Peder: Cyklisterna är tillbaka! Håll undan!

Intressant sätt att räkna. Undrar varför ingen gör så?
It takes around 6 to 8 years to build a nuclear reactor. That's the average construction time globally. Reactors can be built very quickly: some have been built in just 3 to 5 years.
2 apr. 2023

Sen har vi SMR, t ex BWRX-300 har en byggtid på 2-3 år.
Att tillståndsprocessen kan ta lång tid beroende på ideologiskt trams, det är något annat. Men det finns inga exceptionella hinder för att bygga. Så att man skulle kunna driftsätta en reaktor till 2030 är realistiskt.
Kul att du inte vet vad jag har för kompetens men måste berätta din, för att vara bäst ?

It takes around 6 to 8 years to build a nuclear reactor. That's the average construction time globally. Reactors can be built very quickly: some have been built in just 3 to 5 years.
2 apr. 2023

Att tillståndsprocessen kan ta lång tid beroende på ideologiskt trams, det är något annat. Men det finns inga exceptionella hinder för att bygga. Så att man skulle kunna driftsätta en reaktor till 2030 är realistiskt.
Kul att du inte vet vad jag har för kompetens men måste berätta din, för att vara bäst ?
Och hur lång tid tog det att bygga Olkiluoto 3? Hur många år är Flamanville 3 försenat? Hur gick det med Wylfa? Går det snabbare att bygga saker med supplychainproblem, Inflation och krig?
Byggs det SMR? Var, i så fall?

Det där datat har med reaktorer byggda på 50-talet. Och hon har medvetet inte tagit med någon planering öht. Eller konstruktion av infrastrukturen för att starta ett bygge (eller tänker du ett bygge typ R1 och R3 mer än Forsmark?

2 apr. 2023

Hur många sådana finns det? Ah, ingen alls. Ideologiskt trams är det du håller på med. Tillståndsprocesser, miljöprövning mm är en nödvändighet för alla sorters byggen. Och samtliga BWRX-300 byggen som är planerade, har just det, redan planerats dvs man har redan börjat med arbetet. Och jag slår vad om 100kr att ingen av dom kommer att vara inkopplade på nåt elnät innan 2031. Då är det minst 10års byggtid.
Vill du bygga ett kärnkraftverk snabbt, så får man typ leta reda på en reaktor från en u-båt, isbrytare eller nåt liknande. Då kanske man får ner byggtiden till 7-8år, kanske. Om man har den på ett ställe där all annan infrastruktur redan finns.

Man kan skapa konto gratis. Kan vara bra även i andra situationer. Statista är en hyfsat stor site med statistik.

Bilagor

• Nuke.JPG
    Nuke.JPG
    204.8 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Det verkar vara en paywall där. Men av titeln så verkar det inte stämma? Hannah Richie Har inte hittat några siffror och 7 år är ju samma siffra som hon har för bara konstruktionen (vilket också är titeln på din statistik). Plus att det ser ut som om tiderna ökar, inte minskar.

Ja vad tycker ni? Beter vi oss cyklister dåligt?
Som cyklist tänker jag främst på min egen och andras säkerhet. Det innebär att är uppmärksam och visar hänsyn. Det innebär också att jag tittar mycket åt alla håll och har fantasi: ”Vad kan dyka upp där framme?”
Jag upplever mina rundor som acceptabla för alla.
Som cyklist har jag varit med om olyckor. Mest självförvållat och oftast på mtb, även om det var på min cx som jag bröt armen i ett lugnt lågfartsområde.

Som bilist visar jag såklart hänsyn till cyklister och bilister. Jag kan ibland undra varför en cyklist inte är på cykelbanan bredvid, speciellt om den är fin och i gott skick och lång.
Jag cyklar i bilkörfältet själv om det är bättre än att vara på cykelbanan, men oftast är cykelbanan tillräcklig.

Det kommer alltid att finnas såväl cyklister som bilister som beter sig på sätt som gör det farligt att vara ute i trafiken.
Om jag ska komma med något tips så är det rocketsciencetipset om att vara vaken i trafiken och visa hänsyn.
Ok, ett annat tips: kör på grusvägar…färre bilar och riktigt roligt.

