Pearl Izumi MTB

Pearl Izumi MTB
Körde ett varv nu i kväll. Det kommer att svida fint i benen på andra varvet :-)
Kombo av helt slätt grusvägsrally, en del flowig stig och ganska svår XC, typ brant upp o brant ner. Nästan ingen lera (mest rullstensås), ev lite hala rötter. Ingen flirt med motionärerna direkt. Tippar att det blir en del pushbike för många, speciellt om det blir lite regn. Kör hårt!

Pearl Izumi MTB
Tycker det var en grymt bra bana Uppsala fått till.
Kändes som minst hälften var singletrack? Inte så stökigt utan gott flyt nästan allt.
Regnet som kom gjorde nog bara banan ännu bättre , det driftade fint i många kurvor speciellt andra varvet då det var ännu halare. och alla tusen hala små rötter gjorde så man fick vara alert hela tiden.
Inte mycket grusväg kändes det som heller, utom lagom förnöjsamt ombyte.
Tyvärr blev det inga 20lax när några ur yttersta eliten behagade döka upp, men väl topp 10 iaf.
Resultat http://maloo.se/NeptronTimingSPA/#/pearlizumimtb2015/?sortOrder=Place&raceId=99&page=0&pageSize=25

På den negativa sidan var att jag tog en placering pga av att chemisten blev fel vinkad vid varvning/målgång och sånt är aldrig kul i övrigt var väl skyltningen ok, mycket sprayfärg måste det gått iaf...

Senast ändrad:
Pearl Izumi MTB
Ja, det var en bra bana, inget grusvägsrally.
Dock gillar jag inte gåbacken med allt löst grus och sten.
Många avtrampade kedjor idag.

Var det någon som såg om ambulanspersonalen som satt och väntade i branten fick något att göra?

Pearl Izumi MTB
Cyklade idag och med 167 km landsväg i benen från gårdagen så kändes det från start men blev bättre & bättre.

Banan var bra, men det var flera tröttsamma stopp & väntan bl.a för att komma ned från Sten Sture monumentet till odlingslotterna. Det tog ca 20 min ?

Övrig bana var kul och krävande, men det var många som körde med för mycket tryck i semi-slick / CV däcken. Körde själv på 1,8 fram & 2,2 bak och hade bra grepp, det var benen som gav upp då & då ?

Lite måste fixas inför nästa år, men jag kommer köra den igen för nu vet jag vad som väntar iaf ?

Pearl Izumi MTB
Ingen som har film från MTB-loppet? Jag var anmäld men DNS pga ett ömmande knä efter 167km. Vill köra detta nästa år. Lvg-loppet var fö perfekt utom första depån.. hur tänkte man här? Flaggvakterna där såg lätt svettiga ut.

Pearl Izumi MTB
sih skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns markeringarna kvar? (Såg några på väg
> till jobbet imorse)
> Eller, är det här exakta bansträckningen
> http://skandisloppet.com/wp-content/uploads/2015/0
> 4/GPXMTB.zip?
> Eller, är det någon som har lust att lägga upp
> en gpx?

Sih, det har arbetats med att markeringarna skulle ner under dag, fick dock rapport för en liten stund sedan att det kommer en tid finnas kvar lite markeringar ute i skogen. Men så småningom försvinner även dessa.

Vi på UNT Bike Weekend fick suverän feedback av de vi pratade med, OK att det skedde några missar. Men i det stora hela så är vi väldigt nöjda och glada.

En sak som garanterat kommer inför nästa år är fler startgrupper och där seedningsgrupper, allt för att minimera flaskhalsen som uppstod vid backen upp mot Sten Stures monument.

Bifogar ett foto från starten där några av motionsfältet gett sig upp i Slottsbacken, det häftiga är att jag hade vid denna tidpunkt fortfarande cyklister bakom om mig som körde första loppen av Skandis GP.

Med vänlig hälsning
Fritz

Bilagor

• IMG_5847.JPG
    IMG_5847.JPG
    87.9 KB · Besök: 63
Pearl Izumi MTB
Någon som tänkte köra i år?
Jag har anmält mig. Blir första gången för mig, men är bekant med området då jag bor nära banan.
Klurar just på vilken hoj jag ska ta. Min gamla 26" ht eller den nyare helstela 27,5+.
26:an är rappare och till den har jag lite fler däck ert välja mellan.
Pluscykeln ger mer självförtroende när det går utför och greppar bra i grusklättringen från det gamla grustaget.
Får väl testa banan i förväg med båda cyklarna när snön smält bort.

Pearl Izumi MTB
Jag har tänkt. Kikat på youtube över banan och funderar kring att använda min hardtail med laufgaffel. Förhållandena dock tveksamt lika bra i år med tanke på all snö? Hur ser det ut i nere i Uppsala?

Pearl Izumi MTB
Dr_Rydell sa:
Jag har tänkt. Kikat på youtube över banan och funderar kring att använda min hardtail med laufgaffel. Förhållandena dock tveksamt lika bra i år med tanke på all snö? Hur ser det ut i nere i Uppsala?

Du menar stt snön inte skulle bara borta om drygt 2 månader? Det tror jag inte du behöver oroa dig för. ?

Pearl Izumi MTB
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

Du menar stt snön inte skulle bara borta om drygt 2 månader? Det tror jag inte du behöver oroa dig för. ?
Det hoppas och tror jag. Tänkte mer på den sura mark med lera den efterlämnar sig tiden efter ?

Pearl Izumi MTB
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

Det hoppas och tror jag. Tänkte mer på den sura mark med lera den efterlämnar sig tiden efter ?

