Pedalerna, hur är de nu gängade, (stundande demontering)

Magoozi

Ny medlem
Hej gott folk!

Ska byta pedaler på min kona caldera och innan jag gör bort mig och drar några gängor, hur är de gängade? Är det inte så att den ena pedalen är vänstergängad och den andra är högergängad? Hur hänger det ihop? Är det inte något med att pedalerna alltid ska spännas per automatik när man cyklar?

Ett enkelt knep - för att dra åt pedalerna ska du dra I hjulens rotationsriktning, för att dra åt ska du dra MOT hjulens riktning. Tekniskt sett drar man loss pedalerna när man trampar, men är de riktigt åtdragna gängar de sällan ur sig.

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett enkelt knep - för att dra åt pedalerna ska
> du dra I hjulens rotationsriktning, för att dra
> åt ska du dra MOT hjulens riktning. Tekniskt sett
> drar man loss pedalerna när man trampar, men är
> de riktigt åtdragna gängar de sällan ur sig.

nej det stämmer inte.

eller jo det gjorde det ju... kan däremot säga samma sak om min kommentar så på en ytterligt konstruerad metanivå så -bla bla- jag hade fel...

Senast redigerad av en moderator:
Du kan göra som jag gjorde igår, jag använde en gummiklubba för att banka på insexnyckeln när jag skulle ha bort pedalen, självklart slant jag och slog gummiklubban med full kraft i knät. Så idag haltar jag...

Atlas_sthlm skrev:
> nej det stämmer inte.

Jodå, det gör det. Men det är lätt att förväxla högersidan med vänstersidan när man jobbar med en upponervänd cykel.

smurfrox skrev:
> Ett enkelt knep - för att dra åt pedalerna ska
> du dra I hjulens rotationsriktning, för att dra
> åt ska du dra MOT hjulens riktning. Tekniskt sett
> drar man loss pedalerna när man trampar, men är
> de riktigt åtdragna gängar de sällan ur sig.

Det var som fan... var tvungen att kolla och nu är hela min värld uppochner ;)
Smurfrox - tack för dagens korrigering i kunskapsbanken.

-Jag tar alltså tillbaks och hävdar motsatsen.

Jag hävdar ändå att "right is right" är lättast att komma ihåg, i alla fall för oss klantskallar som brukar montera däcken i fel rotationsriktning även efter att man har tänkt.

Som du redan upptäckt har Smurfrox rätt. Sheldon (RIP) förklarar varför det är så:

"The right pedal has a normal thread, but the left pedal has a left (reverse) thread.

The reason for this is not obvious: The force from bearing friction would, in fact, tend to unscrew pedals threaded in this manner. The fact is, however, that it is not the bearing friction that makes pedals unscrew themselves, but a phenomenon called "precession".

You can demonstrate this to yourself by performing a simple experiment. Hold a pencil loosely in one fist, and move the end of it in a circle. You will see that the pencil, as it rubs against the inside of your fist, rotates in the opposite direction.

Ignorant people outside the bike industry sometimes make the astonishing discovery that the way it has been done for 100 years is "wrong." "Look at these fools, they go to the trouble of using a left thread on one pedal, then the bozos go and put the left thread on the wrong side! Shows that bicycle designers have no idea what they are doing..."

Another popular theory of armchair engineers is that the threads are done this way so that, if the pedal bearing locks up, the pedal will unscrew itself instead of breaking the rider's ankle.

The left threaded left pedal was not the result of armchair theorizing, it was a solution to a real problem: people's left pedals kept unscrewing! I have read that this was invented by the Wright brothers, but I am not sure of this.

Note! The precession effect doesn't substitute for screwing your pedals in good and tight. It is very important to do so. The threads (like virtually all threads on a bicycle) should be lubricated with grease, or at least with oil."

/Johan

EDIT; För övrigt använder jag samma minnesregel som Timothy förespråkar :)

Senast redigerad av en moderator:
Äntligen hittade jag denna tråd. Min granne har varit på mig varenda dag och påstår att pedalgängorna är gängade åt fel håll. Dessutom ger han sig inte förrens jag har förklarat varför det är så. Har alldeles nyss hänvisat till Sheldon Brown.
Om det är någon som sitter inne med fler teorier får ni gärna dela med er.

Ville skrev:
> Höger = höger
>
> Vänster = vänster
>
>
>
> På vevlagret är det motsatta.

Tack Ville, men nu var det inte det jag frågade om. Jag som vet att vänster är felgängad. Men tack ändå :-)

Min fråga är varför? Sheldon Brown pratar om "precession":
http://sv.wikipedia.org/wiki/Precession

Någon som kan förklara med ord, var länge sedan jag läste fysik. Men vad jag kan tänka mig är att pedalgängan "upplevs" som konisk om den börjar smyga ut. Detta fenomen gör i detta fall att pedalen inte skruvas ut ännu mera, utan snarare skruvas åt. Eller har jag helt fel?

En vanlig gänga hur är den då Vänster eller Höger. Vilken pedal är det som är gängad åt motsett håll jämfört med "normalt"

bengt skrev:
> En vanlig gänga hur är den då Vänster eller
> Höger. Vilken pedal är det som är gängad åt
> motsett håll jämfört med "normalt"

Right is right.

bengt skrev:
> En vanlig gänga hur är den då Vänster eller
> Höger. Vilken pedal är det som är gängad åt
> motsett håll jämfört med "normalt"

en vanlig gänga är högergängad. Höger pedal är normalt gängad.

