Pedal som sitter fast?

HasseL

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Skall byta pedal på min Fatbike men den sitter sjukt sjukt fast. Någon som har ett bra tips på hur man får loss den på enklaste sätt?

nisseson

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
En första koll: du vet att vänsterpedalen är "felgängad"?https://en.m.wikibooks.org/wiki/Bicycles/Maintenance_and_Repair/Pedals/Removing_pedals

HasseL

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> En första koll: du vet att vänsterpedalen är
> "felgängad"?https://en.m.wikibooks.org/wiki/Bicyc
> les/Maintenance_and_Repair/Pedals/Removing_pedals

Ja det vet jag. Har bytt på både landsvägscykel och Santa Cruzen tidigare..

nisseson

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
HasseL skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En första koll: du vet att vänsterpedalen är
> >
> "felgängad"?https://en.m.wikibooks.org/wiki/Bicyc
>
> >
> les/Maintenance_and_Repair/Pedals/Removing_pedals
>
> Ja det vet jag. Har bytt på både landsvägscykel
> och Santa Cruzen tidigare..

Bra. :-)

Ett tips som brukar dyka upp är att fästa pedalnyckeln i något fast (skruvstäd?) och vrida på cykeln istället för tvärt om.

Fredrik80

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Om du sätter vevarmen i rätt vinkel (snett uppåt), och sedan insexnyckeln i rätt vinkel, så är det bara att hänga sig på insexnyckeln och trycka nedåt. Då kan du lägga hela kroppsvikten på och då brukar det sällan vara något problem.

Fast du behöver en rejälv insexnyckel, inte en liten plutt på något multiverktyg.

Rattnalle

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Insexbit i ett spärrskaft är fina grejer.

Eller en lång insexnyckel som du dänger till med en hammare. Har det väl börjat röra på sig alls så går resten lätt sen.

Pfaff

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Innan du tar till lite mer våld än nöden kräver är det bra att låta eländet bada över natten i krypolja, 5-56 eller vad du nu har på hyllan. Värma vevarmen lite (försiktigt!) med en gaslåga är nästa steg.
Antar du redan plockat av vevarmen?

a.svensson

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Pfaff skrev:
> Innan du tar till lite mer våld än nöden
> kräver är det bra att låta eländet bada över
> natten i krypolja, 5-56 eller vad du nu har på
> hyllan. Värma vevarmen lite (försiktigt!) med en
> gaslåga är nästa steg.
> Antar du redan plockat av vevarmen?

Bästa produkten mig veterligt är Mirum nr2

http://www.cykeltjanst.com/oleafont-mirum-nr2/129-0

Har själv fått loss till synes hopplöst fastsatta pedaler genom att låta dem ligga över natten indränkta i nämnda olja.

Värma vevarmen?
Jag anser nog att det är bättre att kyla vevarmen då det borde vara lättare att få ekipaget att släppa om gängorna krymper en aning än om dom expanderar.
Använd kylspray eller lägg vevarmen i frysen ett tag innan man ger sig på det hela med ett visst våldinslag.

Pfaff

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
a.svensson skrev:
> Pfaff skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Innan du tar till lite mer våld än nöden
> > kräver är det bra att låta eländet bada
> över
> > natten i krypolja, 5-56 eller vad du nu har på
> > hyllan. Värma vevarmen lite (försiktigt!) med
> en
> > gaslåga är nästa steg.
> > Antar du redan plockat av vevarmen?
>
>
> Bästa produkten mig veterligt är Mirum nr2
>
> http://www.cykeltjanst.com/oleafont-mirum-nr2/129-
> 0
>
> Har själv fått loss till synes hopplöst
> fastsatta pedaler genom att låta dem ligga över
> natten indränkta i nämnda olja.
>
> Värma vevarmen?
> Jag anser nog att det är bättre att kyla
> vevarmen då det borde vara lättare att få
> ekipaget att släppa om gängorna krymper en aning
> än om dom expanderar.
> Använd kylspray eller lägg vevarmen i frysen ett
> tag innan man ger sig på det hela med ett visst
> våldinslag.

En smaksak. Det är rörelsen som räknas.

vilzen

Medlem
Pedal som sitter fast?
Igår stötte jag på samma problem, det löste sig med en block nyckel + klubba.. Denna gamla Asahi från 90-talet hade nog stått ute en del.. ( Före jag började slå så dubbel checkade jag att jag inte sett fel åt vilket håll den skulle skruvas. )

Jag band även vevarmen mot bakramen med en spännrem så den inte skulle vara still.

Ett tips du fått ovan är 5-56 eller liknande som får stå och dra över natten.. Värma med gaslåga kan oxå var användbart, det biter på det mesta när inget annat hjälper!

TobiasLj

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Gammal tråd men alltid lika aktuellt. Finns det några fler tips om 5-56, värme, skruvstäd, låsolja.... inte funkar???

Har lyckats dra av två hylsor och en nyckel, samt vridit sönder desto fler. Trots att jag monterat och bytt pedaler ett flertal gånger så tvivlar man så klart på sig själv. Hur var det nu, åt vilket håll?!? Har kontrollerat på två andra MTBs att jag drar åt rätt håll, inga problem att få loss pedalerna.
Tyvärr är enda alternativet 6mm insex inifrån. Pedalerna är ett par Time Atac XC som suttit på i cirkus 15 år.

Bilagor

• IMG_20220710_141519.jpg
    IMG_20220710_141519.jpg
    147.3 KB · Besök: 21

HejaSverige!

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Det går inte att använda en polygrip på axeln samtidigt som du drar med insex?
Liite tätare intervall än 15 år bör man nog ha på servicen..😊

TobiasLj

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Jag har försökt att hålla med rörtång precis intill vevarmen men det går inte. Till slut drar jag av insexnyckeln.
Pedalerna är fortfarande bra, maskinkullagrena fortfarande i nyskick. Det är min "gamla" 26" som skall få ett par vanliga pedaler. På nyare Time Atac är det 8mm och en sådan nyckel tål mer men 6 är klent...

aben

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Jag har försökt att hålla med rörtång precis intill vevarmen men det går inte. Till slut drar jag av insexnyckeln.
Pedalerna är fortfarande bra, maskinkullagrena fortfarande i nyskick. Det är min "gamla" 26" som skall få ett par vanliga pedaler. På nyare Time Atac är det 8mm och en sådan nyckel tål mer men 6 är klent...
Det finns bättre kvalitet på insexnycklar och med hylsfattning så att man kan använda kraftigare draghandtag.

Marklyft

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Jag säger köp bättre verktyg till att börja med, att verktygen gått sönder, och att du inte runddragit skruvskallen ännu, tyder ju på att det finns lite marginal ännu.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Börja med att skippa leksaksverktyg som IKEA-nycklar
1/2" spärrskaft med insexhylsa är det som gäller om man inte vill ha runddragna skallar.
Biltema har med tillräckligt bra kvalitet.
Finns det möjlighet att fa dit en vanlig 15 fast nyckel i kombination med ett hammarslag på nyckeln borde det få den att röra på sig.

TobiasLj

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Börja med att skippa leksaksverktyg som IKEA-nycklar
1/2" spärrskaft med insexhylsa är det som gäller om man inte vill ha runddragna skallar.
Som sagt så är det inte leksaksverktyg. Jag har med spärrskaft dragit av en hylsa från Kamasa och en från Wera. Nycklarna blir bara som polkagrisar och vrider sig.
Tyvärr så är axeln helt rund så det finns ingen möjlighet att använda en 15-nyckel.
En krafthylsa för all del men det är 6mm insex som är den svaga länken.
Skall testa med en mutterdragare som ger slag, kanske fungerar bättre.

Marklyft

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Som sagt så är det inte leksaksverktyg. Jag har med spärrskaft dragit av en hylsa från Kamasa och en från Wera. Nycklarna blir bara som polkagrisar och vrider sig.
Tyvärr så är axeln helt rund så det finns ingen möjlighet att använda en 15-nyckel.
En krafthylsa för all del men det är 6mm insex som är den svaga länken.
Skall testa med en mutterdragare som ger slag, kanske fungerar bättre.
Kamasa är inte särskilt bra verktyg, prova Koken hylsa, eller Bondhus värsta insexnyckelsats.

Hasse#7

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
På veterancyklar demonterar jag i värsta fall pedalen för att komma åt en plan yta man kan greppa med verktyg. I det här fallet hittar man nog ingen plan yta men man kanske kan slipa en yta med bra grepp om man är villig att offra pedalen.

Marklyft

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Tjena!

Håller inte Wera så håller inte Bondhus heller.

Mitt förslag är värme, mer värme och sen ännu mer värme.
Har ännu inte efter 18 år som mekaniker lyckats vrida sönder en sån här, och då har jag ändå förlängt dom vissa gånger.

Kneecap

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Har ännu inte efter 18 år som mekaniker lyckats vrida sönder en sån här, och då har jag ändå förlängt dom vissa gånger.

Tjena!

Jag upplever att Wera och Bondhus ligger på ungefär samma nivå.
I detta fallet så måste man göra något mer än att bara skruva. Värme är det enklaste utan att förstöra något annat.

Marklyft

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Tjena!

Jag upplever att Wera och Bondhus ligger på ungefär samma nivå.
I detta fallet så måste man göra något mer än att bara skruva. Värme är det enklaste utan att förstöra något annat.
Har inte provat weras insexnycklar (min Bondhus är nog minst tio år gammal😅), så kan inte uttala mig om kvaliteten på dem.
Annars håller jag med dig, värme kan behövas i detta fall, men skulle även använda en rejäl (inte Kamasa eller andra hobbyverktyg) insexhylsa för 1/2 skaft, och ett rejält skaft.

d_anders

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Oops, vet inte varför jag fick för mig att det var Shimano. Jag menar inte att du ska dra av den, men själva insexfattningen går nog att runddra, i alla fall om verktyget slinter.

TobiasLj

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
själva insexfattningen går nog att runddra, i alla fall om verktyget slinter.
I detta fallet så är det inte en skalle utan en axel som är skruvad i vevarmen. Att runddra den krävs ganska mycket eftersom den inte kan deformeras åt något håll annat än i djupet.

Bilagor

• IMG_20220710_181229.jpg
    IMG_20220710_181229.jpg
    317.1 KB · Besök: 33

Freddie L

Aktiv medlem
Pedal som sitter fast?
Ja, jag har tvivlat själv. Ställde upp min 29" bredvid. Tro mig, den pedalen fick jag loss enkelt. Jag drar åt rätt håll 😉
Är bilden på den skruvade insexnyckeln spegelvänd? Annars ser den ut som den deformerats när du dragit åt.

Eller inte. Min åldrande hjärna börjar få svårt att rotera saker och vända och så. Om två-tre andra säger att jag ser fel, kommer jag lägga mig platt! :-)

Topp