Pendla i svarta kläder

Pendla i svarta kläder
johan44 sa:
Ja det finns statistik på att bilar med olika färger har olika olycksfrekvens.
eketjall sa:
Om färgen på kläderna gör att det inträffar flerolyckor vid mörker så borde det rimligtvis gälla för färgen på bilar också.
Är det fler svarta bilar inblandade i olyckor vid mörker?

Jag tror snarare att man lätt skyller på klädernas färg när det egentligen handlar om att man inte sett för att man inte tittat.
"Jag såg inte" -> undermedvetet, det måste berott på dom mörka kläderna eftersom jag själv är ofelbar.

På landsväg med lång sikysyräcka så gör ju otvivelaktigt reflexer nytta men i stan inte alls på samma sätt. Tom inte alls vid klassisk högersvängsolycka.
Visar den att mörka bilar är överrepresenterade vid olyckor i mörker?

Pendla i svarta kläder
eketjall sa:
johan44 sa:
eketjall sa:
Om färgen på kläderna gör att det inträffar flerolyckor vid mörker så borde det rimligtvis gälla för färgen på bilar också.

Jag tror snarare att man lätt skyller på klädernas färg när det egentligen handlar om att man inte sett för att man inte tittat.
"Jag såg inte" -> undermedvetet, det måste berott på dom mörka kläderna eftersom jag själv är ofelbar.

På landsväg med lång sikysyräcka så gör ju otvivelaktigt reflexer nytta men i stan inte alls på samma sätt. Tom inte alls vid klassisk högersvängsolycka.

Den visar åtminstone att vita bilar är underrepresenterade i olyckor öht, vill jag dra mig tillminnes.

Pendla i svarta kläder
Reflexer reflekterar pr definition infallande ljus.
Det finns de som förlitar sig på att mottrafikanterna ska stå för det infallande ljuset.

Trafikanter är i allmänhet korkade. Oavsett fordonsslag.
Lika bra att inrätta sig därefter.

Pendla i svarta kläder
Pfaff sa:
eketjall sa:
johan44 sa:
eketjall sa:

Den visar åtminstone att vita bilar är underrepresenterade i olyckor öht, vill jag dra mig tillminnes.
Hur är vagnparken i Sverige färgrepresenterad?

Pendla i svarta kläder
Mr Handley sa:
Pfaff sa:
eketjall sa:
johan44 sa:
eketjall sa:

Hur är vagnparken i Sverige färgrepresenterad?

http://www.hd.se/mer/motor/2008/02/23/silverfargade-bilar-farligast/

- orkar inte googla vidare, men det är fritt för den som är Väldigt Mycket Intresserat.

Pendla i svarta kläder
Intressant. Undersökningen från Monash universitet på olika bilars färgrepresentation i krockar 1982-2007 http://www.monash.edu/__data/assets/pdf_file/0007/216475/muarc263.pdf visar att det finns en statistisk signifikant överrepresentation i olyckor hos vissa färger. Fast också att vissa biltyper av viss färg är högre representerade i olyckor än andra bilmodeller med samma färg.

Och att bilfärgen inte påverkar olycksrisken lika mycket som attityd till bilkörning, risktagande, lagöverträdelser etc.

Märkligt nog har de inte korrelerat siffrorna mot vagnparkens färgfördelning så denna ambitiösa forskning säger inte mycket mer än att antalet vita bilar i krockar i två delstater i australien är färre än bilar med andra färger.

Pendla i svarta kläder
Å andra sidan läste jag någonstans - sök gärna själv - att vita bilar är den vanligaste färgen i US&A samt AUS och NZ.
Europeerna däremot har en fäbless för svart.

Signalgul, eller hi-viz som man sannolkt menar- är synligare än vitt, förövrigt.
Kan det vara därför varselfärg på skyddskläder, räddningsfordon av alla de slag samt svartklädda farbror blås bilar har denna färg?

Ja herregud vad man kan hitta på nätet.
Det går bra att använda ögonen ute i verkligheten också.