Banan går ju till stor del på Uppsalaåsar så det brukar rinna undan riktigt bra.

Pearl Izumi MTB
Det närmar sig. Jag kan meddela för er utsocknes att snön har smält nu ;-)

Särskilt mycket träning har det inte blivit för min del. Har haft ont i lederna några veckor. (Sammanföll med pollenexplosionen. Kan man få ledvärk av pollen?) Har därför cyklat så lite som möjligt (utöver resorna till jobbet) för att inte fresta på knäna. Det går bra när jag sitter ner och bara maler på, men knäna protesterar direkt om jag ställer mig upp och trycker på.
Har alltså mest vilat mig i form. Och tvättat cykeln, eller i alla fall funderat allvarligt på att göra det.
Och en sak till förresten. Jag har ju hört att vissa får problem med magen då de börjat peta i sig sötsaker under långa lopp. För att vänja magen har jag ätit en hel del godis på sistone.

Ser ändå fram emot loppet. Ska bli kul även om förberedelserna inte blev de bästa för min del. Mer tid på banan ger ju mer valuta för pengarna dessutom. ?

Pearl Izumi MTB
filbunke sa:
Jensen sa:
filbunke sa:
När är sista anmälning?

Från o med nu till strax före tävling äre väll efteranmälan. Så om du anmäler dig idag eller dagen innan blir samma summa

Det går att anmäla sig dagen innan ? Ingen sista dag?

Tror till o med du kan anmäla dig samma dag. Kostar ju dock 100kr extra i efteranmälningsavgift. Men det gör det ju idag med. Så idag eller på lördag/söndag blir samma pris. De har ju sista dag för va mig anmälan o den är redan passerad. Efteranmälan kan man alltid göra, i stort sett på alla lopp. Är väll typ om det nås något tak. Men det tvivlar jag på även om det garanterat kommer vara massa startande på söndag. Vädret ser ut att bli toppen med

Senast ändrad:
Pearl Izumi MTB
Bra langningsställe efter halva, hur ligger BMC/Rudbeck-området till? Är bevandrad i Uppsala från jvstn till Ackis och vidare till BMC framför allt. Hur är det med parkeringar?

Pearl Izumi MTB
Dr_Rydell sa:
Bra langningsställe efter halva, hur ligger BMC/Rudbeck-området till? Är bevandrad i Uppsala från jvstn till Ackis och vidare till BMC framför allt. Hur är det med parkeringar?

Du varvar ju på ängen framför bmc så där äre säkert bra. Tror de har langningszoon där.

Parkering vet jag inte, har ju inga planer på att ta bilen dit :-)

Pearl Izumi MTB
Det är ju söndag, och då är väl gatuparkering gratis. Hur det ser ut med platser i Kåbo, som väl ligger lämpligast till, vet jag dock inte.

Pearl Izumi MTB
Försökte hitta info om byte vid övertagande av startplats, men jag hittade inget. Men det borde väl vara samma som för byte av klass, dvs. 100kr?

Pearl Izumi MTB
ooms sa:
Det är ju söndag, och då är väl gatuparkering gratis. Hur det ser ut med platser i Kåbo, som väl ligger lämpligast till, vet jag dock inte.
Om möjligt skulle jag dock försöka parkera en liten bit längre bort från start/mål-området. En hel del byggprojekt i kombination med massanstormning av cyklister och publik, kan skapa en hel del proppar om man ska ta sig riktigt långt in i smeten. Även om jag själv gillar att parkera i Kåbo, så kan jag tänka mig att det en sån helg blir rätt lätt körigt.

Pearl Izumi MTB
Grymt kul idag! Köigt upp mot Sten Sture-monumentet, men det var ju väntat. Längre tid mellan startgrupperna skulle kunna göra det lite bättre.
Annars väldigt bra arrangemang. Snyggt jobbat!
Samma väder nästa år? :-)

P.s. Tack till dig som tappade två stora gels. De satt fint ?

Pearl Izumi MTB
Skogsgubben sa:
Grymt kul idag! Köigt upp mot Sten Sture-monumentet, men det var ju väntat. Längre tid mellan startgrupperna skulle kunna göra det lite bättre.
Annars väldigt bra arrangemang. Snyggt jobbat!
Samma väder nästa år? :-)

P.s. Tack till dig som tappade två stora gels. De satt fint ?
Det var köigt redan i första startgrupp, lär väl inte blivit bättre sen heller. Kanske man helt enkelt skulle ha en lite längre runda innan, det blev trångt på cykelvägen redan.

Dammigt var det ju, men hårt och snabbt i skogen. Kul tramp, gick oväntat bra.

Pearl Izumi MTB
NickPick sa:
Vansinne till start det där. Alldeles för bred och sedan ut på en smal cykelväg där det blev en vurpa. Hoppas det gick bra för dom.

Fast den var farligare förra året. Då var det 180 grader ut på smal gruscykelväg utförs me farter på över 40 och sen nästan 180 grader i gruskurva ut på asfalt. Man ä lite begränsad i hur stan ser ut och vad man får tillstånd att stänga av.

Många starter som ä liknande. Försvarar det inte. Säger bara att det inte är såå ovanligt

Problemet är hur man drar ut ett fällt utan att först åka väldigt långt. En grej skulle kunna vara att starta upp för Carolina redeviva o sen slotsbacken. Skulle ju dra ut lite o sätta hjärtat i halsgropen på de flesta. Men så hade man ju förförra året om jag inte minns fel, men blev ändå trångt vid stensture

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp