Peak road bike stupidity

Peak road bike stupidity
Istället för att sätta hela cykeln i ett 1 Mhz magnetfält för att föra över energi till alla växlar o bromsar, kan det annars vara smidigt att överföra energi från batteriet via ett par mikrovågstransmitters. Fördelarna är uppenbara - pacemakern behöver inte gå i 180 och i ena flaskhållaren kan man grilla en kyckling under färd.
Screenshot 2025-06-10 at 13.10.28.webp

Peak road bike stupidity
Man kan ju också tänka så här: Hur får man mest bang for the bucks? Bäst bromsprestanda man väl alltid få med bra hydrauliska skivbromsar, men om man måste hålla en tight budget, är det då klokt att nöja sig med lite halvdåliga hydrauliska skivbromsar istf bra fälgbromsar. Eller börjar fälgbromsar bli så sällsynta att de blir dyrare pga det?

Peak road bike stupidity
Även om han drar sin konspirationsteori till sin spets så är det ju inte så att plötsligt påkomna prenumerationsmodeller införts på andra ställen. Bilmärken där man skall betala en månadsavgift för en funktion istället för att den är köpt en gång i ett uppgraderingspaket. Garmin tar sitt "gratis" ekosystem och börjar ta betalt för vissa funktioner (till att börja med) och inom "smarta hem" så är det ju mer än ett bolag som tagit sin gratismodell och infört prenumeration eller i värsta fall gått i konkurs och lämnat tiotusentals oanvändbara produkter efter sig. Så fort en produkt är mjukvaruberoende så är man i händerna på tillverkaren och deras nycker

Senast ändrad:
Peak road bike stupidity
Fälg vs skivbroms? Den diskussionen kommer ju aldrig leda till att någon från "andra sidan" kommer övertygas om "andra sidans" argument. Det måste vara den mest uttjatade diskussionen :D Sen är det väl tycke och smak såklart vad "peak stupidity" är. Jag tycker inte skivbromsen är det.
Jag måste vara kluven folkpartist för jag har både, fast på olika cyklar.
Höjden måste ändå vara de som kör med skiva fram och fälg bak. Inte kan de sova gott om natten 😁

Peak road bike stupidity
Du glömde "ibland" :)

Lättare.
Enklare underhåll (gäller väl främst om man jmf med hydrauliska skivbromsar. Förmodligen mera aero.
Mindre komplex konstruktion.
Mindre känsligt vid hantering.

Naturligtvis är hydrauliska skivbromsar inte generellt sämre än mekaniska skivbromsar, det gäller specifikt för viss användning (tex motions lvg).

Ungefär detta tas upp i videon. Kanske ngt om att flyga med cykel också men det går väl in under hantering.

Tycker folk det är så krångligt att underhålla skivbromsar?

Om vi struntar i "mer komplex konstruktion" som ett självändamål, och istället frågar ifall den leder till mer problem, och ifall den ökade komplexiteten är värd det.

Tänker att så länge man klarar av att inte peta på bromsskivan eller trycka in bromshandaget när hjulet är borta så är väl hanteringen den samma? Iaf upplever jag det så på mina cyklar med skivbroms vs fälgbroms.

Däremot tycker jag att fördelarna med kraftigare bromsar, bättre modulation, jämn bromsverkan, mer däckutrymme, inget slitage på fälgen och att det inte spelar någon roll om hjulet blir lite skevt väger upp

Peak road bike stupidity
Man kan ju också tänka så här: Hur får man mest bang for the bucks? Bäst bromsprestanda man väl alltid få med bra hydrauliska skivbromsar, men om man måste hålla en tight budget, är det då klokt att nöja sig med lite halvdåliga hydrauliska skivbromsar istf bra fälgbromsar. Eller börjar fälgbromsar bli så sällsynta att de blir dyrare pga det?
En del av vad som gör cykelkomponenter (speciellt i det högre skiktet) så dyra är att det är spjutspetsteknologi som i princip direkt förs över till konsumenten efter att den uppfunnits och testats lite. R&D är dyrt. Sedan används det mjuka, lätta, fina och delikata material till delarna för att spara så mycket vikt som möjligt. Ända ned på delar av gram. Eftersom det är en så krävande sport där små marginaler gör all skillnad så är det också precis det folk som tävlar och gillar teknologi/utveckling vill ha. Man kanske hade vunnit det där racet om man kunde spara 0,5 watt och det är värt 30 000 kr för den personen.