Pendla i svarta kläder
Pfaff, det var ju exakt det jag menade, att fordonsflottans fördelning på färgsättning spelar roll om vi skall prata vilken bilfärg som är säkrast. Räddningsfordon är väl oftare målade i kontrastfärger (för det uppfattas extremt snabbt av ögat) och reflexer som syns väldigt bra

Pendla i svarta kläder
Mr Handley sa:
Pfaff, det var ju exakt det jag menade, att fordonsflottans fördelning på färgsättning spelar roll om vi skall prata vilken bilfärg som är säkrast. Räddningsfordon är väl oftare målade i kontrastfärger (för det uppfattas extremt snabbt av ögat) och reflexer som syns väldigt bra

Vi är nog överens men jag försökte verkligen läsa vad du skrev. :)

Vad jag menade men inte skrev i det refererade inlägget är att verkligheten är som den är, bilister som smssar, grälar med barn och hustru, inte uppfattar skyltarna i skyltskogen, tror sig vara betydligt bättre än dom är, cyklister med egenhändigt hopsnickrad uppsättning trafikregler, utan lyse nattetid, fotgängare utan orienteringsförmåga osv osv osv.
Man kan som cyklist inte göra annat i stadstrafiken än att vara uppmärksam och försöka synas så gott det går. Överlevnadschanserna ökar då.
Och synas gör man inte i svart, kan nog alla utom enstaka undantag vara överens om.

Nu håller vi varandra i händerna och klämmer i med We shall overcome!

Pendla i svarta kläder
+1 på Pfaff.

Och utgå från att alla andra i trafiken är idoter tills motsatsen är bevisad,
då får man nog minst ont.

Trevlig helg alla.

Pendla i svarta kläder
NLC sa:

Finns även i vackert rosa. Och det folket cyklar ju hursomhelst på vintriga vägar långt bort ifrån civilisationen. :)

RCP04XXPUR-Prod-SS16-01_SMALL.jpeg

Senast ändrad:
Pendla i svarta kläder
Pfaff sa:
Mr Handley sa:

Vi är nog överens men jag försökte verkligen läsa vad du skrev. :)

Vad jag menade men inte skrev i det refererade inlägget är att verkligheten är som den är, bilister som smssar, grälar med barn och hustru, inte uppfattar skyltarna i skyltskogen, tror sig vara betydligt bättre än dom är, cyklister med egenhändigt hopsnickrad uppsättning trafikregler, utan lyse nattetid, fotgängare utan orienteringsförmåga osv osv osv.
Man kan som cyklist inte göra annat i stadstrafiken än att vara uppmärksam och försöka synas så gott det går. Överlevnadschanserna ökar då.
Och synas gör man inte i svart, kan nog alla utom enstaka undantag vara överens om.

Nu håller vi varandra i händerna och klämmer i med We shall overcome!

Japp. Att säga att det är fären på bilen som avgör om det är säkert eller inte är ju bara kasualitetsforskning, och ganska ointressant. Beteendena som du räknar upp kommer sig ju av föraren och inte färgen på bilen :)

Cyklist med reflexer på fot/vrist/vad och handled tycker jag är bland det bästa som finns som bilist. Så otroligt lätt att se och rörelsemönstret gör att det bryter mot alla andra ljuskällor och störningar. Märkligt många reflexvästar är svårsedda framifrån

Pendla i svarta kläder
Mr Handley sa:
Cyklist med reflexer på fot/vrist/vad och handled tycker jag är bland det bästa som finns som bilist. Så otroligt lätt att se och rörelsemönstret gör att det bryter mot alla andra ljuskällor och störningar. Märkligt många reflexvästar är svårsedda framifrån

Darrhänta cyklister? :D

Pendla i svarta kläder
BOFH sa:
Låter mer som undermålig belysning borde förbjudas i det fallet. (och endast diodlampa fram är väl det dessutom).

Inte på något sätt säker, men jag har för mig att det gick och blev en bedömningsfråga? Jag har sjukt dålig koll, mycket eftersom jag har varken reflexer eller lampa på cykeln. Till mitt försvar så varken pendlar jag, eller skulle ens överväga att ta ut cykeln i mörkret. Jag är väl medveten om att lagen säger att reflexer är ett måste, men jag har inte hittat godkänd reflextejp/färg som passat smaken, så det har inte blivit än...

stefan. sa:
Om man sen kallar det "förkörsrätt" eller vad man nu vill tycker jag är oväsentligt. Det som fick mig att svara i tråden var, vad jag tycker, tramset om "förkörsrätt? inte undra på att du hamnar på sjukan" och liknande som följde.
Men shit... Körkortsteori 101. Man har aldrig rättigheter i trafiken. Om jag har väjningsplikt mot "dig" så har du fortfarande bara skyldigheter. Din skyldighet består i att du ska vara uppmärksam på övrig trafik, och förflytta dig på ett sätt så att du inte orsakar en olycka. Om du drar ut framför mig, när jag klart och tydligt inte har för avsikt att hedra högerregeln kan du åtalas, och dömas för, vårdslöshet i trafik. Jag kan möjligen få böter för vårdslöshet, eftersom jag inte uppmärksammat dig, du får för grov vårdslöshet, eftersom du var mer än väl medveten om att jag inte hade för avsikt att stanna, och du kommer även åka på vållande till, vad det nu blir, kroppsskador, osv.