Fast jag är ju 55 år och har inte samma prestationskrav som för 20 år sedan. Jag vill uppleva rundan. Det gör att det kanske är liiite mer cykelbanecykling nu, men uppmärksamheten och att vara med i trafiken är såklart på samma nivå. Bara den explosiva delen i fartökningar som är borta.

Cykla säkert där ute.

Den energikälla som ökar mest är fossila bränslen. Mycket tack vare att man inte har gjort investeringar i baskraft och måste man kompensera med fossilt.

Bilagor

• global-energy-substitution.png
    global-energy-substitution.png
    118.1 KB · Besök: 49
Tom Kalle Lind har synpunktr på cyklisters framförd. Dock väsensskilda från Peders.

( och för den som inte har tillgång till Sydsvenskan:
Ibland känner man sig som en papegoja vaccinerad med grammofonnål, när man ser sina fingrar än en gång skriva samma sak. ”Det är den vanliga visan, den gamla kända historien, det är samma poänger och samma refräng”, sjöng Mikael Wiehe på sjuttiotalet.
Jag måste åter skriva om att cykla i Malmö. En mig närstående kvinna försökte ta sig genom centrala stan på cykel. En polis stoppade henne och förklarade sådär mångordigt pedagogiskt som bara en polis kan att det är förbjudet att cykla på gågatan. ”Det är därför det heter GÅ-gata!” lade han mycket nöjt till.
Det var inte så väldigt välfunnet, eftersom cykeltrafik faktiskt är tillåten på gågatan. Dock bara på vissa tider. Och på vissa gågator. På Södergatan och Södra Förstadsgatan är fordonstrafik förbjuden – på vissa tider – medan Storgatan och Stortorget bara förbjuder motorfordonstrafik – på vissa tider – vilket alltså gör det tillåtet att cykla. Dock bara i gånghastighet.
Det största problemet är inte att det är olika regler, inte heller att ingen – inklusive polisen – känner till dem. Problemet är att det inte finns något alternativ, eftersom Malmö någon gång på åttiotalet kom på att det skulle vara trevligt om hela centrum gick i lufsartempo. Och att det fortfarande är strosarna som det ska ges plats till – inte till människor som behöver ta sig fram. När politiker häromsistens stod på Friisgatan och applåderade sig själva för att de drivit igenom ännu en gågata, blev de genuint besvikna när Cykelfrämjandet protesterade.
Jag ser gärna att bilar hålls på behörigt avstånd från barn. Men alternativet till en bilbaserad innerstad måste väl inte vara en stad där det är omöjligt att ha bråttom? Malmö stad skryter gärna med sina cykelbanor – 47 mil! – men glömmer att påpeka att ingen av dem leder dit man vill.
Jag ber om ursäkt att jag än en gång red den här gamla järnhästen – men som fortsättningen på Wiehes gamla dänga lyder: ”Så länge vi inte gör nåt åt saken / får vi väl skylla oss själva om vi får höra den igen”.

Den energikälla som ökar mest är fossila bränslen. Mycket tack vare att man inte har gjort investeringar i baskraft och måste man kompensera med fossilt.
Fast den minskar i procent av totala energianvändningen.
Och att kärnkraft minskar, beror ju på att det är svindyrt och tar en jävla tid att bygga. Inte direkt nåt som kvartalskapitalismen uppmuntrar
World_energy_mix.svg.png

Men, men...jag svarar bara på TS fråga.

Är det bara jag som tänker så?

Visa bilaga 625569
Nädå helt OK. Men om du skall kommentera varenda inlägg som är OT hinner du nog inte svara på trådens topic
OnT tror jag vi kom fram till följande: Alltför många cyklister beter sig dåligt. Precis som alltför många bilförare, gångare, barnvagnsförare och sparkcykelchaufförer. Sedan tyckte någon att billismen skall bekämpas, då drog det möjligen iväg lite.
Varsågod för sammanfattningen.

Nädå helt OK. Men om du skall kommentera varenda inlägg som är OT hinner du nog inte svara på trådens topic
Ja, jag kom nu på att detta är happy...då blir det så här.