Notera nu att det finns ett antal gnällspikar som inte bryr sig om hundradelar och marginella skillnader, men som ändå envisas med att köpa Ultegra och uppåt. Och sedan klagar på att det är så dyrt och ovärt. Då är man inte målgruppen helt enkelt och borde istället satsa på Tiagra, Claris osv.

Men som sagt. Jag vet inte om folk förstår hur liten den här branschen egentligen är jämfört med tex bilindustrin. Inom bilindustrin är det många fler tillverkare av delar, mindre efterfrågan på högpresterande delar, större marknad generellt etc. Då blir också delarna (relativt sett) billigare att producera. Speciellt för de stora massorna som bara vill ha en vanlig bil.

Inom cykelsporten får vi betala ett premium för saker som motsvarar Formula 1-bilar och teknik men på mycket mindre skala såklart. Därför är det inte rimligt att klaga på att ”the best of the best” spjutspets-Dura Ace är dyrt när man egentligen inte hade haft några problem med Tiagra, eller 105 för den delen. Varför köra kolfiber när det finns aluminium? Antingen får man medge att man är en tekniknörd och betala premien för det, eller så får man gå efter det utbud som finns för den målgruppen man faktiskt tillhör. Det är ju ingen Kia-förare som kommer klaga på hur dyrt det är med en Ferrari, eller hur snabbt däcken slits i F1. Inte för den delen kommer man hitta någon Ferrari-ägare som drömmer om att ha en Kia istället pga komforten. Man kanske har en Kia också, men Ferrarin fyller sitt syfte i garaget och ska också vara en Ferrari.

Vet inte exakt vad jag ville få för slutkläm på detta men tycker det är bra att det finns olika prisnivåer för olika typer av konsumenter. Gällande bäst bang for the buck alltså. Det finns många där ute som helt enkelt struntar i det och kommer punga ut även 70 000 kr för en ny växelgrupp så länge det fyller en funktion för dom.

Peak road bike stupidity
En del av vad som gör cykelkomponenter (speciellt i det högre skiktet) så dyra är att det är spjutspetsteknologi som i princip direkt förs över till konsumenten efter att den uppfunnits och testats lite. R&D är dyrt. Sedan används det mjuka, lätta, fina och delikata material till delarna för att spara så mycket vikt som möjligt. Ända ned på delar av gram. Eftersom det är en så krävande sport där små marginaler gör all skillnad så är det också precis det folk som tävlar och gillar teknologi/utveckling vill ha. Man kanske hade vunnit det där racet om man kunde spara 0,5 watt och det är värt 30 000 kr för den personen.

Notera nu att det finns ett antal gnällspikar som inte bryr sig om hundradelar och marginella skillnader, men som ändå envisas med att köpa Ultegra och uppåt. Och sedan klagar på att det är så dyrt och ovärt. Då är man inte målgruppen helt enkelt och borde istället satsa på Tiagra, Claris osv.

Men som sagt. Jag vet inte om folk förstår hur liten den här branschen egentligen är jämfört med tex bilindustrin. Inom bilindustrin är det många fler tillverkare av delar, mindre efterfrågan på högpresterande delar, större marknad generellt etc. Då blir också delarna (relativt sett) billigare att producera. Speciellt för de stora massorna som bara vill ha en vanlig bil.

Inom cykelsporten får vi betala ett premium för saker som motsvarar Formula 1-bilar och teknik men på mycket mindre skala såklart. Därför är det inte rimligt att klaga på att ”the best of the best” spjutspets-Dura Ace är dyrt när man egentligen inte hade haft några problem med Tiagra, eller 105 för den delen. Varför köra kolfiber när det finns aluminium? Antingen får man medge att man är en tekniknörd och betala premien för det, eller så får man gå efter det utbud som finns för den målgruppen man faktiskt tillhör. Det är ju ingen Kia-förare som kommer klaga på hur dyrt det är med en Ferrari, eller hur snabbt däcken slits i F1. Inte för den delen kommer man hitta någon Ferrari-ägare som drömmer om att ha en Kia istället pga komforten. Man kanske har en Kia också, men Ferrarin fyller sitt syfte i garaget och ska också vara en Ferrari.

