BOFH sa:
Låter mer som undermålig belysning borde förbjudas i det fallet. (och endast diodlampa fram är väl det dessutom).
Inte på något sätt säker, men jag har för mig att det gick och blev en bedömningsfråga? Jag har sjukt dålig koll, mycket eftersom jag har varken reflexer eller lampa på cykeln. Till mitt försvar så varken pendlar jag, eller skulle ens överväga att ta ut cykeln i mörkret. Jag är väl medveten om att lagen säger att reflexer är ett måste, men jag har inte hittat godkänd reflextejp/färg som passat smaken, så det har inte blivit än...
stefan. sa:
Om man sen kallar det "förkörsrätt" eller vad man nu vill tycker jag är oväsentligt. Det som fick mig att svara i tråden var, vad jag tycker, tramset om "förkörsrätt? inte undra på att du hamnar på sjukan" och liknande som följde.
Men shit... Körkortsteori 101. Man har aldrig rättigheter i trafiken. Om jag har väjningsplikt mot "dig" så har du fortfarande bara skyldigheter. Din skyldighet består i att du ska vara uppmärksam på övrig trafik, och förflytta dig på ett sätt så att du inte orsakar en olycka. Om du drar ut framför mig, när jag klart och tydligt inte har för avsikt att hedra högerregeln kan du åtalas, och dömas för, vårdslöshet i trafik. Jag kan möjligen få böter för vårdslöshet, eftersom jag inte uppmärksammat dig, du får för grov vårdslöshet, eftersom du var mer än väl medveten om att jag inte hade för avsikt att stanna, och du kommer även åka på vållande till, vad det nu blir, kroppsskador, osv.
Pfaff sa:
Den visar åtminstone att vita bilar är underrepresenterade i olyckor öht, vill jag dra mig tillminnes.
Var kommer statistiken från? Tänkte mest eftersom i många länder, här inkluderat, är vita bilar, skyltade eller ej, ofta förknippade med polisen. Det är ju inte på något sätt så att alla civilbilar är vita, och att ingen annan kör vitt, men sannolikheten för att det ska vara en polis är betydligt högre när det är en vit Volvo, än om det är en grön. Mest nyfiken.
En annan spontan tanke som slår mig är "hur fan är det möjligt. Nästan alla firmabilar, är vita, och framförs av någon som tror att den egentligen är rallyförare, eller tjuven i en polisjaktsfilm." men man kan ju helt enkelt ha sorterat bort yrkesfordon från statistiken innan man gjorde jämförelsen.
Själv vill jag ha en neongrön,(eller orange) signalgul, eller annan färg som på liknande sätt sticker ut. Mest för att det skulle vara lättare att hitta bilen på parkeringen, och jag är så helvetes förvirrad så jag glömmer jämt var den är parkerad...
Mr Handley sa:
Pfaff, det var ju exakt det jag menade, att fordonsflottans fördelning på färgsättning spelar roll om vi skall prata vilken bilfärg som är säkrast. Räddningsfordon är väl oftare målade i kontrastfärger (för det uppfattas extremt snabbt av ögat) och reflexer som syns väldigt bra
När man är inne på det ämnet... Hur fan kunde man få för sig att måla gamla tiders polisbilar vit och svarta? I ett land där ALLT är vit och svart, halva året. Snacka om idioter.
B!