Jag upplever bara att det är svårt att ge svar på relevanta frågor, om de ligger i en tråd som har en rubrik som inte matchar diskussionen i tråden.
Jag får helt enkelt läsa allt...och kommentaren "OT" får inprogrammeras som kortkommando så jag enkelt kan kommentera. :-)

Jag upplever bara att det är svårt att ge svar på relevanta frågor, om de ligger i en tråd som har en rubrik som inte matchar diskussionen i tråden.
Jag får helt enkelt läsa allt...och kommentaren "OT" får inprogrammeras som kortkommando så jag enkelt kan kommentera. :-)
Mängden OffTopic på Happy är nog lätträknade.

Folk är ju ute och cyklar.
Jepp, har bott i Göteborg. Göteborgscyklisterna lider mest av två problem, trottoarcyklande och fyllon som vill åka vagn med cykeln. Det första är dom inte ensam om, men det blir lite jobbigare när det även är spårvagnshållplatser på trottoarerna. Fyllot aka gubbdjävlar som cyklat ut till Saltholmen i solsken, och sen kom det helt vanliga göteborgsregnet, dom ska bara stå sitt kast.

Att ni lyckas träffa munnen när ni äter.
*Marktryck* ger slitage. Om fordonen ifråga inte vägde någonting skulle de knappt slita någonting. Eller varför tror ni att olika klassning av vägar anger vikt, eller varför vägarna olika slag har olika mycket grund under sig, som t e x att cykelvägar har väldigt lite.
God dag yxskaft.

Åkte till Varberg i går med tåget och hade cykeln med. Man får inte cykla på stationsområdet så jag ledde den. Kvällen inleddes starkt med stockholmare på elspark som körde i hasorna på mig (och alla andra) och ville komma om trots att det var för trångt. Han kallade mig ”miffo” när jag stannade och skulle hoppa på cykeln. Jag cyklade givetvis i kapp och sa några väl valda ord, närmare bestämt ”Nu är du på Västkusten, ta seden dit du kommer och byt dialekt.”. Tänkte lägga till ”din fete jävel” men höll mig.

På strandpromenaden blev jag utskälld av gubbe som cyklade på vänster sida. Ropade efter honom att på kombinerad gång- cykelbana ska man gå vänster och cykla höger.

Senare på kvällen blev mina två vänner och jag (vi är 40+) utskällda av hundägare för att vi hade mage att cykla på den kombinerade gång- och cykelbanan i Apelviken (vi höll mycket låg fart och tog hänsyn). Boråsaren och hennes man la till ”Ni Varbergsbor tror att ni kan cykla hursomhelst.”. Hunden verkade helt galen och ryckte och slet i kopplet, vilket torde föranlett dem att inte befinna sig bland folk på ett högtrafikerat stråk vid tiotiden på kvällen. Jag sa till henne att jag är från Kungsbacka och cyklade lugnt vidare.

På vägen bredvid, där bilåkning ska med hänsyn till cyklande, blev vi omkörda av ung kille i trimmad Golf som tutade aggressivt och visade fingret.

Ergo: Som cyklist är du en ständig måltavla för människors vrede.

Senast redigerad av en moderator:
Åkte till Varberg i går med tåget och hade cykeln med. Man får inte cykla på stationsområdet så jag ledde den. Kvällen inleddes starkt med stockholmare på elspark som körde i hasorna på mig (och alla andra) och ville komma om trots att det var för trångt. Han kallade mig ”miffo” när jag stannade och skulle hoppa på cykeln. Jag cyklade givetvis i kapp och sa några väl valda ord, närmare bestämt ”Nu är du på Västkusten, ta seden dit du kommer och byt dialekt.”. Tänkte lägga till ”din fete jävel” men höll mig.

På strandpromenaden blev jag utskälld av gubbe som cyklade på vänster sida. Ropade efter honom att på kombinerad gång- cykelbana ska man gå vänster och cykla höger.