Pfaff sa:
Var kommer statistiken från? Tänkte mest eftersom i många länder, här inkluderat, är vita bilar, skyltade eller ej, ofta förknippade med polisen. Det är ju inte på något sätt så att alla civilbilar är vita, och att ingen annan kör vitt, men sannolikheten för att det ska vara en polis är betydligt högre när det är en vit Volvo, än om det är en grön. Mest nyfiken.
En annan spontan tanke som slår mig är "hur fan är det möjligt. Nästan alla firmabilar, är vita, och framförs av någon som tror att den egentligen är rallyförare, eller tjuven i en polisjaktsfilm." men man kan ju helt enkelt ha sorterat bort yrkesfordon från statistiken innan man gjorde jämförelsen.

Själv vill jag ha en neongrön,(eller orange) signalgul, eller annan färg som på liknande sätt sticker ut. Mest för att det skulle vara lättare att hitta bilen på parkeringen, och jag är så helvetes förvirrad så jag glömmer jämt var den är parkerad...

Mr Handley sa:
När man är inne på det ämnet... Hur fan kunde man få för sig att måla gamla tiders polisbilar vit och svarta? I ett land där ALLT är vit och svart, halva året. Snacka om idioter.
B!

Pendla i svarta kläder
Håller med, tittar man lite djupare i den här frågan om högerregeln, och verkligen tar allt i beaktande, så är det snarare den som kommer från höger som skall vara mest uppmärksam, och helst stanna, för att verkligen tillse att ingen kommer från vänster.

Pendla i svarta kläder
Om man bara har skyldigheter o inga rättigheter i trafiken,
Måste jag även kunna stanna på huvudleden om någon "skiter" i lämna företrädesskylten?

Angående neongrön bil, så har jag faktiskt en sådan.
Skitbra på parkeringar men kass eftersom det är en väldigt ovanlig färg
så alla vet var jag har varit.

Pendla i svarta kläder
Mötte en svartklädd cyklist på en helsvart cykel. Det enda med färg han hade var ett par varselgul/gröna handskar. Det var typ... titta där kommer ett par handskar åkande.

Stalle

Pendla i svarta kläder
1888 sa:
Måste jag även kunna stanna på huvudleden om någon "skiter" i lämna företrädesskylten?
Grundregler i trafiken är:
Anpassa hastigheten: Du ska kunna stanna framför förutsägbara hinder.
Vad är förutsägbart?: Du ska göra en rimlig situationsbedömning och hoppas att din bedömning delas av rättsväsendet.

Pendla i svarta kläder
1888 sa:
Du ska vara förberedd, ha så kallad bromsberedskap, så att du med kortast möjliga tid kan få stopp på ditt fordon. Gäller vid ljusövervakade korsningar, väjningsplikt, stoppskylt osv, men även på raksträcka med skymd sikt. Exempelvis back-krön, eller miljö med bebyggelse hela vägen ut till vägen.
På hela taget har man alltid en skyldighet att "förutse" eventuella risker, och förebygga dem, som trafikant. Den enda rättighet man har är rättigheten att stanna hemma. Tyvärr sätts den ofta ur spel av andra faktorer, så som jobb, livet, osv.
B!

Pendla i svarta kläder
Mr B sa:
BOFH sa:
Låter mer som undermålig belysning borde förbjudas i det fallet. (och endast diodlampa fram är väl det dessutom).

Inte på något sätt säker, men jag har för mig att det gick och blev en bedömningsfråga? Jag har sjukt dålig koll, mycket eftersom jag har varken reflexer eller lampa på cykeln. Till mitt försvar så varken pendlar jag, eller skulle ens överväga att ta ut cykeln i mörkret. Jag är väl medveten om att lagen säger att reflexer är ett måste, men jag har inte hittat godkänd reflextejp/färg som passat smaken, så det har inte blivit än...

stefan. sa:
Om man sen kallar det "förkörsrätt" eller vad man nu vill tycker jag är oväsentligt. Det som fick mig att svara i tråden var, vad jag tycker, tramset om "förkörsrätt? inte undra på att du hamnar på sjukan" och liknande som följde.
Men shit... Körkortsteori 101. Man har aldrig rättigheter i trafiken. Om jag har väjningsplikt mot "dig" så har du fortfarande bara skyldigheter. Din skyldighet består i att du ska vara uppmärksam på övrig trafik, och förflytta dig på ett sätt så att du inte orsakar en olycka. Om du drar ut framför mig, när jag klart och tydligt inte har för avsikt att hedra högerregeln kan du åtalas, och dömas för, vårdslöshet i trafik. Jag kan möjligen få böter för vårdslöshet, eftersom jag inte uppmärksammat dig, du får för grov vårdslöshet, eftersom du var mer än väl medveten om att jag inte hade för avsikt att stanna, och du kommer även åka på vållande till, vad det nu blir, kroppsskador, osv.