Vet inte exakt vad jag ville få för slutkläm på detta men tycker det är bra att det finns olika prisnivåer för olika typer av konsumenter. Gällande bäst bang for the buck alltså. Det finns många där ute som helt enkelt struntar i det och kommer punga ut även 70 000 kr för en ny växelgrupp så länge det fyller en funktion för dom.
Det behövs ingen speciell slutkläm, man kan resonera fritt.

Att välja enklare komponenter kan ju vara en smart strategi. Själv skull jag aldrig köpa ngt över Shimano 105 då det gäller lvg. Skulle nog kunna nöja mig med Tiagra också idag.

Fast då det gäller bromssystem har jag en känsla av att själva bromstypen fälgbroms håller på att försvinna, eller? Vill man köra budget står valet istället att skippa hydraulisk till förmån för wireskivbroms

Eller?

Peak road bike stupidity
Det behövs ingen speciell slutkläm, man kan resonera fritt.

Att välja enklare komponenter kan ju vara en smart strategi. Själv skull jag aldrig köpa ngt över Shimano 105 då det gäller lvg. Skulle nog kunna nöja mig med Tiagra också idag.

Fast då det gäller bromssystem har jag en känsla av att själva bromstypen fälgbroms håller på att försvinna, eller? Vill man köra budget står valet istället att skippa hydraulisk till förmån för wireskivbroms

Eller?
Det har du nog rätt i. Detsamma vad det gäller stålramar. Nu är det liksom lite boutique och dyrt att köra stål. Måste i princip specialbeställas och hantverk kostar ju därefter. Oerhört få märken som erbjuder stål eller titan fortfarande. Och jag är rädd att detsamma kommer hända mekaniska växlar.

Allt det här har ju att göra med att den vanliga konsumenten hellre vill ha ”det sämsta av det senaste” än det bästa av det sämre. Man vill ha det proffsen har, säger man till butiken. Okej, säger butiken och föreslår en Pinarello för 125 000:- komplett. Nä, alltså, för max 14 000:- alltså, säger kunden igen. Resultatet? Skivbroms med vajer. Nu är kunden nöjd, för kunden vet inte ens att det finns hydrauliska bromsar.

Det här med skivbromsar började redan på skolgården 2004 för mig och kompisarna. Den som hade senaste MTB från Biltema med skivbroms var otroligt cool. Det var ju samma bromsar som fanns på mopeder och motorcyklar = coolt. Det var ingen som funderade på vad man vann på det jämfört med fälgbromsar eller något annat.

Kan ju vara så att folk helt enkelt blivit vana skivbromsar nu från vanliga cyklar, elcyklar, elsparkcyklar osv och kopplar fälgbromsar till något billigt/dåligt/antikt? Och på så sätt finns det en extremt liten marknad för just fälgbromsar.

Peak road bike stupidity
Man kanske skulle kunna kalla det en konspiration, när tillverkarna vill sälja på sina kunder grejer som är högst marginellt bättre och ibland kanske tom sämre, bara för att hålla köphetsen igång och kanske även lyckas få in kunden i nya system som medför behov av nya investeringar istf att hålla igång ett äldre fullt fungerande system till betydligt lägre kostnad.
Det är när det gäller sådana tricks som man måste utbilda sig själv till att vara en smart konsument.

Peak road bike stupidity
Man kanske skulle kunna kalla det en konspiration, när tillverkarna vill sälja på sina kunder grejer som är högst marginellt bättre och ibland kanske tom sämre, bara för att hålla köphetsen igång och kanske även lyckas få in kunden i nya system som medför behov av nya investeringar istf att hålla igång ett äldre fullt fungerande system till betydligt lägre kostnad.
Det är när det gäller sådana tricks som man måste utbilda sig själv till att vara en smart konsument.