Senare på kvällen blev mina två vänner och jag (vi är 40+) utskällda av hundägare för att vi hade mage att cykla på den kombinerade gång- och cykelbanan i Apelviken (vi höll mycket låg fart och tog hänsyn). Boråsaren och hennes man la till ”Ni Varbergsbor tror att ni kan cykla hursomhelst.”. Hunden verkade helt galen och ryckte och slet i kopplet, vilket torde föranlett dem att inte befinna sig bland folk på ett högtrafikerat stråk vid tiotiden på kvällen. Jag sa till henne att jag är från Kungsbacka och cyklade lugnt vidare.

På vägen bredvid, där bilåkning ska med hänsyn till cyklande, blev vi omkörda av ung kille i trimmad Golf som tutade aggressivt och visade fingret.

Inte alla som kan bete sig. Men som bilist kan jag dra liknande historier med cyklister som svängt ut rakt framför en, rakt över vägen där det råkar vara övergångsställe, och gör fingret åt en för att man inte kunde läsa deras tankar. Antagligen arga för att självmordsförsöket misslyckades. Cyklister som ligger för nära bakom där det går långsamt och blir arga för att man bromsar när det kommer en bil man skall lämna företräde för. Cyklister som inte har hört talas om högerregeln. Kan fortsätta ett tag…
Skit finns bland alla transportslag, cyklister är inget undantag.

Varbergs trafikkultur är speciell. Upplever iofs Kungsbackas som liknande, fast med färre turister. Falkenberg och Halmstads är mycket bättre

Och hur lång tid tog det att bygga Olkiluoto 3? Hur många år är Flamanville 3 försenat? Hur gick det med Wylfa? Går det snabbare att bygga saker med supplychainproblem, Inflation och krig?
Sparka inte på de som ligger. Är väl lite taskigt att gnugga salt i såren bara för att de hade fel?

Är man stor och stark skall man vara snäll!

?

Ot på ot är otto vilket är en skånsk glasstillverkare och eftersom det är ?? så passar det ju bra med ?

Sparka inte på de som ligger. Är väl lite taskigt att gnugga salt i såren bara för att de hade fel?

Är man stor och stark skall man vara snäll!

?
"Bara för att de hade fel"? Det är inte snällt att fara med osanning. Det verkar inte som att fakta är/var det minsta intressant. Eftersom fakta undvikits. Det verkar ha varit arbetare ur "trollfabriken" som jobbat (och som projicerat vid lite mothugg). Samma strategi som vanligt.

Ja, självklart ska vi använda extremfallet Olkiluoto 3 som referens. Blir det inte lite tjatigt och framförallt, statistiskt inkorrekt. Av 53 pågående byggen så är 35 försenade. Jag är förvånad att det inte är fler, just på grund av de orsakerna du själv har angivit. Shimano restade nästan alla sina delar i 46 veckor och vissa butiker fick ca 1,5 års leveransbesked vid nybeställning. Innebär det att alla ska sluta tillverka cyklar? Argumentation i tråden är uppenbarligen affektbunden men trots allt underhållande.
PS! Väldigt lite handlar om Peder. Det mesta handlar om att bilister är dumma och cyklister är fromma små lamm.

"Bara för att de hade fel"? Det är inte snällt att fara med osanning. Det verkar inte som att fakta är/var det minsta intressant. Eftersom fakta undvikits. Det verkar ha varit arbetare ur "trollfabriken" som jobbat (och som projicerat vid lite mothugg). Samma strategi som vanligt.
Retas bara lite. Sorry, ?

Ja, självklart ska vi använda extremfallet Olkiluoto 3 som referens. Blir det inte lite tjatigt och framförallt, statistiskt inkorrekt. Av 53 pågående byggen så är 35 försenade. Jag är förvånad att det inte är fler, just på grund av de orsakerna du själv har angivit. Shimano restade nästan alla sina delar i 46 veckor och vissa butiker fick ca 1,5 års leveransbesked vid nybeställning. Innebär det att alla ska sluta tillverka cyklar? Din argumentation är uppenbarligen affektbunden men trots allt underhållande.
Och Flamanville 3 råkar såklart också vara ett extremfall. Och Wylfa (hur gick DET bygget?). Men sen är det bara lyckade byggen? Kan du inte nämna ett reaktorbygge i Europa som hållit tidsplan/budget senaste decennierna?
Och var byggs dessa smr-reaktorer? Du glömde svara.
Om det tar 7 månader stt bygga EN del till en reaktor (under en energikris då det är viktigt att ersätta rysk gas), vad är det som talar för att det ska gå snabbt att bygga ALLA delar till ett kärnkraftverk?
Jag finner din argumentation (undvikande, rättare sagt) intressant. Mer värdeladdade ord än fakta. Men, du kommer garanterat få en tumme upp av ooms! :)

