Herregud vad du ängslas
@miyatafarfar ! Stålramar har väl om något blivit mer och mer mainstream och jag tror det finns en ganska stor marknad för enklare saker. Cykelindustrin går i ena änden åt mer och mer speciallösningar samtidigt som den i andra änden går åt helt andra hållet med färre växlar och enklare/tåligare konstruktioner. I många år hade vi bara tre tillverkare av växelgrupper, men numer finns det ju ett antal till där de flesta har färre växlar än mainstreamgrejerna och säljer på att vara robusta/enkla etc. De stora tillverkarna lanserar ny grupper med färre växlar och förenklar (? kanske mest enligt dem själva) kompatibiliteten mellan sina grupper.
Jag har nästan aldrig köpt en ny cykel eller ram, och ofta köper jag även komponenter begagnat. Går man in i mitt cykelgarage har jag ett helt gäng cyklar som är ganska fina, men de är alla ihopsatta för att vara enkla, funktionella och budgetvänliga. Peak mtb-växlar skedde enligt mig vid 10-delat och det skräpar sådana gamla grejer på k&s ganska ofta. Peak lvg kom lite senare för det behövdes hydrauliska bromsar först, så där måste man ända upp till 11-delat. Jag har lyckats bygga säkert 5-7 cyklar med sådana grupper utan att köpa nya reglage en enda gång, även nu på senare år. Smidigt som attans! Om man köper en ny cykel med standarder som begränsar ens val får man stå sitt kast - ingen tvingar en in i en massa konstiga lösningar. Jag ser inte att jag någonsin kommer cykla elväxlar eller intern kabeldragning. Jag gillar tanken på elledningar som inte slits som en vajer, men så fort ett batteri kommer in i bilden där extremt lite fysisk kraft kan ersätta batteriet så går batteriet bort.
Sen förstår jag att det inte är för alla att rota runt och renovera gamla grejer, men ärligt talat är ju slitaget på en lvg-hoj som detta handlar om extremt marginellt så man kan ha kvar sin gamla jättelänge. Jag både älskar och oroar mig för tanken på att jag aldrig mer kommer kunna motivera ett köp av en ny bockstyrecykel eftersom de jag redan har kommer vara hela livet ut förmodligen (jag är under 40 så räknar med ganska många cykelår framöver).