Mm. Och istället för att betala för coacher och måltidsprogram för att gå ner i vikt kan man byta ut lunchen mot gröt och spara pengar samtidigt som man går ner i vikt. 😎

Peak road bike stupidity
Jag måste vara kluven folkpartist för jag har både, fast på olika cyklar.
Höjden måste ändå vara de som kör med skiva fram och fälg bak. Inte kan de sova gott om natten 😁

Jag har sovit dåligt på sistone. Kan det vara för att jag har skivbroms bak och ingen broms fram på en cykel?

Peak road bike stupidity
Det har du nog rätt i. Detsamma vad det gäller stålramar. Nu är det liksom lite boutique och dyrt att köra stål. Måste i princip specialbeställas och hantverk kostar ju därefter. Oerhört få märken som erbjuder stål eller titan fortfarande. Och jag är rädd att detsamma kommer hända mekaniska växlar.

Lugn nu.

Peak road bike stupidity
Hur menar du? Om tio år, kommer det tillverkas nya ramar för lvg som stödjer mekaniska växlar tror du?
Du har ju redan fått för dig att stålramar är något dyrt och lite botique och att det finns oerhört få märken som erbjuder stålramar.

Ja, det kommer tillverkas mekaniska gruppset och cyklar som använder dom även om tio år

Peak road bike stupidity
Peak road bike stupidity
Genesis, Condor, Singular och Ritchey t ex gör lvg-ramar i stål som inte kostar skjortan, men du kanske tänkte med fälgbroms? Då blir ju utbudet skralare.
Brothers, Cinelli, colnago, surely, velo orange, mason för att nämna några till.

Jag tycker det finns massor med stålramar/cyklar att köpa, allt från mindre boutiquetillverkare och custom till typ brothers och genesis där du kan knalla bort till urban bikewear på söder och köpa en stålram på lunchen.

Peak road bike stupidity
Genesis, Condor, Singular och Ritchey t ex gör lvg-ramar i stål som inte kostar skjortan, men du kanske tänkte med fälgbroms? Då blir ju utbudet skralare.

Genesis har faktiskt en lvgcykel med stålram och fälgbromsar. Flera italienska tillverkare har retro-modeller i stål, med de är dyra (och jag skulle inte ville har en cykel utan ahead styrlager).

Hos MTB sidan tycker jag att utbudet av stålram har blivit bättre på sistone, både när det giller mer eller mindre aggro-HT och olika heldämpade modeller.

Peak road bike stupidity
Nu har jag inte kollat svinnoga, men visste redan att UK har en del cyklar som görs i stål fortfarande. Även titaniumcyklar är rätt populära där fortfarande. Men det mesta jag ser är fixie-ramar med QR-axlar. Det jag menar är moderna ramar för moderna saker.

Så tex Standert Pfadfinder som är en modern stålcykel med intern kabeldragning osv.

Peak road bike stupidity

+1!

Mest en massa svammel. Det finns typ hur många tillverkare som helst av stålramar med moderna standards.
T.o.m super mainstream volymmärken som Marin har stålramar i sitt sportiment. Sen går det hela vägen från billigt till snordyrt.

Och gällande tidigare uttalande om F1- teknik.....jo tjena. En cykel är en löjligt simpel sak jämfört med F1 teknik. Ävrn jämfört med en t
ex. en modern motorcykel, som av någon anledning kan kosta mindre än en modern cykel.....

Cykel är precis lika illa ute som större delen av fordonsbranschen med en grym överetablering.

Peak road bike stupidity
Herregud vad du ängslas @miyatafarfar ! Stålramar har väl om något blivit mer och mer mainstream och jag tror det finns en ganska stor marknad för enklare saker. Cykelindustrin går i ena änden åt mer och mer speciallösningar samtidigt som den i andra änden går åt helt andra hållet med färre växlar och enklare/tåligare konstruktioner. I många år hade vi bara tre tillverkare av växelgrupper, men numer finns det ju ett antal till där de flesta har färre växlar än mainstreamgrejerna och säljer på att vara robusta/enkla etc. De stora tillverkarna lanserar ny grupper med färre växlar och förenklar (? kanske mest enligt dem själva) kompatibiliteten mellan sina grupper.