Och Flamanville 3 råkar såklart också vara ett extremfall. Och Wylfa (hur gick DET bygget?). Men sen är det bara lyckade byggen? Kan du inte nämna ett reaktorbygge i Europa som hållit tidsplan/budget senaste decennierna?
Och var byggs dessa smr-reaktorer? Du glömde svara.
Om det tar 7 månader stt bygga EN del till en reaktor (under en energikris då det är viktigt att ersätta rysk gas), vad är det som talar för att det ska gå snabbt att bygga ALLA delar till ett kärnkraftverk?
Jag finner din argumentation (undvikande, rättare sagt) intressant. Mer värdeladdade ord än fakta. Men, du kommer garanterat få en tumme upp av ooms! :)
Du har ju alla fakta genom historien. Men visst finns det byggen som gått allt annat än bra. Det har jag absolut inte förnekat. Men du vill fortfarande normalisera de som gått fel.
"Om det tar 7 månader stt bygga EN del till en reaktor ..." då kommer det att ta ungfär sju månader att bygga flera såna delar. Sen är det väl knappast så att men bygger en del i taget, eller hur? Så med ditt argument kan vi lika gärna hävda. Om en del tar sju månader, då tar alla delar sju månader och reaktorn borde rimligen vara klar på sju månader :)

Delar av Tjernobyl tog ur drift 2000, ca 14 år efter olyckan. Man har även byggt slutförvar i området.

Vad ska man ersätta den ryska gasen med anser du? I dagsläget så finns det bara fossila bränslen.

Inte alla som kan bete sig. Men som bilist kan jag dra liknande historier med cyklister som svängt ut rakt framför en, rakt över vägen där det råkar vara övergångsställe, och gör fingret åt en för att man inte kunde läsa deras tankar. Antagligen arga för att självmordsförsöket misslyckades. Cyklister som ligger för nära bakom där det går långsamt och blir arga för att man bromsar när det kommer en bil man skall lämna företräde för. Cyklister som inte har hört talas om högerregeln. Kan fortsätta ett tag…
Skit finns bland alla transportslag, cyklister är inget undantag.

Jag har inte samma upplevelse. Jag har inte råkat ut för så mycket heta känslor när jag använt något annat transportslag. Cyklar provocerar verkligen, oklart varför.

Cykeln är det mest effektiva fordon som finns, måhända framkallar detta svallande känslor hos dem vars liv ännu inte förbättrats av denna genialiska maskin.

Du har ju alla fakta genom historien. Men visst finns det byggen som gått allt annat än bra. Det har jag absolut inte förnekat. Men du vill fortfarande normalisera de som gått fel.
Och du vägrar berätta om reaktorbyggen där det gått rätt. Man kan nästan misstänka att du inte har ett sånt exempel. Ändå påstår du att de reaktorer som byggts är "extremfall". Och påstår att det går snabbt att bygga.
"Om det tar 7 månader stt bygga EN del till en reaktor ..." då kommer det att ta ungfär sju månader att bygga flera såna delar. Sen är det väl knappast så att men bygger en del i taget, eller hur? Så med ditt argument kan vi lika gärna hävda. Om en del tar sju månader, då tar alla delar sju månader och reaktorn borde rimligen vara klar på sju månader :)
Så, hur bygger man då delar till ett kärnkraftverk? Finns det en massa industriföretag som rullar tummarna och väntar på en beställning? Nej, är min uppfattning. Vad är din uppfattning? Varför tog det 7 månader att bygga EN tryckhållare?
Delar av Tjernobyl tog ur drift 2000, ca 14 år efter olyckan. Man har även byggt slutförvar i området.
Varför tar du upp saker jag INTE frågat om och undviker att svara på saker jag frågat om?
Vad ska man ersätta den ryska gasen med anser du? I dagsläget så finns det bara fossila bränslen.
Man borde naturligtvis energieffektivisera (det går väldigt snabbt). Och bygga den elproduktion som går snabbt att bygga. Ser du så enkelt jag besvarade din fråga?

