nya cyklar jag sett tex den nya från Standert har bara plats för trådlösa växlar och det går inte ens att sätta på mekaniska växlar på ramen. Då går utvecklingen åt fel håll enligt mig.
Än har jag inte elväxlar som tur är! Men ska jag skaffa ny cykel i framtiden när jag inte ha något val.
Hoppas du inte blivit smittad av Durian Riders psykos om att skivbromsar är roten till alla olyckor.Lika lite som jag gillar uppfinningar som löser problem som inte finns, lika lite gillar jag när man är emot nyheter av princip.
Nya ideer är mer än välkomna i min värld, men de skall värderas och bedömas med de hårda glasögonen på.
Börjar faktiskt bli lite skeptisk till skivbromsar på lvg-cyklar för vanliga motionärer. Kanske fördelarna inte överväger nackdelarna där. Många intressanta inlägg om detta bla på Youtube.
Lika lite som jag gillar uppfinningar som löser problem som inte finns, lika lite gillar jag när man är emot nyheter av princip.
Nya ideer är mer än välkomna i min värld, men de skall värderas och bedömas med de hårda glasögonen på.
Börjar faktiskt bli lite skeptisk till skivbromsar på lvg-cyklar för vanliga motionärer. Kanske fördelarna inte överväger nackdelarna där. Många intressanta inlägg om detta bla på Youtube.
Jo man tjänar nog som sagt på att försöka hoppa över konspirationsslutklämmen. Inte för att det inte förekommer konspirationer ( i ordets rätta betydelse) med det skymmer han övriga analys som jag tycker är värd att lyssna på.Jag håller med angående det han säger om batteriberoendet, lite skeptisk till hans konspirationsteorier och avfärdar helt hans uttalande om "scam-demic" (suck...). Eller: När staten fått kontroll på någonting så är det svårare att få staten att släppa den kontrollen. Så långt är jag med. Och jag är helt emot inlåsning i abonnemang av elektroniska funktioner på cyklar. Det räcker gott med Garmin.
Jag brukar säga att fälgbromsar egentligen är jävligt stora skivbromsar med bromsoket placerat på rätt ställe. Tycker nog fortfarande att det är så faktiskt. Tycker mig också få vatten på min kvarn när jag kollar på:
Har för ett tag sedan köpt en ny lvg med plats för lite större däck. Skall även köra lite grus och enkel stig med den. "Tyvärr" blev det skivor. Har inte hunnit värdera bromsarna ännu, tar nog minst ett par år att göra det. Dock är det en sak jag redan nu kan säga att jag skulle vilja ha sluppit, och det är den interna kabeldragningen. Vajrar och hydraulslangar dyker in i ramen precis under styrstammen (inga elväxlar tack och lov) och det känns som att det är bäddat för problem framöver pga denna "eleganta" överarbetade lösning.
Vet inte om det finns ngn direkt poäng. Mera en definitionsfråga. Fälgbromsen är en (ibland) bättre utformad skivbroms rent mekaniskt, helt enkelt.Vidareutveckla gärna vad din poäng är.
Du kommer att ha val även framöver. Hela elektronikköret handlar såklart i första hand om att sälja dyra onödiga kortlivade prylar till en publik av rika västerlänningar som gärna tror de blir snabbare eller lyckligare med prylarna istf genom att trampa på. Resten av världen kör mekaniskt pga enkelheten. Och de vill industrin förstås inte heller mista.Än har jag inte elväxlar som tur är! Men ska jag skaffa ny cykel i framtiden när jag inte ha något val.
En riktig pandoras box att öppna igen (frågan har ju varit uppe i 25 år eller längre), men jag är glad över att inte bromsa sönder fälgen (ett bra hjulpar jag gärna hade kört vidare med dömdes ut efter 2000 mil, och var inte värt ekonomiskt att byta fälg på) och att slippa att ha så pass föresenad bromsverkan som det blir i regn, jämfört med skivbroms.Vet inte om det finns ngn direkt poäng. Mera en definitionsfråga. Fälgbromsen är en (ibland) bättre utformad skivbroms rent mekaniskt, helt enkelt.
Hur är en fälgbroms rent mekaniskt utformat bättre?Vet inte om det finns ngn direkt poäng. Mera en definitionsfråga. Fälgbromsen är en (ibland) bättre utformad skivbroms rent mekaniskt, helt enkelt.
Du slipper få cancer av oljan och du slipper bränna dig på skivan. Jag kollade på 2x20s så jag antar att det finns 49:20 mer av samma.Hur är en fälgbroms rent mekaniskt utformat bättre?
Tänkte inte titta på en 50minuters video
För mig är just de två argumenten de som för mig har någon vikt i diskussionen för skivbromsar. Ffa är de intressanta vid cykling utför bergsvägar. Det där skrapande ljudet när man ligger och bromsar utför en brant alpväg i regn skär lite i hjärtat.En riktig pandoras box att öppna igen (frågan har ju varit uppe i 25 år eller längre), men jag är glad över att inte bromsa sönder fälgen (ett bra hjulpar jag gärna hade kört vidare med dömdes ut efter 2000 mil, och var inte värt ekonomiskt att byta fälg på) och att slippa att ha så pass föresenad bromsverkan som det blir i regn, jämfört med skivbroms.
Du glömde "ibland" :)Hur är en fälgbroms rent mekaniskt utformat bättre?
Tänkte inte titta på en 50minuters video
Just minskat fälgslitage är ngt jag tänkt borde vara en stor vinst. Har man väldigt dyra hjul tänker jag fortfarande att det borde vara ett argument för skivbroms, även på lvg.Filmen har definitivt ett antal poänger men för mig är den största fördelen med skivbromsar att man inte sliter på fälgarna när man bromsar. Särskilt om man har dyra eller gamla fälgar. Sen känns det säkrare i regn och smuts. Jag struntar faktiskt i att det är tyngre eftersom jag inte jagar gram eller sekunder.
Ja, jag såg det (hade inte kollat klart innan jag skrev). Men vafan!Just minskat fälgslitage är ngt jag tänkt borde vara en stor vinst. Har man väldigt dyra hjul tänker jag fortfarande att det borde vara ett argument för skivbroms, även på lvg.
Den andra videon gör en (iofs ganska slängig) kalkyl och kommer fram till att fälgslitage INTE är ett argument för hydraulisk skivbroms på lvg.