Jag har nästan aldrig köpt en ny cykel eller ram, och ofta köper jag även komponenter begagnat. Går man in i mitt cykelgarage har jag ett helt gäng cyklar som är ganska fina, men de är alla ihopsatta för att vara enkla, funktionella och budgetvänliga. Peak mtb-växlar skedde enligt mig vid 10-delat och det skräpar sådana gamla grejer på k&s ganska ofta. Peak lvg kom lite senare för det behövdes hydrauliska bromsar först, så där måste man ända upp till 11-delat. Jag har lyckats bygga säkert 5-7 cyklar med sådana grupper utan att köpa nya reglage en enda gång, även nu på senare år. Smidigt som attans! Om man köper en ny cykel med standarder som begränsar ens val får man stå sitt kast - ingen tvingar en in i en massa konstiga lösningar. Jag ser inte att jag någonsin kommer cykla elväxlar eller intern kabeldragning. Jag gillar tanken på elledningar som inte slits som en vajer, men så fort ett batteri kommer in i bilden där extremt lite fysisk kraft kan ersätta batteriet så går batteriet bort.

Sen förstår jag att det inte är för alla att rota runt och renovera gamla grejer, men ärligt talat är ju slitaget på en lvg-hoj som detta handlar om extremt marginellt så man kan ha kvar sin gamla jättelänge. Jag både älskar och oroar mig för tanken på att jag aldrig mer kommer kunna motivera ett köp av en ny bockstyrecykel eftersom de jag redan har kommer vara hela livet ut förmodligen (jag är under 40 så räknar med ganska många cykelår framöver).

Peak road bike stupidity
Herregud vad du ängslas @miyatafarfar ! Stålramar har väl om något blivit mer och mer mainstream och jag tror det finns en ganska stor marknad för enklare saker. Cykelindustrin går i ena änden åt mer och mer speciallösningar samtidigt som den i andra änden går åt helt andra hållet med färre växlar och enklare/tåligare konstruktioner. I många år hade vi bara tre tillverkare av växelgrupper, men numer finns det ju ett antal till där de flesta har färre växlar än mainstreamgrejerna och säljer på att vara robusta/enkla etc. De stora tillverkarna lanserar ny grupper med färre växlar och förenklar (? kanske mest enligt dem själva) kompatibiliteten mellan sina grupper.

Jag har nästan aldrig köpt en ny cykel eller ram, och ofta köper jag även komponenter begagnat. Går man in i mitt cykelgarage har jag ett helt gäng cyklar som är ganska fina, men de är alla ihopsatta för att vara enkla, funktionella och budgetvänliga. Peak mtb-växlar skedde enligt mig vid 10-delat och det skräpar sådana gamla grejer på k&s ganska ofta. Peak lvg kom lite senare för det behövdes hydrauliska bromsar först, så där måste man ända upp till 11-delat. Jag har lyckats bygga säkert 5-7 cyklar med sådana grupper utan att köpa nya reglage en enda gång, även nu på senare år. Smidigt som attans! Om man köper en ny cykel med standarder som begränsar ens val får man stå sitt kast - ingen tvingar en in i en massa konstiga lösningar. Jag ser inte att jag någonsin kommer cykla elväxlar eller intern kabeldragning. Jag gillar tanken på elledningar som inte slits som en vajer, men så fort ett batteri kommer in i bilden där extremt lite fysisk kraft kan ersätta batteriet så går batteriet bort.

Sen förstår jag att det inte är för alla att rota runt och renovera gamla grejer, men ärligt talat är ju slitaget på en lvg-hoj som detta handlar om extremt marginellt så man kan ha kvar sin gamla jättelänge. Jag både älskar och oroar mig för tanken på att jag aldrig mer kommer kunna motivera ett köp av en ny bockstyrecykel eftersom de jag redan har kommer vara hela livet ut förmodligen (jag är under 40 så räknar med ganska många cykelår framöver).
Det låter inte riktigt som att du är en medelcykelkonsument. Alltså i positiv bemärkelse. Många klickar nog hem från det breda utbudet eller går till närmsta "vanliga" cykelaffär och väljer från vad de kan leverera.

Men det är underbart att det finns riktiga entusiaster! Följer bla Tim Fitzwater på Youtube. Tycker att han har en ganska skön attityd till cyklar och cykling. Lite hipstervarning men skalar man bort allt sådant, tycker jag det finns något trevligt där.