Och du vägrar berätta om reaktorbyggen där det gått rätt. Man kan nästan misstänka att du inte har ett sånt exempel. Ändå påstår du att de reaktorer som byggts är "extremfall". Och påstår att det går snabbt att bygga.
Där ljög du, igen. Jag har lagt upp statistik som sträcker sig hela vägen till 60-talet. Att jag enbart har skrivit medel och min tid beror på att du har skrivit maxtid, så jag undlät helt enkelt att repetera.
Så, hur bygger man då delar till ett kärnkraftverk? Finns det en massa industriföretag som rullar tummarna och väntar på en beställning? Nej, är min uppfattning. Vad är din uppfattning? Varför tog det 7 månader att bygga EN tryckhållare?
Din favorit tryckhållare. Känns som att du hittat något att haka upp dig på och inget mer av intresse.
Varför tar du upp saker jag INTE frågat om och undviker att svara på saker jag frågat om?
För att du gör samma sak. Men inte ens det förstår du :)Man borde naturligtvis energieffektivisera (det går väldigt snabbt). Och bygga den elproduktion som går snabbt att bygga. Ser du så enkelt jag besvarade din fråga? En av de mest infantila argumenten i den här tråden är, "bygga den elproduktion som går snabbt att bygga". Ett totalt ickesvar.

Där ljög du, igen. Jag har lagt upp statistik som sträcker sig hela vägen till 60-talet. Att jag enbart har skrivit medel och min tid beror på att du har skrivit maxtid, så jag undlät helt enkelt att repetera.
Nä, jag ljög inte. :) Vad är det för år nu? Är det 2023 eller 1970?
Din favorit tryckhållare. Känns som att du hittat något att haka upp dig på och inget mer av intresse.
Det är ett exempel. Som du uppenbarligen vägrar kommentera. :) Under en energikris, då alla KWh är viktiga, då det är bråttom, tar det 7 månader att bygga EN tryckhållare.
För att du gör samma sak. Men inte ens det förstår du :)Man borde naturligtvis energieffektivisera (det går väldigt snabbt). Och bygga den elproduktion som går snabbt att bygga. Ser du så enkelt jag besvarade din fråga? En av de mest infantila argumenten i den här tråden är, "bygga den elproduktion som går snabbt att bygga". Ett totalt ickesvar.
Vilka frågor har jag inte svarat på? :) Gör en lista! Ska jag lista de frågor du vägrar svara på?
Det är ingen hemlighet vad som går snabbast att bygga. Vad ska man ersätta gasen med? Att slösa mindre. I Lyxfällan säger experterna inte åt deltagarna att dra in mer deg. De säger att deltagarna ska slösa mindre. Är detta koncept nytt/svårt för dig?
Är du verkligen helt omedveten om vad som går snabbast att bygga? :)

Hur gick bygget i Wylfa?
Var byggs dessa smr-reaktorer?
Var köper man dessa smr-reaktorer?
Är det 2023 eller 1970?
Varför kan du inte nämna ett enda reaktorbygge som hållit budget/tidsplan?
Vilka frågor har jag inte svarat på?
Varför tar du upp saker jag INTE frågat om och undviker att svara på de frågor jag ställer?
Hur bygger man delarna till ett kärnkraftverk?
Finns det en massa industriföretag som väntar på beställningar?
Varför tog det 7 månader att bygga EN tryckhållare?

Jag tror det är en del i trollstrategin. Tyvärr har jag svårt att hålla mig från att påpeka direkta felaktigheter...
Gulligt, alla som inte håller med mig är troll, piluttan alla dumma. Kanske lite nazister också? Patetisk maktmanifestation av en som inte har några argument. Nåja, ett bra exempel för min son varför man inte ska vurpa utan hjälm ?

Tillbaka
Topp