Jag tror att höger pedal är högergängad och vänster västergängad, men tvärt om när cykeln är uppochned. En bra minnesregel är "right is right".

mzi skrev:
> Jag tror att höger pedal är högergängad och
> vänster västergängad, men tvärt om när cykeln
> är uppochned. En bra minnesregel är "right is
> right".

Jag håller med. Bra inlägg!

Jag håller på och byter vevlager och vevparti men har gått bet på att få loss den vänstra pedalen. Det slutade med att jag monterade bort vevarmen och satte fast den i ett skruvstäd och bankade på pedalnyckeln med en hammare, dålig idé... Nyckeln slant och hade sönder plastpackningen som sitter fast på själva pedalen, ittaf!!! Jag blev arg och tänkte "i helvete att du ska få besegra mig vevarmsdj...l", satte tillbaka pedalnyckeln och bankade ännu hårdare. Ännu sämre idé för nu har jag ingen pedalnyckel läntre då den sprack i käftarna, dubbel ittaf!!! Så efter jobbet ska jag betala för min idioti genom att köpa nya pedaler... Fattar fortfarande inte hur pedaldj...eln kunde sitta så in i he...te hårt då jag alltid använder Shimano Antisieze fett när jag monterar.

Selast skrev:
> Jag håller på och byter vevlager och vevparti
> men har gått bet på att få loss den vänstra
> pedalen.

Säker på att du drar du åt rätt håll? :-) :-)

Till CalleB, jag har för mig att fenomenet kallas för valsvandring på svenska. Jag kan inte hitta en referens till det på nätet men jag gör ett försök att förklara...

1. Skaffa fram en dassrulle (detta är gängan i vevarmen för pedalen).
2. Lägg en blyertspenna eller lämplig "axel" i dassrullen.
3. Håll rullen i handen och simulera en tramprörelse med armbågen som centrum (dvs vevlagret)
4. Betrakta nu pennan och notera vilket håll den snurrar. Detta kommer nu ge att den vänstra pedalen bör vara vänstergängad för att skruva in sig...

Jag läste detta i en NyTeknik artikel för många år sedan men kan inte hitta en referens till den nu...

ja, hur får man egentligen loss en fastkärvad pedal? min ena på pendlarhojen sitter som fördömt (ja, jag drar åt rätt håll...) finns det något bra tips? det kan ju knappast vara rost iom att det är alu-vevar..

tillmann skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag håller på och byter vevlager och vevparti
> > men har gått bet på att få loss den vänstra
> > pedalen.
>
> Säker på att du drar du åt rätt håll? :-) :-)

Ja det är jag, satte fast vevarmen med utsidan uppåt för att eliminera risken för denna typ av misstag. För info satt den högra också som berget men gav till slut upp efter lite bankande med hammaren på pedalnyckeln. Min poäng var egentligen inte att gnälla, jag har råd med nya pedaler, utan mer att varna alla "kids" här på happy för att använda mer våld än nödvändigt när man meckar.

Sernevi skrev:
> ja, hur får man egentligen loss en fastkärvad
> pedal? min ena på pendlarhojen sitter som
> fördömt (ja, jag drar åt rätt håll...) finns
> det något bra tips? det kan ju knappast vara rost
> iom att det är alu-vevar..

Nej rost är det inte, snarare "anal magnetism" eller vad det heter ;-) I Parktools boken står det att man ska spruta på med "penetrating oil" och låta det vara ett tag. Jag testade med både 5-56 och rostlösningsolja (OK) men inget hjälpte i mitt fall. Funderar på om man skulle ha värmt upp gängan med lämplig värmekälla och sedan kylt den snabbt och se om det lossnat...

CalleB skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Höger = höger
> >
> > Vänster = vänster
> >
> >
> >
> > På vevlagret är det motsatta.
>
>
> Tack Ville, men nu var det inte det jag frågade
> om. Jag som vet att vänster är felgängad. Men
> tack ändå :-)
>
> Min fråga är varför? Sheldon Brown pratar om
> "precession":
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Precession
>
> Någon som kan förklara med ord, var länge sedan
> jag läste fysik. Men vad jag kan tänka mig är
> att pedalgängan "upplevs" som konisk om den
> börjar smyga ut. Detta fenomen gör i detta fall
> att pedalen inte skruvas ut ännu mera, utan
> snarare skruvas åt. Eller har jag helt fel?

HAHA!!..jag är ett fyllo, jag fattade itne att det var en gammal tråd så jag svarade på första inlägget...;)

Sorry!

Sernevi skrev:
> ja, hur får man egentligen loss en fastkärvad
> pedal? min ena på pendlarhojen sitter som
> fördömt (ja, jag drar åt rätt håll...) finns
> det något bra tips? det kan ju knappast vara rost
> iom att det är alu-vevar..

Enligt Sheldon ska man tydligen använda ammoniak.

"Aluminum seatposts frequently become stuck by corrosion also, and penetrating oil is almost useless against aluminum oxide. Fortunately, aluminum oxide can be dissolved like magic by using ammonia."

ja, hur får man egentligen loss en fastkärvad pedal? min ena på pendlarhojen sitter som fördömt (ja, jag drar åt rätt håll...) finns det något bra tips? det kan ju knappast vara rost iom att det är alu-vevar..
Gammal tråd, fyller på med ett tips jag fick i en grupp på facebook. Demontera själva pedalen från sin axel, planslipa så att du får två motstående sidor, använd u-nyckel eller skiftnyckel och dra loss. Värme och knackande verktyg kan också vara behjälpligt. Länkar till fb-inlägget.
//Hans

DraLossPedal.png
https://www.facebook.com/groups/666...7523422&ref=notif&notif_t=group_comment_reply
FB-grupp

Tillbaka
Topp