Pfaff sa:
Var kommer statistiken från? Tänkte mest eftersom i många länder, här inkluderat, är vita bilar, skyltade eller ej, ofta förknippade med polisen. Det är ju inte på något sätt så att alla civilbilar är vita, och att ingen annan kör vitt, men sannolikheten för att det ska vara en polis är betydligt högre när det är en vit Volvo, än om det är en grön. Mest nyfiken.
En annan spontan tanke som slår mig är "hur fan är det möjligt. Nästan alla firmabilar, är vita, och framförs av någon som tror att den egentligen är rallyförare, eller tjuven i en polisjaktsfilm." men man kan ju helt enkelt ha sorterat bort yrkesfordon från statistiken innan man gjorde jämförelsen.

Själv vill jag ha en neongrön,(eller orange) signalgul, eller annan färg som på liknande sätt sticker ut. Mest för att det skulle vara lättare att hitta bilen på parkeringen, och jag är så helvetes förvirrad så jag glömmer jämt var den är parkerad...

Mr Handley sa:
När man är inne på det ämnet... Hur fan kunde man få för sig att måla gamla tiders polisbilar vit och svarta? I ett land där ALLT är vit och svart, halva året. Snacka om idioter.
B!

Länk till undersökningen finns nånstans i tråden. Du har väl läst den? :)

Trafikintensiteten och efterlevnaden av trafiklagstiftningen skiljer sig rätt mycket mellan förr och nu. Och apropå färg på polisbilar ägde jag ett tag en helvit BMW mc som på märkvärdigt sätt syntes av stort sett alla bilister. Inga problem att ta sig fram på den. Jag begriper inte varför... ::)

Pendla i svarta kläder
1888 sa:
.

Du kommer troligen inte lagföras pga det inträffade, men försäkringsbolagen kan mycket väl få för sig att du har varit delvis vållande. Orkar inte leta prejudikat nu. Googla om du är intresserad

Pendla i svarta kläder
Mr Handley sa:
1888 sa:
.

Du kommer troligen inte lagföras pga det inträffade, men försäkringsbolagen kan mycket väl få för sig att du har varit delvis vållande. Orkar inte leta prejudikat nu. Googla om du är intresserad

Om "jag" är på cykel och "någon" är en bil är möjligheten god att håva in ersättning för sveda och värk mm. Frågan är hur ont det gjorde.

Pendla i svarta kläder
Jag hävdar, vid högerregel, att den som kommer från vänster har mer skyldighet att stanna än den som kommer från höger.

Och därmed att den som kommer från vänster har ett större ansvar om det skulle smälla.

Det här att den som kommer från höger inte bara kan köra rätt ut. Nej, det är det ingen som påstår heller. Men jag hävdar att det gäller än mer för den som kommer från vänster, då kan man verkligen inte köra rätt ut.

Pendla i svarta kläder
Mr Handley sa:
1888 sa:
.

Kollega blev påkörd på detta sätt, polis och försäkringbolag eniga om att påkörande part var helt vållande.

Pendla i svarta kläder
Man kan ju fråga vägarbetarna om de är sugna på att börja jobba vid vägarna i svarta kläder. Att man syns bäst i varselfärgs-färgade(ovanligt ord liksom) kläder är svårt att argumentera emot.

Pendla i svarta kläder
Jag tycker det är en viktig fråga om man syns bättre om man har en neongul väst över svarta kläder, än om man bara har svarta kläder.

Pendla i svarta kläder
me.I.am sa:
Jag tycker det är en viktig fråga om man syns bättre om man har en neongul väst över svarta kläder, än om man bara har svarta kläder.
Är inte det jävligt självklart?
Men varför om man syns tillräckligt bra i svarta kläder?
Bäst är en sak och tillräckligt bra något helt annat.

Pendla i svarta kläder
Pfaff sa:
NLC sa:
me.I.am sa:

Eller om man trycker en stor svart ryggsäck över sin reflexväst.

På fram - eller baksidan?

+1 (eftersom det är nät och rätt lite reflex på baksidan på de cyklingsbara västarna)

Och ja, jag upplever att jag syns väldigt mycket bättre. Väldigt stor skillnad på bilisters beteende med el utan väst. Har väldigt mycket reflex på vinterbrallorna som i sig är svarta (Altura Night Vision).

Sa till en gående tjej igår "Du vet att du inte syns i helsvarta kläder utan en en enda reflex", såg människan först 10 m framför mig, innan dess ett med mörkret...

Tillbaka
Topp