Pedal som sitter fast?

Pedal som sitter fast?
1. Av med vevpartiet.
2. Värm vevarmen med varmluftspistol (inte eld).
3. Sätt fast vevarmen i skruvstycket.
4. Dra loss pedalen med 1/2-tums hylsa och långt spärrskaft.

Om inte det går skulle jag bli mycket, mycket förvånad.

Hur gör man ens för att kunna vrida en insexnyckel med vevpartiet kvar på cykeln? Jag maxade nyligen för att få loss en Shimano-pedal från en cykel utan att vrida nyckeln, och jag är stark som satan.? Måste vara mjukost-insexnyckel.

Pedal som sitter fast?
Hur gör man ens för att kunna vrida en insexnyckel med vevpartiet kvar på cykeln? Jag maxade nyligen för att få loss en Shimano-pedal från en cykel utan att vrida nyckeln, och jag är stark som satan.? Måste vara mjukost-insexnyckel.
? Det är bara en 6mm nyckel. Satte ett rör som hävstång och då är det inga problem att vrida den :-) Med en hylsa, som sticker ut kortare bit innan hävstången kommer, så går de av istället för att vridas.

1. Av med vevpartiet.
2. Värm vevarmen med varmluftspistol (inte eld).
3. Sätt fast vevarmen i skruvstycket.
4. Dra loss pedalen med 1/2-tums hylsa och långt spärrskaft.
Tack för tipset. Alla 6mm insexhylsor jag har är tyvärr 1/4". Ser att Wera skall ha 6mm för 1/2", skall försöka få tag på det.

Pedal som sitter fast?
Har den deformerats vid försök att lossa höger pedal är det nog åt rätt håll?
Ja, det är höger. Vänster gick loss utan problem. Eftersom jag är en tvivlare av rang så ställde jag upp min 29", även den med Time Atac-pedaler bredvid och skruvade loss höger får att vara säker på att jag drar åt rätt håll.

Tack alla för tips. Skall man summera så verkar de två genomgående vara kraftigare verktyg, värme och demontera vevarm för att enklare kunna utnyttja momentet.
Jag skall försöka få tag i hylsa för 1/2" spärrskaft men är rädd att den svaga länken är 6mm insex, spelar ingen roll om hylsan är för 1/4", 3/8" eller 1/2".
Har sprutat på en ny omgång 556 och skall låta det dra ett par dagar under tiden som jag samlar tålamod och sedan ge det en chans till innan borren åker fram...

Pedal som sitter fast?
Ja, det är höger. Vänster gick loss utan problem. Eftersom jag är en tvivlare av rang så ställde jag upp min 29", även den med Time Atac-pedaler bredvid och skruvade loss höger får att vara säker på att jag drar åt rätt håll.

Tack alla för tips. Skall man summera så verkar de två genomgående vara kraftigare verktyg, värme och demontera vevarm för att enklare kunna utnyttja momentet.
Jag skall försöka få tag i hylsa för 1/2" spärrskaft men är rädd att den svaga länken är 6mm insex, spelar ingen roll om hylsan är för 1/4", 3/8" eller 1/2".
Har sprutat på en ny omgång 556 och skall låta det dra ett par dagar under tiden som jag samlar tålamod och sedan ge det en chans till innan borren åker fram...
En from förhoppning kan ju vara att även insex delen på 1/2'' är dimensionerad för större krafter

Pedal som sitter fast?
Tyvärr så finns det ingen möjlighet, det silvriga skyddet runt lagret som syns på bilden roterat. Enda möjligheten är via insexskruven ?
Den silverfärgade ringen ser ut att vara gängad. Kan du inte gänga ur den (eller dremla bort) så att du kommer åt ett eventuellt nyckelgrepp innanför? Tycker mig se antydan till sådant där under, men svårt att se förstås.

Edit: Det kan förresten vara förvirrande att ha cykeln uppochned när man ska lista ut vad som är höger och vänster. Stora möjligheter till feltänk, särskilt om du jämför med din andra cykel rättvänd. ?

Senast ändrad:
Pedal som sitter fast?
Jag har en eldriven slagskruvdragaren och den har knackat bort mer än en envis skruv på cyklar. Iofs är maskinen klumpig så kanske måste man ta av vevarmen för att komma åt?

Pedal som sitter fast?
jag har en batteridriven makita på 1000 nm. men begränsningen ligger nog mest i att insexfattningen på pedalen håller.

efter några dygns baddning med wd40 kan man kanske hoppas på en slgskruvdragare ändå?

kan ju vara att det letat sig dit gänglåsning, och då blir värmning aktuellt. der är förresten aktuellt oavsett;)

grov ventilslippasta ökar chansen till framgång.

Pedal som sitter fast?
En sista uppdatering. Pedalen vann. Köpte en 1/2" hylsa och med den mutterdragare jag har tillgång till hände inget. Med hävstång knäckte jag även den hylsan... Värmde även rejält med varmluftspistol mot axeln men till slut blev det så varmt att plasten på pedalen närmst vevarmen bubblade sig.
IMG_20220714_140304.jpg

Varför ska du byta pedaler? Time Atac är ju grymma pedaler. Skit i det här projektet och låt dem sitta om lager är ok.
Håller med, Time Atac är bäst. Har det även på min nya Trek TopFuel.
Detta är min gamla 26" HT som numera bara rullar på familjens cykelsemestrar, till stranden, affären... Hade varit skönt att använda den med normala skor. Pedalerna får sitta tills de ger upp, om de någonsin gör det.

Tillbaka
Topp