Peak road bike stupidity
Min rando-cykel har navdynamobelysning. Navigerar med (vattentålig) mobil, och skulle den ha ont om ström kan man dagtid sätta den på laddning från från dynamon. Det är skönt att bara kunna åka iväg. Brukar köra så på rätt mycket egen träning också.

Däremot är det dessvärre tvärtom med pulsband - där kör jag optiskt av bekvämlighet, och det behöver laddas. Men tror jag fått vana att sätta det på laddning direkt efter längre tur.

Peak road bike stupidity
Även om man inte uppskattar vad han säger kan man lyssna bara för få höra den coola Crocodile Dundee accenten.
Den där cykeln tickar alla boxar. Mekanisk dura ace med extern dragning av bakväxelvajern, plats för 28.or, 6,5 kg, superenkel att underhålla själv.
Har man en sån cykel kan man vara lycklig och behöver aldrig köpa nån ny lvg-hoj igen.

Senast ändrad:
Peak road bike stupidity
Jag befinner mig egentligen vid sidan av den här diskussionen (med en stor påse popcorn), men:

Emellanåt finns det en oro för att det man har skall bli obsolet och omöjligt att få tag i reservdelar till. Detta menar jag oftast är överdrivet, har flera cyklar mellan 25 och 50 år gamla och man kan hitta reservdelar till allihopa. Sen är det ju en annan sak så klart om man vill att alla delar skall finnas med 3 dagars frakt från cykelkraft, eller kanske om man har nån obskyr cannondale som i tråd nyligen.

Peak road bike stupidity
Jag befinner mig egentligen vid sidan av den här diskussionen (med en stor påse popcorn), men:

Emellanåt finns det en oro för att det man har skall bli obsolet och omöjligt att få tag i reservdelar till. Detta menar jag oftast är överdrivet, har flera cyklar mellan 25 och 50 år gamla och man kan hitta reservdelar till allihopa. Sen är det ju en annan sak så klart om man vill att alla delar skall finnas med 3 dagars frakt från cykelkraft, eller kanske om man har nån obskyr cannondale som i tråd nyligen.
Men för 25 och 50 år sedan hade man inte tex proprietära sadelstolpar som byter form när modellen uppdateras varannat år.

Peak road bike stupidity
Men för 25 och 50 år sedan hade man inte tex proprietära sadelstolpar som byter form när modellen uppdateras varannat år.
Du byter ju bara hittepåsaker som du är ute och vevar om.

Finns gott om cyklar som använder runda sadelstolpar idag.
men man kanske också får ha i åtanke att dom som designar dom absoluta toppmodellerna inte kommer att ha "hur ska Gösta få tag i en ny sadelstolpe om 50 år när han ska göra en tuff neoretro pubhoj av den här?" i åtanke.

Peak road bike stupidity
Det senaste jag sett (kanske gammalt, jag har inte superkoll) var en bakhjulskonstruktion (racer) där kasetten satt kvar i bakgaffeln när man tog av hjulet. Är det på g?

Peak road bike stupidity

men man kanske också får ha i åtanke att dom som designar dom absoluta toppmodellerna inte kommer att ha "hur ska Gösta få tag i en ny sadelstolpe om 50 år när han ska göra en tuff neoretro pubhoj av den här?" i åtanke.
Det är ju just därför man måste läsa på lite extra mkt innan köp idag. Det är lätt att satsa på fel grejer som varken passar ens ekonomiska förutsättningar, eller ens användningsmönster. Råkar man ut för en dålig säljare kan man komma hem med vadsomhelst och får lära sig den hårda vägen vad som är rätt prylar.

Peak road bike stupidity

Jag byter inte, det finns många olika saker som gör att cyklar för 15 år sedan har en längre livstid än nya cyklar idag.

Peak road bike stupidity
Jag byter inte, det finns många olika saker som gör att cyklar för 15 år sedan har en längre livstid än nya cyklar idag.
Lämna en specifikation på vad du vill köpa och vilka standarder som ska gälla, så kommer du säkert få ett bra tips ganska omgående. Det finns väl inget läge i livet då man blir tvingad till att köpa en cykel med aerostolpe och invändig vajerdragning eller något annat av det du påstår är obligatoriskt på en modern cykel?

