Pendla med MTB?

rotmys

Medlem
Pendla med MTB?
Sålde precis min racer som jag har cyklat till jobbet på. Mitt knä gillade inte sittställningen och mina handleder gillade inte den dåliga asfalten. Nu funderar jag på att istället köpa en billig HT och sätta på ett par lättrullade däck. Är det någon som pendlar på MTB och i så fall, funkar det bra?

Pendla med MTB?
Jag pendlar ganska ofta med min MTB har 2,5 mil enkel väg blandat grusväg och asfalt. Kör Rocket Ron som däck. Varför skulle det inte funka bra?

Pendla med MTB?
Min före detta lätta racer med smala däck rullade extremt mycket bättre på asfalt än vad min mtb gör (Nobby Nic däck och 10 kg+ i vikt). Det är därför jag är orolig att en mtb blir för trög som pendelhoj. Men jag tror ändå fördelarna överväger: skön sittställning och dämpningen borde bli grym på vintern.

Pendla med MTB?
cross?

men visst är en ht är nog inte fel under snö och is perioden. det jag inte gillar med mtb för längre turer på asfalt är just det motsatta mot ditt problem. jag tycker inte att jag sitter bra nog när det blir statisk cykling och en mtb ger inte lika många alternativ som bockstyre.

Pendla med MTB?
Har tänkt på cross men jag tror sittställningen ger knät samma problem som av racern. Pedalerna har mindre avstånd mellan varandra på racers/cross, det verkar inte funka på min kropp. Kan man fixa det?

Pendla med MTB?
Tja!

Jag kör på Kona One20 som pendel och träning. Funkar hur bra som helst.
Har orignaldäcken på vilket är lite motstånd, men det gör inte mig nåt.

//Panos

Pendla med MTB?
Jag tror att en bättre ht med tex raceking 2.2 kan vara något för dig. Kanske lite mindre luft än vanligt i gaffeln så att handlederna klarar sig.
Tränar på en ht och tycker att den rullar bra på asfalt med.

Pendla med MTB?
Fast handleder borde väl knappast vara belastade på en korrekt inställd racer? Jag har bara prövat-på-racer men mina handleder tog då ingen stryk. Dock hjärnan, blev ju helt dum i huvudet och började tänka på fart/distans för att lindra tristessen.

Knäna mådde väl osmakligt bra i jämförelse med att gunga runt på en mtb (ht eller inte)...

Pendla med MTB?
Rent spontant låter det som fel cykelinställning/storlek snarare än fel cykeltyp. Att knäna mår dåligt låter som fel sadelhöjd, och att handlederna tar stryk låter som att för mycket kroppsvikt vilar på styret, exempelvis på grund av framåtlutad sadel.

Pendla med MTB?
Om man kör med MTB på vanlig väg, så blir det bättre om man byter däck, byter växlar osv,
sen står man där med en landsvägscykel när man bytt färdigt.
Enda orsaken jag kan se är att landsvägscyklar till försäljning i vanliga cykelbutiker av någon outgrundlig anledning är ämnade för tävlingsbruk, inte för vardagsbruk.
???

Pendla med MTB?
Jag fick min racer inställd i flera omgångar av min kompis "cykelgubben". Han har vunnit SM och cyklat sjukt mycket landsväg. Inget hjälpte. Jag tror problemet är att pedalerna på en landsvägshoj (oftast?) sitter tätare ihop. Jag menar alltså avståndet från mitten av ena pedalen till mitten av ramen. Det avståndet är ca 1,5 cm längre på min mtb. Jag trampar alltså bredare på mtbn.

Pendla med MTB?
JimGUS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick min racer inställd i flera omgångar av
> min kompis "cykelgubben". Han har vunnit SM och
> cyklat sjukt mycket landsväg. Inget hjälpte. Jag
> tror problemet är att pedalerna på en
> landsvägshoj (oftast?) sitter tätare ihop. Jag
> menar alltså avståndet från mitten av ena
> pedalen till mitten av ramen. Det avståndet är
> ca 1,5 cm längre på min mtb. Jag trampar alltså
> bredare på mtbn.

Det hade du kunnat fixa med ett nytt vevparti, längre pedalaxlar eller helt enkelt klossinställningarna på skorna.
Jag tror att din kompis som har vunnit SM ställde in en för sportig ställning för pendling efter dina förutsättningar. Att avlasta handlederna är ju en av fördelarna med ett bockstyre.
Fast bredare däck hade säkert även det varit bra om det fått plats.

JimGUS skrev:
> Vilka skärmar har ni? Funkar det med
> plastgrejerna jag ibland sätter på min riktiga
> mtb?

Funkar väll men hellånga stänkskärmar är mycket bättre helst med stänklapp.

Pendla med MTB?
Jag pendlar med en gammal stålmtb med nya komponenter och 2,1" Nobby Nic. Däcken är väl inte det bästa valet men vad skall man annars göra med sina däck när man pensionerar dem från fin-mtbn?

Jag kränker i princip alla trots däcken

Pendla med MTB?
JimGUS skrev:
> Har tänkt på cross men jag tror sittställningen
> ger knät samma problem som av racern. Pedalerna
> har mindre avstånd mellan varandra på
> racers/cross, det verkar inte funka på min kropp.
> Kan man fixa det?

Visst, kolla här:http://www.kneesaver.net/

Har också struliga knän. Bytte till ett parti med kortare vevar, men fick bredare mellan pedalerna på köpet. Nåt av det har helt klart hjälpt.

Pendla med MTB?
JimGUS skrev:
> Vilka skärmar har ni? Funkar det med
> plastgrejerna jag ibland sätter på min riktiga
> mtb?

Nja. MTB-skärmar duger för att inte kasta gegga i ansiktet och på ryggen på dig själv, men inte mer.

Vill du vara snäll mot dina skor, din drivlina och dina medpendlare så behöver du skärmar som går ner längre. FFA fram så hamnar fötter, pedaler, kransar och kedja mitt i sprutet bakom framhjulet, nåt som är riktigt dåliga nyheter då sanden/saltet kommer fram.
Vill du vara snäll mot ev. medpendlare så är en lång skärm back också att rekommendera.

Pendla med MTB?
Köpte en billig merida MTB på xxl som jag pendlar och tränar med. Varför ens byta däck. Är ju bra med lite motstånd. Köp en 5000 kr hoj och du är hemma.

Senast ändrad:
Pendla med MTB?
Ont i knäna och handlederna, har du undersökt så det inte är nån form av artrit eller artros? Det har inte bara med åldern att göra, överansträngning är en vanligt faktor. Att cykla långt/länge med för tung växel och felaktig position på cykeln kan vara förödande för lederna.

Tillbaka
Topp