Min enda cykel med konstig integrerad aerostolpe var en Columbus Misano 2.4 eller vad den hette. Tror den var tillverkad någon gång 2009 eller så. Jag satt alltid en centimeter för lågt på den, då föregående ägare hade sågat av ramen (ja, stolpen var liksom en del av ramen med en lös utvändig stolpe längst upp) för långt ner för mig. Funkade helt okej ändå, och den var sådär lätt och ganska härligt stötig och kändes snabb. Lätt också, under 7 kilo med lätthet. Min introduktion till landsvägscykling! Min nuvarande Fairlight i "modernt stål" har en helt vanlig 27,2-stolpe, utvändig dragning av vajrar och säkert 10 mm däckutrymme än Columbusen. Framåt och bakåt i utvecklingen på ett härligt sätt. Hade aldrig velat gå 10-15 år bakåt i utvecklingen för lvg-cyklar - de är bättre idag (om man köper rätt ram).

Cykelbranschen är så jäkla bred så man kan plocka russinen ur kakan!

Peak road bike stupidity
Utvecklingen på lvg lämnade mig på perrongen för 10 år sedan när trippelvevarna försvann. Jag kör 3x10 på alla mina cyklar, för min del slår det allt som finns att köpa nytt idag.

Peak road bike stupidity
Vad är det med tre klingor som du tycker är så mkt bättre jämfört med två?

Har haft trippelklinga på ett par hyrcyklar men har inte alls varit speciellt förtjust i det.

Peak road bike stupidity
Större omfång. Man kan ha en tät kassett (jag kör 12-23) och ändå få både låga och höga växlar. Jag kör nog 80% av tiden på 39-drevet, där kan jag ligga och dutta med bakväxeln och alltid hitta rätt utväxling. Blir det brant uppför går jag ner på lilla fram, blir det utför eller medvind går jag upp på stora.

Det passar säkert inte alla, men mig passar det perfekt.

Peak road bike stupidity
Större omfång. Man kan ha en tät kassett (jag kör 12-23) och ändå få både låga och höga växlar. Jag kör nog 80% av tiden på 39-drevet, där kan jag ligga och dutta med bakväxeln och alltid hitta rätt utväxling. Blir det brant uppför går jag ner på lilla fram, blir det utför eller medvind går jag upp på stora.

Det passar säkert inte alla, men mig passar det perfekt.
Du kör förstås, som alla andra, på det du gillar. Och tycke och smak är ju subjektivt.

Dock blir jag lite förbryllad över motiveringen "Större omfång". Omfång tolkar jag som kvoten mellan utväxling för tyngsta och lättaste växel.

Har för mig att de trippelpartier jag testade för typ 15 år sen hade 53/39/30. När jag nu googlar hittar jag dock 50/39/30.

Om man antar 53 som stora och 30 som lilla får man med 12-23 som tyngst 53/12 = 4,42 (avrundat till två decimaler) och som lättast 30/23 = 1,30. Kvoten mellan dem är (53/12)/(30/23), d.v.s. vilket ungefär är 3,39.

Jag har med kompakt 50/34 med 11-28 tillgång till 50/11 = 4,55 som tyngst och 34/28 = 1,21 som lättast och ett omfång på (50/11)/(34/28) = 3,74.

M.a.o. jag har lättare lättaste växel och tyngre tyngsta. Och det är en rätt gammal kompakt. Numera har de väl 32 eller 34 bak (kanske finns ännu större?).

För mig låter det som att det snarare än stort omfång är att de utväxlingar du får på 39-klingan gör att du inte behöver växla fram så ofta, vilket kan vara smidigt, men att du samtidigt när det behövs har tillgång till tyngre och lättare växlar genom att växla upp eller ner fram.

Peak road bike stupidity
Tycke & Smak! Alla är vi på vårt eget vis individualister. Det finns inte och har heller aldrig funnits någon utväxling på hojar, som passar alla. Skulle kunna rada upp sakskäl, men avstår pga självklarheter.

Tillbaka
Topp